معروف‌ ترین موسیقی‌ دان‌ های شرقی که موسیقی محلی‌ شان را جهانی کردند
کیهان کلهر که هم در نوازندگی کمانچه و سه تار دستی دارد و هم در آهنگسازی،‌ به غیر از موسیقی کردستان روی موسیقی نواحی دیگر ایران مانند...

ترانه های سرزمین مادری

کیهان کلهر

او به همراه علی اکبر مرادی و گروه کامکارها توانستند موسیقی کردی را به بیشتر دنیا معرفی کنند. کیهان کلهر که هم در نوازندگی کمانچه و سه تار دستی دارد و هم در آهنگسازی،‌ به غیر از موسیقی کردستان روی موسیقی نواحی دیگر ایران مانند خراسان هم کار کرده است.

بیشتر بدانید : برای آن‌هایی که کیهان کلهر و آواهای مسحور را نمی‌شناسند

راوی شانکار/ هند

خیلی‌ها معتقدند سنگ بنای تلفیق موسیقی شرقی و غربی را همین آقای شانکار هندی گذاشت. زمانی که با سیتار معروفش در کنار بیتلز غول موسیقی راک انگلیس و جورج هریسون همنوازی می‌کرد. شانکار سال‌ها عمرش را صرف شناخت و احیای ساز معروف هندی‌ها یعنی سیتار کرد. او کنسرت‌های زیادی در سطح دنیا برای شناساندن این ساز انجام داد. از معروف‌ترین کارهای او همکاریش با یهودی منوهین آهنگساز آمریکایی است. راوی شانکار سه جایزه گرمی ‌و ده‌ها جایزه جهانی دیگر را در کارنامه‌ی خود دارد.

شجاعت حسین خان/ هند

در ایران بیشتر او را به خاطر همکاریش با کیهان در آلبوم‌های غزل (1،2،3) می‌شناسند. ساز اصلی‌اش سیتار است و یکی از معروف‌ترین موسیقی دان‌های هند در زمینه بداهه نوازی محسوب می‌شود.

ژیوان گاسپاریان/ ارمنستان

نوانزده دودوک و سازنده موسیقی فیلم گلادیاتور. در ایران او را بیشتر به خاطر همکاری مشترکش با حسین علیزاده در آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» می‌شناسند.

منیر بشیر/ عراقی

موسیقیدان بزرگ عراقی که در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد و توانست ساز عود را که یکی از سازهای بومی ‌عرب‌ها محسوب می‌شود، جهانی کند.

نصرت فتح علیخان/ پاکستانی

خواننده و استاد سبک قوالی اهل پاکستان بود. او یکی از معدود هنرمندان شرقی بود که توانست جایزه چشم پیکاسو را دریافت کند.

 

بیشتر بدانید : مورد عجیب خانواده کامکارها!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره280
بازنشر اختصاصی سیمرغ