در حال حاضر حجم کتاب‌های درسی مدرسه‌های ما آنقدر سنگین است که فضایی برای مطالعه‌ی آزاد بچه‌ها باقی نمی‌گذارد.
صحبت قشنگ وزیر آموزش و پرورش مبنی بر احیای کتابخانه‌های کلاسی، بویژه در پایه‌های ابتدایی، منوط به تخصیص بودجه‌ای برای تجهیز کتابخانه‌های مدرسه‌هاست.

محمود پوروهاب - شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان - گفت: احیای کتابخانه‌های کلاسی طرح زیبایی است که با تخصیص بودجه و انتخاب متخصصان برای گزینش بهترین‌های ادبیات کودک و نوجوان از همه ناشران می‌تواند قدمی انقلابی محسوب شود.

این شاعر تأکید کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های مدرسه‌های ما به‌روز نیستند. اغلب کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها دارای متن و حجمی سنگین برای مخاطبان هستند. درحالی که کتابخانه مدرسه‌ها بویژه در پایه‌های دوره ابتدایی باید مملو از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان باشد. آیا واقعا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است؟‌

این نویسنده تصریح کرد: بحث کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها که وزیر محترم آموزش و پرورش از تجهیز آن‌ها با کتا‌ب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یاد کرده است، سال‌هاست منتفی است. مضاف بر اینکه اگر واقعا بخواهیم فرهنگ کتاب‌خوانی را سامان دهیم، نباید به موسسه انتشاراتی خاصی تکیه کنیم، چون در حال حاضر ناشران زیادی هستند که کارهای موفق خوبی در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان منتشر کرده و می‌کنند.

پوروهاب با تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط گفت: درواقع ما در زمینه کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها به‌شدت فقیر هستیم و کتابخانه‌های مدرسه‌های ما اصلا به‌روز نیستند و اگر می‌خواهیم بحث کتاب‌خوانی ساماندهی شود باید در زمینه بازنگری کتاب‌های درسی‌مان همان‌قدر بکوشیم که لازم است در زمینه تجهیز کتابخانه‌هایمان جدی باشیم.

این نویسنده یادآور شد: در حال حاضر حجم کتاب‌های درسی مدرسه‌های ما آنقدر سنگین است که فضایی برای مطالعه‌ی آزاد بچه‌ها باقی نمی‌گذارد. شاید یکی از راهکارها این باشد که کتاب‌های کمک‌درسی هم در مواد ضروری برای خواندن قرار گیرند و حجم کتاب‌های درسی کمی سبک‌تر شود.

لزوم یک بازنگری

حسین اعتمادزاده - نویسنده - نیز در این‌باره معتقد است: اگر بناست کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها با کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجهیز شود، باید در بحث دسته‌بندی کتاب‌های کانون نیز بازنگری صورت گیرد.

 اعتمادزاده  تصریح کرد: اگر قرار است در تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده شود، باید کارشناسان ادبی در مدرسه‌ها حضور داشته باشند تا این بهترین‌ها را از میان این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از شعر و داستان، سفال، طراحی و غیره مجزا کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از این کارشناسان در مدرسه‌های ما حضور ندارند، یعنی در واقع مدرسه‌های ما فاقد هر نوع کارشناس فرهنگی و ادبی‌اند و اگر قرار باشد از مربیان حاضر در این زمینه استفاده شود، باید آموزش‌های لازم به آنان داده شود.

اعتمادزاده تصریح کرد: بحث انتخاب کتاب و گزینش آن برای کودکان و نوجوانان مقوله مهمی است. همه کتاب‌های کانون همانند هر موسسه انتشاراتی نمی‌تواند مورد توجه و عنایت کودکان و نوجوانان ما باشد. کودکان برای رشد شخصیت خود نیازمند ادبیات‌اند، ادبیاتی فاخر که می‌توانند در دل تمام موسسات انتشاراتی بنام کودکان دیده شوند. اینکه ما بخواهیم بحث تجهیز کتابخانه‌ها را به کتاب‌های کانون منحصر کنیم، انحصارطلبی است که پیوسته از آن روی برگردان بوده‌ایم.

گردآوری :گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی:
زندگی شیرین این دو مجری
آزاده نامداری ممنوع التصویر شد؟!
خاطرات ستاره ها از روزهای مدرسه
تهدید جدی این خواننده به خودکشی!!
آزاده نامداری از "کامران تفتی" و "آرش برهانی" تشکر کرد