حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه! واقعیت ماجرا چیست؟
 دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان هنرستان سوره در مخالفت با این اقدام خطاب به محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نامه‌ای نوشته شد و بیش از ۵۰۰ نفر آن را امضا کردند

همه چیز درباره حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره

در چند روز گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره، وابسته به حوزه هنری جنجال زیادی در شبکه های اجتماعی بوجود آورد. علی الخصوص که این اتفاق با بازگشت به قدرت طالبان در افغانستان و استقرار دولت ابراهیم رئیسی همراه شد.

بیشتر بدانید : واکنش تند حامد بهداد به حذف رشته تئاتر دختران + عکس

بسیاری این اقدام را به اولین تصمیم تیم رئیس جمهور جدید ارتباط دادند و از طرف دیگر مدام با استفاده از کلمه "طالبان" این اتفاق را در یک چارچوب رو به انحطاط طالبانی قرار دادند. فضا تا اندازه‌ای سنگین شد که وزارت ارشاد طی اطلاعیه‌ای رسمی حساب خودش را از حوزه هنری جدا کرد و تصریح نمود: « پیرو انتشار خبری مبنی بر حذف رشته تئاتر هنرستان دخترانه سوره ذکر این نکته ضروری است که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه ؛ جنجالی غیر واقعی!

با این وجود بازتاب این اتفاق و عکس العمل‌های به آن تا حدی زیاد شد که عاقبت روابط عمومی حوزه هنری مجبور به توضیح شد و حسام حسینی، مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در صفحه اینستاگرامی‌اش این‌گونه نوشت:

«رفقا، اساتید و همکاران عزیز سلام، در خبرها آمده که هنرستان سوره ثبت‌نام دختران در رشته هنرهای نمایشی را ممنوع کرده! خب شما بهتر می‌دانید که ما فقط یک هنرستان داریم آن‌هم مخصوص دختران. پس خبری از تبعیض جنسیتی نیست. باز هم بهتر از من می‌دانید که در سلطه و سیطره کرونا آموزش تئاتر بیشتر از هر رشته دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده و مسئولیتش بزرگ‌تر از چیزی است که بتوان به عهده گرفت. گذشته از این با هزار احترام برای شور بچه‌ها به تئاتر و دلسردی‌شان از این خبر، متأسفانه طی سال‌های گذشته آمار ورود به رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجوهای سوره خیلی خیلی کمتر از استاندارد بوده. این یعنی کار ما و کیفیت آموزش ما به اندازه انگیزه این بچه‌ها خوب نبوده. حالا کرونا و ضعف کیفی ما باعث شده فرصتی پیدا کنیم برای فکر کردن دوباره و طراحی برای بهبود شرایط. یک تنفس کوتاه. خلاصه که ما طالبان نیستیم ...»

از سوی دیگر دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان هنرستان سوره در مخالفت با این اقدام خطاب به محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نامه‌ای نوشته شد و بیش از ۵۰۰ نفر آن را امضا کردند. در متن این نامه و خطاب به رئیس حوزه هنری آمده است:

«این روزها که تن بی‌جان تئاتر با چنگ و دندان برخی اهالی به سختی ایستاده و هنوز دخترانی بودند که به امید ساختن دوباره تئاتر، پس از شرایط سخت نقشه می‌کشیدند تا تمام زخم‌های بدنه تئاتر را التیام بخشند، خبری تمام دانش‌آموزان سابق، فعلی و شاید آینده هنرستان سوره را در بهت فروبرد؛ «حذف رشته نمایش از هنرستان سوره دختران.»

موانع بسیاری بر سر راه دختران وجود دارد. خواهشمندیم ضربه محروم شدن از تحصیل در رشته اصیل نمایش را بر روح استعدادهای آینده که از ساختمان هنرستان سوره بیرون می‌آیند وارد نکنید. زحمات معلمان باسواد و زحمتکش، ناظمان دلسوز و مدیریت درست و بجای این هنرستان که بیش از ۲۰سال برای زنده نگه داشتن این رشته تلاش کردند را پایمال نکنید و بگذارید رشته نمایش همچنان مانند سال‌های گذشته برای تحصیل آکادمیک هنرمندان آینده باقی بماند.

حذف رشته نمایش از هنرستان می‌تواند آغازی برای نابودی نمایش از دانشگاه‌ها و در آینده‌ای نه‌چندان دور، حذف کلی آن از عرصه هنر کشور باشد، لذا ما، امضاکنندگان این کارزار، درخواست داریم از این اقدام جلوگیری کرده و مانع اجرایی شدن تصمیم حذف رشته نمایش از هنرستان سوره گردید. با تشکر.»

در طول سالیان از این گونه حذف موقت یا طلب یک تنفس کوتاه برای بهبود شرایط (به گفته مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری) جامعه خاطرات خوبی ندارد زیرا که سال‌ها قبل چنین حذفیاتی در رشته‌های بازیگری و کارگردانی دانشگاه سوره هم اتفاق افتاده بود ، به یاد داریم که برخی شاخه‌های هنرهای نمایشی مانند تعزیه و هنرهای آیینی و سنتی در دانشگاه‌ها حذف شدند و همچنین حذف رشته موسیقی از هنرستان موسیقی سوره را دیده‌ایم.

حال مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از علی اکبر صفی‌پور - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری - با اعلام تحصیل تعداد 432 دانش‌آموز دختر در رشته نمایش در سراسر کشور گفته است:

« از 49 هنرستان موجود در سراسر کشور 23 باب آن دخترانه است و سه باب از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر امسال افتتاح شود، هم دخترانه خواهد بود. در 49 هنرستان فعال در مجموع 5 هزار 851 هنرجو در رشته های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل هستند که از این تعداد 3073 نفر پسران و 2778 نفر را دختران تشکیل می دهند. همچنین در حال حاضر 963 نفر دانش آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند که در 11 هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است.»

بنابراین این حذف امکان تحصیل دختران در رشته نمایش گزاره درستی نیست و در هنرستان‌های سراسر کشور این رشته همچنان وجود دارد و تنها هنرستان سوره به دلایلی تصمیم گرفته است برای یک سال این رشته را حذف کند که این همه جنجال از آن برخواست.

واقعیت ماجرا این است که هر خبر ساده ای می تواند جنجال های زیادی را رقم بزند بدون آنکه هیچ بن مایه درست یا واقعی داشته باشد. متاسفانه! 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com