نمایشی که شما را با جهان ذهنی اوتیسمی ها آشنا می کند + عکس
افسانه کمالی، کارگردان تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب» تاکید می‌کند خیلی دوست داشته روی این متن کار کند، برای اینکه جهان ذهنی بچه‌های مبتلا به اوتیسم را به خوبی نشان می‌دهد

تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب»، ذهنیت فرد مبتلا به اوتیسم را به تصویر می‌کشد

 این روزها تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب» به کارگردانی افسانه کمالی و با مشاوره علی شمس در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است. در اجرای این نمایش، بابک کیوانی (آهنگساز و طراح صدا)،  امید اکبری (طراح صحنه)، دینا یوسف‌پور (طراح لباس) و  علی فتحی (طراحی و ساخت موشن گرافیک) همکاری کرده‌اند. شای لین اسداللهی، رویا دعوتی، فرزام رنجبر، صبا سرور، علی پویا قاسمی و علی نجفی در این نمایش بازی می‌کنند. این نمایش بر اساس رمان «ماجرای عجیب سگی در شب» نوشته مارک هادون است و توسط سایمون استیوز به صورت نمایشنامه نوشته شده است.‌

نمایش با موضوع اوتیسم,تئاتر با موضوع اوتیسم,نمایش جهان ذهنی اوتیسمی ها,دنیای اوتیسمی ها
نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» با موضوع اوتیسم


کمالی درباره دغدغه‌هایش برای اجرای این نمایش می‌گوید: «نمایشنامه «ماجرای عجیب سگی در شب» همچنان در اروپا در حال اجرا است و همیشه در بین پرفروش‌ترین کارهای اروپا قرار می‌گیرد. این متن بسیار چالش‌برانگیز است؛ برای اینکه ذهنیت فردی مبتلا به اوتیسم را به تصویر می‌کشد. به نظرم یکی از بهترن متن‌ها برای اجراست. خیلی دوست داشتم روی این متن کار کنم برای اینکه ذهن بچه‌ای مبتلا به اوتیسم را به خوبی نشان می‌دهد. دغدغه اساسی من هم این موضوع است.»

نمایش با موضوع اوتیسم,تئاتر با موضوع اوتیسم,نمایش جهان ذهنی اوتیسمی ها,دنیای اوتیسمی ها
دنیای اوتیسمی ها در تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب»

کمالی درباره ژانر ساینس-فیکشن در تئاتر ایران و مخاطرات و ریسک چنین اجرایی می‌گوید: «اجرای نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» بسیار ریسکی بود. تمام تلاشم را کردم تا مخاطب ارتباط خوبی با اجرا بگیرد. اگر هم تماشاگر با اجرا ارتباط نگیرد، حداقل ذهنش پر از تصاویر خواهد شد. حتی پرسش‌هایی هم برای مخاطب شکل می‌گیرد. اگر بخواهید اصل متن را اجرا بکنید باید دو ساعت و نیم وقت بگذارید. تئاتر ایران پر از محدودیت است. تلاش کردم تا ذهن فردی مبتلا به اوتیسم را برای مخاطب بسازم. چنین فضایی هر روز در ذهن یک بچه با چنین بیماری شکل می‌گیرد.»  

نمایش با موضوع اوتیسم,تئاتر با موضوع اوتیسم,نمایش جهان ذهنی اوتیسمی ها,دنیای اوتیسمی ها
آشنایی با اوتیسم در نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب»

او ادامه می‌دهد: «حجم بسیار زیادی از داده‌ها و اطلاعات علمی را در این نمایش به مخاطب ارائه می‌دهم. امکانات بسیار کمی در ایران داریم. من تهیه‌کننده نداشتم. تمام تلاشم را کردم در عرض یک ساعت مخاطب را با حجم بالای اطلاعات در ذهن یک بچه اوتیسمی روبه‌رو کنم.»

نمایش با موضوع اوتیسم,تئاتر با موضوع اوتیسم,نمایش جهان ذهنی اوتیسمی ها,دنیای اوتیسمی ها
جهان ذهنی اوتیسمی در تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب»

کمالی درباره شکل‌گیری و رشد تئاتر خصوصی می‌گوید: «فضای تئاتر در ایران بسیار پر چالش است. به نظرم باید امکانات بیشتری به تئاتر داده شود. سالن نوفل لوشاتو خیلی خوب است ولی ای کاش امکانات بیشتری داشت. امیدوارم در آینده وضعیت بهتر شود.»

او در ادامه می‌گوید: «تمام هزینه‌ها را خودم دادم. کار بسیار سختی است. من و گروهم عاشق تئاتر هستیم. اجرا را با جان و دل انجام دادیم. ای کاش حمایت بیشتری شود. امیدوار هستم از جوانان بیشتر حمایت شود.»

نمایش با موضوع اوتیسم,تئاتر با موضوع اوتیسم,نمایش جهان ذهنی اوتیسمی ها,دنیای اوتیسمی ها
اجرای تئاتر «ماجرای عجیب سگی در شب» با موضوع اوتیسم

این هنرمند درباره شیوه اجرایی فرمالیستی اجرای «ماجرای عجیب سگی در شب» بیان می‌کند: «کار خوب به گونه‌ای است که ۵۰ درصد تماشاگران از کار راضی باشند و ۵۰ درصد دیگر ناراضی. خدا را شکر همه نوع نظر را شنیده‌ام. نقدهای خوب و بد شنیدم. به نظرم کارم مثبت بوده است. زحمت فراوانی کشیدیم. با تمام وجود راضی هستم. ما درآمدی از این اجرا نداریم. علاقه دارم مخاطبان به دیدن اجرا بیایند.»

 

بیشتر بدانید : مشکلات لادن طباطبایی و دخترش بخاطر بیماری اوتیسم!

بیشتر بدانید : گفتگو با بازیگری که دخترش اوتیسم دارد!

بیشتر بدانید : نخستین بازیگری که با اختلال اوتیسم روی صحنه می رود

بیشتر بدانید : علت حرکات عجیب مژگان صابری در جشنواره فجر 96

بیشتر بدانید : پست لادن طباطبایی به عنوان مادر یک دختر اوتیستیک به برای روز اوتیسم

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir