چرا درهای آرامگاه خیام برای ورود سازها باز نشد؟ + عکس
چهارم دی 1400 ، علی قمصری نوازنده و آهنگساز در صفحه اینستاگرامش، با انتشار عکسی از آرامگاه خیام نوشت: سازهایی که با وجود هماهنگی‌ های قبلی پشت در مانده‌ اند

حواشی ضبط اجرای موسیقی علی قمصری در جوار آرامگاه خیام

به گزارش مردم فردا، بر اساس آنچه در صفحه علی قمصری منتشر شده، این نوازنده قصد داشته که با گروه منتخبی که از سراسر خراسان به نیشابور آمده بودند، قطعه خراسانی را در قالب تار ایرانی ضبط کند.

قمصری با اظهار تاسف از اینکه با وجود هماهنگی‌ های قبلی، ارشاد نیشابور حتی از ورود سازها ممانعت کرده، تصویری از سازهایی را به اشتراک گذاشت که پشت حفاظ و نرده‌های مجموعه آرامگاه خیام گذاشته شده است و ذیل آن عنوان کرده بود: متاسفانه درهای آرامگاه خیام برای ورود سازهای ما باز نشدند. 

قمصری در ادامه توضیح داده برای ضبط، درخواست مجوز کردیم که با توجه به نامتعارف بودن این خواسته، ما از طریق شرکتی معتبر، در خراسان اقدام کردیم که آن‌ها گفتند از تمام این صد نفر باید استعلام گرفته شود و این فرآیندی طولانی است. آن‌ها نیز قول‌ های شفاهی دادند و امروز عامدانه سازها را پشت درهای بسته نگه داشتند.

استوری علی قمصری
استوری علی قمصری

پس از رشته استوری‌ های این نوازنده برخی شهروندان نیشابوری نیز به عملکرد مسئولان شهرستان واکنش‌های مختلفی نشان دادند که رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیشابور نیز در صفحه خود نوشت: هنرمندان فرهیخته و دوستداران فرهنگ و هنر، با توجه به استوری یکی از هنرمندان عزیز ایران در رشته موسیقی مبنی بر عدم اجازه اجرای موسیقی در آرامگاه خیام، به استحضار می‌رساند: حضور گروه هنرمندان عزیز موسیقی به تقاضای یک شرکت تجاری جهت تهیه تیزر تبلیغاتی بوده، که تا این لحظه هیچ گونه مجوزی از طرف اداره کل ارشاد خراسان رضوی برای تهیه تیزر تبلیغاتی صادر نشده است. لذا به محض صدور مجوزهای قانونی مساعدت لازم جهت اجرای تیزر تبلیغاتی به آن شرکت داده خواهد شد.

قمصری نیز در واکنش به این صحبت‌ های رئیس اداره میراث فرهنگی عنوان کرد: حال که مردم فهیم و هنردوست نیشابور به این کوتاهی اعتراض کرده‌اند، مدیر میراث در واکنشی عجیب به یک کلمه در نامه‌ درخواست کسی که برای مجوز اقدام کرده، چنگ انداخته‌ اند تا این کوتاهی را توجیه کنند.

او با طرح این پرسش که تمام این بلاها را به خاطر کلمه تیزر به جای کلیپ بر سر هنرمندان استانتان آوردید؟»خطاب به مدیر میراث فرهنگی گفته است «جناب مدیر، همه چیز یک نامه در خواست نیست که یک کلمه از آن را بهانه کنید.

فارغ از این ماجرا و مباحث مجوز و نامه درخواستی که در اینجا به آن اشاره شده، این اولین بار نیست که سازها با ممنوعیت در نیشابور مواجه می‌شوند. پروسه مجوز هم برای کنسرت موسیقی آسان نیست و حالا در اینجا باید گفت این پروسه گویا برای ضبط اثر هم با مشکل رو به روست. اگرچه برخی بحث تیزر تبلیغاتی بودنِ این کار و مجوز نداشتن آن را دلیل این ممانعت دانسته‌اند.

درباره تیزر تبلیغاتی بودن این کار توضیح کاملی نیست تنها در صحبت‌های اعتمادی رئیس میراث فرهنگی نیشابور به آن اشاره شده که در مقابل قمصری نیز این پرسش را مطرح کرده که «به خاطر کلمه تیزر به جای کلیپ بر سر هنرمندان این بلا را آوردید» اما سوال اینجاست که آیا برای تمام کارهای تبلیغاتی این اندازه سختگیری اتفاق میفتد یا وقتی که پای ساز و هنر موسیقی در میان است، مسئولان نسبت به این ماجرا حساس می‌شوند و فراتر از این اگر بنا نیست به کاری مجوزی داده شود چرا این ممانعت در دقیقه ۹۰ اتفاق می‌افتد(بنا به گفته علی قمصری با وجود هماهنگی‌های قبلی این اتفاق رخ داده است)... . 

 

بیشتر بدانید : موسیقی دان برجسته به خاطر همخوانی با یک زن ممنوع الفعالیت شد! + فیلم

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir