سوزن دوزی های دختران آفتاب در تهران!+ تصاویر زیبا از هنری شگفت انگیز
در گزارش پیش رو مروری بر آثار سوزن دوزی مهتاب نوروزی استاد پیشکسوت و فقید سیستان بلوچستان داشته ایم و همچنین زینب و کلثوم نوروزی درباره نمایشگاه دختران آفتاب توضیحاتی ارائه کردند.

تقوشی برگرفته از ذوق که جان پارچه را می شکافد!

در لحظه ورود به نگارخانه استاد نامی، هرمی از گرمای سیستان و بلوچستان مخاطب را احاطه می کند. ازدحام مخاطبان و سوزن دوزی های قاب شده روی دیوار و همچنین زنی با پوشش محلی، تداعی گر بازارهای محلی جنوب می شود.
سوزن دوزی، هنر اصیل و شناخته شده دیار بلوچ که به مدد دستان توانمند بانوان هنرمند این خطه و با تکیه بر نیروی خلاق ذهن و ذوق درونی دختران آفتاب بر جان پارچه نقش می بندد، این بار از بستر همیشگی شان جدا و محدود شده در حصار قاب بر دیوارهای نمایشگاه خودنمایی می کند.

سوزن دوزی دختران آفتاب،تابلوی سوزن دوزی د رنمایشگاه خانه هنرمندان
سوزن دوزی دختران آفتاب

سوزن دوزی که به تمامی با زندگی و زیست زنان بلوچ عجین شده است و همواره جزئی جدا نشدنی از خصوصیات ایشان تلقی می شود، پیش از این در لباس های رنگارنگ و رومیزی ها و دیگر وسایل مصرفی زندگی، جلوه گری می کرد، اکنون اما سوزن دوزی ها از بستر سنتی خود جدا شده و برای شناخت بهتر و راحت تر به مخاطب شهر نشین دیوارهای سرد گالری را زینت بخشیده است.
در این نمایشگاه آثار سوزن دوزی زینب و کلثوم نوروزی که هنر آموخته عمه هنرمند و فقید خود (مهتاب نوروزی) هستند نیز به نمایش درآمده است.

سوزن دوزی دختران آفتاب 1،تابلوی سوزن دوزی در نمایشگاه دختران آفتاب
سوزن دوزی دختران آفتاب 1

کلثوم نوروزی درباره نحوه آموختن سوزن دوزی از مهتاب چنین گفت:

از نوجوانی و زمانی که حدودا 16 ساله بودم، این هنر را نزد عمه مهتاب که سرآمد و استاد سوزن دوزی بود فرا گرفتم.

کلثوم نوروزی که مانند مهتاب متولد روستای قاسم آباد است درباره استقبال گردشگران از سوزن دوزی گفت:

الحمدالله هنوز از این هنر استقبال می شود و راضی هستیم.
لبخندی حاکی از شرم بر صورت آفتاب سوخته کلثوم نقش می بندد وقتی از او می خواهم تا تکه پارچه ای را که سوزن دوزی می کند به ما نشان دهد. با مهارت تمام سوزن را در پشت پارچه فرو می کند و لحظه ای بعد نقشی چشم نواز روی پارچه جلوه گری می کند.
در گوشه ی دیگری از نمایشگاه دختر دیگری از سرزمین آفتاب به نام زینب نوروزی مشغول توضیح دادن سوزن دوزی های قاب شده به دیوار است.

کلثوم نوروزی در حال سوزن دوزی در خانه هنرمندان تهران،تصویر کلثوم نوروزی در نمایشگاه دختران آفتاب
کلثوم نوروزی در حال سوزن دوزی در خانه هنرمندان تهران

زینب نوروزی با تاکید بر ذهنی بودن نقوش سوزن دوزی گفت:

بیشتر زنان بلوچ این هنر را از نوجوانی می آموزند و در واقع این هنر جزئی از زندگی مردم بلوچ تلقی می شود.

او همچنین درباره نحوه به نمایش گذاشتن آثاری که پیش از این همواره زینت بخش لباس ها و رومیزی ها بود افزود:

سابق براین 2نمایشگاه دیگر در تهران برگزار کرده ایم و این گونه نشان دادن هنر اصیل روستایمان در واقع راهی است برای این که مخاطبان با این هنر بیشتر آشنا شوند.

او همچنین اضافه کرد:
اگر ما تنها به ارائه این آثار در خطه جنوب اکتفا کنیم، افراد بسیاری از دیدن و شناختن این هنر مغفول می مانند، بنابراین ناگزیر هستیم تا از چنین راه ارتباطی هنر خود را به مردم ایران نشان دهیم.

زینب نوروزی در نمایشگاه دختران آفتاب، تصویر زینب نوروزی در لباس محلی
زینب نوروزی در نمایشگاه دختران آفتاب

نمایشگاه دختران آفتاب که در واقع نکوداشتی برای یاد بانوی هنرمند و درگذشته، استاد مهتاب نوروزی است تا 28 تیر ماه پذیرای نگاه مشتاق هنردوستان خواهد بود.


گزارش و عکس: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ