پته دوزی ارزشمندترین سوغات کرمان در نوروز
پته‌دوزی یکی از صنایع دستی کرمان محسوب می شود. این هنر با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش های شخصی هنرمند است بر پارچه به تصویر می کشد

تزیین سفره هفت سین در نوروز با پته‌دوزی

پته (یا پته دوزی) نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه‌دار هستند با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش های شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌ پارچهٔ پشمی ضخیمی (عریض) می‌نشانند.

درخت زندگی,پته دوزی کرمان
نقش درخت زندگی در پته دوزی کرمان

پته دوزی یکی از زیباترین و قدیمی ترین سوزن دوزیهای سنتی ایران است که در تاریخ گذشته فرهنگی کرمان ریشه عمیقی دارد . پارچه پته دوزی دارای ظرافت و زیبائی خاصی است که از سوزن دوزیهای ظریف پوشیده شده است و تنها در کنار طرحهای دوخته شده فضای بسیار کمی از زمینه به صورت ساده باقمی ماند و گاهی هم تمام زمینه سوزن دوزی دشه و گوئی زمنیه ای در کار نیست.

پته دوزی کرمان,پارچه
پوشیده شدن کل پارچه از دوخت در پته دوزی کرمان

هدیه دادن همواره به عنوان سنتی پسندیده مطرح بوده و این سنت در زمان فرارسیدن نوروز بیشتر از زمان‌های دیگر تجلی می‌یابد. وقتی سخن از هدیه دادن می‌شود اهدای گل به عنوان نمادی از لطافت و طبیعت بهترین و ساده‌ترین کاری به حساب می‌آید که هر فردی می‌تواند انجام دهد. البته بهتر است که این گل در بستر صنایع دستی نقش ببندد و به دوستان و عزیزان اهدا شود.

پته کرمان,نقوش,طرح پتهنقوش زیبا در پته کرمان

درپته دوزی این رودوزی زیبا و ظریف از نقشها و طرحهای کهن ایران زمین شامل بته جقه یا درخت زندگی استفاده می‌شود.

بته جقه,پته دوزی کرمان
نقش بته جقه در پته دوزی کرمان

پته‌دوزی نوعی از رودوزی‌های استان کرمان است. این نوع رودوزی با نام‌های فطه‌دوزی و سلسله‌دوزی هم شناخته می‌شود.

پته دوزی,کرمانپته دوزی سنتی کرمان

شایان ذکر است هنرمندان پته‌دوز منظره بدیعی از گل و بوته را در بستر نخ‌های رنگین به تصویر می‌کشند. آن‌ها با این کار نمادی از هزاران درد و رنج و گاه شادی و شعفی را در بوم هنر ثبت می‌کنند و تصویری زیبا از احساسات خود را به مخاطبان آثارشان ارائه می‌دهند.

پته دوزی,هنر سنتی,زنان,کرمان
پته دوزی هنر سنتی زنان کرمان

در حال حاضر پته‌دوزی بر روی سجاده، جا قرآنی، پرده، رویه کوسن، زیر لیوانی، رومیزی، سوزنی، بقچه و… انجام می‌شود، پته به طور معمول در رنگ‌های عنابی، مشکی، سبز روشن، سبز تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی‌تیره، سبز ماشی، لاکی و … است.

پته دوزی,کرمان,کوسن
پته دوزی کرمان روی کوسن

در گذشته از پته برای دوخت دامن، کت و پالتو نیز استفاده می شد. این پارچه‌ دستباف به وسیلهٔ دستگاههای بافندگی چوبی تولید می‌شد.

پته دوزی,کرمان
پته دوزی سوغات ارزشمند کرمان

 در سالهای اخیر دستگاههای چوبی جای خود را به دستگاههای تک فاز برقی دادند و پس از آن نیز تدریجا بافته‌های کارخانه یی جانشینی عریض‌های دستباف شده و هم اکنون پته‌های استان کرمان‌ را بیشتر اینگونه پارچه‌های کارخانه یی تشکیل می‌دهد.

بیشتر بدانید : چرا تخم مرغ رنگی در سفره هفت سین است؟

بیشتر بدانید : ماهی قرمز سفره هفت سین از کجا آمده ؟

بیشتر بدانید : جالب ترین آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف ایران + عکس

بیشتر بدانید : نوروز؛ عید شیدایی ترکمن‌ها/ رسومی‌که رنگ باخته اند


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir/wikipedia.org