کتاب‌هایی که قربانی شهرت نویسنده‌های خود شدند
در این مقاله کتاب‌های جنایی معرفی می‌ کنیم که توسط نویسنده‌هایی نوشته شدند که اصلاً کارشان و تخصص‌شان ژانر جنایی نبوده است. به عبارتی می‌‌توان گفت این کتاب‌ها قربانی شهرت نویسنده‌های خود شدند

داستان های خلاف عادت نویسندگان

 تجربه مطالعه تاریخ ادبیات جهان نشان داده وقتی نویسنده‌ای به نوشتن نوعی از داستان‌ها شهرت پیدا می‌کند، کتاب‌هایش معمولاً در همان موضوع محبوبیت پیدا می‌کند. ولی نباید علاقه خود این نویسنده‌ها را نیز نادیده گرفت.

نویسندگانی که بین مردم شناخته می‌شوند معمولاً به نوشتن داستان‌هایی در یک موضوع یا ژانر بخصوص شهرت پیدا می‌کنند و بیشتر هم سعی می‌کنند در همان موضوعی که موفقیت کسب کرده‌اند، قلم بزنند. خوانندگان داستان‌ها نیز عادت کردند نویسندگان محبوب خود را بر اساس نوع داستان‌هایی که می‌نویسند، انتخاب کنند ولی گاهی اوقات نویسنده‌ها دوست دارند در موضوعاتی نیز بنویسند که خلاف رویه گذشته خود بوده است و معمولاً هم این داستان‌های خلاف جریان رودخانه چندان مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد. تاریخ ادبیات نشان از همین موضوع دارد. نویسنده‌های مشهور داستان‌هایی بر خلاف عادت خود نوشتند که زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند.

جان بنویل/ بنجامین بلک

نویسنده مشهور ایرلندی در حال حاضر ساکن دوبلین است و در طول عمر خود سیزده رمان منتشر کرده که اکثر آنها در ژانر درام نوشته شده‌اند. بنویل در سال 2006 میلادی توانست با رمان «دریا» جایزه من بوکر را کسب کند. بنویل مجموعه داستان جنایی خود را با نام مستعار بنجامین بلک نوشته است. هرچند این رمان فروش خوبی داشت ولی مثل آثار دیگر بنویل زیاد دیده نشد. داستان کتاب ماجرای پزشکی جوان را روایت می‌کند که با حوادث مختلف جنایی درگیر می‌شود.

استیون کینگ/ بچه کلرادو

وقتی صحبت از کینگ و کتاب‌های ترسناکش می‌شود، شاید بسیاری از کارشناسان ادبی آثارش را در زمره کتاب‌های ادبی قرار ندهند ولی باید قبول کرد که او یکی از محبوب‌ترین نویسندگان جهان است. بیش از 200 داستان کوتاه و بلند ژانر وحشت از کینگ میلیون‌ها نسخه در جهان فروخته است و هیچ کس نمی‌تواند منکر پادشاهی او در این حوزه نشود. در لیست کتاب‌های پرشمارش در ژانر وحشت، کینگ کتاب بچه کلرادو را با ژانر جنایی پلیسی نوشته است که داستان خبرنگاری محلی در یک جزیره دورافتاده است که درباره راز قتلی تحقیق می‌کند. بر خلاف دیگر آثار کینگ از این کتاب چندان استقبال نشد.

بیشتر بدانید : استيون كينگ: می‌خواهم كابوس هايم را با شما تقسيم كنم!

سیسیل دی‌لوئیس/ صبح بعد از مرگ

شاعر، رمان‌نویس و نویسنده انگلیسی نزدیک به یک دهه عنوان ملک الشعرایی این کشور را داشت. البته او در کشور ایرلند به دنیا آمده است. رمان‌ و مجموعه شعرهایش همیشه در انگلیس خوانده می‌شوند ولی مجموعه‌ داستان‌های جنایی او با نام مستعار نیکلاس بلیک چندان محبوب نیستند. گفته می‌شود داستان‌های جنایی او از کتاب‌های آگاتا کریستی الهام‌ گرفته شده است ولی مردم عادت داشتند شعرهای او را بخوانند.

جویس کارول اوتس/ الهه انتقام

کارول یکی از پرکارترین نویسندگان معاصر آمریکا با ده‌ها داستان و رمان است ولی بیشتر به نوشتن داستان‌های کوتاهش شهرت دارد. شوهر عزیزم، شب‌های وحشی، عاشقانه، تاریک و عمیق از آخرین داستان‌های کارول هستند که اکثر آنها ژانر درام دارند ولی کتابی مثل الهه انتقام با نام مستعار روزاموند اسمیت نیز از کارول منتشر شده که ژانر جنایی دارد. این کتاب داستان تجاوز و قتل دانشجوی جوانی به نام برندان باوور توسط استادش است.

بیشتر بدانید : گفت‌وگو با جویس كارول اوتس درباره نوشتن و دشواری‌های آن

جی.کی. رولینگ/ کرم ابریشم

نویسنده مشهور انگلیسی و صاحب مجموعه داستان‌های هری پاتر یکی از مشهورترین نویسندگان جهان است که اکثر آثار خود را درباره جادوگری و حال و هوای داستان‌های فانتزی نوشته است. کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده است و از رولینگ نویسنده‌ای ثروتمند ساخته است. بعد از این مجموعه جادوگری رولینگ با نام مستعار روبرت گالبریث یک مجموعه داستان جنایی نیز نوشت که به اندازه مجموعه جادوگری محبوبیت پیدا نکرد. کرم ابریشم در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد که دومین رمان رولینگ برای بزرگسالان بود. این مجموعه داستان یک کارآگاه خصوصی به نام کورمورن استرایک را روایت می‌کند.

بیشتر بدانید : داستان باورنکردنی و شگفت انگیز زندگی رولینگ؛ خالق کتاب هری پاتر

کیت اتکینسون/ سوابق

نویسنده، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار انگلیسی بیشتر به خاطر نوشتن کتاب پشت صحنه‌های موزه شهرت یافت که به خاطر همین کتاب نیز توانست جایزه ادبی کاستا را در سال 1995 کسب کند. در سال ۲۰۱۳ نیز با نگارش کتاب زندگی پس از زندگی نامزد دریافت دو جایزه جشنواره جایزه ادبیات داستانی زنان و کاستا بوک بود که نتوانست این جوایز را به‌دست آورد. به هر حال اتکینسون در حوزه زنان کتاب نوشته ولی کتابی نیز با موضوع جنایی دارد که با عنوان سوابق ماجرای یک کارآگاه را روایت می‌کند که با پرونده‌های سختی روبرو است.

ا.ا. میلن/ راز خانه سرخ

آلن الکساندر میلن نویسنده انگلیسی داستان‌های «وینی پو» یا همان تدی خرسه است که یکی از محبوب‌ترین داستان‌های کودک در یک قرن اخیر است.  قبل از به شهرت رسیدن این قصه، میلن سال‌ها قبل کتاب راز خانه سرخ را نوشته بود که ژانر جنایی پلیسی دارد. داستان وینی پو آنقدر شهرت پیدا کرد که کتاب‌های دیگر نویسنده را تحت الشعاع قرار داد.


بیشتر بدانید : اسامی 25 کتاب پرفروش در دنیا

بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین کتابهای جهان!!

بیشتر بدانید : 6 کتاب باموضوع عشق که حتما باید بخوانید

بیشتر بدانید : 10 کتاب «نامناسبی» که نوجوانان باید بخوانند!!

 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: ibna.ir