بهترین کتاب های تابستان 2019 به انتخاب نیویورکر
هفته‌نامه معتبر نیو‌یورکر در آغاز تابستان هر سال فهرستی از کتاب‌های داستانی و غیرداستانی برای مطالعه در فصل گرم سال را پیشنهاد می‌کند. این فهرست در بازار کتاب جهانی و ترجمه آثار به زبان‌های مختلف تأثیر دارد

کتاب‌هایی برای روز‌های بلند سال

هفته‌نامه معتبر نیو‌یورکر در آغاز تابستان هر سال فهرستی از کتاب‌های داستانی و غیرداستانی برای مطالعه در فصل گرم سال را پیشنهاد می‌کند. این فهرست در بازار کتاب جهانی و ترجمه آثار به زبان‌های مختلف تأثیر دارد. امسال نیز نیویورکر در شماره ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) فهرست کتاب‌های مناسب برای مطالعه در تابستان سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. هیأت تحریریه نیویورکر در این فهرست بیشتر نویسنده‌های جوان و تازه‌کار هستند.

لارنس فرلانگتی، معروف‌ترین نویسنده این فهرست است. از کتاب چرخ و فلک ذهن اثر معروف این نویسنده مسن که دیوان شعر او نیز محسوب می‌شود تا‌کنون یک میلیون نسخه چاپ شده است. فهرست تابستانی نیویورکر را مرور می‌کنیم و منتظر ترجمه برخی از این آثار به زبان فارسی می‌مانیم.

کتاب تصویر اثر لیلیان راس

کتاب تصویر اثر لیلیان راس در اصل در سال ۱۹۵۲ برای نخستین‌بار انتشار یافت. بار دوم نیز این کتاب توسط انتشاراتی کتاب‌های کلاسیک نیویورک ریویو منتشر شد. مطالب کتاب تصویر در ابتدا به‌صورت مقالاتی در نیویورکر چاپ می‌شد. این کتابی بسیار جذاب درباره روند بسیار غیرجذاب ساخت یک فیلم است. در این کتاب لیلیان راس با مهارت و با به‌کار‌گیری زبان طنز به مراحل تولید مدال سرخ شجاعت (۱۹۵۱) اثر جان هیوستون که با اقتباس از رمان جنگ داخلی به نوشته استیفن کرین، ساخته شده، پرداخته است.

کتاب راس گزارش یک سال و نیمه‌ای از مراحل تولید این فیلم را در بر می‌گیرد. بخش عمده داستان این کتاب در لس‌آنجلس و حومه می‌گذرد. جالب اینکه در مدت نگارش این کتاب به راس اجازه داده شد به عوامل فیلم و شخصیت‌های محوری که قرار بود در داستانش به آن‌ها بپردازد، دسترسی داشته باشد. داستان این کتاب از زمان تلاش جان هیوستون برای متقاعد کردن رئیس مترو گولدن مایر، به‌منظور ساخت فیلم مدال سرخ شجاعت آغاز می‌شود.

برف‌روب خود را از روی استخوان مردگان بران اثر اولگا توکارژوک

در اولین خط رمان برف‌روب خود را از روی استخوان مردگان بران، اثر اولگا توکارژوک به نقل از ژانینا شخصیت شصت و چند ساله خونسرد و مستقل این رمان می‌خوانیم: من در سن و وضعیتی هستم که باید همواره پیش از به‌خواب رفتن پاهایم را بشویم تا درصورتی که نیاز شد شبانه با آمبولانس به بیمارستان انتقال یابم. این کتاب که در اصل در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسیده بود، اخیرا توسط آنتونیا لوید جونز به انگلیسی ترجمه شده است.

ژانینا اوقات خود را با ترجمه آثار ویلیام بلیک، شاعر انگلیسی و ترسیم جداول پیچیده نجومی و مراقبت از خانه همسایگان ثروتمند خود می‌گذراند. ژانینا زندگی خود را بر محور این کار‌هایی که نیاز به نگاه و دقت کاملا دقیق و عمیق دارند، سازمان داده است. ذهن او بر حال متمرکز است، اما از سویی دیگر ذهن او بر ابدیت متمرکز‌تر است. این ویژگی از او یک راوی خوب و در عین حال دارای اغتشاشات ذهنی برای روایت تعدادی از مرگ‌های اسرارآمیزی که در دهکده‌اش رخ داده ساخته است. او به پاسگاه پلیس دهکده نامه‌هایی می‌نویسد و در این نامه‌ها شرح می‌دهد که به‌دلیل کار‌هایی که ما اغلب بدون فکر کردن انجام می‌دهیم، خشونت در سراسر دنیا در حال گسترش است.

کبودی‌هایی که دیده نمی‌شوند

نمی‌توان پی برد که چگونه راشل لوییس اسنایدر کتاب کبودی‌هایی که دیده نمی‌شوند: ما نمی‌دانیم که خشونت‌های داخلی می‌توانند باعث مرگ ما شوند، را به نگارش درآورده است. ۹ سال طول کشید تا این کتاب به رشته تحریر درآید. آنگونه که خود اسنایدر در مقدمه این کتاب شرح می‌دهد، او در حال ارائه گزارشی از گوشه‌های پنهان این دنیا، درباره فساد سیاسی، جنایات جنگی، تروریسم و قاچاق انسان است. خشونت داخلی همواره به‌عنوان یک موضوع در افق دید وی قرار داشته است. راشل لوییس اسنایدر خبرنگاری است که در حوزه خشونت داخلی کار‌های زیاد و گزارش‌های بسیار نوشته است.

راشل لوییس اسنایدر می‌گوید چندان علاقه‌ای به استفاده از واژه خشونت داخلی نداشته و بیشتر شاید منظور وی از این نوع خشونت نوعی شراکت صمیمانه در تروریسم باشد. البته او فقط به این مسئله بسنده نکرده و در سطح خرد نیز به خشونت‌های جاری اشاره کرده است. او همچنین در کتاب خود درباره مردانی می‌نویسد که زنان و نامزد‌های خود را کتک می‌زنند و حتی اقدام به قتل آن‌ها می‌کنند. از دیگر سو او درباره افرادی می‌نویسد که قتل‌ها را پیش‌بینی کرده و افرادی که تلاش می‌کنند زخم‌هایی که بر روح و پیکر اشخاص ایجاد شده را التیام ببخشند.

کتاب‌ افراد مشهور

جاستین کوریتکز، ازجمله نویسندگانی است که موضوعات آثار خود را با نوعی فلسفه طنزآمیز در هم می‌آمیزد. موضوع این کتاب درباره یک جوان ۲۲ ساله است که از ۱۲ سالگی و زمانی که ویدئویی از وی در یوتیوب وایرال شد، ستاره اقبالش درخشیدن گرفت. او اکنون به‌دلیل خودکشی پدرش که همزمان مدیربرنامه‌های او نیز بود، دچار بهت، حیرت و اندوه شده است.

او همچنین دریافته است که کاغذی را امضا کرده که اطلاع دقیقی از مفاد آن و عواقبی که امضای آن کاغذ می‌توانسته برایش در پی داشته باشد، نداشته است. او به مرور به تفاوت‌های خود با افراد عادی و آنچه او را از این افراد جدا می‌کند، پی می‌برد. جاستین کوریتکز در این کتاب فلسفی، صادقانه و بامزه نگاهی دارد به تضاد‌ها و اختلافات میان شهرت و شرایط انسانی (شهرت و انسانیت).

کتاب‌ اشخاص عادی

سالی رونی، نویسنده این کتاب یک جوان ۲۷ ساله ایرلندی است که اشخاص عادی را به‌عنوان نخستین رمان خود به بازار عرضه کرده است. همانگونه که خود می‌گوید نویسنده‌ای است از نسل نویسندگان هزاره جدید؛ چراکه در رمانش اشارات زیادی به نوشتن متن در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه توییتر دارد. کار او از آن جهت بااهمیت است که در آن نشانه‌های چندانی از کار یک نویسنده تازه‌کار به چشم نمی‌خورد. رمان سالی رونی درواقع رمانی است عاشقانه که رویداد‌های آن میان ۲ دانش‌آموزی که در کالج ترینیتی دابلین درس می‌خوانند، می‌گذرد. در مدرسه کانل و ماریان تظاهر به نشناختن یکدیگر می‌کنند. کانل یکی از ستارگان تیم فوتبال مدرسه است و ماریان تنها، مغرور و تا حد زیادی درونگراست. زمانی که کانل به‌دنبال مادر خود که در خانه والدین ماریان کار می‌کند، می‌رود، ارتباط عاطفی عجیبی میان این دو ایجاد می‌شود.

میراث

چند سال قبل دنی شاپیروی ۵۴ ساله، به‌طور تصادفی یک تست دی‌ان‌ای داد و متوجه شد که پدری که تمام عمر او را دوست داشته درواقع پدرش نبوده است. او در کتاب میراث به شرح آنچه پس از این کشف تکان‌دهنده در زندگی‌اش رخ داد، می‌پردازد. والدین وی که او را به فرزندی پذیرفته بودند سال‌ها قبل فوت شده بودند، اما او توانست پدرش را در شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از فناوری برخط به سادگی پیدا کند.

او در این رمان که توسط منتقدان تحسین شده به تفصیل به شرح تلاش‌های خود به‌منظور قرار دادن قطعات پازل زندگی پنهان خود، می‌پردازد؛ زندگی پنهانی که بیش از ۵۰ سال از او مخفی نگه داشته شده است. این کتاب درباره دوران استثنایی است که در آن زندگی می‌کنیم. در این دوران دانش و تکنولوژی مرز‌های اخلاقیات پزشکی را پشت سر گذاشته‌اند و همچنین ظرفیت قلب انسان برای مواجهه با عواقب کشفیات غیرمترقبه خود را افزایش داده‌اند.

پلیسی کردن جاده آزاد

سارا سئو در کتاب خود به این مسئله می‌پردازد که چگونه اوج‌گیری تولید خودرو در آمریکا نمادی شد از آزادی شخصی آمریکایی‌ها، البته به مرور زمان همین مسئله نتیجه عکس نیز داشت و سبب محدودیت آمریکایی‌ها با پلیسی کردن جاده‌ها نیز شد. او همچنین در کتاب پلیسی کردن جاده آزاد به عواقب فاجعه‌بار سیاست پلیسی کردن جاده‌ها که بستر‌ساز اعمال جنایتکارانه سیستم قضایی آمریکا در زمینه زیر پا گذاشتن برابری نژادی است، می‌پردازد.

او در بخشی از کتاب خود به این مسئله اشاره دارد که پیش از سال‌های آغازین قرن بیستم آمریکایی‌ها به‌ندرت با افسران پلیس روبه‌رو می‌شدند، اما با گسترش سریع تعداد خودرو‌ها در این کشور در نخستین دهه‌های قرن بیستم ادارات پلیس در سراسر آمریکا نیز به سرعت نیرو‌های خود را افزایش داده و در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در جهت جلوگیری یا برخورد با رانندگان متخلف نیرو‌های خود را مستقر کردند.

بیرون شرق: ناداستانی از تابستان

رمان جان گلین دقیقا یکی از رمان‌های مختص به فصل تابستان است. این رمان که به‌صورت یک ناداستان به نگارش درآمده، درباره حسی است که نویسنده داستان در نخستین روز تابستان در خود کشف می‌کند. جان گلین در کتاب بیرون شرق خاطرات خود از یک تابستان دگرگون‌کننده را بازگو می‌کند. او در این ناداستان درباره پاره‌ای از دانسته‌ها از نخستین عشقش نوشته است. درواقع جان گلین دوره‌ای از زندگی دلنشین و جذابی را در خانه تابستانی موتوک توصیف کرده است. نویسنده در این رمان به موضوع هویت و کشف شخصی می‌پردازد. این کتاب درواقع تصویر‌گر شکوفه دادن دوستی‌های جدید و سفر‌هایی برای شناخت خود است.

غول‌های جنگل مونزون

منتقد نیویورکر می‌نویسد: من از حیوانات متنفرم؛ برای همین یک گیاهخوار هستم، با این حال من عاشق کتاب غول‌های جنگل‌های مونزون نوشته جیکوب شل هستم. این کتاب نوعی سفرنامه و قوم‌نگاری درباره قرن‌ها رابطه میان انسان‌ها و فیل‌هاست. محل رخ دادن وقایع این کتاب نیز در جنوب شرقی آسیاست. شل دقیقا درباره منطقه جنگلی می‌نویسد که خود در آنجا تحقیقات وسیعی صورت داده است.

او در کتاب خود به شیوه‌هایی از زندگی پرداخته که به‌دلیل درگیری‌ها مدت‌هاست از بین رفته‌اند. جیکوب شل موضوع مطالعه خود را بر فیلبانان متمرکز کرده است. او با مطالعه در زندگی اجتماعی غول‌ها (فیلبانان) به این نتیجه می‌رسد که نظامی سیاسی در برخی از مناطق جنوب شرقی آسیا وجود دارد که خود را در تقابل با دولت‌های اقتدارگرا قرار داده است.

پسر کوچک

لارنس فرلینگتی، شاعر سانفرانسیسکویی دارنده جایزه یک عمر تلاش بنیاد ملی کتاب آمریکا و ناشر سیتی لایتز در ماه مارس سال‌جاری ۱۰۰ ساله شد و به همین مناسبت کتاب پسر کوچک را منتشر کرد. کتاب پسر کوچک به‌عنوان یک رمان معرفی شده، ولی با مطالعه این کتاب این احساس به‌دست می‌دهد که اثری است که بیشتر جنبه عارفانه دارد. این کتاب نوعی خود‌زندگینامه است. کتاب پسر کوچک این پرسش اساسی را در ذهن مخاطبان آمریکایی ایجاد می‌کند که ما پسران کوچک و دختران کوچک گذشته که اکنون پا به سن گذاشته‌ایم، فکر می‌کنیم که هستیم؟
 

بیشتر بدانید : مهم ترین کتاب هایی که امسال منتشر می شوند

بیشتر بدانید : معرفی رمان های جدید و خواندنی به بهانه نمایشگاه کتاب 98

بیشتر بدانید : پرفروش ترین کتاب های سال 2018 در سایت آمازون

بیشتر بدانید : اسامی 25 کتاب پرفروش در دنیا

بیشتر بدانید : کتاب های جدید و خواندنی تازه منتشر شده

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه همشهری