رونمایی از نامه‌ای درباره «غرور و تعصب» بعد از 200 سال!
نامه‌ای که «جین آستین» در آن از «غرور و تعصب» به عنوان «فرزند دلبند» خود یاد کرده، در معرض دید عموم قرار گرفت.

جین آستین، رمان‌نویس کلاسیک انگلیسی 200 سال پیش،‌ پس از چاپ اولین نسخه‌ی شاهکارش «غرور و تعصب»، با ذوق و شوق فراوان نامه‌ای به خواهرش «کساندرا» نوشت و در آن، رمان ماندگارش را «فرزند دلبند» خود نامید.

این نامه به مناسبت دویستمین سالروز نگارش این اثر ادبی در خانه‌موزه‌ی جین آستین در همپشایر نمایش داده می‌شود. این خانه که در منطقه‌ی چالتون واقع است، محلی است که آستین در آن بازنویسی پایانی «غرور و تعصب» را به سرانجام رساند.

در این نامه هیجان‌زدگی آستین از دریافت اولین نسخه‌ی چاپی رمان سه‌جلدی‌اش در تاریخ 27 ژانویه به چشم می‌خورد. در نامه‌ی آستین آمده است: می‌خواستم بگویم که فرزند دلبندم از لندن آمده است. چهارشنبه یک نسخه را از طرف «فولکنر» دریافت کردم که در آن «هنری» سه خط نوشته بود مبنی بر این‌که نسخه‌ی دیگری را به «چارلز» و سومین نسخه را به گودمرشام فرستاده است.

جین آستین اولین دست‌نوشته‌ی «غرور و تعصب» را در سال‌های 1796 و 1797 به نگارش درآورد، زمانی که در استیونتون زندگی می‌کرد. خالق «اما» زمانی که به باث نقل مکان کرد، کار نگارش را کنار گذاشت و باز زمانی که پس از مرگ پدر همراه با مادر و خواهرش یه چاتون سفر کرد، نگارش چرک‌نویس اصلس این اثر را به دست گرفت.

وی بین سال‌های 1809 و 1817 در خانه‌ای سکونت داشت که اکنون موزه‌ی «جین آستین» نامیده شده و جشن 200 سالگی «غرور و تعصب» در آن برگزار شد.

جین آستین، نویسنده‌ی انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال 1775 به ‌دنیا آمد. آثار وی ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت آستین از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. وی از سال 1811 تا 1816، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ی شناخته‌شده را به ‌دست آورد.

جین آستین که هیچ گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال 1818 پس از مرگش به چاپ رسیدند. وی کار نگارش اثری دیگر تحت عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد،‌ اما عمر وی به اتمام آن کفاف نداد.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش، شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزاده‌ی جین درباره‌ی او، در سال 1869، این نویسنده‌ی بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ی 1940 او در جوامع دانشگاهی و ادبی به‌عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

جین آستین چند سالی از عمر خود را در شهر «باث» سپری کرد، به ‌همین دلیل این شهر به ‌عنوان محل اقامت او مشهور است. موسسه‌ای به نام «مرکز جین آستین» در مرکز شهر باث موجود است که هر سال جشنواره‌ای به نام جشنواره‌ی جین آستین در این شهر برگزار می‌کند.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



 مطالب پیشنهادی:
عکسی متفاوت از کودکی هانیه توسلی و خواهرش
هجوم مردم برای تماشای یک فیلم ایرانی + عکس
عکس‌های اسید پاشی بر دختر و مادر کرمانی در مجله «تایم‌»
 پرتره «دختر چینی» از هر نقاشی دیگری بیشتر کپی شده است!
«گلیشفته فراهانی» و «بهروز وثوقی» هم بازی در تئاتر، هم بند در امریکا!