داستان باورنکردنی و شگفت انگیز زندگی رولینگ؛ خالق کتاب هری پاتر
در این مقاله، زندگینامه رولینگ، خالق هری پاتر ارائه شده است

سرگذشت مادر تنهایی که با کمک های دولتی زندگی می کرد!

در سفری با قطار از منچستر به ایستگاه کینگز کراس لندن، شخصیت های هری پاتر، رونالد ویزلی و هرمیون گرنجر در ذهن زنی جوان به نام جوآن رولینگ کاملاً شکل گرفتند. در شش سال پر آشوب بعدی، او دنیایی کاملاً جادویی از جادوگرها را در ذهن خود به وجود می آورد، نام مستعار جی. کی. رولینگ را برای خود انتخاب می کند، و کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» اولین رمان از مجموعه حالا بسیار پرطرفدار هری پاتر را منتشر می کند.

از آن زمان، رولینگ تبدیل به پرفروش ترین نویسنده در قید حیات در بریتانیا و یکی از ثروتمندترین زنان در جهان شده است، ولی پیش از تمام این ها، او مادر تنهایی بود که از طریق کمک های دولتی زندگی می کرد.

رولینگ که در جنوب غربی انگلیس متولد شد، در کنار مرز انگلیس و ولز در کنار مادر، پدر و خواهرش بزرگ شد.

تصویر جی کی رولینگ، خالق هری پاتر
تصویر جی کی رولینگ

رولینگ در وبسایت خود نوشته که همیشه می دانسته که روزی نویسنده کتاب خواهد شد:

«به محض اینکه فهمیدم نویسندگان چه کسانی هستند، می خواستم که یک نویسنده شوم. من خلق و خویی کاملاً مناسب برای نویسنده بودن دارم؛ در اتاقی تنها بسیار خوشحال هستم و چیزهایی را در ذهن خودم خلق می کنم.»

او اولین کتاب خود (در مورد خرگوشی به نام ربیت) را در سن شش سالگی نوشت، و وقتی مادرش کار او را تحسین کرد، پیش خود فکر کرد که، «خب، پس آن را چاپ کن.»
سال های نوجوانی رولینگ خیلی شاد نبود، چرا که خانواده او دچار مشکلات زیادی بود و مبارزه ده ساله مادرش با چندین بیماری اسکلروزیس روی او و خانواده اش تأثیر گذاشته بود.

بیشتر بدانید : 10 نکته ای که در مورد هری پاتر نمیدانستید!

جی کی رولینگ تو اتوبیوگرافی خود نوشته است:

«برای نخستین بار یکی از دوستانش به نام سین او را بسیار تشویق کرد و به او گفت که باید یک روز نویسنده ی بزرگی شود».
سین یک اتومبیل فورد قدیمی داشت که در کتاب های هری پاتر به عنوان ماشین پرنده وارد می شود.

پس از این که رولینگ مدرسه اش را تمام کرد، در امتحان ورودی دانشگاه آکسفورد شرکت کرد اما پذیرفته نشد!
پدر و مادرش او را تشویق کردند تا در دانشگاه اِکستر انگلستان، زبان فرانسه بخواند. خود رولینگ بعضی اوقات با حسرت می گوید که بسیار علاقه داشته در دانشگاه زبان انگلیسی بخواند؛ اما پدر و مادرش خیلی دوست داشتند او یک زبان پرکاربرد تر از انگلیسی یاد بگیرد.

رولینگ ناراحت ترین لحظه در زندگی خود را روزی می داند که مادرش فوت کرد. مادر او در اولین روز سال جدید در سال 1991 زمانی که رولینگ 25 ساله بود، در گذشت. این اتفاق شش ماه بعد از زمانی رخ داد که او نوشتن «هری پاتر» را شروع کرده بود، و او افسوس می خورد که مادرش هیچ وقت نمی دانست که وی در حال نوشتن این کتاب بود. از دست دادن مادرش در نهایت باعث شد که رولینگ در کتابش داستان را به شکلی پیش ببرد که هری پاتر نیز از مرگ والدینش رنج ببرد.

او در مصاحبه ای با روزنامه تلگراف در سال 2006 گفت:

«کتاب های من عمدتاً در مورد مرگ هستند».
اشاره او نه تنها به مرگ والدین هری پاتر، بلکه علاقه افراطی ولدمورت (نقش منفی اصلی داستان) به جاودانگی نیز است.
«من می فهمم که چرا ولدمورت می خواهد بر مرگ غلبه کند. همه ما از آن می ترسیم.»

رولینگ بعد از مرگ مادرش به شمال پرتغال مهاجرت کرد تا شروعی تازه داشته باشد و در آنجا به تدریس زبان انگلیسی پرداخت.
او با مردی به نام خورخه آرانتس ارتباط دوستانه پیدا کرد، باردار شد، و به آپارتمان کوچک دو اتاقه ای عزیمت کرد تا با مادر آرانتس زندگی کند.

این زوج تصمیم به سقط جنین گرفتد، ولی در اکتبر 1922 با هم ازدواج کردند. رولینگ بعداً صاحب دختری به نام جسیکا در جولای 1993 شد.
این ازدواج پر فراز و نشیب تنها 13 ماه طول کشید، و مدت کوتاهی بعد آن، رولینگ و جسیکا به بریتانیا برگشتند تا در ادینبرو اسکاتلند زندگی کنند.

جی کی رولینگ، تصویر نویسنده هری پاتر
جی کی رولینگ

او سه فصل از داستان «هری پاتر» را در چمدان با خود حمل کرد. زندگی در آپارتمانی کوچک به همراه دخترش، بدون شغل و بدون پول، باعث شد که رولینگ دچار افسردگی شدیدی شود و خودش می گوید که حتی به فکر خودکشی هم افتاده بود. او مجبور بود که به کمک های دولتی تکیه کند و بیشتر زمان خود را مشغول نوشتن «هری پاتر» در کافه ها بود، در حالی که جسیکا در کلسکه ای کنار او به خواب می رفت.

بیشتر بدانید : عکس هایی از دیروز و امروز ستارگان هری پاتر!!

رولینگ در سخنرانی خود در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه هاروارد گفت:

«ازدواج بسیار کوتاه مدت من با ناکامی مواجه شد، و من بیکار، یک مادر تنها، و تا حد ممکن فقیر بودم... بر اساس هر نوع استانداردی، من بزرگترین فرد ناموفقی بودم که می شناختم.»

بالاخره موفق شد اولین کتاب خود را به پایان برساند.
رولینگ کتاب خود را به چندین انتشاراتی فرستاد. حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند، اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد که آن را چاپ کند. برای اولین کتاب 1500 یورو به عنوان دستمزد به رولینگ پرداخت شد.
انگیزه ی اتمام این کتاب از آن جایی نشات گرفت که دختر رولینگ از فصل اول کتاب خیلی به هیجان آمده بود و ذوق داشت زودتر بداند داستان به کجا ختم می شود. رولینگ اولین کتابش را با نام «جوآن رولینگ» امضا کرد اما صاحب انتشارات بلومزبری به او گفت که کتابش را با نامی مستعار امضا کند زیرا در آن زمان جونان از کتاب هایی که نویسنده آن زن بودند استقبال نمی کردند. به همین دلیل از آن به بعد روی کتاب های هری پاتر نام «جی.کی.رولینگ» ثبت شد و همین نام روی او باقی ماند. 

جی کی رولینگ، تصویر جی کی رولینگ
جی کی رولینگ

در سال 1996 اولین سری کتاب های هری پاتر به بازار رفت و در عرض چند هفته تمام کتاب ها فروخته شد. تیراژ اول فقط هزار تا بود که پانصد جلد آن به کتابخانه ها رفت. بعد از این موفقیت یک انتشارات آمریکایی حق چاپ را از رولینگ به ارزش 100 هزار یورو خریداری کرد. اولین جلد کتاب هری پاتر 120 میلیون نسخه بود که در سراسر دنیا به فروش رسید.

در سال 1998 این کتاب به یک فیلم تبدیل شد و طبق درخواست رولینگ تمام بازیگران، از بازیگران بریتانیایی انتخاب شد. در سال 2006 آخرین کتاب هری پاتر نوشته شد و وارد بازار شد.مجموعه هفت کتاب هری پاتر تاکنون بیش از 450 میلیون نسخه به فروش رفته، جوایز متعددی برنده شده، به عنوان فیلم اقتباس شده، و زندگی رولینگ را متحول کرده است.

بیشتر بدانید : نویسنده داستان های هری پاتر چگونه میلیاردر شد؟!

جی کی رولینگ در کنار بازیگران هری پاتر، تصویر نویسنده هری پاتر در کنار بازیگران
جی کی رولینگ در کنار بازیگران هری پاتر

در سال 2011، مجله فوربس ارزش رولینگ را 1 میلیارد دلار تخمین زد، ولی او به خاطر اهدای مقداری از پول خود برای کارهای خیریه از فهرست میلیاردرهای جهان خارج شده است. با این حال رولینگ همچنان در لیست قدرتمندترین سلبریتی های جهان و پردرآمدترین نویسندگان جهان از سوی این مجله قرار دارد.

رولینگ در کتاب خود نوشته که بهترین چیزی که ثروتش به او داده، عدم نگرانی است:

«من فراموش نکرده ام که وقتی نگران باشی که پول کافی برای پرداخت قبض هایت داری یا نه، چه حسی دارد. اینکه دیگر مجبور نیستم راجع به آن فکر کنم بهترین نعمت در جهان است.»

جی کی رولینگ، تصویر نویسنده هری پاتر
جی کی رولینگ


بیشتر بدانید : مرور فیلم های هری پاتر به بهانه ساخت آخرین نسخه اش

بیشتر بدانید : جملاتی از جی کی رولینگ نویسنده هری پاتر!

بیشتر بدانید : آخرین تلاش های نویسنده هری پاتر برای جلب توجه کردن برای رسانه ها!

بیشتر بدانید : دردسرهای پسری که هری پاتر واقعی است!!

بیشتر بدانید : برای ورود به دنیای سحر و جادوی هاگوارتز این داستان ها را بخوانید

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir