پرفروش های موسیقی ایران بعد از انقلاب/از دهاتی شادمهر تا اصفهانی
هادی حسینی تهیه کننده آلبوم جدید چاوشی، به تازگی از فروش بیش از دو میلیارد تومانی «ابراهیم» خبر داد. در این مقاله به بررسی میزان فروش آلبوم های موسیقی در ایران می پردازیم

فروش بیش از دو میلیارد برای آلبوم محسن چاوشی

 هادی حسینی تهیه کننده آلبوم جدید چاوشی، به تازگی از فروش بیش از دو میلیارد تومانی «ابراهیم» خبر داد. او از فروش حدود 15 هزار نسخه از این آلبوم به صورت اینترنتی و پیش از انتشار اثر به صورت پیش‌فروش گفت. او حتی رسیدن به سه میلیارد تومان فروش را نیز پیش بینی کرد. به همین بهانه به سراغ پرفروش های موسیقی کشورمان رفتیم. آمار پرفروش ترین آلبوم های موسیقی ایران بعد از انقلاب، نشان می دهد تا به حال فقط چند خواننده توانسته اند در میان مردم آن قدر محبوب شوند که به این عنوان برسند. با توجه به نبود منبع رسمی برای اعلام آلبوم های پرفروش، باید به سراغ  اظهارات تهیه کننده ها، مسئول پخش آلبوم ها و خواننده ها می رفتیم تا فهرستی از آلبوم های پرفروش موسیقی کشور را تهیه کنیم که نتیجه آن را در ادامه خواهید خواند.

روزهای اوج موسیقی سنتی

موسیقی سنتی در روزهای مهجوری خود یعنی در سال 62، با آلبوم «بیداد» محمدرضا شجریان و آهنگ سازی پرویز مشکاتیان جانی دوباره یافت و کمی بعد با اضافه شدن شهرام ناظری، جمع نت های درخشان موسیقی کلاسیک ایرانی کامل شد. دهه 60 دوران طلایی خود را با ورود خواننده هایی چون فرهاد مهراد و حسام الدین سراج ادامه داد و با معرفی ایرج بسطامی در آواز سنتی، امید به موسیقی سنتی در دهه 70 بازگشت. دهه 70 تلفیقی از روزهای اوج دوباره موسیقی سنتی و دهه 80 اوج گیری شکل های جدیدتری از موسیقی مانند موسیقی راک بود.

پرفروش ترین آلبوم سال 74

علیرضا افتخاری که اولین آلبوم خود را در سال 62 منتشر کرد، در سال 74 با آلبوم « نیلوفرانه» با هشت قطعه موسیقایی که ترانه همه آن ها از زنده یاد قیصر امین پور بود، یک شگفتی آفرید. فروش این آلبوم حدود سه میلیون نسخه اعلام شد.

اصفهانی پر فروش

آلبوم «نون و دلقک» یکی از آلبوم‌های محمد اصفهانی است که در سال 81 توسط شرکت ایران‌گام منتشر شد و  طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ ایران تا امروزاست. آلبوم «حسرت» نیز به علت پخش همزمان نماهنگ آن در صدا و سیما به فروش بالایی دست یافت. «بی‌واژه» نام یکی دیگر از آثار محمد اصفهانی است که ۱۲ اردیبهشت 90 در فضایی کاملا جدید و با نماهنگی درباره امام رضا(ع) انتشار یافت. شرکت پخش‌کننده این آلبوم اعلام کرد در دو هفته اول انتشار آن، 200 هزار نسخه به فروش رفته است. غلام علمشاهی (مدیر شرکت آوای نکیسا) درباره پرفروش ترین آلبوم ها نیز گفته است:   آلبوم «حسرت» آقای اصفهانی حدود یک میلیون و 500 هزار کاست و حدود صد هزار نسخه CD آن به فروش رسید. آن زمان هنوز CD به آن شکل باب نشده بود و بحران دانلودی هم که این روزها همه‌گیر شده است، وجود نداشت.

«دهاتی» پرفروش شد

دو ماه از سال 93 گذشته بود که صفحه رسمی شادمهر عقیلی در فیس بوک، تیراژ آلبوم «دهاتی» را 10 میلیون نسخه اعلام کرد. این در حالی بود که پیش از این رکورد بیشترین فروش ها در دست خواننده های موسیقی کلاسیک بود. این آلبوم برای نخستین بار در سال 78 توسط شرکت فرهنگی هنری «فارس نوا» منتشر و بازنشرهای آن با حواشی زیادی رو به رو شد.

باشگاه یک میلیون نسخه ای ها

از میان دیگر اظهارات می توان به این نتیجه رسید که آلبوم های «غزلک » سعید شهروز، «دلشوره» خشایار اعتمادی، «دوستت دارم» ناصر عبداللهی، «کوچ عاشقانه» علیرضا عصار، «گل آفتابگردون» گروه آریان ،«85» با صدای بنیامین بهادری، «غریبه» فریدون آسرایی و «کما» حمید عسکری از جمله دیگر آثار پرفروش موسیقی پاپ پس از انقلاب بوده‌اند که بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته اند.
 

بیشتر بدانید : پرفروش‌ترین آلبوم‌های زمستانی سنتی و پاپ

بیشتر بدانید : رقابت حافظ ناظری, احسان خواجه امیری و محسن چاوشی!

بیشتر بدانید : پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی سال 91

بیشتر بدانید : پرفروش ترین آلبوم های کلاسیک دهه شصت

 

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khorasannews.com