کیهان کلهر: ملتی سه هزار ساله هستیم با یک ساعت تاخیر!
 اولین شب کنسرت کیهان کلهر و رامبرانت تریو با یک ساعت تاخیر و در میان استقبال تماشاگران و چهره‌های فرهنگی هنری در تالار وزارت کشور برگزار شد.

 اولین شب کنسرت کیهان کلهر و رامبرانت تریو

شامگاه سه‌شنبه چهاردهم شهریور، کمانچه و شاه‌کمانِ کیهان کلهر به همراه پیانو، ویلنسل و درامز گروه رامبرانت تریو، در تالار وزارت کشور، هم‌نوایی شورانگیزی را پدید آوردند.

این کنسرت با یک ساعت تاخیر آغاز شد که به همین دلیل، کیهان کلهر در سخنانی ضمن عذرخواهی توضیح داد:
 «پیانوی اولیه نامناسب بود که جایگزین کردن آن به ویژه با توجه به ترافیک تهران وقت بسیار زیادی را از ما تلف کرد و بابت این تاخیر بسیار پوزش می‌خواهم.»

او با شوخ طبعی ادامه داد:
«به قول یکی از دوستان، ما ملتی هستیم با تمدن سه‌هزارساله و یک ساعت تاخیر.»

این آهنگساز و نوازنده، سپس با اشاره به اعضای گروه هلندی رامبرانت تریو، رامبرانت فریش (پیانو)، تونی اورواتر (کنترباس) و وینسنت پلژر (سازهای کوبه‌ای) را به حاضران در سالن معرفی کرد و افزود:
«رامبرانت تریو یکی از معروفترین و معتبرترین گروه‌های موسیقی جَز در اروپاست که توانسته‌اند تورهای کنسرتی موفق را در کشورهای مختلف برگزار کنند و ما سالهاست که با هم همکاری می‌کنیم.»

در حالی که کمانچه به عنوان سازی کهن و ایرانی در این کنسرت نقشی بسزا داشت، کلهر از وجود یک ساز قدیمی دیگر هم در این اجرا خبر داد و گفت:
«تونی اورواتر در بخشی از این کنسرت ما را با ساز ویولونه همراهی خواهد کرد که از ساز‌های قدیمی ایتالیا مربوط به قرن 16 است، این ساز 6 سیم و پرده‌بندی دارد و او امشب آن را برای ما خواهد نواخت.»

بعد از این توضیحات، سازهای غربی و ایرانی این کنسرت یکی پس از دیگری به صدا درآمدند و در اوج و فرودهای پیاپی، به هم‌نوایی پرداختند.

تمامی قطعات این کنسرت بر پایه بداهه‌نوازی بودند و از سه ملودی پیش ساخته شده در طول برنامه استفاده شد که اولی چارپاره از ردیف موسیقی ایرانی گرفته شده بود. دو قطعه ارمنی هم در طول برنامه، ملودی‌های محوری کنسرت را شکل دادند.

کیهان کلهر که در این کنسرت در وسط صحنه نشسته بود، با کمانچه و شاه کمان هنرنمایی کرد و در پایان بعد از اتمام رپرتوار و در پاسخ به تشویق‌های تماشاگران، آن‌ها را به اجرای یک قطعه لالایی کردی با آواز و سازش مهمان کرد و این پایان اولین اجرای مشترک کلهر و رامبرانت در تهران بود. بعد از کنسرت تهران، کلهر و رامبرانت تریو که به تازگی باهم در کشورهای مختلف اروپا از جمله هلند، آلمان و بلژیک به صحنه رفته بودند، در روز 29 سپتامبر (هفتم مهر) در سالن باربیکن سنتر لندن که یکی از معتبرترین سالن‌های کنسرت جهان محسوب می‌شود، به اجرای قطعات خواهند پرداخت.

همچنین به زودی آلبوم همکاری مشترک کلهر و این گروه جَز هلندی توسط «ساز و آواز» در ایران منتشر خواهد شد.

در اولین شب کنسرت کیهان کلهر و رامبرانت تریو در تالار وزارت کشور، محمود دولت‌آبادی، فاطمه معتمدآریا، ستار اورکی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، رضا درمیشیان، علی قمصری، مسعود شعاری، احسان کرمی، بیاض امیرعطایی و نوید افقه از جمله حاضرین در سالن بودند. این کنسرت دو شب دیگر (15 و16 شهریور) ادامه خواهد داشت. رویال هنر پارس به تهیه‌کنندگی مجید عبدی برگزاری این کنسرت را به عهده دارد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir