"مرضیه" گل‌های گرمسیری كه شخصیت و كارهای عجیبش (مثل كشتن شوهرش ناصر) توجه خیلی‌ها را جلب كرده، جدا از كارگردانی،‌ حاصل خلاقیت و استعداد "روناك یونسی" است...

روناك یونسی بعد از حضور نه چندان خوبش در گرگ ومیش، حالا خوب از پس كار درآمد

"مرضیه" گل‌های گرمسیری كه شخصیت و كارهای عجیبش (مثل كشتن شوهرش ناصر) توجه خیلی‌ها را جلب كرده، جدا از كارگردانی،‌ حاصل خلاقیت و استعداد  "روناك یونسی" است؛ بازیگری كه با "گرگ و میش" قاسم جعفری دیده شد و خیلی‌ها او را هدیه تهرانی دیگری دانستند. او آنجا آنقدر خوب نبود كه كسی منتظر ستاره شدنش باشد اما توانست در "گل‌های گرمسیری" مرضیه ای واقعی و قابل لمس خلق كند. گپ با یونسی به خاطر بازی در چند فیلم تلفنی انجام شد.
 
چی شد كه آمدید توی این سریال؟
گل‌های گرمسیری اولین تجربه سریال من است. همیشه از بازی در سریال می‌ترسیدم چون زمان زیادی روی آنتن است و حتما باید درست انتخاب كنید تا پشیمان نشوید ولی درباره انتخاب گل‌های گرمسیری شكی نداشتم چون هم فیلمنامه و هم نقشم خوب بود و همعسگر پور كارگردان سریال بود.
 
 داستان گل‌های گرمسیری مربوط به سال‌های 58-59 است؛‌ چطور خودتان را به حال و هوای آن سال‌ها نزدیك كردید؟
داستان سریال از سال 58-59 شروع می‌شود؛ یعنی دقیقا زمانی كه من بدنیا آمده ام. مطمئنا درك دقیقی از آن موقع نداشتم ولی خب همه ما تاریخ را خوانده ایم و از بزرگترهایمان درباره آن روزها شنیده ایم. برای درك بیشتر فضای داستان با عسگرپور صحبت می‌كردم و ایشان هم خیلی دقیق توضیح می‌دادند؛ ‌مقداری هم تحلیل ذهنی خودم بود.
 
 تحلیل و نگاه تان به مرضیه چطور بود؟
نقش مرضیه در سریال خیلی خاص است. او در شرایطی قرار می‌گیرد كه برای هیچ كدام از شخصیت‌ها پیش نمی‌آید. در واقع او در یك بازی سیاسی می‌افتد. در شرایطی عجیب و غریب، واكنش‌های عجیب و غریبی هم نشان میدهد. با این همه،‌ وقتی برای اولین بار گریم شدم، جلوی آینه خودم را نگاه كردم و گفتم من مرضیه شده ام.
 
مگر به شخصیت مرضیه اینقدر نزدیك بودید؟
من آدم پرانرژی هستم ولی مرضیه خیلی جسور و تودار بود. من 6 ماه تمام تلاشم را كردم كه همان مرضیه صبور باشم.
 
الان كه دارید سریال را می‌بینید،‌ چقدر از بازی خودتان راضی هستید؟
فكر می‌كنم هیچ بازیگری نیست كه بگوید صد درصد خوب بودم. من منتقد بی رحم خودم هستم ولی وقتی بازی می‌كنم،‌ تمام انرژی ام را می‌گذارم تا بتوانم نقشم را خوب بازی كنم. الان كه سریال را می‌بینم، پیش خودم فكر می‌كنم شاید می‌توانستم بهتر باشم ولی در مجموع از بازی ام بدم نمی‌آید.
 
كار با عسگرپور چطور بود؟
یكی از بهترین تجربه‌های كاری‌ام بود. عسگر پور با خونسردی به ما كمك می‌كند اما درعین حال دستمان را در بازی‌هایمان باز گذاشته بود. یكی از نكات مهم این بود كه من اعتماد كامل به كارگردان داشتم و كمتر این اتفاق می‌افتد. در سكانس پزشكی قانونی كه باید جنازه برادرم را می‌دیدم، دستانم می‌لرزید ولی عسگرپور من را آرام كرد و گفت درست فكر كن و ببین چه كاری می‌خواهی انجام دهی و بعد بازی كن، آن قدر این حرف ایشان به من كمك كرد كه دیگر هیچ ترسی نداشتم.
 
وقتی فیلمنامه را خواندید، فكر می‌كردید كه نقش مرضیه را این قدر خوب بازی كنید؟
شاید گفتنش خیلی درست نباشد ولی به خودم ایمان داشتم و می‌دانستم كه می‌توانم. من وقتی قرار است نقشی را بازی كنم، كاملا خودم را با آن شخصیت منطبق می‌كنم (حتی لباس پوشیدنم) تا به نقش نزدیك شوم. درتمام مدت كار، خودم را با نقش درگیر می‌كنم. شاید این روش در زمان طولانی از لحاظ روحی و روانی تاثیر خوبی رویم نداشته باشد ولی باید بگویم "جنون، نتیجه بازیگری تجربی است".

نظر كارگردان:
عسگرپور:" بازیگرها اصولا دو دسته هستند، برای گروهی از آنها لازم نیست نقش را دیكته كنی و جزییات را دقیقا تعریف كنی؛ همین كه فضا برایشان ایجاد شود نقش را پیدا می‌كنند و می‌توانند استعدادهای خودشان را بروز دهند؛ خانم یونسی از همین گروه بازیگرهاست. وقتی فضا در اختیارش قرار می گرفت كاملا تلاش می‌كرد كه استعدادش را رو كند و در جزییات بازی اش هم خیلی دقت داشت".
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: همشهری جوان/ شماره 192
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب مرتبط:
اشكان خطیبی از دردسرهای درآوردن لهجه جنوبی می‌گوید!!
هومن كیایی با نقش ناصر چهره شد! 
بهنوش طباطبایی از گلهای گرمسیری می‌گوید
 دلایل دیده شدن گلهای گرمسیری از نگاه بازیگر نقش ناهید