کتاب های جذاب برای شروع یک پاییز طلایی
 هیچ‌چیز بیشتر از خواندن کتاب در یک عصر باران زده، پاییز شما را نمی‌سازد و چه چیزی بهتر از اینکه کتابی که انتخاب می‌کنید حال و هوای پاییزی داشته باشد

بهترین کتاب های پاییزی 

هیچ‌چیز بیشتر از خواندن کتاب در یک عصر باران زده، پاییز شما را نمی‌سازد و چه چیزی بهتر از اینکه کتابی که انتخاب می‌کنید حال و هوای پاییزی داشته باشد. به همین دلیل و در آستانه شروع پادشاه فصل‌ها، به معرفی ۴ کتاب پاییزی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پاییز فصل آخر سال است

این کتاب که رمان اول نویسنده جوان، نسیم مرعشی است خوانندگان بسیاری را که از خواندن رمان‌ ایرانی فاصله گرفته بودند، به دنیای رمان ایرانی بازگرداند.

نویسنده، ایده جالبی را برای پروراندن کتابش انتخاب کرده و آن هم روایت یک روز مشترک از زندگی سه نفر (راویان داستان) در فصل‌های تابستان و پاییز است. این موضوع در دو بخش کتاب به نام‌های تابستان و پاییز روایت می‌شود؛ هرکدام از این بخش‌ها به سه فصل که تکه اول و دوم و سوم نامیده شده‌اند، تقسیم شده‌ است.

سه شخصیت اصلی داستان که دختران جوانی به نام‌های لیلی، شبانه و روجا هستند و هرکدام‌شان در آستانه سی سالگی قرار دارند، در هریک از بخش‌های کتاب (تابستان و پاییز) به روایت داستان آنها در یک روز مشترک پرداخته می‌شود. این روایت‌ها گاهی به هم برخورد می‌کنند.

این کتاب شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌ای دارد که هر خواننده‌ای می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، خود را درون این شخصیت‌ها بیابد و حداقل میان آشنایان خود کسی شبیه به آن را پیدا کند.

اگرچه شخصیت‌های اصلی کتاب هر سه خانم هستند، اما خواندن این کتاب برای آقایان نیز به شدت توصیه می‌شود. اثر حاضر به دنیای افکار و زندگی زنان سرزمین‌مان پرداخته است و مهارت نویسنده در پرداختن به جزئیات به‌گونه‌ای بوده که خوانندگان آقا هم می‌توانند به راحتی با شخصیت‌های کتاب هم‌ذات‌پنداری کنند، از کتاب لذت ببرند و به علاوه این‌ها، با آنچه در فکر زنان می‌گذرد، بیشتر آشنا شوند.

«پاییز فصل آخر سال است» برنده بخش رمان جایزه جلال آل احمد در سال ۱۳۹۴ بوده و ماه‌هاست در میان آثار پرفروش ماهانه بازار کتاب ایران قرار دارد.

بخشی از کتاب:

«هر چیز بدی را می‌شود تحمل کرد، اگر یواش‌یواش آن را بفهمی.»

یک شب پاییزی

این کتاب مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه روسی مشهوری همچون نیکلای واسیلویچ گوگول، ایوان سرگئی یویچ تورگنیف، ماکسیم گورکی، فیدور میخاییلوویچ داستایفسکی، لئو نیکلایویچ تولستوی، میخائیل یوگرافوویچ سالتیکوف، ولادیمیر گالاکتیونویچ کورولنکو، وسوالاد میخائیلاویچ گارشین، فئودور کوزمیچ سولوگوب، سرگئی ترنتییویچ سمیونوف، لئونید نیکلایویچ آندریف، میخائیل پترویچ آرتزیباشف و آنتوان چخوف است.

کتاب یک شب پاییزی مجموعه‌ای از داستان‌هایی مشهور همچون شنل، پزشک شهرستان، درخت کریسمس و عروسی و … است که توسط ساناز جهان بیگلری از زبان روسی به زبان فارسی ترجمه شده‌ است.

داستان‌های تأثیرگذار و زیبای این کتاب همراه یک فنجان نوشیدنی گرم قطعا شما را به دنیایی دیگر رهنمون می‌کند.

پاییز داغ

پاییز داغ نوشته آلیس مونرو، نویسنده داستان‌های کوتاه مشهور و البته برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۳ کانادایی است؛ در کنار این داستان کوتاه از مونرو، داستان‌هایی از جک لندن، دوریس لسینگ، آناتول فرانس و فیتس جرالد نیز آمده است. خواندن این کتاب کم‌حجم و روان در شب‌های پاییزی می‌تواند خستگی کارهای روزانه را از شما بگیرد.

بخشی از کتاب:

 «علت عصبانیتش این نبود که او نمی توانست آنگونه خرید کند یا لباس بپوشد، بلکه به این خاطر که این الگویی بود که دخترها باید مانند آن می‌شدند. این چیزی بود که مردها، مردم، همه از دخترها انتظار داشتند. زیبا، عزیز دردانه، لوس، خودخواه و بی مغز. یک دختر باید چنین باشد تا عاشقش بشوند.»

مرگ در پاییز

این اثر از اکبر رادی، نمایش‌نامه و داستان‌نویس ایرانی است که در سه پرده نگاشته شده است. فضای این داستان مانند سایر آثار اکبر رادی در شمال کشور دنبال می‌شود و از عناصر خطه گیلان برای درگیر کردن و آشناسازی بیشتر مخاطب استفاده شده است.

قصه، نمایشی روان و در عین حال عمیق است؛ داستان، خانواده‌‌‌ای روستایی را که برایشان سه اتفاق پیاپی رخ می‌دهد و حول محور رنج بی‌پایان همین خانواده و مواجه شدن آن‌ها با خرافات و اعتقاداتی که آنها را به سمت مرگ می‌کشاند، بیان می‌کند. گفتنی است این نمایش‌نامه با بازی هنرمندانی همچون محمود دولت‌آبادی، عنایت بخشی و حسین کسبیان در سال ۱۳۴۶ از تلویزیون ملی پخش شده است.

بخشی از کتاب:

 «مشدی: شبای پاییز… وقتی آدم تک و تنها جلوی اسبش از زیر درختان بارون خورده رد می‌شه، این طرف بوته‌های خشکیده، اون طرف درختان گردو، جاده هم پر از مه… اونوقت تو تاریکی صدای پای اسب تو می‌شنفی، می‌شنفی که یه چیزی، یه چیزی مث مرگ از پشت سر بهت نزدیک می‌شه … آدم خیال می‌کنه دیگه تمومه.»

 

بیشتر بدانید : جدیدترین کتاب ها با طعم پاییز

بیشتر بدانید : پاییز امسال این کتابها را بخوانید

بیشتر بدانید : لیست کتاب هایی که حتما باید بخوانیم

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mag.gaj.ir