رمان هایی که شاهکار سینمایی شدند
در این مطلب به سراغ معرفی فیلم های مشهور اقتباسی از رمان و کتاب رفته‌ایم. با ما همراه باشید

فیلم های مشهور اقتباسی از رمان

برخی از ماندگارترین آثار سینمایی بر اساس رمان هایی ساخته شده‌اند که شاید نام رمان‌ها کمتر شنیده شده باشد. دنیای ادبیات و سینما از دیرباز پیوندی نزدیک داشته‌اند؛ از میان حجم زیاد فیلم هایی که بر اساس رمان و کتاب ساخته شده‌اند، برخی آثار سینمایی هستند که شهرتی بیشتر از کتاب کسب کرده‌اند؛ این شهرت گرچه مدیون کتاب منبع اقتباس است اما معمولا خود کتاب ناشناخته مانده است. 

فیلم های زیادی بر اساس کتاب ساخته شده‌اند اما همگی نتوانسته اقتباسی خوب از کتاب منبع باشند و بسیاری نیز در این راه شکست خورده‌اند. در ادامه اما فهرستی از بهترین فیلم هایی که بر اساس رمان ساخته شده‌اند را مرور می‌کنیم:

بیشتر بدانید : 10 اقتباس سینمایی از معروفترین شاهكارهای دنیای ادبیات!

سکوت بره ‌ها

کارگردان فیلم: جاناتان دمه
محصول: ۱۹۹۲
منبع اقتباس: سکوت بره‌ها نوشته توماس هریس

رمان سکوت بره‌ها نوشته توماس هریس در سال ۱۹۸۸ منتشر شد که درباره یک نابغه‌ روان‌پزشکی، آدم‌خوار و قاتل زنجیره‌ای به نام هانیبال لکتر است. در همان سال انتشار، رمان جایزه برام استوکر را دریافت کرد و سال بعد جایزه آنتونی را به دست آورد. از این کتاب اقتباس‌های زیادی صورت گرفته که مشهورترین آن، فیلم سکوت بره‌ها به کارگردانی جاناتان دمه در سال ۱۹۹۲ است. این فیلم برنده ۵ اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است. شخصیت هانیبال لکتر یکی از بهترین شخصیت های منفی تاریخ سینما است.

حیثیت

کارگردان فیلم: کریستوفر نولان
محصول: ۲۰۰۶
منبع اقتباس: حیثیت نوشته‌ کریستوفر پیریست

این رمان توسط کریستوفر پیریست نویسنده انگلیسی در سال ۱۹۹۵ نوشته شد که بعدها در سال ۲۰۰۶ بر اساس ان فیلمی با همین نام به کارگردانی کریستوفر نولان و با بازی هیو جکمن،کریستین بیل ،مایکل کین ، واسکارلت جوهانسون ساخته شد که به یکی از از فیلم های مشهور اقتباسی از رمان تبدیل شد. داستان این فیلم جنایی در مورد دنیای شعبده بازی و دو شعبده‌باز است که برای رقابت سعی در به دست آوردن شعبده‌های جدید دارند که نتایج غم‌انگیزی به بار می‌آورد.

مرثیه ای بر یک رویا

کارگردان فیلم: دارن آرنوفسکی
محصول: ۲۰۰۰
منبع اقتباس: مرثیه‌ای بر یک رویا نوشته هوبرت سلبی

رمان مرثیه‌ای بر یک رویا نوشته هوبرت سلبی جونیور نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۷۸است که بر اساس آن در سال ۲۰۰۰ فیلم پرطرفدار مرثیه‌ای بر یک رویا به کارگردانی دارن آرنوفسکی ساخته شد که جزو صد فیلم برتر سایت آی ام دی بی است.

فارست گامپ

کارگردان فیلم: رابرت زمکیس
محصول: ۱۹۹۴
منبع اقتباس: فارست گامپ نوشته‌ وینستون گروم

رمان فارست گامپ (Forrest Gump) در سال ۱۹۸۶ توسط وینستون گروم، نویسنده چیره‌دست آمریکایی به رشته تحریر درآمد. او در این کتاب با استفاده از طنز و کنایه به انتقاد از نارسایی‌ها و حقایق تلخ تاریخی جامعه آمریکا در سی سال گذشته از دیدگاه فردی با ضریب هوشی بسیار کم می‌پردازد که همیشه سعی در انجام کار صحیح و پیروی از راه راست دارد. فیلم آمریکایی فارست گامپ به کارگردانی رابرت زمکیس محصول سال ۱۹۹۴ و با بازى تام هنکس بر اساس این رمان ساخته شده که جزو برترین فیلم هاى تاریخ سینما و یکی از فیلم های مشهور اقتباسی از رمان محسوب می‌شود.

باشگاه مشت زنی

کارگردان فیلم: دیوید فینچر
محصول: ۱۹۹۹
منبع اقتباس: باشگاه مبارزه نوشته چاک پائولانیک

باشگاه مبارزه رمانی اثر نویسندهٔ آمریکایی چاک پائولانیک چاپ سال ۱۹۹۶ است که ایده اولیه آن مربوط به زمانی است که چاک در یک پیک‌نیک دعوا می‌کند و صورتش کبود می‌شود؛ اما همکاران او هرگز در مورد کبودى‌هاى صورتش از او سوال نمى‌کنند و همین عدم تمایل همکارانش به دانستن زندگى خصوصى او، الهام‌بخش این کتاب می‌شود. چند سال بعد، در سال ١٩٩٩ نیز فیلمى بر اساس آن به کارگردانى دیوید فینچر با همین نام ساخته مى‌شود که تبدیل به یکی از مشهورترین فیلم ها بر اساس کتاب شده است. از دیگر آثار مشهور این نویسنده می‌توان به کتاب بازمانده اشاره کرد.

فهرست شیندلر

کارگردان فیلم: استیون اسپیلبرگ
محصول: ۱۹۹۳
منبع اقتباس: کشتى شیندلر نوشته توماس کنیلى

کتاب «کشتى شیندلر» نوشته توماس کنیلى، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و هنرپیشه استرالیایی است. این رمان از خاطرات «پولدک ففربرگ» یکی از بازماندگان هولوکاست در مورد یک افسر آلمانى به نام «اسکار شیندلر» است، الهام گرفته شده و در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه ادبی «من بوکر» شده است. فیلم فهرست شیندلر توسط استیون اسپیلبرگ در سال ١٩٩٣ بر اساس رمان کشتى شیندلر (Schindler’s Ark) ساخته شد که تبدیل به یکی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما و یکی از فیلم های مشهور اقتباسی از رمان تبدیل شود و جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد.

مسیر سبز

کارگردان فیلم: فرانک دارابونت
محصول: ۱۹۹۹
منبع اقتباس: رمان مسیر سبز نوشته استفن کینگ

رمان مسیر سبز نوشته استفان کینگ در سال ۱۹۹۶  و به سبک رئالیسم جادویی است. این کتاب ابتدا در ۶ جلد منتشر شدو بعدها به صورت تک جلدی به بازار آمد. این رمان توانست جایزه برام استوکر را از آن خود کند وبه یکی از محبوب‌ترین رمان‌های انگلیسی زبان تبدیل شود. سه سال بعد از کتاب، یعنی در سال ۱۹۹۹ بر اساس آن فیلمی با همین نام به کارگردانی فرانک دارابونت و با بازی تام هنکس ساخته شد که از محبوبیت چشمگیری برخوردار شد. مسیر سبز یکی از مشهورترین فیلم ها بر اساس کتاب است که توانسته در فهرست صد فیلم برتر آی ام دی بی قرار گرفت.

رفقای خوب

کارگردان فیلم: مارتین اسکورسیزی
محصول: ۱۹۹۰
منبع اقتباس: مردان دانا: زندگی در یک خانواده مافیایی نوشته نیکولاس پیلگی

نام رمان (Wiseguy) مانند نام فیلم (Goodfellas) اصطلاح عامیانه‌ای است که به اعضای مافیا و گانگسترها اطلاق می‌شود. در سال ۱۹۸۵ رمان «مردان دانا: زندگی در یک خانواده مافیایی» توسط نیکلاس ویلگی، گزارشگر جنایی در مورد زندگی هنری هیل، مافیای مشهور نوشته شد و در سال ۱۹۹۰بر اساس آن فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با نام رفقای خوب ساخته شد. این فیلم یکی از فیلم های مشهور اقتباسی از رمان است جوایز زیادی را از آن خود کرده و شهرت زیادی در تاریخ سینما دارد.

درخشش

کارگردان فیلم: استنلی کوبریک
محصول: ۱۹۸۰
منبع اقتباس: درخشش نوشته استفن کینگ

رمان درخشش در ژانر وحشت توسط نویسنده آمریکایی، استفن کینگ در سال ۱۹۷۷ نوشته شده است که داستان نگهداری از یک هتل خالی توسط یک خانواده را روایت می‌کند که در واقع یک فیلم درباره بیماری روانی اختلال دوشخصیتی است. بر اساس این رمان در سال ۱۹۸۰ فیلمی به تهیه کنندگی و کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شد و ادامه این فیلم نیز در دست ساخت است که قرار بود در سال ۲۰۱۹ منتشر شود اما هنوز خبری از انتشار آن نیست. شخصیت جک تورنس یکی از بهترین شخصیت های منفی تاریخ سینما با بازی جک نیکلسون است.

پرواز بر آشیانه فاخته

کارگردان فیلم: میلوش فورمن
محصول: ۱۹۷۵
منبع اقتباس: پرواز بر فراز آشیانه‌ فاخته نوشته‌ کن کیسی

فیلم پرواز بر آشیانه فاخته بر اساس رمانی به همین نام نوشته نویسنده آمریکایی، کن کیسی ساخته شده است. ترجمه دقیق نام کتاب در واقع «یک نفر از روی آشیانه فاخته پرید» است که پس از ساخته شدن فیلمی بر اساس آن در سال ۱۹۷۵ به کارگردانی میلوش فورمن در ایران با نام‌های پرواز بر آشیانه فاخته و دیوانه از قفس پرید مشهور شد. فیلم پرواز بر آشیانه فاخته از جمله فیلم های مشهور اقتباسی از رمان است که برنده ۵ جایزه اسکار شده است. کتاب نیز جزو ۱۰۰ رمان برتر بین سال‌های ۱۹۲۳ و ۲۰۰۵ از سوی مجله تایم است. داستان پرواز بر آشیانه فاخته رمان در بیمارستانی روانی در ایالت اورگن آمریکا می‌گذرد و در نقد ساختارهای قدرت در سازمان‌ها و نقد مکتب روان‌شناسی رفتارگرایی است و اصول انسانی را می‌ستاید.

پدرخوانده

کارگردان فیلم: فرانسیس فورد کاپولا
محصول: ۱۹۷۲
منبع اقتباس: پدرخوانده نوشته ماریو پوزو

پدرخوانده، نام رمانی پرفروش از ماریو پوزو در ۱۹۶۹ است که در مورد یک خانواده مافیایی است. این اثر از رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی الهام گرفته شده است و همچنین بسیاری از جمله‌های معروف آن مثل: «پشت هر ثروت بزرگ یک جرم پنهان است» از کتاب باباگوریو اثر اونوره دوبالزاک نویسنده فرانسوی اقتباس شده است. فیلم درام-جنایی پدر خوانده به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بر اساس این رمان ساخته شده که یکی از فیلم های مشهور اقتباسی از رمان و جزو فاخرترین آثار سینمایی دنیا محسوب می‌شود. فیلم پدرخوانده سه قسمتی و یکی از بهترین سه گانه های تاریخ سینما است.

 رستگاری در شاوشانگ

کارگردان فیلم: فرانک دارابونت
محصول: ۱۹۹۴
منبع اقتباس: رستگاری در شاوشانگ نوشته استیون ادوین کینگ

رتبه اول فیلم های مشهور اقتباسی از رمان متعلق به رستگاری در شاوشانگ است. کتاب نوشته استیون ادوین کینگ نویسنده آمریکایی خالق بیش از ۲۰۰ اثر ادبی در گونه‌های وحشت و خیال‌پردازی است. فیلم درام جنایی رستگاری در شاوشانگ به کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون محصول سال ۱۹۹۴ بر اساس این رمان ساخته شده است که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود.

 

بیشتر بدانید : کتاب‌هایی که فیلم شدند! (+عکس)

بیشتر بدانید : رمان‌های بزرگی كه تاكنون بر اساس آن‌ها فیلمی ساخته نشده!

بیشتر بدانید : 5 فیلم هالیوودی که از کتابشان بهتر هستند !!!!

بیشتر بدانید : فهرست برترین کتابهایی که فیلم شدند از نگاه روزنامه گاردین

بیشتر بدانید : از جان سخت تا بیمار انگلیسی: کتاب هایی که به فیلم های موفقی تبدیل شدند



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vitalmagz.com