همخوانی جنجالی کویتی پور با یک دختر/ واکنش ها و توضیحات کویتی پور + عکس
انتشار یک ویدیو از غلام کویتی‌پور، مداح و خواننده مشهور به همراه یک دختر ۱۳ ساله در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده کاربران را به دنبال داشته است 

ماجرای جنجالی همخوانی کویتی پور با پریچهر چیست؟

غلامعلی کویتی پور که از مداحان قدیمی و شناخته شده ایرانی است همزمان با روز “دختر” دست به اقدامی جالب زد. وی قطعه کوتاهی به عنوان “دیگه نمیشه به عقب برگشت” را با “پریچهر” خواننده نوجوان ایرانی همخوانی کرد و این قطعه را به تمام دختران کشورمان تقدیم نمود. کویتی پور در سالهای اخیر اظهارات جنجالی و خارج از عرف معمول مداحان را داشته که موجب حمله هم‌صنفان خود نیز شده است.

از مواضع میانه‌روانه سیاسی‌اش گرفته تا ابراز علاقه به استاد شجریان و داریوش اقبالی همه و همه باعث شده تا پس از سالها سکوت دوباره نامش بر سر زبان‌ها بیافتد ولی این بار مورد حمله طیف تندروی حاکم قرار بگیرد چرا که از دید حاکمان سیاسی ایران تکخوانی زنان حرام است و آن‌ها فقط در موارد خاص می‌توانند به صورت گروه کُر و زیر صدای یک خواننده مرد آواز بخوانند. حالا این همخوانی جنجالی “پریچهر” و کویتی پور موجب شده تا کاربران فضای مجازی واکنش های مختلفی در حمایت و یا محکومیت این مداح باسابقه داشته باشند.

گفتنی است یکی از خاطره انگیزترین آثار غلامعلی کویتی پور، نوحه “ممد نبودی” است که بر روی ملودی یک نوحه قدیمی بوشهری اجرا شد. کویتی پور این قطعه را پس از فتح خرمشهر و در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ در وصف شهید “محمد جهان آرا” فرمانده نیروهای ایرانی در منطقه سرود.

بیشتر بدانید : رپ خوانی کویتی پور با پریچهر! خواننده "ممد نبودی" آمده تا از تصویر جدید خود را رونمایی کند؟! + عکس

کویتی پور و پریچهر دختری که با اون همخوانی کرد
کویتی پور و پریچهر دختری که با اون همخوانی کرد

کلیپ جدید غلام کویتی‌پور، مداح قدیمی و به‌نام روزهای جنگدر فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و عده زیادی را متعجب کرده است. در  تصاویر این کلیپ غلام کویتی‌پور با ظاهری کاملا متفاوت با آن چه از وی دیده بودیم ترانه‌ای را به سبک جدید با محتوای جدید و با همخوانی دختر نوجوانی به نام پریچهر که گفته می‌شود ۱۳ ساله است خوانده که با زیرساخت‌های ذهنی افرادی که او را مداح و حماسه سرا می‌دانستند منافات دارد.

غلام کویتی پور مداح
غلام کویتی پور مداح

هرچند گفته شده وی این ترانه را به مناسبت روز دختر اجرا کرده اما متن منتشر شده از این ترانه و پخش صدای دختری نوجوان به‌صورت همخوانی ، عجیب به نظر می‌رسد.

متن ترانه کویتی پور و پریچهر چیست؟

یه روز خوب بود همه چی دور بود
چشمم سوت و کور بود
کاش زمان باز برگرده به عقب
احساس بد زمین دور بود

تا وقتی بد بودی حال خوش داشت این روزهای قشنگ و بی تکرار
حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمیشه به عقب برگشت
این آشی بود که خودمون پختیم ولی هیچ خوب نشد اصلا مزش
دیگه از خنده خبری نیست از دلخوشی اثر نیست
شدم اون آدم سرد و بی خیال حتی دیگه اثری نیست
دیگه بیخیال اوضاع شدم
وقتشه که خودمو پیدا کنم
هم پیش تو هم پیش بقیه وقتشه که خودمو رسوا کنم
حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمیشه به عقب برگشت … 

حمله تندِ میثم مطیعی به غلامرضا کویتی‌پور به‌ خاطر کلیپی که منتشر کرده است

انتشار کلیپی تصویری از غلامرضا کویتی‌پور، از نوحه‌خوانان و حماسه‌سرایان هشت سال دفاع مقدس، که در یک استودیو در حال اجرای یک قطعه با همراهی صدای دختری ۱۳ ساله به نام پریچهر است، اعتراض برخی از مداحان کشور را برانگیخته است. این کلیپ و قطعه را کویتی‌پور به مناسبت روز دختر منتشر کرده است.

در اعتراض به این کلیپ، میثم مطیعی، از مداحان جوان کشورمان، متنی انتقادی را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. او نوشته:

میثم مطیعی
میثم مطیعی

«وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند.»

حمله میثم مطیعی به کویتی پور 
حمله میثم مطیعی به کویتی پور

بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی در واکنش به همخوانی کویتی پور با دختر 13 ساله، در توئیتر خود نوشت:

این همخوانی جالب غلام کویتی‌پور، مداح قدیمی و پرخاطره با پریچهر، دختر ۱۳ ساله خوش صدا و خواننده که بمناسبت روزدختر منتشر شده است. بعد از همخوانی جنجالی همایون شجریان با خواننده زن لبنانی، این دومین همخوانی خبرساز این هفته است. موسیقی زنان سالهاست که در ایران ممنوع است.

بیشتر بدانید : اعتراض عجیب به همایون شجریان برای همخوانی با خواننده زن لبنانی + عکس

توضیحات کویتی پور درباره همخوانی خبرساز

ما در استودیو صدایمان را باز می کنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر خانم نازنین گفتم. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاری های مختلف داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم. من آدم رویی هستم و چیز پنهانی ندارم. متاسفانه اصحاب رسانه و افرادی که من را و نگاه من را و دیدگاه هنری من را نمی شناسد به این مسائل جهت می دهند.

کویتی پور در ادامه با تائید این موضوع که پریچهر دختر ایشان نیست درباره این خواننده نوجوان 13 ساله گفت ایشان در استودیو حضور نداشتند و من مقداری از کار ایشان را شنیدم و پیشنهاد شد من این قظعه را دنبال کنم و تمرینی داشتیم میخوندیم. من تا بحال از خودم حتی لایو هم نگذاشته ام. 

آیا کویتی‌پور فرمان را چرخانده است؟

فارس در واکنش به این اقدام کویتی پور چنین نوشت:
غلام کویتی‌پور، سال ۱۳۶۱ با خواندن قطعه «ممد نبودی ببینی» معروف شد، ۱۰ سال قبل که با رادیوی فارسی‌زبان کنگره آمریکا مصاحبه می‌کرد، گفت «به من مداح نگویید» و حالا با یک دختر ۱۳ ساله رپ می‌خواند. او آیا فرمان را چرخانده است؟

غلام کویتی‌پور با انتشار کلیپ کوتاهی از همخوانی با دختر ۱۳ ساله توجهات را به خودش جلب کرد. هم این همخوانی و هم محتوای کوتاه و اعتراضی شعر، موجب شد تا نام کویتی‌پور ـ که در چند سال اخیر کم‌تر مطرح شده بود ـ دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

کویتی‌پور که قطعه «ممد نبودی ببینی» را در روزهای پرافتخار حماسه آزادسازی خرمشهر خوانده بود و بعد از آن، نوحه‌های مختلفی مثل «عمه بابایم کجاست» از او پرمخاطب شده بود، چندی بعد از جنگ به استودیوخوانی روی آورد و قطعاتی را همراه با موسیقی اجرا کرد. او این روند را تا آن‌جا پیش برد که در گفت‌وگوهای متعدد، اعلام کرد از عنوان «حماسه‌خوان» به جای «مداح» برای او استفاده کنند. او این جمله را ۱۰ سال قبل در یکی از مصاحبه‌هایش با ایستگاه رادیویی فارسی‌زبان تحت امر کنگره آمریکا بیان کرد.

کویتی‌پور که روزی زنگ صدایش را مدیون و مرهون هم‌نفسی با شهدای دفاع مقدس می‌دانست و «هنگامه پیکاره» او، رشادت و دلاوری سربازان اسلام را یادآوری می‌کرد، حالا در این همخوانی تعجب‌آور می‌گوید: «حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمی‌شه به عقب برگشت».

به‌کار بردن این عبارات، اشاره به تغییراتی دارد که وقتی آن را کنار همخوانی با دختر ۱۳ ساله می‌گذاریم، معنایی غیر از اعتراض و انتقاد از آن استنباط می‌شود. پیدا نیست کویتی‌پور به مشکلات اقتصادی امروز کشور اعتراض دارد یا به اعتقادات دیروز خودش. کویتی‌پور آیا فرمان را چرخانده است؟ 

بیوگرافی غلامعلی کویتی ‌پور 

غلامعلی کویتی‌پور زاده ۱ اردیبهشت ۱۳۳۷ در خرمشهر مداح و خواننده قطعات حماسی و مذهبی است. پدرش خرمشهری و مادرش اهل آبادان بود. از سال اول راهنمائی وارد رشته موسیقی شد و به خاطر صدای خوبش از طرف دبیرستان به پیشاهنگی معرفی می‌شود. برادر بزرگتر او مشوق وی در موسیقی بوده‌است. در سال ۱۳۵۶ به خوانندگی مذهبی روی آورد و در ایام محرم در مراسم عزاداری می‌خواند.

در سال ۱۳۶۶ ازدواج می‌کند. وی در این‌باره می‌گوید: «پس از صحبتهای اولیه قرار شد خطبه عقدمان را حضرت امام بخواند ولی این مستلزم ماه‌ها و شاید سالها انتظار بود. تا اینکه در یک مراسم که داماد امام (ره) شرکت داشتند من این موضوع را مطرح کردم و وی به نوعی سبب خیر شد تا ما خدمت امام رسیدیم. خطبه عقد با مهریه ۵۰ هزار تومان در فضای معنوی خوانده شد. یادم هست که سید احمد آقا وکیل داماد بودند و امام هم وکیل عروس. آنجا آقای انصاری به امام گفتند آقای کویتی پور از حماسه سراهای جبهه‌ها هستند. امام که سرشان پایین بود به بنده نگاهی کردند و گفتند: خدا شما را حفظ کند».

کویتی‌پور از مداحان معروف در زمان جنگ ایران و عراق بود. از نوحه‌های معروف آن زمان می‌توان به «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل پریشانم» اشاره کرد. نوحه «عمّه بابایم کجاست» یکی از پر طرفدارترین کارهای اوست که در محبوبیت و معروفیت وی نقش بسزایی داشت. همچنین وی به مناسبت آزادسازی خرمشهر نوحه حماسی معروف «ممد نبودی ببینی» را به یاد محمد جهان آرا خواند. او خود را نه مداح بلکه حماسه خوان می‌داند.


بیشتر بدانید : روایت ضرغامی درباره تشکر بهروز وثوقی از کویتی‌پور + عکس

بیشتر بدانید : مصاحبه جنجالی کویتی پور با فریدون جیرانی

بیشتر بدانید : کویتی پور مداح سرشناس از تماشای شبکه من و تو و لذت دیدن استیج گفت!!

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ