متأسفانه در این مراسم از رقص مختلط زن و مرد تا ترویج بی‌حیایی و اقدامات خلاف عرف جامعه به‌کرات مشاهده شد که بسیاری از تصاویر گرفته‌شده در این مراسم قابل‌ارائه هم نیست.

روز شنبه همایشی تحت عنوان "روز گلونی" برای دومین سال در شهر خرم آباد برگزار شد، برنامه ای که متاسفانه حجاب برخی شرکت کنندگان آن بیشتر شبیه یک همایش ضد فرهنگی بود تا همایش فرهنگی.


raghs3.jpg
تماشاگران رقص مختلط زنان و مردان

«گُلوَنی» یا سربند لُری نوعی پوشش است که قدمتی 3 هزارساله دارد وزنان لرستانی به شکل خاصی به سر می‌کنند و طرح‌ها و زیبای این پوشش به حدی هست که حتی طراحان مد و لباس در طراحی‌های روسری هم در بسیاری از موارد از این نوع پوشش الگوبرداری نموده‌اند و موردتوجه واقع‌شده است.

چند سالی است که روز 26 اردیبهشت به‌عنوان روز «گُلوَنی» نام‌گذاری شده و مراسم‌ها و جشن‌هایی با این مضمون گرفته‌شده که امسال هم این جشن در شهرستان خرم‌آباد و با حضور مدیرکل سازمان میراث فرهنگی لرستان، معاون حوزه زنان استانداری لرستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد که متأسفانه به‌جای معرفی فرهنگ اصیل قوم بزرگ لر و به‌ویژه زنان لرستان حاوی نکات قابل‌تأمل و تأسف‌برانگیزی بود.


رقص مختلط زنان و مردانرقص مختلط زنان و مردان

متأسفانه در این مراسم از رقص مختلط زن و مرد تا ترویج بی‌حیایی و اقدامات خلاف عرف جامعه به‌کرات مشاهده شد که بسیاری از تصاویر گرفته‌شده در این مراسم قابل‌ارائه هم نیست و این در حالی است که گلونی به‌عنوان نمادی از نشانه عزت و استقامت زنان لر بوده و حتی در زمان کشف حجاب رضاخان کسی جرئت نکرد علیه گلونی زنان لر تعرضی انجام دهد.

درحالی‌که باید روز گُلوَنی نمایشگر همه داشته‌های فرهنگی و بومی ما و سرآغازی برای دیگر گام‌های مثبت در این زمینه باشد به آغازی برای انحطاط افتخار زنان لر تبدیل‌شده است.


تماشاگران رقص مختلط زنان و مردان در لرستانتماشاگران رقص مختلط زنان و مردان در لرستان

حال باید از مسئولان اجرای این برنامه پرسد چه اتفاقی رخ‌داده که مراسمی که باید در آن به حجاب و غیرت و عزت زنان لر پرداخته شود به‌جایی برای حمله به عزت زنان این قوم اصیل تبدیل شده است؟

آیا لزومی دارد جشن «گلونی» با حضور آقایان و به صورت مختلط برگزار شود؟

آیا حتما باید معرفی گلونی با رقص و بی حیایی همراه باشد؟

آیا دست‌هایی در کار است تا جایگاه و عزت زنان لر را زیر سؤال ببرد؟


پوشش نامناسب زنان در لرستانپوشش نامناسب زنان در لرستان

چرا، اداره کل ارشاد و فرهنگ استان، سازمان میراث فرهنگی لرستان، حوزه زنان استانداری لرستان و فرمانداری خرم‌آباد که از مجریان این برنامه بوده و یا باید نقش نظارتی داشته  فکری برای ممانعت از بی‌حجابی‌ها نکردند؟ یا شاید خود آن‌ها هم ...



مراسم رقص مختلط در لرستانمراسم رقص مختلط در لرستان

 

در یک سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی در استان لرستان بودیم که بیش از هر زمان دیگری به عزت و جایگاه مردم غیور لرستان ضربه وارد کرده است که توهین مدیرکل ارشاد لرستان به نیروهای انقلابی و علما، سخنرانی فعال فتنه 88 در لرستان و توهین به شورای نگهبان در آن جلسه، ترویج بی حیایی از طریق مانکن ها در سطح شهر و ... نمونه های کوچکی از این اتفاقات است که در فضای کشوری نیز بازتاب بسیار بدی داشته است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : لرستان خبر


 


loading...
loading...



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها  
-11394-02-29 11:20
اگه مردم همیشه گریه کنند و در غم باشند و عزاداری باشه مختلطم باشه درسته به محض اینکه مراسم شادی در حضور خانواده ها در یک محیط کاملا اجتماعی و عمومی طبق فرهنگ همون منطقه بوده اشکالی داره؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 12:18
آفرین
کاملا باهات موافقم
به این عزیزان هم میگم شما زیاد نگران اینگونه اجتماعات نباشید فقط حواستون به ستونهای اسلامتون باشید که به لرزه نیوفته
چون انگاری فقط به این چیزا حساسه و با اختلاس و دزدی و بیت المال اصلا کوچکترین تکونی نمیخوره
به یزدان که ما گر خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 14:36
آره واقعا....همین مردم لرستان جووناشون دارن از بیکاری به هر کار ناجوری دست میزنن..ولی هیشکی نمیگه چرا واسشون کار ایجاد نمیشه؟؟!!!! اون وقت میگن چرا رقص محلی مختلط دارن؟؟...............
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 12:19
به نقل از ماردین:
اگه مردم همیشه گریه کنند و در غم باشند و عزاداری باشه مختلطم باشه درسته به محض اینکه مراسم شادی در حضور خانواده ها در یک محیط کاملا اجتماعی و عمومی طبق فرهنگ همون منطقه بوده اشکالی داره؟؟
متن من در تاییدیه ماردین بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11394-02-30 12:33
ببینم شما خودت کدومش رو می خواهی. با جنس مخالف خودت باشی ؟ عزا یا شادی؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 12:36
حق با ماردین .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11394-02-30 14:00
به نقل از ماردین:
اگه مردم همیشه گریه کنند و در غم باشند و عزاداری باشه مختلطم باشه درسته به محض اینکه مراسم شادی در حضور خانواده ها در یک محیط کاملا اجتماعی و عمومی طبق فرهنگ همون منطقه بوده اشکالی داره؟؟


آخه چرا چرت میگی؟؟!!
همین امثال شما هستن که گند زدن به مراسم عاشورای امام حسین دیگه.. همین افراد مثل تو هستن که زندگی شون شده بزن و برقص دیگه..
انصافا شما چی فهمیدین و چی میخواید از این دنیا؟؟!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 21:02
اچون بی ادب جواب با کاربر ماردین دادی .. من هم این جواب را برات میفرستم ..
خود شما از زندگی و این دنیا چی میخواهی.. ؟ اگه همه مردم ایران هر روز گریه کنن شما خوشحال میشی...؟ چرا همه چی ر و ربط میدی به امام حسین...؟ اصلا شما می دانی شادی چیه.. کسی جلوی شما رو نگرفته .. برو بشین انقدر گریه کن که جونت درآد..یک کمی هم مطالعه کن تا ببینی زمان پیغمبر و امام ها هم شادی بود...طرز فکر امثال شما ها فاصله اندکی با داعش و طالبان داره فقط فعلا نمی فهمی.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 22:49
عزیزم محرم چند ماه دیگه س .. الان تازه رجبو رد کردیم ... این 2ماه هم که کلا بزن و برقصه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-31 10:06
]

آخه چرا چرت میگی؟؟!!
همین امثال شما هستن که گند زدن به مراسم عاشورای امام حسین دیگه.. همین افراد مثل تو هستن که زندگی شون شده بزن و برقص دیگه..
انصافا شما چی فهمیدین و چی میخواید از این دنیا؟؟!!
دوست عزیز چرا فکر میکنی حرفه چرتی زده شده? زندگیه شما چیه? همین طرز صحبت و رفتارهای غیر منطقی شماهاست که مردم رو به دین زیبامون بد بین میکنه همه برای این مراسم ها اعم از شادی و عزا احترام خاص قائل هستن روزه عاشورا هم مردو زن عزاداری میکنن شما دیدتون رو محدود کردی چرا بقیه مراسم عزاداری رو نمیبینید مثل شیر خوارگان حسین اون عزیزا همه خانوم هستن پس لطفا بیشتر راجع به حرفایی که میزنید فکر کنید و قول لین داشته باشید اگر انسانه مذهبی هستین یا مقید خوبه که همه مسائل مربوط به این رو داشته باشید نه اینکه گلچین کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 12:10
وای چه جشن قشنگی بوده ... امیدوارم ادامه دار باشه ... کسی نمیتونه به زور موهای اون زن لر رو زیر گلونی ببره چون قرنهاست که پوشش زن لر همین بوده .. اگه جشن میگیرن باید با واقعیت و فرهنگ اون قوم ساززگار باشه نه اینکه تحریفش کنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 12:35
سلام
همینو بگو والا . اینها فقط می خان مردم زجربکشن. همش عزا همش غصه . چه اشکالی داشت این مراسم . کجاهاشون بد بود . چقد شما بدبین نگاه می کنید به قضیه . تقی به توقی می خوره یذره شادی می کنن فورا میان جمع می کنن ملت رو . دلیلش رو بگید . لطفا . در اسلام سیاه مکروه . اما همش وادار به سیاه پوشیدن کردن ملت رو .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 13:05
این فرهنگ جزء پوست و.استخوان مردم لرستان میباشد و مردان وزنان پاکدامن لرستان در تمام مراحل زندگی شادی ها و غم ها ودر سخت ترین شرایط زندگی دست در دست هم داده و پشتیبان هم بوده و خواهمد بود.
و قتی کسی از فرهنگ یک استان بی اطلاع است چرا اظهار نظر میکند .
این رقص زنان ومردان که دست در دست همدیگر دارند از افراد درجه یک بستگان خود میباشند.در ضمن مردم لرستان خودشان بهتر از هرکسی میدانند که عزت و جایگاهشان کجاست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 13:31
متاسفم که انقدر گستاخ شدیم که حتی برای نوع پوشش همدیگه تصمیم میگیریم، به راحتی رفتارهای همدیگرو قضاوت ناصحیح میکنیم. اگه مردم همیشه گریه کنند و در غم باشند و عزاداری باشه مختلطم باشه درسته به محض اینکه مراسم شادی در حضور خانواده ها در یک محیط کاملا اجتماعی و عمومی طبق فرهنگ همون منطقه بوده اشکالی داره؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 15:31
رقص ارمراسم اييني تمام ايلات وعشايروهمه اقوام ايراني است .مختلط بودن هم به شماربطي ندارد شمامواظب دين خودتان باشيدوسعي كنيد دراينگونه مراسم شركت نكنيد.ولي اگرخيلي مسلمان هستيدازماشين هاي چندميلياردي وفاصله طبقاتي وحشتناك وكليه فروشي وفرزندفروشي وتن فروشي به علت فقر صحبت كنيدوبرويدبافقروفسادوبيكاري وفريبكاري مبارزه كنيد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 15:34
کسانی که این حرکت رو گناه میدونن بیان بادلیل بگن کدوم یک از آیات پروردگار این جشن رو نفی میکنه.
بادلیل حرف بزنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11394-03-01 10:54
سلام
کسی این جشن رو نفی نمیکنه. دین نمیگه شادی نکنین. امامانمونم فرمودن مسلمون کسیه که در شادی ما شاد باشه و در غصه ما اندوهگین باشه .
پس بهترین کاره که در ایام عذاداری به بهترین نحو عذاداری کرد و در ایام شادی اهل بیت شاد بود . اما هر دوتاش در چارچوب خودش . دلیل نمی شه که تو شادی هامون دست به هر کاری بزنیم که ناشی از ارضای عقده های درونی افراده . می شه موسیقی خوب پخش کرد و در شرایطی که مختلط نباشه دست زد و شادی کرد .
شما اقای صالح می فرماییم کدوم یک از ایات پروزدگار این جشن رو نفی می کنه؟؟؟؟؟؟
پس این ایه از سوره ی نور اصلا به گوشت نخورده که خطاب به پیامبر (ص) که به زنانت بگو روسری های خود را بر روی گردن و سینه های خود بیاندازن که پیدا نباشه!!!!
با متانت راه برن جلو نامحرم .
حتما اینکه با این وضع موهاشون پیداست و جلو نامحرم عرض اندام میکنن رو اصلا چشمات نمی بینه؟!
ممنونم از طرز فکر روشن و خوش بینتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11394-03-31 21:54
آفرين زهرا! منم نه مخالف شادى مردم هستم نه مخالف عزا، تا جايى كه زن و مرد حد و حدودشون را حفظ كنن توى اين مراسم ها اشكالى نداره.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 15:41
منکه از این صحنه همبستگی مردم لرستان لذت بردم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11394-02-30 15:45
اونایی که به بهانه ی اینکه همیشه نمیشه گریه و عزاداری کرد و بهر شکل از بیحیای و ترویج بیعفتی در جامعه دفاع میکنند باید بدونند اولا اسلام هرگز نگفته همیشه عزا داری کنید و همیشه گریه کنید بلکه اسلام واقعی ارامش و شادی برای انسانها به ارمغان اورده و ثانیا رشد بیحیا و بیعفتی بی اعتمادی برای خانواده ها وترویج فساد و به دنبال ان پریشانی را خواهد داشت. . مگر این نیست که کسانی که همیشه در هدایت نفس خود و جامعه کوشیدند با ارامش درونی و صفای باطنی عالی برخوردار بودند. حالا چه شده که از رقص و گناه بعنوان شادی استفاده میکنید اگر خواهران شما هم در بین این رقاص ها بود همین را میگفتید ؟ اگر جوابتان مثبت هست که بی غیرت هستید و جایی برای بحث باقی نمیماند ولی اگر جوابتان منفی هست .. با تائید این کارها نوامیس خود و جامعه را یک پله به بی حیایی نکشانید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 18:47
آقا یا خانم محترم ... ما در حال حاضر همه چی داریم آرامش ... شادی ... احترام .. کار ... تفریح ... فقط یه دونه عنوان بی غیرت و بی حیا رو نداشتیم که از دهان جنابالی هم دریافت کردیم . به خودت نگاه بنداز... آیا این عناوین بیشتر برازنده ی خودت نیست؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-31 10:47
آخه برادر بی نام من
اینا چه اراجیفیه که سر هم میکنی
اولا که ما هم میدونیم که اسلام واقعی با شادی مخالفتی نداره ولی اسلام طالبانی خیر با هرگونه شادی و نشاط مخالفه چون بقاشون با غصه مردم و دوری از هم پایداره
ثانیا این نسخه شما فقط برای ما صادر شده همه جای دنیا که دارن از زندگیشون لذت میبرن همه گی بی حیا و بی عفت و پریشان هستن و فقط ما هستیم که آرامش داریم
همه دنیا دارن از 50-60سالی که قراره زندگی کنن لذتش میبرن (حالا هرکی هرجور که دوست داره) ولی ما از ترس بهشت دنیامون و جهنم کردیم تازه میفرمایید همه دنیا پریشان و بی خانواده اند و ما فقط خوبیم
و در آخر هم برادر من بی غیرت تویی که هنوز فکر میکنی میتونی برای خواهرت تو شخصی ترین مسائلش تصمیم بگیری و خ.دش ناقص العقل و فقط تو میفهمی چی براش خوبه
بیا یه بار پیش خودت فکر کن این قضیه برعکس شه و اون بتونه برای پوشش تو و رفتار تو تصمیم بگیره . ببین خوشت میاد
به یزدان که ما گر خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-31 11:57
كسي كه از واژه بي حيايي و بي عفتي براي اين مراسم استفاده ميكني ، بخود نگاه كن ، نشاني از حيا و عفت داري ؟؟؟؟تاريخ اين قوم دلاور را بخوان تا صداقت وپاكي اين قوم را بيابي .بدان وآگاه باش ، اينان غيور مردان وزناني هستند كه پشتوانه نفس كشيدن تو و كوچك مغزاني مثل تو هستند كه اگر در شرايط نامساعد قرار بگيريد ، شايد آبرو وشرف خود را تقديم ميكنيد. دهان ، غير از خروج حرف مفت كاربرد هاي ديگري دارد. منه لر اگر گردنم را بدم شرفم را دارم .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 17:06
وا مصیبتا . وامصیبتا . اسلام به خطر افتاد .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-30 18:32
be shoma che . to khaen be mamlekat hasti ke bayad ........mardom ra be hale khodeshan raha konid. agar mardi ke nisti bro dozdiha ro peygiri kon
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 19:30
تا کی میخواهید جلوی شادی مردم رو بگیرید؟؟؟؟؟؟؟کجای این مراسم اشکال داشت؟؟؟؟؟رقص وشادی جز جدانشدنی مردم لرستان.مردم از عزاداری کردن خسته شدن دیگه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-30 20:50
اگردرمورداختلاسهای میلیاری مسولان کشور این قدر چرا......چرا میکردی،پولهای دزدیده شده به بانکها برگشته بود.یااگرپاسیدپاشها را دررسانه ها به طور مرتب پی گیری میکردید.قطعا دستگیرو مجازات شده بودند.ضمنا مراسم سنتی شهرها وچگونگی برگزاری ان به تو ربطی نداره .خدا روزی تو را جای دیگری حواله کنه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-11394-02-31 09:07
دمشون گرم
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-31 15:01
باسلام! فکر نمیکنم این پوشش خیلی بد باشه! این جور پوشش جز فرهنگشون هستش! بهتره ایراد به کارای خودمون بگیریم! زنده باد ایران
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-31 15:43
اونایی که مخالف یه همچین مراسماتی هستن یه نگاه دقیق تر به نظراتی که اینجا داده شده بندازن!شاید اینطوری بفهمن که مردم به شادی نیاز دارن و تمام این مراسمات جز آیین ملی قبایله هیچ کدومشون هم از غرب و اینا نیومده.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-31 19:49
با سلام
تصاویر رو دیدم خیلی خوب بود امیدوارم ای چنین مراسمات همیشه بیشتر بشه،چون کشور ما مراسم و عیدهای زیادی داشته که اکثر اونها از بین رفت فقط مونده عید نوروز که اونم از دو هفته شده دو روز به خاطر مشکلات مالی مردم،در ضمن چرا ما اینقدر کوتاه نظر هستیم که با دیدن یک عکس که موی یکی پیداست اینقدر زود قضاوت میکنیم با اب برید علتشو پیدا کنید.اگه راست میگید دنبال ایهمه بیکاری،فقر،درامد های کم و خیلی چیزای دیگه باشید.من خودم کارگر شرکتی هستم با 2000 نفر پرسنل اما دو ماهه حقوق دادن آقای عزیز برو این مسائل رو حل کن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-02-31 23:02
تو پست قبلی نظر خودم را راجع به نوشته اقای مهرداد که در جواب ماردین داده بود گفتم.. اما باید اضافه کنم که اگر چه افکار این آقا همون افکار داعش و طالبانه.. اما مقصر اصلی در اینجا.. خبرنگاری هست که این موضوع را گزارش کرده...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-01 19:59
مراسم سنتی هر منطقه برای خودشان محترم است . اگر در سوریه ولبنان این مراسم اجرا میشد اشکالی نداشت ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-02 13:37
والا من که کاری با این بحثای خاله زنکی ندارم اما همینقدر میدونم شادی عالیه،ولی اکثر ایناییکه ابنجا بودن چه مرد چه زن فقط خواستن خودشونو نشون بدن و درستکنن واسه بقیه فرهنگ لرستان کجا بود آخه؟!!!بما چه اصن؟والا!!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-02 13:43
اینم محض محکم کاری بگم کمتر به جون هم بپرید خواهشا خواهشا و خواهشا...هر جا میبینی دارن بهم توهین میکنن آقایون خانما بخدا دین اختیاریه،اگه من یه سریع عقاید دارم محترمه عقایده بقیه ام محترمه...چرا توهین آخه؟!شما مثلا بشرید پس لااقل انسان باشید نه فقط آدم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-02 14:13
این نوع مراسم طبق سنت بومی است . تو سنت بومی لر ، زن و مرد با هم رقص محلی را انجام میدهند.و لباس محلی زنان هم به همین شکل است که می بینید موها هم کاملا پیداست. اسلام لطفا نترسد، کسی با او کاری ندارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-02 16:45
همه جامعه گل و بلبه و همه چي كااااملا اوكيه و هيچ فساد حكومتي اي تو جامعمون نداريم فقط و فقط بزرگترين و تنهاترين معضل جامعمون همين حجاب خانوماس..
اصلا مثل اينكه ما خانوما محجبه باشيم جامعه تبديل به بهشت ميشه و همه به خوبي و خوشي در جامعه سرشار از مقامات مسئوليت پذير و سالم و خداشناس زندگي ميكنند
اگه شماها خيلي خداشناسين تو 90درصد روايات مسئله امربه معروف مربوط به هشدار مردم به حكماست اما تو جامعه ما اين مورد كاملا برعكس شده و فقط حاكمان حق دارن كه به مردم گير بدن و طوري جوسازي كردن كه تو ذهن ملت حجاب بزرگترين معضل شده
واقعا باعث تاسفه كه چشمتونو رو مشكلات اصلي جامعه بستيد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-02 23:05
با سلام و خدا قوت خدمت مسیولین همایش،احتراما مستحضرید که لرستان با چند هزار سال تمدن و غیرت حالا باید شاهد آن باشیم که همایش بی ناموسی در آن در حال برگزاری است،لرستان استانی همچنان با بوی شهدایی همچون توکل مصطفی زاده ها،پرویز سرلک ها ،داریوش مرادی ها که هر کدامشان فرماندهانی مقتدر در عصر خود و الانه هستند واقعا جواب خون شهدا را با این بی بند و باری کی می خواهد بدهد،ما خانواده شهدا از شما نمیگذریم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-03 23:03
آخ. آخ. اسلام به خطر افتاد. به نظرتون گناه این مراسم بیشتره یا اختلاس احمدی مقدمها...
خجالت بکشید سرتونو کردین زیر برفm
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-07 17:17
جم کنین این چرتو پرتایی روکه میگین بابا رقص فرهنگی ومحلی نشنیدین تا بحال؟لباسای محلی که تنشون کردنو نمیبینین؟چرا انقددنبال بحثای مزخرف میگردین؟مساله های مهمتری هم هست که پیگیرشون باشین.با یک روز دورهم بودن چندنفروجشن گرفتنشون جامعه خراب نمیشه و اسلام به خطر نمیافته.شما پیگیر مسایل مهمتره کشورباشین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-09 18:23
لطفا یکم در مورد فرهنگ قومیتهایی چون لر و کرد تحقیق بفرمایید..اونوقت حتما متوجه میشین که اولا ریشه رقص های کردی و لری از کجاست دوم هم اینکه رقیصیدن زن و مرد در این فرهنگ نمادی از دوشا دوش بودن زن و مرد در تمام امور زندگیه...که مطمئنا فرهنگ زیبای رقصیدن کرد و لر و قومیتهای دیگر ایرانی هیچ ربطی به بی حیایی و غرب زدگی نداره... ضمنا بنده توی عکس ها هیچ بی عفتی رو مشاهده نکردم ..درود به زنان و مردان ایرانی با هر دیدگاه و نگرش..و سپاس از انسانهایی که با دیدن رفتارها و دیدگاه هایی خلاف نظرشان شروع به قضاوت کردن و متهم کردن مردم نمیکنند..
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-23 12:08
اين رقص اصلاخلاف عرف جامعه نيست و كاملا با عرف جامعه هماهنگه.
كردها و لرها خودشون حسابي غيرتي هستن وقتي اجازه دادن كه تو جمع دست بگيرن و برقصن. حتما صلاح دونستن. حتما جو محيط رو در نظر گرفتن.
اين پوششم قرنهاس پوشش زنهاي كوهستانه . پوشش مادربزرگامونه.
كامالا مطابق با عرفه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-25 13:12
والا توی تیتر جوری زده بود "رقص مختلط" که گفتم ببین چیکار کردن؟؟؟!!! الان کل مشکلتون همینه؟؟؟ توی خیلی از شهرهای ایران هست که توی مراسم های محلیشون زن و مرد باهم میرقصن از قضا معمولا هم همه باهم فامیلن و اکثر خانوم ها هم مسن هستن! درمورد قضیه بدحجابی هم تا اونجایی که من تو عکسا دیدم بدحجابی خاصی صورت نگرفته بود الان تو جامعه خیلی خیلی بدحجابی های بدتری هم هست که منی که دخترم جدا خجالت میکشم ولی باهمه اینا باید بگم این عکسا واقعا مشکلی نداشت. باتشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-03-29 13:57
سلام عکس اون رقص یه رقص محلیه ومختلط یابدون مختلط میرقصن ولرها هیچ مشکلی باآن ندارند وواین نوع بستن روسری دربین زنان لرخیلی رایج است وآن رابه عنوان یک بدحجابی نمیدانند واین رسم فقط مختص لرهانیست دربین کردها وبختیاری هاهم خیلی رایج است لطفا به رسم ورسومات قوم های مختلف توهین نکنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-04-24 00:42
همه ي اقوام ايرانيه ما لباس محلي دارن و رقص محلي و خيلي هم غيرت دارن مدلشون با شهريا فرق داره حالا شمايي كه تا حالا از شهرت تكون نخوردي و همين الان بدنيا اومدي توقع داري محلياي ايران يه هو چادر سر كنن و سنت خودشونو بذارن كنار-خداوكيلي خيلي علامه اي بابا
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-04-25 10:47
به نقل از mina:
همه ي اقوام ايرانيه ما لباس محلي دارن و رقص محلي و خيلي هم غيرت دارن مدلشون با شهريا فرق داره حالا شمايي كه تا حالا از شهرت تكون نخوردي و همين الان بدنيا اومدي توقع داري محلياي ايران يه هو چادر سر كنن و سنت خودشونو بذارن كنار-خداوكيلي خيلي علامه اي بابا

احسنت
کاملا موافقم
تمام قومیت ها رسوم و آیین خودشون رو دارن
این آقا یا خانم گزارشگر رو به یه تور گردشگری ، حتی با اینترنت در کل ایران دعوت می کنم تا یه کم آگاهی پیدا کنه.
توی قومیت ما (کرد) زن و مرد کنار هم می رقصن. کسی جز به رقص و شادی به چیز دیگه ای فکر نمیکنه مگه ذهن بیماری مث این گزارشگر داشته باشه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-06-16 03:14
با سلام . من تیتر مقاله رو توی سایت دیدم و توجه ام جلب شدچند خط اول مقاله رو خوندم و باقیشم مطمئنا همون انشاییه که سالهاست خونده میشه بنابر این لازم ندیدم که بخونم اما دو نکته :دلیلی که من رو وادار کرد نظری بدم شعور بالای نظر دهنگانی بود که نظراتشونو خوندم و دوم یه دردو دل با نویسنده مقاله که اسمشم نخوندم برادر خواهر ،خانم آقا اگه غیرتت رو برداری بری دبی و ترکیه ( آنتالیا ) و یه گزارش از ناموس ایرانی که اونجا به لجن کشیده میشه تهیه کنی و تهش هم نتیجه گیریتو بنویسی که چرا اونا اونجان شاید ورم رگای گردن غیرتمندت و بخوابونه البته اینو میدونم که زندگی خرج داره اما بقول یکی از ذوستای بالا مدیونی اگه یه نیگاه به نطرا نندازی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
01394-08-04 12:02
با با جان شما چرا اینقدر به مردم ایران گیر می دهید.این ها سنت ها و رسوم اقوام ایرانی است. شما قاچ زین را بچسب سواری پیش کشت. لطفاً برای اقوام ایرانی نسخه نپیچید.همین تهرانی ها را بگیرید کافیه.مثل اینکه کل ایران را گرفته اید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
تازه ترین اخبار فرهنگ و هنر
 رکوردشکنی فیلم جدید اصغر فرهادی + عکس
فیلم جدید اصغر فرهادی به نام «همه می دانند» در جشنواره سارایوور رکورد تعداد تماشاگران را زد


 

X