کتاب عادل فردوسی پور ربطی به فوتبال ندارد!
عادل فردوسی‌پور که در نمایشگاه امسال با کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به نمایشگاه کتاب آمد نشان داد که غیر از فوتبال دغدغه‌های دیگری هم دارد.

هنر شفاف اندیشیدن

عادل فردوسی‌پور یکی از آدم‌های چند وجهی است که هیچ وقت خودش را در یک قالب مشخص محدود نکرده است. او مجری، مترجم، روزنامه‌نگار، مدرس دانشگاه، تهیه‌کننده و گزارشگر فوتبال است.

با این حال نام او اگرچه با برنامه «نود» و البته فوتبال و گزارشگری پیوند خورده است ولی او تنها به این برنامه بسنده نمی‌کند.

با آن همه مشغله‌ای که به نظر می‌رسد برنامه نود و فوتبال برای فردوسی‌پور درست کرده، او همچنان به کارهای مورد علاقه خود نیز می‌پردازد. از تدریس در دانشگاه گرفته تا ترجمه کتاب.

حالا کتاب تازه‌ای از او توسط نشر چشمه منتشر شده است: «هنر شفاف اندیشیدن» که قرار است یک جشن امضای الکترونیکی هم داشته باشد.

این نخستین کتابی نیست که فردوسی‌پور ترجمه کرده است، ترجمه برای او پیش از این‌ها آغاز شده بود زمانی که در روزنامه ابرار ورزشی به عنوان مترجم فعالیت می‌کرد.

سال ۸۸ بود که نشر چشمه با عادل فردوسی‌پور قراردادی برای ترجمه کتاب معروف سایمون کوپر کرد: «فوتبال علیه دشمن» که درونمایه‌ای سیاسی و فوتبالی داشت.

البته بعد از ترجمه این کتاب حاشیه‌هایی هم برای فردوسی‌پور درست شد از جمله اعتراض سایمون کوپر(Simon Cooper) به ترجمه کتابش و این که کپی‌رایت کتاب پرداخت نشده است.

سایمون کوپر یک خبرنگار انگلیسی است که به ۲۲ کشور سفر می‌کند تا بفهمد آیا فوتبال غیر از نقش ورزشی خود وجوه دیگری هم دارد یا نه. او در تحقیقاتش به این نتیجه می‌رسد که «فوتبال هیچ وقت فوتبال نیست، این ورزش جنگ به وجود می‌آورد، انقلاب می‌کند و مورد توجه مافیاها و دیکتاتورهاست.»

کتاب جامع فوتبال دیگر کتابی است که به قلم فردوسی‌پور روانه بازار کتاب شده است. او با این کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۹۱ حضور داشت. دایره‌المعارفی که اطلاعات فوتبال جهان را در بر می‌گیرد و درباره فوتبال همه کشورها اطلاعاتی عرضه می‌کند.

این کتاب هم نوشته دیوید کلدبلت و جانی اکنون است و فردوسی‌پور آن را بعد از ترجمه توسط انتشارات بهشت منتشر کرد.

اما تازه‌ترین کتاب فردوسی‌پور «هنر شفاف اندیشیدن» ربط چندانی به فوتبال ندارد. این کتاب در ۹۹ فصل تدوین شده و هر کدام از فصل‌هایش به یکی از معضلات همه‌گیر در حیطه زندگی فردی و اجتماعی آدم‌ها مربوط می‌شود والبته راه‌کارهایی هم برای برون رفت از آن ارائه می‌کند.

«هنر شفاف اندیشیدن» یکی از کتاب‌های پرفروش در حوزه روان‌شناسی زندگی فردی و مدیریت است و رولف دوبلی(Rolf Dobelli) نویسنده کتاب تا مدت‌ها با اثرش جزو پرفروش‌ها بود.

او گفته اگرچه بعد از ترجمه «فوتبال علیه دشمن» چند کتاب فوتبالی دیگر هم به دست او رسیده تا ترجمه کند اما در نهایت این «هنر شفاف اندیشیدن» بود که توجه او را برای ترجمه جلب کرده است. کتابی که در بازه زمانی کوتاه مدتی ترجمه شد و به همین خاطر از دو نفر دوستانش در دانشگاه شریف ـ بهزاد توکلی و علی شهروز ـ کمک خواسته تا کتاب را ترجمه کنند.

این کتاب هم توسط نشر چشمه منتشر شده است و حضور فردوسی‌پور در غرفه نشر چشمه در نمایشگاه کتاب برای امضای کتابش یکی از روزهای شلوغ این نمایشگاه را رقم زد.

ترجمه این کتاب توسط کسی که سال هاست که یکی از مجریان رسانه ملی به شمار می‌رود و برنامه‌اش جزو یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیماست نشان می‌دهد که عادل فردوسی‌پور همواره در کنار علاقه اصلی‌اش یعنی فوتبال دغدغه‌های فرهنگی داشته است.

دغدغه‌هایی که گاهی ما نمود آن را در برنامه نود هم می‌بینیم. شاید حرف‌های خود فردوسی‌پور در مراسم رونمایی کتابش در موزه سینما پیرامون سرانه مطالعه کافی باشد که نشان دهد که او چقدر دغدغه فرهنگ در جامعه را دارد: «در مورد سرانه مطالعه باید بگویم واقعا تاسف‌اور است که ما خیلی کم کتاب می خوانیم. این یک فاجعه است. البته من این که موضوع کمبود مطالعه را به مشکلات اقتصادی ربط می‌دهند قبول ندارم چون همه ما حداقل هفته‌ای یک بار پیتزا می خوریم که در سال می‌شود ۵۰ پیتزا. اما حتی یک کتاب هم نمی‌خریم و این واقعا تاسف بزرگی برای جامعه ما خواهد بود که به لحاظ فرهنگی به این سمت نمی‌رود.»

باید منتظر ماند و دید که عادل فردوسی‌پور دیگر چه کتابی برای ترجمه انتخاب خواهد کرد و به سراغ چه موضوعی خواهد رفت؟ باز هم فوتبال یا شاید هم سیاست و اجتماع.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir