ساره بیات در تصویری تبلیغاتی با پوشیدن کت پوست خز یک جنجال رسانه‌ای را کلید زد و ...
ساره بیات در تصویری تبلیغاتی با پوشیدن کت پوست خز یک جنجال رسانه‌ای را کلید زد و...

ساره بیات در تله روباه!

ساره بیات ازجمله بازیگرانی است که برخلاف بیشتر سلبریتی‌های دنیای مجازی در کانال‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی معقولانه حرکت کرده، بنابراین کمتر درگیر حواشی حضور مستمر در این وادی شده است. اما اتفاقاتی که در روزهای اخیر برای ساره رخ داده، نشان می‌دهد که حتی او نیز نمی‌تواند از تبعات حضور در فضای مجازی در امان باشد...ماجرا از جایی آغاز شد که ساره بیات در تصویری تبلیغاتی با پوشیدن کت پوست خز یک جنجال رسانه‌ای را کلید زد. بیات که از ‌سال گذشته به این‌سو به‌عنوان سفیر صنایع‌دستی فعالیت می‌کند، با تبلیغ پالتو پوست روباه نه‌تنها با واکنش تند حامیان حیوانات مواجه شد که حتی کاربران عادی فضای مجازی را نیز به عکس‌العمل واداشت...

آغازگر واکنش‌های تند به تبلیغ عجیب ساره بیات، یک فعال محیط‌زیست به ‌نام ناصر کرمی بود که در اینستاگرام نوشت:

«پالتو پوست روباه تبلیغ‌شده توسط ساره بیات. همین را کم داشتیم. راه بیفتند توی بیابان و پوست گرگ و روباه و شغال را بکنند برای نوکیسه‌گانی که نمی‌دانند سال‌هاست این خزعبلات دیگر از مد افتاده...»

انتقاد این فعال محیط‌زیست با انتقادات تندتری ادامه پیدا کرد. کاربری نوشت:

«حالا سفیر صنایع‌دستی ما نه‌تنها لباس سنتی با سوزن‌دوزی‌های زنان بلوچ را در مجامع جهانی نمی‌پوشد که پالتو پوست روباه تبلیغ می‌کند. شاید باید بگوییم، شانس آوردیم سفیر محیط‌زیست نشد!»

کاربر دیگری هم انتخاب سلبریتی‌ها برای عناوین و سمت‌های مهم را به چالش کشید:

«تبلیغ پوست روباه توسط ساره بیات به واکنش‌های حامیان حقوق حیوانات انجامید. خیلی‌ها نمی‌دانند بیات یک ساله که سفیر صنایع‌دستی شده، طبیعی هم هست ندانند، چون هیچ فعالیتی ندارد، مگر شرکت در یکی دو نمایشگاه به دعوت معاونت صنایع‌دستی. انتخاب‌کنندگان امیدوار بودند لااقل توی یک مراسم جهانی لباس سنتی بپوشد! که البته نپوشید...»

بیشتر بدانید : حمله کاربران فضای مجازی به ساره بیات به خاطر پوشیدن پالتو پوست!!


این واکنش‌ها علاوه‌بر عکس‌ها و مطالبی بود که سایت‌ها درباره مراحل و روند تبدیل پوست حیوانات به لباس منتشر کردند. گزارش‌هایی درباره مزارع پرورش روباه و سگ و گربه و دیگر حیواناتی که زنده‌زنده پوست‌شان کنده می‌شود تا سلبریتی‌ها لباس‌های متفاوتی در کمدهاشان داشته باشند!

ساره بیات,پالتو پوست ساره بیات,تبلیغ ساره بیات برای پالتو پوست,پالتو پوست روباه,ساره بیات با پالتو پوست روباه
تصویر تبلیغاتی ساره بیات با کت پوست خز

اما یک نفر در این میان تمام قد پای ساره بیات ایستاد؛ البته نه در توجیه کار عجیب او که در جهت توجیه انتخاب او به‌عنوان سفیر صنایع‌دستی.

زهرا کشوری که از خبرنگاران قدیمی حوزه صنایع‌دستی است، درباره روند انتخاب ساره بیات می‌گوید:

«انتخاب سفیر صنایع‌دستی پیشنهاد من به پویا محمودیان، مدیرکل سابق صادرات صنایع‌دستی و معاون صنایع‌دستی حال حاضر کشور بود. سه هنرمند بودند که با صنایع‌دستی ارتباط داشتند. در این بین دو نفرشان دور از رسانه و مردم‌‌گریز بودند؛ که ایراد بزرگی بود. این کار نیاز به کسی داشت که با رسانه‌ها رابطه‌ای مدام داشته باشد، بتواند جریان‌سازی رسانه‌ای کند، پای کار باشد و زحمت بکشد.»

ظاهرا یکی از گزینه‌ها نیوشا ضیغمی بوده: «نیوشا همه ویژگی‌ها را داشت. به‌واسطه شغل همسر با صنایع‌دستی ارتباط مستقیم داشت و برای تجاری‌سازی صنایع‌دستی تلاش می‌کرد. عروس اصفهانی‌ها شده بود و مشکلات‌شان را می‌شناخت. اما گفتند که نیوشا ضیغمی، بازیگرجشنواره‌های جهانی نیست، بنابراین به‌رغم این‌که رسانه‌ای بود و ایده و برنامه‌ خوبی هم برای حمایت از زنان سوزن‌دوز بلوچ داشت، رد شد. بعدها شنیدم که گفته‌اند دماغش عملی است!»

بعد از این بود که ساره بیات انتخاب شد. زهرا کشوری انتخاب او را مستقیم به رئیس وقت میراث‌فرهنگی مرتبط می‌داند.

گفته می‌شود علاوه بر نیوشا ضیغمی و ساره بیات؛ گزینه سوم لیلا حاتمی بود که از نظر اعتبار خارجی و دیگر مولفه‌های مهم گام‌ها جلوتر از این دو نفر بود، اما به‌واسطه رابطه نه‌چندان خوبش با رسانه‌ها انتخاب نشد...

بیشتر بدانید : پس از همایون شجریان, نگاه سازمان میراث فرهنگی به ساره بیات خیره شد!+عکس

حالا اما گفته می‌شود بعد از این تبلیغ، ساره بیات مورد بازخواست قرار گرفته. زهرا کشوری که مرحله به مرحله در مورد جنجال ساره بیات نوشته، می‌‎گوید که بیات تاکنون بی‌اسم و ادعا پای کار ایستاده و هر وقت ازش می‌خواهند بی‌چشمداشت حمایت می‌کند. او البته می‌گوید که «نمی‌دانم این پالتو روباه واقعی‌ است یا مصنوعی! اما تبلیغ پالتو پوست حیوانی اشتباه بزرگی است برای بیات؛ چه واقعی باشد چه مصنوعی»...

ساره بیات نخستین چهره‌ای نیست که به‌واسطه تبلیغ یا پوشیدن لباس پوست خز نقره‌داغ می‌شود. این قضیه به‌خصوص در غرب سابقه‌ای دیرینه دارد و سال‌هاست کمپین‌های فراوانی در جهت مقابله با آن راه افتاده و حتی طراحان لباس را هم واداشته نسبت به ارایه طرح‌هایی در جهت حذف هر گونه پارچه با منشأ حیوانی اقدام کنند. این موضوع را ملانیا ترامپ مزه‌اش را چشیده.

پاملا آندرسون فعال جنبش حمایت از حیوانات و مخالف شدید استفاده از خزهای طبیعی در صنعت مد و لباس وقتی اصرار ملانیا را در استفاده از این لباس‌ها دید، یکی از پالتو پوست‌های خود از خز روسی را به ملانیا ترامپ هدیه داد تا او مجبور به استفاده از آنها شود.

تاکنون بازیگران بسیاری از قبیل نیکول کیدمن، مدونا، پنه‌لوپه کروز، کایرا نایتلی و بی‌شمار بازیگر و خواننده دیگر به‌خاطر استفاده از پوست طبیعی در لباس‌هایشان مورد انتقاد شدید مردم و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند...


بیشتر بدانید : اکران مردمی «اتاق تاریک» با حضور ساره بیات

بیشتر بدانید : ساره بیات برای صنایع دستی چه کاری انجام داده است؟

بیشتر بدانید : ساره بیات بهترین بازیگر زن درام در هفدهمین جشن حافظ +عکس



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شهروند