با نوازندگان جهانی آلبوم ناگفته ها اثر حافظ ناظری اشنا شوید!
حافظ ناظری (متولد ۸ مرداد ۱۳۵۸)، فرزند شهرام ناظری آهنگساز و خواننده ایرانی است. یادگیری موسیقی را از نه سالگی در نزد پدرش آغاز کرد. او نوازنده حافظ (ساز) و دف می‌باشد. وی ساز حافظ را بر اساس ساز سه تار و الهام از نام حافظ شیرازی ابداع کرده است.

همه چیز درباره آلبوم ناگفته ها

آلبوم «ناگفته»، اثر نخستین و پر سر و صدای حافظ ناظری در مقام آهنگساز و خواننده است که پیش از این در سطح جهانی توسط کمپانی معتبر «سونی» تولید و پخش شده بود.


حافظ ناظریحافظ ناظری

در این آلبوم که برای مدت چند هفته در چارت بیلبورد (Charts Billboard) (یکی از معتبرترین جداول فروش موسیقی در جهان) در صدر آلبوم‌های کلاسیک قرار داشت، نوازندگان شاخص و نامداری چون «ذاکر حسین» (طبلا)، «گلن ولز» (درامز)، «مت هایموویتس» و «یوهان موزر» (ویلنسل) و… در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته‌اند و نکته جالب این‌جاست که به استناد وب‌سایت کمپانی سونی، نوازندگان و عوامل تولید این آلبوم، تاکنون ۳۸ جایزه گرمی دریافت کرده‌اند.


عکس حافظ ناظری

 عکس حافظ ناظری

«ناگفته» بخش اول «پروژه سمفونی رومی» است که توسط حافظ ناظری تولید شده و برای ضبط آن بیش از ۵هزار ساعت در استودیوهای ۴ کشور مختلف وقت و انرژی صرف شده است. بخشی از این مجموعه سال گذشته تحت عنوان «بُعد یازدهم» در ایران منتشر شده بود و توانست در دومین جشن سالانه موسیقی مشترکاً به همراه آلبوم «باران تویی» گروه چارتار، جایزه بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی و سایر ژانرها را از نگاه مردم به خود اختصاص دهد.


حافظ ناظری و زلاتان ابراهیموویچحافظ ناظری و زلاتان ابراهیموویچ

در این مجموعه که توسط شرکت «ایران‌گام» منتشر می‌شود، همچنین یک DVD مستند از مراحل ساخت و تولید «ناگفته» وجود دارد که آن را «مارک کوئنوف» فیلمساز مطرح و برنده ۶ دوره «Emmy Awards» به همراه حافظ ناظری کارگردانی کرده است.


عکس حافظ ناظری با فوتبالیست مطرح جهانعکس حافظ ناظری با فوتبالیست مطرح جهان دل پیه رو

حافظ ناظری پیش از این آلبوم «مولویه» را در سال ۲۰۰۷ در خارج از ایران منتشر کرده که از سوی نشریات معتبری مثل لس آنجلس تایمز و بوستون گلوب، به عنوان یکی از پنج اثر برتر سال برگزیده شده است. نشریه لس آنجلس تایمز همچنین در سال ۲۰۰۹، حافظ ناظری را یکی از پدیده های فرهنگ جهان شناخته است. آلبوم «ناگفته» ۱۶ قطعه دارد و همانند سمفونی کلاسیک، چهار فصل یا موومان دارد، با این تفاوت که ساختار فرمال سمفونی در آن به هم ریخته و هر موومان خود دارای چند موومان است.


حافظ ناظری در نشست مطبوعاتیحافظ ناظری در نشست مطبوعاتی

این چهار فصل فصل آفرینش شامل دو قطعه «صلح اتمی» و «ماده سیاه» است. فصل هستی تنها دارای یک قطعه «زندگی» است. فصل «ناگفته» که بخش اصلی آلبوم را تشکیل می دهد، سوییتی در هفت موومان است که بر اساس هفت وادی عرفان یا «هفت شهر عشق» عطار نامگذاری شده اند: طلب، عشق، درک، رهایی، یگانگی، حیرت، عدم مطلق. فصل پایانی که «بازگشت ابدی» نام دارد، شش قطعه دارد: رقص کهکشان ها، نزول، رهایی، سکوت، عروج و در نهایت، جاودانگی.


تصویر حافظ ناظریتصویر حافظ ناظری

از دیگر نکات برجسته درباره آلبوم «ناگفته»، حضور ۳۸ برنده جایزه گِرَمی در آن است. هنرمندان و نوازندگان برجسته ای نظیر دیپاک چوپرا و ذاکر حسین در این آلبوم با حافظ ناظری همکاری کرده اند. در سال گذشته قرار بود این هنرمندان برای برگزاری کنسرت آلبوم «ناگفته» به ایران بیایند، اما به رغم هماهنگی های انجام شده، مجوز حضور در ایران برای آنها صادر نشد.


دیپاک چوپرا دیپاک چوپرا

معرفی نوازندگان آلبوم ناگفته ها:

ذاکر حسین (Zakir Hussain) : نوازنده 66 ساله ای است که اهل کشور هند است . او علاوه بر نویسندگی ، کارهایی چون تهیه ی موسیقی ، آهنگسازی ، نویسندگی را نیز انجام می دهد . همچنین او بازیگر سینما نیز هست. او در سال 1988 برنده جایزه ی "پادما شری" (Padma Shri)  در هند شد. او همچنین در سال 1990 برنده جایزه ی (the Sangeet Natak Akademi Award) شد . هم چنین او در سال 1999 جایزه ی (National Endowment for the Arts) را از آمریکا دریافت کرد.


ذاکر حسین

ذاکر حسین


گلن ولز (Glen Velez) : او یک نوازنده ی آمریکایی است که 68 سال سن دارد او نوارنده و درامر مشهور جهان است.


گلن ولز گلن ولز

مت هایموویتس (Matt Haimovitz) : او نوازنده 45 ساله ی ویلنسل است . اهلیت او اسراییلی است و در حال حاضر در کانادا و آمریکا مشغول فعالیت است.


مت هایموویتسمت هایموویتس

یوهان موزر (johann moser) : او نوازنده ای است با 36 سال سن ، که آلمانی-کانادایی محسوب می شود. تخصص او ویلنس است که با رهبران ارکستر مشهور از سراسر جهان تجربه همکای داشته است.


یوهان موزر یوهان موزر

تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ