آیا این کارتون‌ها شامل سکانس‌های «تبعیض قومی و نژادی» هستند؟
 
 
 
مجموعه تام و جری برای خیلی از ما، نمایشی از یک سری تعقیب و گریز درخشان و معصومانه بوده و هست. اما ظاهراً‌ همه این‌طور فکر نمی‌کنند.
 
 
 سایت آمازون در صفحه فروش این مجموعه کلاسیک مترو گلدوین مه‌یر (که البته حقوقش پخش آن توسط کمپانی برادران وارنر خریداری شده است)، هشدار داده که این کارتون‌ها شامل سکانس‌های «تبعیض قومی و نژادی» هستند. وضعیت برای فروش این مجموعه در آی‌تون هم مشابه است. در توضیح سایت آمازون چنین آمده است: «آثار کوتاه تام و جری ممکن است تبعیض‌های قومی و نژادی را به تصویر بکشند که زمانی در جامعه آمریکا مرسوم بود. چنین توصیفاتی آن موقع اشتباه بوده‌اند و امروز اشتباه هستند.»
 
 
این اولین باری نیست که بحث نژادپرستی در مورد تام و جری پیش می‌آید. پیش از این خود شرکت برادران وارنر در این زمینه پیشدستی کرده بود. به طوری که به نظر می‌رسد توضیح سایت آمازون عیناً از توضیحی برداشته شده که قبلاً هنگام توزیع یکی از مجموعه دی‌وی‌دی‌های این مجموعه، توسط کمپانی برادران وارنر گنجانده شده بود. در این توضیح آمده بود: «بعضی از کارتون‌هایی که قصد تماشایشان را دارید، فرزند زمانه خود هستند. آنها ممکن است برخی از تبعیض‌های قومی و نژادی را به تصویر بکشند که زمانی در جامعه آمریکا مرسوم بود. این توصیفات آن موقع اشتباه بوده‌ند و امروز اشتباه هستند. هر چند سکانس‌های پیش رو بیانگر دیدگاه کمپانی برادران وارنر نسبت به جامعه امروز نیستند، اما این کارتون‌ها همان‌طور نمایش داده می‌شوند که در اصل ساخته شده بودند، چرا که اگر به شیوه دیگری عمل کنیم، مثل این است که ادعا کنیم این تبعیض‌ها هیچ‌وقت وجود نداشته‌اند.» همچنین ووپی گلدبرگ در ضمیمه این دی‌وی‌دی توضیح داده بود که سکانس‌ها و شخصیت‌های نژادپرستانه مشخصی در اپیزودهای تام و جری وجود دارند چرا که «با دقت بخشی از تاریخ ما را بازتاب می‌دهند که نمی‌توان و نباید آن را نادیده گرفت.»
مهم‌ترین اتهامی که به مجموعه تام و جری زده می‌شود، حول شخصیت خدمتکار سیاه‌پوستی شکل گرفته که در برخی از اپیزودهای این مجموعه حضور دارد.
 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:
caffecinema.com
مطالب پیشنهادی: 
 فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی
نقدی به مشاجره این دو کارگردان بزرگ
یکی از آرزوهای آزاده نامداری