سرقت محسن نامجو از ایرج رحمانپور خواننده لری ؟!
خواننده موسیقی لری گفت: آقای نامجو کارهای مرا به‌طور مستقیم استفاده می‌کند اما بعد می‌گوید این‌ها را از یک روستایی شنیده‌ام و خودم این‌ها را پیدا کردم.

گفت و گو با ایرج رحمانپور

ایرج رحمانپور، خواننده، نوازنده و ترانه‌سرای کهنه‌کار موسیقی لری است که در میان اقوام دیگر هم شناخته شده است. این خواننده روز جمعه 7 اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که به همین مناسب گفت‌وگویی انجام داده است ولی این گفت‌وگو صرفاً به موضوع اجرایش محدود نشده و رحمان‌پور صحبت‌هایی هم در مورد اجرای بدون اجازه آثارش توسط محسن نامجو انجام داده است. گزیده‌ای از صحبت‌های این خواننده را  بخوانید:

** بخش نخست کنسرتمان در تالار وحدت متشکل از قطعاتی در دستگاه ماهور است و بخش دوم دستگاه شور.

** وضعیت بی‌اخلاقی‌هایی که در موسیقی وجود دارد به ما اجازه نمی‌دهد آهنگی که هنوز منتشر نکرده‌ایم را بتوانیم در کنسرت بخوانیم چون به‌راحتی ضبطش کرده و می‌فروشند و سرنوشت قطعه به نابودی می‌رود.

** آقای نامجو کارهای مرا به‌طور مستقیم در قطعاتش استفاده می‌کند اما بعد در مصاحبه‌هایش می‌گوید من این‌ها را از یک روستایی شنیده‌ام و خودم این‌ها را پیدا کردم.

** چون دوست قشقایی من آواز یک قطعه را خوانده بود، محسن نامجو نام آهنگی که بر اساس آن خواند را گذاشت «قشقایی» در حالی که آن ملودی اصلا قشقایی نبود و این برخاسته از ناآگاهی است.

** یکی از کارشناسان بزرگی که به منطقه ما آمده بود و ما جشنواره هوره داشتیم گفتند چرا کسی که در حال خواندن آواز «هوره» است با شلوار و پیراهن این کار را می‌کند و چرا لباس محلی نپوشیده؟ خوب استاد علیزاده وقتی یک تصنیف متعلق به دوره قاجار را می‌نوازد مگر به سبک دوره مشروطه لباس می‌پوشد؟ معلوم است که خیر.

** موسیقی نواحی هم باید به‌روز شود و اگر غیر از این باشد موسیقی نواحی می‌میرد؛ نمی‌شود که فقط ما به‌شکل موزه‌ای به موسیقی نواحی نگاه کنیم، این موسیقی باید پویایی‌اش را حفظ کند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه صبا