آشا محرابی بازیگر سریال مرگ تدریجی یك رویا، یكی از معیارهای انتخاب این كار را حضور آقای رحمانیان عنوان می‌كند و می‌افزاید...
   
 
 مجموعه تلویزیونی مسافرخانه سعادت مجموعه ای است كه محمد رحمانیان نویسندگی و كارگردانی آن را برعهده داشت. او قبل از این، ساخت 2 مجموعه موفق دیگری چون نیمكت و توی گوش سالمم زمزمه كن را در كارنامه خود دارد كه همگی این مجموعه‌ها، از شبكه اول سیما پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. مسافرخانه سعادت در لوكیشن ثابتی فیلم برداری شده و 2 بازیگر ثابت فروغ قجابگلو و خسرو احمدی دارد و بقیه بازیگران مهمان هستند. مسافرخانه سعادت را خواهر و برادری كه بازیگران ثابت مجموعه هستند، اداره می‌كنند و هر بار میزبان میهمانی می‌شوند كه قسمتی از زندگی آن میهمان را روایت می‌كند و هر قسمت، داستان مجزا و تاثیرگذاری دارد. یكی از دلایل موفقیت این مجموعه خودمانی، رئال بودن داستان قصه رحمانیان است؛ زیرا او كه سرپرست نویسندگان این مجموعه نیز هست به خوبی مخاطب خود را شناخته و براساس نیاز مخاطب به گونه‌ای مجموعه را به نگارش درآورده و كارگردانی كرده كه مورد استقبال مردم واقع شده است. طی تماسی كه با بازیگران این مجموعه داشتیم، موفق شدیم با آشا محرابی، هومن برق نورد، فروغ قجابگلو و افشین ‌هاشمی ‌در رابطه با همكاری شان با این مجموعه و مسافرخانه سعادت به گفت و گو بنشینیم. ناگفته نماند كه با آقایان خسرو احمدی، علی عمرانی و محمد رحمانیان تماس‌های مكرری داشتیم. احمدی و علی عمرانی از مصاحبه خودداری و تنها بیان كردند که از شنیدن صدای خبرنگاران خرسندند. آقای رحمانیان نیز گوشی منزل شان روی پیام گیر بود و موفق به صحبت با ایشان نشدیم. برای همگی هنرمندان آرزوی موفقیت و سلامتی می‌كنیم.

آشا محرابی
محرابی با بیان این که مسافرخانه سعادت نوعی طنز متفاوت است، در رابطه با نقش آفرینی خود در این سریال می‌گوید: آشنایی من با آقای رحمانیان به چند كار پیش برمی‌گردد. ایشان یكی از كارهای صحنه‌ای‌ام را دیده بودند و از من برای بازی در سریال توی گوش سالمم زمزمه كن دعوت كردند و این زمینه آشنایی ما شد تا در سریال مسافرخانه سعادت نیز بازی كنم. البته در یك كار صحنه ای هم با ایشان همكاری داشتم. آشا محرابی بازیگر سریال مرگ تدریجی یك رویا، یكی از معیارهای انتخاب این كار را حضور آقای رحمانیان عنوان می‌كند و می‌افزاید: من به ایشان ارادت زیادی دارم و برایشان احترام قائلم. او مسافرخانه سعادت را نوعی طنز متفاوت برمی‌شمرد و می‌گوید: یكی از نكات ارزنده و مثبت سریال این است كه می‌توانی تیپ‌های مختلفی را تجربه كنی و تنها یك كاراكتر را بازی نمی‌كنی، بازیگر در هر قسمت بنا به فیلم نامه تیپ مختلفی می‌گیرد.محرابی با اشاره به این كه بازی در تیپ‌های مختلف به انسان نوعی جسارت می‌دهد. اظهار می‌كند: البته ارائه چنین كاری از آقای رحمانیان دور از ذهن نیست چون او استاد بزرگی است و نیاز نیست كه بگویم تا چه اندازه در كارش تبحر و تخصص دارد و آرامش خاصی در كار به ما القا می‌كنند.وی می‌افزاید: با تمامی‌بازیگران این سریال كار صحنه ای انجام داده ام و با یكدیگر از قبل آشنا بوده ایم. آقای رحمانیان نیز با شناخت كامل بازیگران را انتخاب كرد. محرابی بیان می‌كند: آقای رحمانیان روی بازی‌هایمان روتوش می‌زدند و پیشنهاد و نظرهای خوبی می‌دادند و ما را در رسیدن به نقش هدایت می‌كردند.
 
هومن برق نورد
هومن برق نورد با بیان این که مسافرخانه سعادت قصه‌هایی كوتاه و یك دست داشت، به نحوه آشنایی‌اش با آقای رحمانیان در مجموعه‌های مشابه چون توی گوش سالمم زمزمه كن و تئاترهای تلویزیونی و صحنه ای اشاره می‌کند و می‌گوید: از طرف آقای رحمانیان برای بازی در سریال مسافرخانه سعادت دعوت شدیم؛ سریالی كوتاه و شسته رفته که دارای قصه‌های كوتاه و یك دست است و وقت مردم زیاد گرفته نمی‌شود.هومن برق نورد بازیگر سریال بیداری با اشاره به استقبال مردم از این سریال می‌افزاید: شنیده ام در نظرسنجی انجام شده 85 درصد مردم بیننده این سریال هستند كه استقبال آن‌ها برایم خیلی جالب بود. این هنرمند آقای محمد رحمانیان را كارگردانی دقیق، سخت گیر و موفق نام می‌برد و ادامه می‌دهد: تصویربرداری این سریال فشرده بود و بازیگران وقت زیادی برای تمرین نداشتند. ما در زمانی كوتاه یك یا 2 تمرین انجام می‌دادیم و جلوی دوربین می‌رفتیم.برق نورد اظهار می‌كند: در تایم كوتاه بازیگران تیپ‌های خود را ارائه می‌دادند و آقای رحمانیان بازی‌ها را اصلاح می‌كرد و اگر از تیپ‌هایی كه می‌گرفتیم خوششان نمی‌آمد، پیشنهاد تیپ جدیدی می‌دادند. او با بیان این كه تجربه‌های تئاتری مان در این سریال به كارمان آمد و در ضیق وقت و فشردگی كار خیلی به ما كمك كرد، عنوان می‌كند: در این سریال تیپ‌های مختلفی می‌گرفتیم، که این امر در واقع مروری بر توانایی‌هایمان بود. این جا فرصت خوبی برای ارائه نقش و خلاقیت‌های درونی مان بود.برق نورد از مسئولان خواست تا از تئاتر در كشور حمایت بیشتری داشته باشند.

فروغ قجابگلو
فروغ قجابگلو با بیان این که ویژگی سریال مسافرخانه سعادت صمیمی‌بودن و فرهنگ سازی مخاطبان تلویزیونی بود، می‌گوید: بازی در مسافرخانه سعادت یكی از بهترین تجربیات كارنامه هنری ام محسوب می‌شود و خیلی چیزها از آقای رحمانیان آموختم.او با تصریح این كه قبل از شروع تصویربرداری تمرین كوتاهی داشتیم و آقای رحمانیان نظر و پیشنهادهای خود را مطرح می‌كرد، ادامه می‌دهد: كارکردن با آقای رحمانیان خیلی خوب بود و ایشان بازیگر را در كار آزاد می‌گذاشتند تا آن تفكر، استعداد و خلاقیتی را كه دارد به راحتی و در آرامش اجرا كند.این بازیگر اظهار می‌كند: وقتی با یك كارگردان باتجربه و كاربلد كار می‌كنیم بازیگر به آن چه از نقش می‌خواهد می‌رسد و این گروه با یكدیگر هماهنگ بودند.او بیان می‌كند: خوشحالم كه این سریال مورد استقبال مردم قرار گرفت. در واقع زمانی كه اعضای یك گروه با یكدیگر صمیمی‌و یك دست باشند، مردم نیز با آن برنامه ارتباط برقرار می‌كنند.قجابگلو می‌افزاید: سلام صمیمی‌من را به مردم دوست داشتنی خراسان برسانید و بگویید با تمام وجود، سعی در ارائه نقش خوب و مورد پسند دارم، امیدوارم مردم نیز لذت ببرند.

افشین‌ هاشمی‌
افشین‌هاشمی ‌با اشاره به این كه در گذشته در سریالی دیگر با نام توی گوش سالمم زمزمه كن با این گروه همكاری داشته است، می‌گوید: در این كار بیش از فیلم نامه، حضور كارگردان سریال آقای محمد رحمانیان برایم حائز اهمیت بود.وی عنوان می‌كند: فیلم نامه سریال روزانه به بازیگران ارائه می‌شد ولی به دلیل اطمینان كامل به كارگردان این كار، بازی در سریال را قبول كردم.این بازیگر تئاتر می‌افزاید: آقای رحمانیان كارگردانی دقیق است و از كمترین اشتباهات بازیگر نیز نمی‌گذرد و در خوبی ایشان شكی نیست.‌هاشمی‌با بیان این كه نقش‌های سریال نقش‌هایی است كه در لحظه كار می‌شد، ادامه می‌دهد: در فیلم‌های سینمایی و تئاتر به پیش تولید و تمرین و اعمال نظر كارگردان نیاز است ولی چون این سریال در زمانی فشرده و كوتاه تصویربرداری می‌شد، بازیگر داشته‌ها و توانایی‌های خود را اجرا می‌کرد و كارگردان نیز نظارت داشت. در مسافرخانه سعادت یك كار مشترك انجام شد. او خاطرنشان می‌كند: زمانی كه با بهترین‌های بازیگری در سریالی كار می‌كنیم تجربیات زیادی را به دست می‌آوریم.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: cinemaema.com