خوانندگی از آقای سوپراستار تا کارگردان شکرآباد!
گرچه برخی بازیگرانی که دستی هم در موسیقی دارند، نتوانستند طرفدارانشان را راضی نگه دارند و موفقیت و محبوبیتی را که در بازیگری داشتند، به واسطه صدایشان کسب کنند اما...
موسیقی و بازیگری جزو جذاب‌‌ ترین و پرطرفدارترین شاخه های هنری محسوب می شوند که جوانان بسیاری را به خود جذب می کنند. اما نکته جالب اینکه در بین هنرمندان هم گرایش به بازیگری یا خوانندگی بسیار دیده شده است. بازیگرانی که به سمت موسیقی گرایش پیدا کرده اند و خوانندگانی که جذب بازیگری شده اند!

البته عده ای از بازیگران برای تفنن، دستی در موسیقی نیز دارند و به خواندن تیتراژ و یا یکی – دو track بسنده می کنند و یا به واسطه نقشی که در فیلم یا سریال داشتند، خوانده اند. اما برخی بازیگران این شوخی برایشان جدی تر شده و به انتشار آلبوم موسیقی مبادرت می ورزند.

گرچه برخی بازیگرانی که دستی هم در موسیقی دارند، نتوانستند طرفدارانشان را راضی نگه دارند و موفقیت و محبوبیتی را که در بازیگری داشتند، به واسطه صدایشان کسب کنند. اما باز هم برخی از آنها در ادامه این راه مصر بوده و در تدارک آلبوم های جدید هستند.

نمونه بارز آن بهرام رادان است. بازیگر با استعدادی که با وجود اینکه بازیگر محبوب و پرطرفداری است، اما از زمانی که نخستین آلبوم مستقل خود را با نام «روی دیگر» منتشر کرد، نتوانست رضایت خاطر مخاطبانش را جلب کند. گرچه خودش معتقد است  استعدادی را که در بازیگری دارد، در موسیقی هم داراست. یا اشکان خطیبی که مدتی است نخستین آلبومش را با عنوان «ترافیک» روانه بازار کرده و او نیز نتوانست کار متفاوت و شاخصی در این زمینه انجام دهد و یا موفقیتش در بازیگری را در موسیقی هم تکرار کند.

اما هنرمندی چون رضا عطاران چه در سمت کارگردان باشد و یا بازیگر و یا خواننده، می‌تواند مخاطبش را راضی نگه دارد و محبوبیتش را حفظ کند. عطاران درکنار تیتراژهای سریال‌های خودش از جمله: کوچه اقاقیا، بزنگاه، ترش و شیرین و متهم گریخت که جدا از کارگردانی، به عنوان خواننده نیز در کارنامه هنری اش ثبت شده، در فیلم‌های: کلاهی برای باران، خروس جنگی، آقای هفت رنگ، نیش زنبور و سه درجه تب و سریال سه در چهار هم خوانده است. البته در مقطعی هم با تعدادی از هنرمندان دیگر گروهی را تشکیل داده بودند که خیلی جدی نبود.

البته عطاران هنرمندی است که چندان نگاه جدی به موسیقی ندارد و ممکن است در آینده هم اگر خواننده مناسبی را برای کارهایش پیدا نکند، باز تیتراژ سریال هایش را خودش بخواند.

کاری که سال هاست مهران مدیری انجام می دهد. او که با دکلمه، در سال  ۱۳۸۷ در عرصه موسیقی گام نهاد، به گروه دارکوب پیوست و پس از خواندن تیتراژ فیلم «همنفس»، چند سالی است که تیتراژ سریال‌هایش را خودش می خواند. از جمله باغ مظفر، قهوه تلخ، شب‌ های برره و این اواخر هم شنیده شده که قرار است تیتراژ سریال جدیدش«اتاق عمل» را هم خودش بخواند. ضمن اینکه کنسرت هم برگزار کرده و برخلاف عطاران، خوانندگی برایش جدی است.

شهاب عباسی کارگردان مجموعه «شکر آباد» هم که این روزها روی آنتن شبکه نسیم است، ترجیح داده تیتراژ را خودش بخواند.

 آقای سوپر استار هم می خواند

محمد رضا گلزار سوپر استار سینمای ایران که از نوازندگی در گروه موسیقی «آریان» به واسطه مرحوم ایرج قادری قدم در بازیگری گذاشت، از همان ابتدا تمام تمرکزش صرف بازیگری شد و چند سالی  فقط در عرصه بازیگری فعالیت کرد. اما پس از مدتی به گروه «دارکوب» پیوست و بعد از آن هم سرپرست گروه «ریزار» شد. در این مدت هم دو track را اجرا کرد. یکی با مرتضی پاشایی و یکی دیگر هم به تنهایی خواند. اما این طور که پیداست، بازیگری برای او بسیار جدی تر از خوانندگی است و از خبرهایی که شنیده می شود، این طور استنباط می شود که فعلا برنامه خاصی برای آینده در این زمینه ندارد و ذهنش را معطوف بازیگری کرده است.

در این بین بازیگر ـ خواننده ای هم بود که خیلی اتفاقی وارد عرصه هنر شده و خیلی زود هم محو شد. فرهاد مهادیان که پس از تجربه در بازیگری، خوانندگی را هم تجربه کرد، اما نتوانست در هیچ کدام موفق و محبوب باشد. شاید بتوان گفت که مهادیان از ابتدا راهش را درست انتخاب نکرده بود.

برزو ارجمند هم جزو بازیگرانی است که موسیقی را با بازیگری به طور موازی دنبال می کند. او تا به امروز یک آلبوم مشترک و یک آلبوم مستقل روانه بازار کرده است و تیتراژ سریال«ما چند نفر» را اجرا کرده و همچنین در فیلم «پل چوبی» هم با گیتار خوانده است. اما کار خوانندگی به بازیگری‌اش لطمه‌ای وارد نکرده است.

بازیگران گروه هفت
چند سال پیش گروهی به نام«seven» هفت تاسیس شد که تعدادی از بازیگران مدتی عضوی از این گروه بودند؛ از جمله امین زندگانی، حمید گودرزی، شهاب حسینی و امیر حسین مدرس. شهاب حسینی یکی از سوپر استارهای سینمای ایران که چهره محبوبی بین مخاطبانش دارد، آلبوم «رایا» را نیز منتشر کرد.

اما با این وجود نگاه جدی به خوانندگی نداشت و حضور در عرصه موسیقی باعث نشد وجهه بازیگری اش لطمه ببیند. او همچنان محبوب است. از بین آنها امیر حسین مدرس هم تیتراژ خواند و هم آلبوم تهیه کرد. اما امین زندگانی با وجود اینکه فرزند یک آهنگساز است، اما بیشتر فعالیتش در زمینه بازیگری است. حمید گودرزی نیز یکی از اعضای این گروه بود که در مجموعه«دانی و من» بازی کرد و خواند. اما او سال هاست که در بازیگری فعال تر است.

اما به تازگی شنیده شده است که مهدی پاکدل، کامران تفتی و کوروش تهامی هم به خوانندگی علاقه‌مند شده و تک آهنگ اجرا کرده‌اند. البته تهامی تیتراژ قسمتهای آخر سریال «عصر پاییزی» را هم خوانده است. اما هنوز مشخص نیست که خوانندگی برای این بازیگران هم جدی است و یا از روی کنجکاوی جذب این هنر شده‌اند.



 بازیگری یا ورزش؟
پژمان جمشیدی فوتبالیستی که مدتی است به جرگه بازیگران پیوسته، دستی هم در موسیقی دارد و آلبوم «۱۱» را روانه بازار کرده است. این ورزشکار و هنرمند که به نسبت برخی بازیگران پرکارتر است و هم در سینما فعالیت می‌کند و هم در تلویزیون و تاتر، به موسیقی هم نگاه جدی دارد. او در این آلبوم با مهدی یراحی اجرای مشترک نیز در یکی از قطعات داشته است.

اما مرد تنهای فیلم «شب یلدا» ساخته کیومرث پور احمد که به زیبایی این نقش را ایفا و به تنهایی بیننده را تا پایان داستان با خود همراه کرد، محمد رضا فروتن است که این روزها در تدارک نخستین آلبوم موسیقی اش است. او برای نخستین بار در همان فیلم خواند و بسیار تاثیر گذار هم بود. هنوز برای قضاوت زود است. باید منتظر بود و دید که در موسیقی هم می تواند موفقیتش را تکرار کند یا نه. گرچه مدتی در رادیو فرهنگ در یک برنامه گویندگی می کرد و با صدای دلنشینی که داشت، مورد توجه شنونده‌های رادیو هم قرار گرفت. اما با این حال نمی‌توان پیشداوری کرد و باید منتظر بود.

بسیاری از مخاطبان صدای حامد بهداد را برای نخستین بار در فیلم «مجنون لیلی» شنیدند، اما در حقیقت بهداد با خواندن تیتراژ سریال «غریبه» برای نخستین بار خوانندگی را تجربه کرد. پس از آن هم به گروه دارکوب پیوست و برای بار دوم تیتراژ سریال «مثل یک کابوس» را اجرا کرد. کنسرت هم برگزار کرد و ترانه محلی هم خواند. اما هنوز کسی نمی‌داند که خوانندگی برای او به مانند بازیگری جدی است یا نه.

پیش به سوی کازابلانکا
رضا رویگری که این روزها بیمار است و در عین حال بازی در یک فیلم را به تازگی آغاز کرده، بازیگری است که سال ۱۳۵۷ با سرود«ایران ایران» قدم در عرصه موسیقی گذاشت و بعد از آن هم به بازیگری معطوف شد تا اینکه باز هم فعالیت در موسیقی را از سر گرفت و سه آلبوم روانه بازار کرد. آلبوم‌های «غوغا» و «از عشق گفتن» و این اواخر هم «کازابلانکا».

جواد رضویان کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون نیز چندین بار در فیلم ها و سریال هایی که بازی کرده، خواننده هم بوده و قطعاتی را هر چند طنز اجرا کرده است. از جمله در مجموعه چارخونه و فیلم‌ های دلداده، شاخه گلی برای عروس، زندگی شیرین. اما این طور که پیداست موسیقی چندان برایش جدی نیست که غیر از آثاری که در آنها به واسطه نقشی که داشته خوانده و غیر از آن فعالیت خاصی در این زمینه انجام نداده است.

امیر یل ارجمند فرزند داریوش ارجمند که از کودکی در تاتر پدرش را همراهی می‌کرده و چند سالی است که به حضور در کارهای تصویری روی آورده، در کنار بازیگری کار موسیقی هم انجام می دهد. حتی آلبومی به نام «سبزه» تهیه کرد که ترانه‌های پدرش را در آن اجرا کرده بود و در مصاحبه هایش نیز عنوان می کند که به موسیقی در کنار بازیگری علاقه دارد.

می زند باران به شیشه…
اگر مجموعه«کمربند‌ها را ببندیم» را دنبال کرده باشید، حتما تیتراژ آن را با صدای فتحعلی اویسی  به یاد دارید. همچنین تیتراژ سریال «باغچه مینو» و در کنار این کارها در برخی فیلم‌های سینمایی که حضور داشته، ما بین فیلم ها ترانه‌ای را هم اجرا کرده است. وی همچنین در سال ۱۳۸۶ به گروه «آژیر» پیوست و در کاخ سعد آباد کنسرت برگزار کرد. با این اوصاف او نیز به همراه پسرش هم در بازیگری فعالیت می کنند و هم در زمینه موسیقی.

عجب رسمیه رسم زمونه…
اما امین حیایی بازیگر سینما و تلویزیون که چند سال پیش با گروه«کویر» آلبوم «باران» را روانه بازار کرد، در فیلم‌های «بوی بهشت»، «سرود تولد» و «سلام بر عشق» هم به واسطه ایفای نقش یک خواننده، چندین ترانه را اجرا کرده است. این بازیگر ریز نقش سینما در کنار بازیگری در موسیقی هم فعالیت می کند.

شاید کمتر کسی بداند که سید جواد هاشمی هم تجربه خوانندگی تیتراژ داشته است، اما حقیقت دارد. سال‌ها پیش هاشمی تیتراژ فیلم«تشنه» به کارگردانی حسین قاسمی جامی را اجرا کرده است.



محمد رضا هدایتی بازیگر مجموعه «قهوه تلخ» و صدا پیشه«پسرعمه» در مجموعه کلاه قرمزی هم از بازیگرانی است که موسیقی را به صورت کاملا جدی دنبال و آلبوم هم تهیه می‌کند. همین طور رسول نجفیان که ترانه معروفش را خیلی‌ها زمزمه می‌ کنند.

اما در کنار خوانندگی این بازیگران، عده ای هم هستند که به جای خوانندگی به دکلمه خوانی علاقه مندند. نمونه بارز آن هم مرحوم خسرو شکیبایی بود که اشعار زیبای سهراب سپهری را دکلمه کرد. گرچه شکیبایی در فیلم «خواهران غریب» هم ترانه خواند، اما هنوز هم بسیاری از مخاطبان صدای دلنشین وی را روی اشعار سپهری به یاد دارند. پرویز پرستویی نیز در آلبوم مرحوم ناصر عبدالهی اشعار زیبایی را دکلمه کرد. اما این هنرمندان به واسطه صدای دلنشین و زیبایی که داشتند، توانستند با این کار هم مورد توجه طرفدارانشان قرار بگیرند.

مرحوم حسین پناهی هم از جمله کسانی بود که اشعار خودش را دکلمه کرد و هنوز هم شنیدن اشعار این هنرمند  با صدای دلنشینش بسیار گوشنواز است. این اواخر الهام پاوه نژاد هم در گفت و گو با «بانی فیلم» خبر داد به تازگی وارد این حرفه شده است.

از طرفی عده‌ای از بازیگران در یک حرکت سمبولیک سرود «ای ایران» را با آهنگسازی روح ا… خالقی به صورت دسته جمعی اجرا کردند و نما آهنگ این کار هم توسط سامان مقدم ساخته شد. بازیگرانی چون: پرویز پرستویی، جمشید مشایخی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مورش تهامی، مریلا زارعی، پانته آ بهرام، حمید جبلی، علیرضا خمسه، داریوش ارجمند، هنگامه قاضیانی، حسن پورشیرازی، رویا نونهالی، پژمان بازغی و باران کوثری درکنار هم با اقتدار این سرود را اجرا کرده و با استقبال هم روبرو شد.
هنرپیشگان حنجره طلاییاما خوانندگانی که بازیگر شدند!

برعکس این اتفاق هم رخ داده است و برخی خواننده ها به سمت بازیگری جذب شده اند. حال اینکه تا چه حد موفق بوده‌اند را مخاطبانشان باید قضاوت کنند. گرچه تجربه نشان داده هنرمندی که در یک عرصه فعالیت می کند، همین که از روی کنجکاوی یه سمت و سوی دیگری کشیده شده و وارد رشته هنری دیگری می‌ شود، چندان موفق نبوده است. البته برخی از آنها نقش خودشان را در فیلم‌ها بازی کرده اند و ادعایی در این زمینه ندارند. اما به هرحال این اتفاق افتاده است و هنرمندان وارد حیطه کاری یکدیگر شدند. از جمله: رضا صادقی، امیر تاجیک، حمید خندان، رضا یزدانی، محمد رضا عیوضی، حمید عسگری، مازیار فلاحی، مهدی مقدم، عماد طالب زاده، داود ناقور، امید حاجیلی، احسان خواجه امیری، زانیار خسروی و فرزاد فرزین و بازیگر فیلم های«شب برهنه» و «پرپرواز».

اتفاق تازه‌ای نیست

بر آن شدیم تا نظر طهماسب صلح جو منتقد سینما را در این باره جویا شویم. وی در گفتگو با «بانی فیلم»  گفت:« اینکه بازیگران وارد عرصه موسیقی می‌شوند و یا خواننده ها به دنیای بازیگری قدم می‌ گذارند، اتفاق تازه‌ای نیست و در تاریخ سینمای ما و تاریخ سینمای دنیا پیش از این هم رخ داده است، چون سینمای ما متکی به پسند تماشاگر است و این اتفاق از جایی آغاز میشود که برخی از جذابیت سینما استفاده بهینه می کنند که ممکن است با استقبال از جانب مخاطبان روبرو شود و یا اینکه نتیجه عکس بدهد.

این بستگی به نظر مخاطب دارد و مخاطبان هستند که باید در این زمینه تصمیم بگیرند که دوست دارند خواننده مورد علاقه شان را روی پرده سینما هم ببینند یا خیر و یا بالعکس. اینکه وقتی بازیگر مورد علاقه شان، در زمینه موسیقی فعالیت می کنند چه بازتابی خواهد داشت. به نظر من که کار اشتباهی نیست. به شرطی که در هر دو رشته موفق باشند و باعث محبوبیت بیشتر آن هنرمند شود».

وی همچنین در ادامه توضیح داد:«اگر هنرمندی بتواند در هر دو زمینه موفق و شاخص باشد، خیلی خوب و قابل قبول است. مثل فرانک سیناترا و یا مهران مدیری که هم در بازیگری و هم در موسیقی موفق بوده است. گرچه به عقیده من در بازیگری موفق و محبوب تر است. اما در نهایت قدم گذاشتن بازیگران در حیطه یکدیگر به نوعی بازارگرمی برای سینما و موسیقی است».

بازیگر، صدایش را به مخاطب تحمیل نکند
اگر با حمید رضا صدری در این باره صحبت نمی کردیم، گزارش چیزی کم داشت. چون صدری نخستین کسی است که به جواد رضویان، رضا عطاران و امیر حسین مدرس پیشنهاد داد که تیتراژ بخوانند و از همه جالب تر اینکه اصغر فرهادی را مجاب به خواندن تیتراژ سریال«یادداشت های کودکی» کرد. البته خودش هم تجربه این کار را دارد و تیتراژ مجموعه«پشت کنکوریها» را خوانده است.

وی در این گفت:«در آن مقطع من به این هنرمندان پیشنهاد کردم که تیتراژ بخوانند، چون در آن شرایط ایده مناسبی بود. اما چیزی که این روزها من را با دیدن فیلم ها و به خصوص سریال ها خیلی اذیت می کند، عدم تناسب تیتراژ های با کلام با فیلمنامه است. ترانه ها و حتی صدای خواننده با داستان فیلم یا سریال همخوانی ندارد و این اصلا درست نیست. اصولا تیتراژ برای این در ابتدا و انتهای برخی فیلم ها و سریال ها قرار گرفت که به نحوی به کمک داستان بیاید. اما این روزها تصور بیننده این است که خواننده با این کار می خواسته که مطرح شود».آهنگساز سریال«دردسرهای عظیم» و فیلم «آتش بس ۲» در ادامه درباره بازیگرانی که به سمت موسیقی می روند توضیح داد:«درباره رضا عطاران باید  بگویم که به عقیده من رضا هوش موسیقیایی دارد و موسیقی را می شناسد.

به همین دلیل وقتی که می خواند، بیننده با صدای او ارتباط برقرار می کند. اما با احترام به همه بازیگرها و خواننده ها باید بگویم علت اینکه هنرمندان درحیطه یکدیگر وارد شده اند این است که دوست دارند دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند. اصلا به همین دلیل است که خیلیها به بازیگری یا خوانندگی علاقه مند می شوند. چون نیاز به توجه و دیده شدن دارند. البته این اصلا کار بدی نیست و اشکالی ندارد. به عقیده من برخی از بازیگران صدای خوبی دارند و خوب می خوانند. اما مناسب تیتراژ نیستند. و یا اینکه بخوانند.

کسی که مانعشان نمی شود. اما آلبوم تهیه کنند و صدای خودشان را به مخاطب تحمیل نکنند. چون قضاوت اصلی با مردم است. اگر صدای آن بازیگر را دوست داشته باشند، آلبومش را تهیه می کنند. اگر هم کار خوبی نباشد، با کسی تعارف ندارند. پس به عقیده من اگر بازیگری فکر می کند که صدای خوبی دارد و موسیقی را می شناسد بهتر است که آلبوم تهیه کند و به طور جدی موسیقی را دنبال کند. اما بهتر است که تیتراژ نخواند. ولی درباره خواننده هایی هم که به سمت بازیگری گرایش پیدا کرده اند باید بگویم تا جایی که من در جریان هستم، این خواننده ها فقط توانسته اند نقش یک خواننده را بازی کنند و فکر نمی کنم نقش های دیگری به آنها پیشنهاد شود».


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir

مطالب پیشنهادی:
مرگ‌هایی كه تكذیب شدند!!
از آقا زاده دارای رانت اطلاعاتی تا دختر از فرنگ برگشته
جدیدترین تصاویر فیلم "اسب سفید پادشاه" با بازی الناز شاکردوست
شعری که احمد شاملو در هجو شعر پست مدرن سروده است
دختر مطلقه 10 ساله جايزه اصلی جشنواره دوبی را دریافت کرد