5 حقیقت جالب در مورد خواننده ترکیه ای محبوب ایرانی ها + عکس
سیلا گنچ اغلو (Sıla Gençoğlu) خواننده اهل ترکیه است که از سال 2007 تا کنون مشغول فعالیت حرفه ایی در دنیای موسیقی است

بیوگرافی سیلا خواننده ترک

«سیلا گنچ اغلو» (Sıla Gençoğlu) متولد 17 ژوئن 1980 در شهر دنیزلی در جنوب شرقی ترکیه است. او که از سال 2003 به عنوان تهیه کننده، آهنگساز، ترانه سرا و خواننده پشت صحنه با بسیاری از هنرمندان ترکیه نظیر «کنان دوگلو» (Kenan Doğulu) همکاری کرده بود، در سال 2007 اولین آلبوم خودش را به نام خودش یعنی «سیلا» روانه بازار موسیقی کرد که ترانه اول آن به نام «دَن سُنرا» (Dan Sonra...) سه ماه بر جایگاه نخست محبوب ترین آهنگ های ترکیه قرار داشت و در اروپا هم به جایگاه 79 رسید.

سیلا گنج اغلو,سیلا,سیلا خواننده ترک,خواننده محبوب ترک,خواننده ترکیه,سیلا ترک,سیلا گنج اغلو خواننده ترک
سیلا گنج اغلو

ویدئوی این ترانه دوازدهمین ویدئوی دیده شده در سراسر دنیا از سال 2007 تا 2008 بود.

آلبوم های سیلا خواننده ترک

آلبوم «سیلا» نقش مهمی در موفقیت هنری «سیلا گنج اغلو» بازی کرد و بسیاری از جوایز هنری ملی ترکیه را نصیب او کرد، عناوینی مثل «بهترین هنرمند جدید» و «بهترین آلبوم جدید»!

از آن سال تاکنون «سیلا»، هفت آلبوم دیگر به نام های آلبوم «Shaker» (سال 2008) که اولین آلبوم بین المللی «سیلا» بود و با همکاری گروه کلمبیایی «Ciclon» تهیه شد، آلبوم «İmza» (سال 2009)، آلبوم «Konuşmadığımız Şeyler Var» (سال 2010)، آلبوم «Joker» (سال 2012) این آلبوم نخستین آلبومی بود که از اجرای زنده او تهیه شد، آلبوم «Vaveyla» (سال 2012)، آلبوم « Yeni Ay » (سال 2014) و آلبوم «Mürekkep» (سال 2016) را روانه بازار کرده است.

این هنرمند «خواننده – ترانه سرا» ترکیه ای عاشق اجراهای زنده است و مدتی پیش هم تور اروپایی اش را برگزار کرد و در تاریخ 17 ماه مه در حالی که از اجرای آخرین کنسرتش در پایتخت ترکیه بیش از یک سال می گذشت، در سالن کنسرت «O2» مجموعه فرهنگی - تفریحی «Indigo» این بار در پایتخت انگلستان به استیج بازگشت.

سیلا گنج اغلو,سیلا,سیلا خواننده ترک,خواننده محبوب ترک,خواننده ترکیه,سیلا ترک,سیلا گنج اغلو خواننده ترک,
کنسرت سیلا


موسیقی سیلا محبوبیت زیادی دارد و همین هم باعث شده است که در ده سال گذشته همواره یکی از اعضای ثابت در میان جدول برترین آهنگ های ترکیه ای باشد.

آهنگ های شاد و دارای ضرباهنگ بالای او نظیر «Aslan Gibi»، «Engerek»، «Vaziyetle» و «Kafa and Yaz Geliyor Heyoo» همیشه مکمل جشن ها و شادی های ترکیه ای ها بوده و هست؛ در حالی که آهنگ های عاشقانه اش نظیر «Yan Benimle»، «Yabancı» و «Zor Sevdiğimden» در زمان های عاشقی و دلتنگی مونس شب های هجران و اشتیاق شان گشته.

پنج حقیقت خواندنی درباره سیلا، یکی از بزرگترین ستاره های موسیقی پاپ ترکیه و ظهورش در آسمان شهرت و محبوبیت را برای تان آورده ایم که شاید پیش از این از آنها خبر نداشتید!

آیا سیلا جانشین ملکه موسیقی پاپ ترکیه «سزن آکسو» (Sezen Aksu) است؟

صدای زیبای سیلا با ملکه پیشین موسیقی پاپ ترکیه، «سزن آکسو» مقایسه می شود و طرفداران و رسانه های این کشور اغلب از «سیلا» به عنوان «جانشین طبیعی» سزن یاد می کنند.

این همکاری در نوشتن موسیقی متن سریال «سیلا» (Sila) (ترانه ای به نام «Töre» (سنت)) بود که نقطه تلاقی این دو هنرمند از دو نسل مختلف ترکیه شد. سریال «سیلا» (Sila) که محبوبیت بسیار یافت درباره زنی مدرن از شهر استانبول است که با یکی از سران ثروتمند طایفه ای کُرد از جنوب شرق ترکیه ازدواج می کند و روایتگر سنت های جامعه پدرسالانه جامعه ترکیه است.

سزن آکسو,سزن آکسو ترک,سزن آکسو خواننده ترک
سزن آکسو


هنگامی که این سریال خانوادگی هفتگی در سراسر اروپای شرقی و خاورمیانه نیز پخش شد، در حالی که خواننده ترانه متن این سریال هم خود سیلا بود؛ محبوبیت بین المللی اش هم به سرعت افزایش یافت و هواداران خارجی اش هم در کنار هواداران هم وطنش، بیش از پیش مشتاق شنیدن صدا و ترانه های او شدند.

در طول سال های اخیر «سیلا» و «سزن» همیشه رتبه اول لیست Spotify آهنگ های خواننده های زن ترکیه از نظر بیشترین تعداد شنیده شدن (تعداد Play یا دانلود) در ترکیه را بین خود رد و بدل کرده اند.

سیلا و شاعری

اگرچه سیلا تنها پس از یک سال تحصیل در رشته ادبیات، از دانشگاه اخراج شد اما این مسئله هیچ وقت باعث کاهش علاقه و اشتیاق او به ادبیات نشد و سال گذشته با انتشار کتاب شعرش «Anlatsam Geçer Mi» (اگر توضیح دهم، خواهد گذشت؟) این اشتیاق را نمایان کرد. اشعار کتاب جنبه دیگری از شخصیت هنری او را نمایان کرد.

سیلا گنج اغلو,سیلا,سیلا خواننده ترک,خواننده محبوب ترک,خواننده ترکیه,سیلا ترک,سیلا گنج اغلو خواننده ترک
سیلا و شاعری

بسیاری از منتقدان اذعان کردند که از کیفیت بالای اولین کتاب شعر او بسیار شگفت زده و مشعوف شده اند. اشعار این کتاب به گونه ای با تم های آهنگین و احساس ترانه های او آمیخته شده اند که ناخودآگاه هر کدام از هواداران آهنگ هایش به خریدنش مجاب می کند.

اولین ترانه درخشان سیلا: «... دَن سُنرا» (Dan Sonra...)

اولین تک آهنگ او «Dan Sonra...» بود که «کنان دوگلو» (Kenan Doğulu) سوپراستار هم در آن به ایفای نقش پرداخته بود. خود سیلا ترانه را نوشت و برادر بزرگتر کنان که پیش از آن آهنگ های درخشان بسیاری ساخته بود، «اوزان دوگلو» (Ozan Doğulu) موسیقی آن را نوشت و تهیه کنندگی اش را نیز به عهده گرفت.

نتیجه ای که حاصل شد، بهترین آهنگ سال 2007 ترکیه لقب گرفت؛ «Dan Sonra...» سه ماه تمام بر صدر جداول موسیقی ترک تکیه زد و حتی به جداول موسیقی اروپایی نیز راه یافت. ویدئوی «Dan Sonra...» نیز چنان که در ابتدای متن اشاره شد دوازدهمین ویدئوی دیده شده سال در سرتاسر جهان لقب گرفت!

سیلا؛ فعال اجتماعی

سیلا یکی از مشهورترین چهره های شرکت کننده در اعتراضات سال 2013 بود. این اعتراضات در واکنش به برنامه های دولت برای حذف پارک تاریخی «گزی» (Gezi Park) صورت می گرفت که یکی از معدود فضاهای سبز باقی مانده در قلب شهر استانبول بود. برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی باعث شد که این دامنه این اعتراضات به مخالفت با دولت و طرفداری از دموکراسی افزایش یابد.

سه سال بعد زمانی که در هفتم ماه اوت 2016 و چند هفته بعد از شکست کودتای نافرجام ترکیه، راهپیمایی «دموکراسی و شهیدان» از طرف دولت سازماندهی شد، سیلا، برعکس بسیاری از هنرمندان ترکیه در این راهپیمایی شرکت نکرد و اعلام کرد:

«من بخشی از این نمایش نیستم!»

انتقادهای بسیار زیادی از او صورت گرفت و شوراهای وفادار به رییس جمهور اردوغان رزروهای او برای سالن های دولتی جهت اجرای کنسرت هایش را کنسل کردند.

علی رغم همه این فشارها او بر سر عقیده خویش ایستاد و اظهار داشت:

«اگر این مربوط به دموکراسی است، من بر سر سخنان خود ایستاده ام.» و کسانی را که سعی داشتند او را به گونه ای دیگر بنمایانند محکوم کرد. او هواخواه دموکراسی و مخالف دیکتاتوری بود، و در این میان فرقی میان دیکتاتوری کودتاگران یا دیکتاتوری اردوغان قائل نمی شد!

در ماه فوریه سال جاری، سیلا به میلیون ها تن از مردم عادی ترکیه پیوست؛ و انزجار و ناامیدی خویش از سوءاستفاده و بدرفتاری با کودکان را با پست کردن پرینتی سیاه از دست یک کودک منتشر کرد.

این متنی بود که در این پست نوشته است:
«وقتی که این اخبار را می شنوم، قلبم می گیرد. سوء رفتار با فرزند غیر قابل قبول است، تجاوز غیر قابل قبول است، خشونت غیر قابل قبول است. ما مسئول حفاظت از تمام پسران و دختران هستیم. ما باید صدای آنها باشیم! ما باید فریاد بزنیم تا صدای مان شنیده شود.»

سیلا در اوقات فراغت

سیلا در مصاحبه ای که با روزنامه «ملیت» در ابتدای فعالیت حرفه ای اش داشت، به گذشته اش اشاراتی کرده بود. گذراندن دوره هایی در ورزش «کیک بوکسینگ» برای تناسب اندام و همچنین رهایی از استرس، گذراندن اوقات فراغت در خانه با گوش کردن موسیقی، خواندن کتاب و تماشا کردن برنامه های مستند «نشنال جئوگرافیک» از جمله علاقه ها و تفریحات وی بودند. او همچنین عاشق قدم زدن در محله های قدیمی استانبول است و ساکن همانجا نیز هست؛ محلاتی نظیر «سلطان احمد»، «ببک»، «بیوگلو» و «نیشانتشی».

سیلا گنج اغلو,سیلا,سیلا خواننده ترک,خواننده محبوب ترک,خواننده ترکیه,سیلا ترک,سیلا گنج اغلو خواننده ترک
سیلا گنچ اغلو


سیلا همچنین اذعان کرد که عاشق غذاهای ایتالیایی است و خودش نیز در آشپزخانه اش غذاهای الهام گرفته از ناحیه «اژه» ترکیه را می پزد. او عاشق دعوت کردن دوستانش به خانه اش است و ادعا می کند که سالاد رژیمی «لوبیا و سیب زمینی» اش بین آنها بسیار مشهور شده است!

کفش های زیبا او را محسور می کنند، مخصوصا کفش های پاشنه بلند! و حتی در کنسرت هایش هم کفش های پاشنه بلند به پا می کند و باکلاس ترین فروشگاه های سرتاسر ترکیه را برای یافتن بهترین کفش ها جستجو می کند. و در نهایت این که به «عطر» عشق می ورزد. در حقیقت آنقدر عطرهای مختلف در خانه اش انباشته است که می تواند با آنها یک فروشگاه باز کند!

 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: صفحه شخصی سیلا گنچ اغلو/bartarinha.ir