خواننده ای که برای ساخت سرود سردار سلیمانی اعلام آمادگی کرد + عکس
محمد گلریز یکی از خوانندگان برتر دوران دفاع مقدس درباره لزوم ساخت آثار موسیقایی فاخر برای شخصیت‌های بزرگی چون سردار سلیمانی گفتگو کرد

اعلام آمادگی گلریز برای ساخت سرود سردار سلیمانی

محمد گلریز درباره لزوم ساخت آثار موسیقایی فاخر برای شخصیت‌های بزرگی چون سردار سلیمانی، گفت: می‌توانیم با یک شعر فاخر و ملودی خوب کاری را بسازیم که همه زمزمه کنند و با این کار یاد و خاطره این شهید بزرگوار و همچنین دیگر افرادی را که هم‌ردیف او هستند، زنده نگه داریم. من نیز اعلام می‌کنم که با همه وجودم آماده هستم تا بیایم و بدون هیچ چشم‌داشت مادی، یک یا چند سرود فاخر و ماندگار را برای سردار سلیمانی کار کنم.

ساخت سرودهای مناسب برای شخصیت بزرگ

این خواننده که برای انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی سرودهای بسیاری همچون "ای مجاهد شهید مطهر"، "این بانگ آزادی"، "حجسته باد این پیروزی" و "دریغا ای دریغا" را خوانده است، درباره ضرورت ساخت سرودهای مناسب برای شخصیت بزرگی چون سردار سلیمانی خصوصا پس از شهادتش مطالبی را عنوان کرد.

گلریز در ابتدا درباره دلایل ساخته نشدن سرودهای خوب و فاخر برای چنین شخصیت‌های مهمی می‌گوید:

اینکه سرودهای خوب برای شخصیت‌های مهم کشور ساخته نمی‌شود، به این دلیل است که در چند سال گذشته موسیقی ما به موسیقی لس‌آنجلسی شبیه شده است. گاهی چیزهایی می‌شنویم که واقعا انسان را متأسف می‌کنند. ما موسیقی غنی با قدمتی چند هزار ساله داریم. شاعران خوبی در گذشته و حال داریم، ولی اکنون موسیقی کشور و ترانه‌های آن پیش‌پا افتاده با ملودی‌های تکراری هستند.

اعلام آمادگی گلریز برای ساخت سرود سردار سلیمانی
محمد گلریز

گلریز بیان می‌کند که «من همیشه گفته بودم که هیچ قدرتی نمی‌تواند دو مافیای ماشین و موسیقی را متوقف کند؛ چراکه هر کسی بخواهد حرف بزند، با پول او را می‌خرند. دلالان موسیقی ضربات مهلکی به موسیقی ملی و ارزشی ما می‌زنند که جبران‌ناپذیر است و می‌تواند اخلاق و روحیات جوانان ما را تغییر دهد.»

او با بیان اینکه موسیقی در ظاهر، باطن و تفکر فرد اثرگذار است، می‌گوید:
در طول سال‌هایی که در حوزه موسیقی فعالیت کرده‌ام، متوجه شده‌ام که موسیقی در بین سایر شاخه‌های هنر بیشترین تأثیرگذاری را دارد. متأسفانه برخی از بانی‌های فرهنگی ما به صورت خودخواسته یا ناخواسته به افزایش ساخت موسیقی‌های بد کمک می‌کنند. زمانی هم که از آنها سوال می‌کنیم چرا وضعیت به این گونه است؟ می‌گویند «که اگر ما این کار را نکنیم به سراغ بدتر می‌روند». این در حالی است که با این سیاست از چاله‌ای به چاله دیگر می‌افتیم. به نظرم این امر از خارج به ما تحمیل می‌شود.

او در توضیح نظرش می‌گوید:
اگر یک بار به یک کنسرت پاپ بروید تنها صداهای گوش خراشی می‌شنوید که شما را به یاد لس‌آنجلس می‌اندازد و شرایط در این کنسرت‌ها به گونه‌ای که فرد از موسیقی لذت ببرد، نیست.

گلریز در ادامه گریزی به سرودهایی که در زمان جنگ می‌ساخته‌اند می‌زند و بیان می‌کند:
موسیقی‌هایی که در آن زمان حماسی و درباره شهدا بوده‌اند، هنوز که هنوز است هر کسی با هر سلیقه‌ای که آنها را گوش دهد، می‌پسندد. سرودهایی که برای شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری و شهید رجایی («راه رجا») ساخته شد  یا سرود «بانگ آزادی». به همین دلیل است که هر کسی ما را در خیابان می‌بیند با نام این سرودها ما را صدا می‌زند و یا قسمتی از سرودهای آن زمان را می‌خواند. این اتفاق نشان دهنده آن است که این سرودها در ذهن مردم ماندگار شده است.


ساخت سرودهای مناسب در شأن سردار سلیمانی چقدر ضرورت دارد؟

سردار سلیمانی علاوه بر اینکه فردی بود که در نبردها و در دوران دفاع مقدس رشادت‌های زیادی داشت، ویژگی اخلاص او باعث شد که مردم تا این حد به او علاقه داشته باشند. او یک فرد ملت‌پرست و وطن‌پرست بود و ریشه داعش را از بین برد. او جان و تمام وجود خود را در راه دفاع از مردم گذاشت.

این خواننده ادامه می‌دهد:
دست اندرکاران وزارت ارشاد، حوزه هنری و صدا و سیما و هر کسی که برای چنین فعالیت‌هایی ردیف بودجه‌ای دارند و وظیفه‌شان انجام این کار است، باید به فکر ساخت سرودی مناسب باشند. زمانی که چنین اتفاقی برای شخصی مانند سردار سلیمانی رخ می‌دهد، همه ما در عرصه‌های مختلف مانند فیلم سازی، گرافیک و... باید دست به کار شویم. موسیقی در چنین زمینه‌ای خیلی می‌تواند اثرگذار باشد و به قول قدیمی‌ها تنها صدا است که باقی خواهد ماند. می‌توانیم با یک شعر فاخر و ملودی خوب کاری را بسازیم که همه زمزمه کنند و با این کار یاد و خاطره این شهید بزرگوار و همچنین دیگر افرادی که هم ردیف او هستند را زنده نگه داریم. من نیز اعلام می‌کنم که با همه وجودم آماده هستم تا بیایم و بدون هیچ چشم داشت مادی، یک یا چند سرود فاخر و ماندگار را برای سردار سلیمانی بسازم.


بیشتر بدانید : اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی در جشنواره فجر 98

بیشتر بدانید : زندگی نامه سردار سلیمانی در کتب درسی می آید؟

بیشتر بدانید : روایت جوانی حاج قاسم سلیمانی در فیلم متقاضی جشنواره فجر + عکس

بیشتر بدانید : از رضا گلزار و احسان علیخانی تا بهاره رهنما : واکنش هنرمندان به شهادت سردار سلیمانی + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir