ششمین نفر
داستان این مجموعه از آنجا آغاز می‌شود كه در پی قتل پدر سرگرد آسایش كه از افسران ارتش است، وی به داوود (برادر همسرش) مظنون می‌شود و او را دستگیر می‌كند و....
                                           
6 مبارز و یك قتل
 خیلی از مردم ایران روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را به یاد دارند؛ لحظاتی كه ثانیه به ثانیه اش خاطرات این كشور را رقم می‌زند. مجموعه‌ای به صورت ویژه برای ایام دهه فجر در حال تولید است تا بتواند گوشه‌ای از مبارزات مردم كشورمان را به تصویر بكشد.
 
داستان این مجموعه از آنجا آغاز می‌شود كه در پی قتل پدر سرگرد آسایش كه از افسران ارتش است، وی به داوود (برادر همسرش) مظنون می‌شود و او را دستگیر می‌كند و این سرآغاز روشن شدن ماجراهای پنهان شده‌ دیگری است. ماجراهایی كه باعث می‌شود همكاری داوود با انقلابیون آشكار شود. این مجموعه 13 قسمتی روزهای پایانی تولیدش را پشت سر می‌گذارد تا برای پخش از شبكه 3 سیما در ایام دهه فجر آماده شود.
بهمن گودرزی به عنوان كارگردان و پولاد كیمیایی،‌ نرگس محمدی، كامران تفتی، رحیم نوروزی‌، نادر فلاح،‌ فرشید نوابی، بهشاد شریفیان،‌ رضا اخلاقی، ‌مهدی تقی‌نیا‌، زویا امامی‌، عباس موسوی،‌ مجتبی مسكنی‌، توران قادری، مجید شهریاری،‌ خسرو خان‌محمدی، شاهین مومنی، سیاوش قندی، منوچهر یكتا وثوق، شاهین حسینی، امین آذر و... به عنوان بازیگر در این سریال حضور دارند. این مجموعه همزمان با تصویربرداری تدوین هم می‌شود تا با كیفیت مطلوبی آماده پخش شود.

نگاهی متفاوت به دوران انقلاب اسلامی
كامبیز كاشفی، سریال «ششمین نفر» را تهیه می‌كند. بیشتر مخاطبان تلویزیون، كاشفی را با عناوین دیگری همچون كارگردانی، بازیگری و حتی گویندگی می‌شناسند. كاشفی ابتدا تولید یك فیلم تلویزیونی را برای این فیلمنامه در نظر داشته، اما با توجه به ظرفیت مناسب فیلمنامه طرح 13 قسمتی این سریال تصویب می‌شود و بلافاصله گروه تولید، پیش تولید و مراحل بعدی را شروع می‌كنند تا سریال ششمین نفر، زمان مناسبی را برای تولید در اختیار داشته باشد. كاشفی درباره تولید این سریال می‌گوید: پس از مشخص شدن كارگردان، بازیگران باتجربه و مخاطب پسند را برای بازی در این سریال انتخاب كردیم و در همین حین عوامل تولید هم تلاش كردند امكانات موجود برای ساخت مجموعه را مهیا كنند.
وی می‌افزاید: در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی آثار بسیار خوبی تولید شده است تا بخشی از مبارزات مردم به تصویركشیده شود، اما در این مجموعه تلاش شده از زوایای جدید و متفاوتی به مبارزات اقشار مختلف مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شود. كاشفی امیدوار است تلاش‌های شبانه روزی گروه تولید این سریال بتواند علاوه بر نشان دادن بخشی از تاریخ كشورمان لحظات خوبی را برای مخاطبان تلویزیون تداعی كند.

ششمین نفر مقابل دوربین كارگردان سینما
سال‌هاست بهمن گودرزی در سینمای ایران فعالیت دارد. شروع كار حرفه‌ای این كارگردان از اواسط دهه 70 و با دستیاری فیلم‌های همسفر (قاسم جعفری) و نابخشوده (ایرج قادری) بود تا این كه فیلم «شیش و بش» را برای سینما كارگردانی كرد. پیش از این هم چند فیلم ویدئویی ساخته و روانه بازار نمایش خانگی كرده است. وی در حال حاضر مشغول تصویربرداری اولین تجربه سریال‌سازی خودش است. سریالی كه 16 آبان همزمان با عید سعید قربان كلید خورد. گودرزی در خصوص همكاری‌اش با سریال ششمین نفر می‌گوید: پس از این‌كه دعوت به همكاری شدم فیلمنامه را مطالعه كردم و تغییراتی در آن ایجاد و مجددا آن را بازنویسی كردم تا بتوان به شكل خوبی به دوران پیروزی انقلاب اسلامی و رخدادهای تاریخی آن زمان پرداخت.
وی سوژه این مجموعه تلویزیونی را با نمونه‌های مشابه متفاوت می‌داند و در این باره می‌گوید: نوع پرداخت به موضوع، نشان دادن برخی فعالیت‌های سیاسی و روند شكل‌گیری داستان عواملی است كه باعث شده تفاوت‌های به سزایی در این مجموعه ایجاد شود.
فكر كنم شما هم این روزها وقتی از تلویزیون یك اثر تاریخی را تماشا می‌كنید به كوچك‌ترین مسائل آن توجه دارید. به طور مثال وقتی مجموعه‌ای كه تصاویر آن مربوط به دهه 50 یا 60 است، انتظار ندارید ماشین‌هایی كه امروز در خیابان‌ها هستند را تماشا كنید یا حتی لیوان یكبار مصرف و... را در سكانسی ببینید. انتخاب لوكیشن و حتی طراحی صحنه و لباس برای این‌گونه آثار حساسیت بسیار بالایی دارد. گودرزی هنگام تصویربرداری به این نكات هم توجه ویژه‌ای دارد و حتی برای انتخاب عوامل موثر در این زمینه سعی كرده كسانی را دعوت به همكاری كند كه حرفه‌ای هستند.
یكی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های كارگردانان این است كه اثرشان در زمان مناسبی آماده پخش شود و به دور از هر‌گونه اضطراب و عجله بتوانند در زمان مناسبی مجموعه‌ای با كیفیت را برای پخش آماده كنند.
گودرزی در این باره می‌گوید: در تلاشیم تصویربرداری قبل از پخش به اتمام برسد و كار با عجله انجام نشود البته با این روندی كه در حال حاضر پیش می‌رویم امیدواریم با مشكلی مواجه نشویم و این مجموعه در زمان مقرر و بدون هیچ‌گونه شتابزدگی روی آنتن برود.

بازسازی صحنه‌های واقعی
طبیعی است ساخت اثری كه داستان آن مربوط به قبل از انقلاب است با مشكلات زیادی همراه باشد، اما گویا این روند برای ششمین نفر با زحمتی بیش از آنچه تصور می‌شود همراه بوده است. به گفته سعید مرادی، مدیر تولید «ششمین نفر» بخش عمده‌ای از سنگینی و سختی تولید این مجموعه به نبودن بانك‌های اطلاعاتی و آرشیوهای مناسب، ابزار صحنه، لباس و... مربوط است.
وی می‌گوید: برای تولید این كار باید به سال‌ها قبل برگردیم زمانی كه نه علمك گاز وجود داشته نه تابلوی كوچه‌ها و خیابان‌ها این شكلی بوده، نه شكل رنگ خانه‌ها و خیابان‌ها شبیه امروز بوده است. بعد از سال‌ها همه چیز عوض شده است. وقتی تماشاگر ششمین نفر را ببیند احساس نمی‌كند زحمت خاصی برای آن كشیده شده چون همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد، اما ما زحمات زیادی كشیدیم تا صحنه‌ها واقعی به نظر برسد. وقتی قرار است خانه‌ها یا خیابان‌های قدیمی را به تصویر بكشیم باید یك پیش تولید عظیم انجام می‌دادیم تا همه چیز در یك نمای چند دقیقه‌ای طبیعی به نظر برسد.

سوژه‌های تاریخی را دوست دارم
رحیم نوروزی كلا فضای كارهای تاریخی را به دلیل تفاوت سوژه‌هایش بسیار دوست دارد و معتقد است این‌گونه آثار نه تنها برای خودش حتی برای مخاطب هم از جذابیت بیشتری برخوردار است. وی در این مجموعه در نقش نادر ظاهر شده است. وقتی با او صحبت می‌كنم بخشی از گریم صورتش باقی مانده است و همزمان روبه‌رویش می‌نشینم و گفته‌هایش را می‌نویسم. نوروزی با توجه به این‌كه تجربه بازی در سینما را هم دارد، اما در تلویزیون هم فعالیت دارد. وی در همین ارتباط می‌گوید: من كار بازیگری‌ام را با تئاتر شروع كردم. خودم را هم موظف می‌دانم سالی یكی دو كار تئاتر انجام بدهم. كار تلویزیون را هم به خاطر امرار معاشم انجام می‌دهم.
وی در پاسخ به این پرسش كه بازیگر نقش مقابل‌ برایتان تا چه اندازه مهم است، می‌گوید: مسلما هر چه او به لحاظ بازی بهتر و بزرگ‌تر باشد، احساس مسوولیتم نسبت به بازی‌ام بیشتر می‌شود. وی تصریح می‌كند: موفق شدن در این حرفه به خیلی از عوامل بستگی دارد. یك بازیگر صرفا می‌تواند خود را مدیریت كند و اگر باهوش باشد باید بتواند توقعی كه از او دارند را برآورده كند.

مجموعه‌های مناسبتی نباید شعار بدهند
عسل بدیعی كار خود را با فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» كیانوش عیاری شروع كرده و بعد از آن در كارهای سینمایی و تلویزیونی زیادی بازی كرده است. همین امسال بدیعی بازیگر نقش دكتر صدر در مجموعه داستانی «زمین انسان‌ها» بود اما به طور كلی او بازیگری است كه كمتر دیده می‌شود. وی در این باره می‌گوید: تنها دلیل این‌كه كمتر بازی می‌كنم این است كه پیشنهادهای قابل قبولی دریافت نمی‌كنم. عموما فیلمنامه‌هایی كه برایم ارسال می‌شود بسیار ضعیف هستند و من ترجیح می‌دهم به جای این‌كه در جایگاه نامناسبی حضور داشته باشم اصلا دیده نشوم. بیشتر صبر می‌كنم تا فیلمنامه خوبی را انتخاب كنم.
بدیعی در مجموعه ششمین نفر، نقش ناهید را به عهده دارد. شخصیتی كه به اتفاق همسرش در سال 1356 برای پیرزوی انقلاب اسلامی مبارزه می‌كند. بدیعی می‌افزاید: من متولد 1356 هستم اما با توجه به این‌كه چند سال پیش مجموعه‌ای با عنوان «تا صبح» را بازی كردم آشنایی كاملی با دوران انقلاب دارم و توانستم تلاش‌ها و زحمات انقلابیون را برای پیروزی درك كنم و با استفاده از همین شناخت سعی می‌كنم در نقشم بخوبی ظاهر شوم.
وی معتقد است: برای بازی در چنین مجموعه‌هایی باید فرصت یك ماهه‌ای را برای بازیگران در نظر بگیرند تا با تحقیق و پژوهش بازیگر بتواند با فضای نقشش آشنا شود و بخوبی بازی قابل قبولی ارائه كند.
بدیعی برقراری ارتباط بازیگر با مخاطبانش را برای رسیدن به موفقیت ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر بازیگر بتواند در بیننده همذات پنداری ایجاد كند و میان خودش با بیننده فاصله ایجاد نكند، موفق خواهد بود.
این بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: برای تولید مجموعه‌های مناسبتی بخصوص در ایام دهه مبارك فجر باید از شعار فاصله گرفت و زندگی دقیق شخصیت‌های دینی، انقلابی و تاثیرگذار بخوبی و بدرستی روایت شود تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار كند. اگر شخصیت‌ها به شكل صحیحی بیان نشود مطمئنا اثر تولید شده با استقبال مواجه نخواهد شد.
وی عوامل تولید سریال ششمین نفر را گروه خوبی می‌داند و می‌گوید: افراد تلاش می‌كنند هر كدام با توجه به تجربیاتشان خلاق باشند و با استفاده از تكنیك‌ها و ابزارها نگاه متفاوتی برای تولید در نظر بگیرند.
وی خاطرنشان می‌كند: مطمئنا همه ما می‌دانیم بنیان یك اثر را فیلمنامه می‌سازد و برای تولید یك مجموعه موثر باید فیلمنامه قابل قبولی در اختیار بازیگران باشد. امیدوارم بهمن گودرزی بتواند با استفاده از خلاقیت، جذابیت‌های لازم را در این مجموعه ایجاد كند.
گفتنی است عوامل دیگری همچون محمد افضلی (مدیر تصویربرداری)، بابك اردلان( مدیرصدابرداری)، آیدین ظریف (‌طراح صحنه و لباس) علیرضا جوادپور (طراح گریم)، سعید عطایی (مدیر تداركات)، موحد شادروح (تدوین)، محمد فرشته‌نژاد (آهنگساز)، آرش محمدزاده (صداگذار)، حمید رسولیان (طراح جلوه‌های ویژه) همكاری دارند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: jamejamonline.ir


مطالب پیشنهادی:
گزارشی از مجموعه های تلویزیونی در دست ساخت
هومن سیدی با یک تکه نان تا ثریا رفت!
محسن افشانی این روزها عصبانی است!!
روایت شیدایی یك بیمار
معرفی 13 فیلم تلویزیونی جدید