«جان اشتاین بک»؛ نویسنده محرومین
جان ارنست استاین‌بک جونیور John Ernst Steinbeck, Jr که در منابع فارسی بیشتر با نام جان اشتاین‌بک شناخته می‌شود، یکی از شناخته شده‌ترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکاست. از بهترین آثارش می‌توان به خوشه‌های خشم (۱۹۳۹) اشاره کرد

نگاهی به بیوگرافی و آثار «جان اشتاین بک»

یکی از برجسته ترین و عالی ترین نمایندگان ادبی جنبشی که شاید بتوان آن را «سوسیال رئالیسم امریکایی » نام داد، بی شک «جان اشتاین بک » (1968-1902) متولد «سالیناس » در کالیفرنیا است. باید متذکر شد آنچه که این جنبش خاص را از دیگر انواع سوسیال رئالیسم های نظری و ستیزه جویانه متمایز می کند، اهمیت تاثیر شگرف متقابل آن ، بر ادبیات معاصر خود است. اشتاین بک از همان اولین داستان های کوتاهش مصمم به جانبداری و حمایت از طبقات ضعیف و ناتوان است . یادآور می شود که در ایالات متحده سال های پایانی دهه بیست میلادی که درگیر ورشکستگی عظیم اقتصادی و نابسامانی های حاد اجتماعی بود شمار افرادی که هیچ نداشتند بسیار پرشمار بود و بخش انبوهی از این طبقه را کارگران فصلی مزارع تشکیل می دادند.
 
جان اشتاین بک در اولین کتاب مجموعه داستان های کوتاه خود به نام «دشت های سبز آسمان » که در سال 1932 به چاپ رساند، به تشریح شرایط سخت و طاقت فرسای جماعتی از زارعین مزدبگیر جنوب کالیفرنیا می پردازد. با همین کتاب است که او پرسوناژها و لحن خاص خود را در بیان ساده و تاثیرگذار زندگی و راز بقای این قشر ضعیف از جامعه می یابد. سه سال بعد در 1935 «ذرت داغ » را منتشر کرد که شهرت ناگهانی را برایش در پی داشت .

 در سال 1939 بود که به زعم بی شماری از منتقدین و صاحبنظران ادبی ، برجسته ترین رمان خود، «خوشه های خشم » را عرضه کرد، رمانی که اکنون جزو چهل اثر کلاسیک ادبی قرن گذشته محسوب می شود. رمان ماجرای سفر طولانی خانواده «جاد» از اکلاهاما تا کالیفرنیا در جست وجوی به دست آوردن زمینی برای خودشان است ، مزرعه یی که بر روی آن کار کنند. این رمان به کارگردانی جان فورد به روی پرده سینما رفت و به این ترتیب هم رمان و هم فیلم با ماندگارترین آثار کلاسیک جهان در محکومیت بی عدالتی و ستایش همبستگی انسان ها بدل شدند.
 

جان اشتاین بک,مجسمه جان اشتاین بک,بیوگرافی جان اشتاین بک
مجسمهٔ استاین‌بک در مونته ری، کالیفرنیا

اشتاین بک در سال 1952 «شرق عدن » را منتشر ساخت که نسخه سینمایی آن نیز به موفقیت و فروش چشمگیری دست یافت . اما او که در 1962 برترین افتخار ادبی جهان یعنی جایزه نوبل در ادبیات را به خود اختصاص داد، لحظه یی نقش خود را به عنوان بازگوکننده شرایط وخیم زندگی مردمی که صدایشان به جایی نمی رسید، فراموش نکرد.
 
 از سویی دیگر او مستقیما با دنیای سینما به همکاری می پرداخت و در این وادی نیز در مقام نویسنده فیلمنامه ، همانند رمان هایش تاثیر شایانی در جامعه بر جا نهاد. در 1939 «موش ها و آدم ها» را با بازی به یاد ماندنی «لون چانی » در نقش «لنی » به نمایش در آورد و یک سال بعد جان فورد «خوشه های خشم» را بر روی پرده عریض سینما و با بازیگری خیره کننده «هنری فوندا» جان بخشید.
 
«ذرت داغ » هم که با انتشارش شهرت را برای اشتاین بک به ارمغان آورده بود توسط «ویکتور فلمینگ » کارگردان بزرگ سینما به روی پرده رفت. این نویسنده شهیر در نوشتن و تنظیم فیلمنامه «مروارید» که در سال 1947 به کارگردانی «امیلیو ایندیو فرناندس » ساخته شد نیز همکاری داشت.
 
اشتاین بک همچنین از روی یکی از موفق ترین داستان های خود «پونی سرخ » فیلمنامه یی نوشت که در سال 1949 به نمایش در آمد.
 
اما همکاری بی نظیر و پرثمر وی در عرصه سینما، نوشتن دیالوگ های قوی فیلم «زنده باد زاپاتا» به کارگردانی «الیا کازان» بود، فیلمی که با بازی فوق العاده «مارلون براندو» در نقش رهبر انقلابی و شورشی مکزیکی در حافظه تاریخی سینما ماندگار شد.
 
اشتاین بک همچنین بر کار تنظیم رمان «شرق عدن » برای ساخت فیلمی به همین نام، با هنرمندی جاودانه «جیمز دین» در نقش شخصیت اصلی داستان که اولین حضور او در یک فیلم بلند محسوب می شد، نظارت داشت.
 

بیشتر بدانید : تولد جان اشتاین بك

بیشتر بدانید : چطور «خوشه‌های خشم» خشم همه را برانگیخت؟!

بیشتر بدانید : نویسنده‌ای كه به ناچار خوشه چین خشم شد!

بیشتر بدانید : سرک کشیدن به دنیای شادِ پدر ادبیات آمریکا

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد