برنامه هفت تا اطلاع ثانوی تعطیل شد!!
تا تغییرات اساسی در نگاه و محتوای کارکرد هفت ایجاد نشود، متوقف خواهد بود. البته متوقف به معنای ممنوع نیست بلکه ما داریم کار کارشناسی انجام می دهیم، تیم فکری و اتاق فکر داریم و حتما زمانی که به آن مرحله رسیدیم، برنامه «هفت» مجدد خواهیم داشت.

برنامه سینمایی هفت متوقف شد

در حالی که قرار بود دوم مرداد برنامه سینمایی هفت از شبکه سه پخش شود اما در روزهای اخیر اخباری پیرامون تعویق مجدد پخش این برنامه شنیده می‌شد که مدیر شبکه سه سیما این موضوع را تأیید کرد.

 غلامرضا میرحسینی (مدیر شبکه سوم سیما)  در گفت‌وگویی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به ماه مبارک رمضان و تعطیلی برنامه قرار بود ما جلساتی برگزار کنیم و در باره برنامه هفت و روند ادامه پخش آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً برنامه هفت تعطیل نمی‌شود بلکه برای اصلاح رویکرد آن و تعیین رویکردهای جدید برنامه تا فصل پاییز پخش نمی‌شود و ما تلاش داریم قبل از فصل پاییز و در شهریور ماه پخش این برنامه را با رویکرد جدید آغاز کنیم.

میرحسینی افزود: جلساتی در درون شبکه و در اتاق فکر برنامه تشکیل شده و بحث‌هایی پیرامون رویکردهای این برنامه صورت گرفته و قرار است بعد از جمع‌بندی و مشخص شدن این رویکردها؛ مسئله را با محمود گبرلو و سازندگان برنامه هفت مطرح و گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: "هفت" برنامه مهمی است و از ابتدای پخش آن با مدیریت فریدون جیرانی و همچنین محمود گبرلو به خوبی در بین مخاطبان شناخته شده و بینندگان خوبی دارد اما این برنامه در ادامه به تدریج مسیر خود را اشتباه رفته و بیشتر به گزارش وقایع روز و اتفاقات سینمایی پرداخته است و آن اثر گذاری که مدنظر است را روی سینما نداشته است. ما به دنبال آن هستیم با برنامه‌ریزی و مدیریت درست؛ نقش و تاثیرگذاری این برنامه را روی سینما افزایش دهیم.

میر حسینی با رد برخی شایعات و گمانه زنی های رسانه ای در مورد جایگزینی یک مجری شناخته شده تلویزیون بجای گبرلو گفت: باید چهارچوب برنامه هفت طوری باشد که برای من مدیر مشخص باشد که سینما به عنوان یک رسانه در نظام جمهوری اسلامی ایران چه سهمی و نقشی در فرهنگ سازی دارد؟ در نتیجه نگاه ما این است که سینما، سینمای ارزشی باید مورد حمایت قرار بگیرد، (منظور از ارزشی، در تمام حوزه هاست) باید مورد حمایت جدی قرار گیرد، مدیریت سینما باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد، اشکالاتی که در سینمای ما وجود دارد باید به آن نقب زده شود ، ضعف هایی که در حوزه کارگردانی و فیلمنامه نویسی و تکنیکی وجود دارد باید کاملا مورد توجه قرار گیرد و در نهایت «هفت» بر اساس بضاعت خود و با توجه مخاطب خودش، به همه یا بخشهایی از این موضوع بپردازد.

وی در عین حال تأکید کرد: البته «هفت» برنامه خوبی بوده، زحمات زیادی روی آن کشیده شده است. در جاهایی و در برهه هایی هم تأثیر گذار بوده است، چه در زمان آقای جیرانی و چه در زمان آقای گبرلو. اما این «هفت » که الان روی آنتن داریم، واقعیت امر برنامه اثر گذار، مؤثر و پیشگام در حوزه سینما نیست. اگر می خواهیم در شبکه سه که نگاه خاصی هم به مخاطبینش دارد، اثرگذار باشیم، تک تک برنامه ها باید با پلات اصلی شبکه همسو باشد و در مسیر نقشه راه شبکه قرار بگیرند.

گزارش ها بر اساس شنیده ها حاکیست خبر تعطیلی هفت بصورت شفاهی به تهیه کننده برنامه اطلاع داده شده و باید از این پس منتظر ماند که سیما با چه برنامه سینمایی میزبان هنرمندان و میزگردهای تخصصی در حوزه سینمای ایران خواهد بود.

شایان ذکر است محمود گبرلو منتقد و روزنامه نگار حوزه سینما از تیرماه ۱۳۹۱ تاکنون پس از فریدون جیرانی اجرای این برنامه را هر جمعه بر عهده داشت.

تاکنون در مدیریت جدید رسانه ملی برنامه های پرطرفدار دیگری همچون «رادیو هفت»از سیما و «جمعه ایرانی» از رادیو متوقف شده و توضیح شفافی از علت قطع برنامه و جایگزین های احتمالی ارائه نشده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنز سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ilna.ir / cinemapress.ir