افشای حقیقت پشت پرده حواشی کنسرت محسن یگانه در لس آنجلس
در چند روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره کنسرت موسیقی محسن یگانه در آمریکا، در برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی منتشر شد.

گفت و گو با ابراهیم مقصود برگزار کننده کنسرت محسن یگانه در امریکا

ابراهیم مقصود - رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی - درباره کنسرت محسن یگانه در سالن مایکروسافت در لس آنجلس گفت :
ما برگزارکننده و اسپانسر کنسرت‌های محسن یگانه در شهرهای «سن‌خوزه» در ۱۵ دسامبر و «لس آنجلس» در ۱۶ دسامبر بودیم. او به دعوت رسمی انجمن ما و با ویزای این سازمان به همراه همسر و فرزندش به آمریکا آمد؛ البته دو شهر در ایالت‌های تگزاس و واشنگتن دی سی نیز در برنامه کنسرت‌های او در آمریکا وجود داشت که این دو اجرا به دلیل ناهماهنگی لغو شد. به دلیل اینکه یگانه سال‌ها پیش ترانه‌ای را به عنوان یک ترانه ضد صیهونیستی خوانده بود، فضای بدی شکل گرفت و جوسازی‌های زیادی توسط یهودیانی در آمریکا، بویژه کالیفرنیا و شهر لس‌آنجلس شکل گرفت. برای ما کار و تصمیم سختی بود، من احساس می‌کنم اراده‌ای قوی وجود داشت که کنسرت آقای یگانه برگزار نشود. اعضای گروهی که او برای این کنسرت در آمریکا با آن‌ها کار می‌کرد، از افرادی بودند که در لس‌آنجلس فعالیت می‌کردند و با خواننده‌های لس‌آنجلسی کار کرده بودند و بعضی کنسرت گذاران لس انجلسی هم همزمان ناراحت بودند از اینکه چرا این اتفاق افتاده و چرا کسی از بیرون آمریکا و لس‌آنجلس قصد برگزاری این کنسرت را دارد، پس تمام تلاششان سنگ‌اندازی در مسیر اجرای این کنسرت ها بود.

رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی بیان کرد:
مدیر برنامه‌ریزی یگانه در آمریکا که از سوی شرکت انتشار دهنده آثار او در ایران معرفی شده بود، سال‌ها با خواننده‌های لس انجلسی کار کرده بود و ما بسیار تلاش کردیم به آقای یگانه مسئولیت‌ها و وظایفش را در اجرای این پروژه و همکاری فرهنگی و هنری گوشزد کنیم و کارها را به شیوه دیگری جلو ببریم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و با این گروه همکاری کردند. البته نفس همکاری شاید مشکلی نداشته باشد و مسئولیت آن با خواننده و شرکت طرف قرارداد اوست اما مسئولیت هر هنرمندی که به ایالات متحده می‌آید، طبق قوانین آمریکا بر عهده دعوت کننده و اسپانسر است؛ درحالیکه بر خلاف قوانین آمریکا ما در تمام این مدت نه از محل اقامت ایشان اطلاع داشتیم، نه از محل تمرینات او و هنوز هم از این موضوع بی‌اطلاع هستیم؛ که این اقدام کاملا خلاف و غیر معمول است. البته او با پنهان‌کاری از ناحیه همین گروه هم مورد آسیب جدی قرار گرفت و همزمان ترانه‌ای که سال‌ها پیش خوانده شده بود، در آمریکا بازنشر داده شد و موجی از مخالفت‌ها شکل گرفت و بلوایی به‌پا شد. مبارزه با جریانی که اینجا به راه افتاده و چندین هزار امضا جمع کرده بودند، کار بسیار سختی بود اما موفق شدیم و این جریان را به سمتی پیش بردیم که توفیق نصیب هنرمندان عزیز کشورمان شود و تلاش‌های این جریان و طرفداران آن را در آمریکا از بین بردیم.

او با تاکید بر اینکه خدا را شکر می‌کنم و همه افتخار می‌کنیم که این اتفاق افتاد، گفت:
اما متاسفانه در رسانه‌های مختلف به نقل از یک منبع غیرآگاه در اقدامی کاملا شتاب‌زده از سوی کسی که نه در ایالات متحده حضور داشت و نه مسئولیتی در این کنسرت‌ها داشت، خبری نقل شده بود که بلیت‌های این کنسرت سولد اوت شده (همه بلیت‌های آن به فروش رفته است)؛ در حالیکه ظرفیت اسمی سالن مایکروسافت ۷۱۰۰ نفر است و ظرفیت صندلی‌هایی که در سالن وجود دارد و به فروش می‌رسد ۶۸۰۰ صندلی است و در کنسرت انجام شده در تاریخ ١٦ دسامبر ٢٠١٧ به هیچ عنوان تمام بلیت‌ها به فروش نرفته است. آقای محسن یگانه در این کنسرت متاسفانه با همه تبلیغات گسترده‌ای که از سوی شرکت معتبر تبلیغاتی انجام شد، موفق نشد سالن را سولد اوت کند و بیش از ۱۰۰۰ بلیت به فروش نرسید و صندلی‌ها خالی ماند. خالی بودن صندلی‌ها و موضوع  تحریم کنسرت به موضوع سولداوت شدن ربطی نداشت؛ زیرا افرادی که کنسرت را تحریم کرده بودند و نیامدند، در عین حال که انگشت پرشمار نبودند، درواقع بلیت‌های خود را خریده بودند و در آمار فروش به حساب می‌آمدند.

رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی اضافه کرد:
بر اساس گزارشی که باکس مایکروسافت و بارکدخوان‌های ورودی سالن نشان می‌دهد، این بلیت‌ها نیز جزو بلیت‌های فروخته شده  محسوب شدند، به دلیل اینکه بلیت خریده شده است. بر پایه همین اطلاعات کنسرت به هیچ عنوان سولد اوت به حساب نمی آید و با برای حفظ صداقت و مسئولیت‌پذیری و احترام به سایر هنرمندان گرامی، واقعیت را اعلام می‌کنیم.

او با اشاره به این‌که مسئولیت اظهار نظر در این مورد فقط بر عهده برگزار کننده بر پایه اطلاعات موثق سالن است، اضافه کرد:
ما باید به طور طبیعی خوشحال می‌شدیم که بگوییم بلیت‌های کنسرت کامل به فروش رفته است، اما دوست نداریم تبلیغات واهی شکل بگیرد. آقای احسان خواجه‌امیری و سایران هم در این سالن کنسرت دادند اما اعلام نکردند تمامی بلیت‌هایشان را به فروش رسانده‌اند.

مقصود با اشاره به فهرست مشاهیر سالن مایکروسافت و لوحه افتخار این سالن که به افرادی تعلق می‌گیرد که بلیت‌های اجرای خود را در این سالن به طور کامل به فروش می‌رسانند، اظهار کرد:
برای اجرای یادشده نمی‌توان این لوح را دریافت کرد . ارائه اطلاعات غلط و وانمود کردن چیزی خلاف واقع، به‌نوعی لطمه وارد کردن به حیثیت هنرمندانی است که به آمریکا آمدند و خواهند آمد. وقتی ما به هنرمندانی پیشنهاد می‌دهیم در این سالن برایشان کنسرت برگزار کنیم، پاسخ می‌دهند پر کردن این سالن کار آسانی نیست، در حالی که ایرانیان خارج از کشور مشتاق و علاقه‌مند به دیدار هنرمندان محبوبشان هستند و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

 رییس انجمن دوستی ایران و آمریکای شمالی با تشکر و قدردانی از هموطنان مقیم امریکا تاکید کرد:
کنسرت به خوبی برگزار شد و استقبال هموطنان  و فارسی‌زبانان عالی بود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir