انتقادات و پیشنهادات هنرمندان به احسان علیخانی و ماه عسل!
دانیال عبادی، عباس غزالی ، علیرام نورایی ، علیرضا جلالی تبار و دیگر هنرمندان در خصوصی عملکرد برنامه ماه عسل اظهار نظر کردند و پیشنهادات خود را بیان کردند.

نظر هنرمندان درباره ماه عسل

«ماه عسل» یک برنامه زنده تلویریونی با زمینه اجتماعی-معنوی و با حضور مهمان‌هایی از متن جامعه می‌باشد که از سال ۱۳۸۶ تا کنون هر سال ماه رمضان قبل از افطار از شبکه سه سیما پخش می‌شود. ایده اولیه این برنامه متعلق به احسان علیخانی می‌باشد که پس از اجرای برنامه‌های مناسبتی جزر و مد در سالهای ۸۴ و ۸۵ تصمیم گرفت خودش برنامه‌ای مستقل برای ماه رمضان بسازد و این گونه بود که ماه عسل از سال ۸۶ متولد شد. مهمان‌های این برنامه غالباً مردم عادی جامعه هستند که توانسته‌اند در زندگیشان کار مهمی انجام بدهند یا در زندگی افراد دیگر تأثیرگذار بوده‌اند و یا حادثه مهمی در زندگیشان رخ داده است. اکثر میهمان‌های ماه عسل در زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند اما همگی با امید، پشتکار و تلاش و مبارزه بر مشکلات غلبه کرده و به انسان‌های موفقی در زندگی خود تبدیل شده‌اند

دانیال عبادی: جریان‌سازی «ماه عسل» به برداشت‌ مخاطبان بستگی دارد

دانیال عبادی در خصوص برنامه «ماه عسل» گفت: خیلی این برنامه را دنبال نکردم اما مهمان شیرازی آن قسمت از برنامه را به دلیل اینکه محل زندگی خود من هم در شیراز بوده، دوست داشتم.

وی در خصوص جریان‌سازی مثبت بعد‌ از حضور مهمانان در این برنامه عنوان کرد: این موضوع بستگی به دیدگاه و برداشت مردم دارد و اعتقادات مردم برای خودشان محترم است و می تواند نگاه برخی منفی و برخی دیگر مثبت باشد و به عقیده من این مسئله‌ای نسبی است.

عبادی در خصوص اجرا و کیفیت برنامه بیان کرد: احسان بسیار حرفه‌ای کار می‌کند. او در اجرا بسیار مسلط و کار بلد است و می‌داند که چطور اجرا کند و کیفیت بالای اجرای او باعث شده مردم هم آن را دوست داشته باشند.

وی با اشاره به دکور برنامه مطرح کرد: عوامل برنامه سعی داشته‌اند تا آنچه که در ذهنشان بوده یعنی کهکشان و منظومه شمسی را درست کرده تا حس خوبی را به بیننده انتقال دهند. برنامه‌ «ماه عسل» برنامه خوبی است و امیدوارم احسان موفق باشد و از پله‌های ترقی بالاتر رود.

علیرام نورایی: کسی اجازه قضاوت «ماه عسل» را ندارد

علی‌رام نورایی در خصوص این برنامه گفت: به هر حال در برنامه «ماه عسل» می‌توانیم با موضوعات عجیب و غریب که تازگی دارند، ارتباط برقرار کنیم. در برنامه امسال حضور مهمانان جانباز برایم دلنشین بود.

وی در خصوص جریان‌سازی مثبت مهمانان بعد از حضور در برنامه عنوان کرد: امیدوارم جریان‌سازی مثبت ادامه‌دار باشد ولی در این سال‌ها فقط سوژه‌ها و مهمانان در 30 روز ماه رمضان بسنده می‌شود و بعد از آن همه چیز تمام می‌شود، ای کاش در تک‌تک روزهای سال با همین نگرش به زندگی نگاه کنیم و کارهای خوب، اتفاقات خوب، حال خوب، مختص ماه رمضان نباشد.

نورایی با اشاره به اجرا و کیفیت برنامه «ماه عسل» تصریح کرد: اجرای احسان علیخانی فوق‌العاده است، به خاطر همین بیننده‌های زیادی جذب برنامه می‌شوند و همه ساله علیخانی با این برنامه مهمان خانه‌های ما در ماه رمضان است. همچنین کیفیت برنامه هم سال به سال بهتر شده است.

وی در خصوص حواشی و اتفاقات در فضای مجازی برای برنامه «ماه عسل» عنوان کرد: شدیداً مخالف قضاوت کردن بی‌منطق هستم و در این خصوص کمپینی به نام لطفاً توهین نکنید، راه‌اندازی کردم. به نظر من کسی اجازه ندارد قضاوت کند، می‌تواند نقد و نظر خود را بدهد اما نه با توهین و ناسزا گفتن. بلکه نظر شخصی خود را در کمال احترام بیان کند یا نهایتاً چیزی که دوست ندارد، نگاه نکند.

نورایی افزود: هر کس به خودش اجازه دهد و در جایگاه قضاوت قرار گیرد و در فضاهای عمومی با الفاظ زشت مخالفت خود را بیان کند حق هر برنامه و هنرمندی نیست که مورد توهین واقع شود. امیدوارم با راه‌اندازی این کمپین بتوانیم یادآوری کنیم، که این کارها ناپسند است.

وی در خصوص ادامه این برنامه در سال بعد عنوان کرد: امیدوارم با تلاش یک ساله عوامل برنامه و اجرای خوب و موضوعات تازه از این قبیل برنامه‌ها تولید شود زیرا حداقل می‌توانیم عمیق‌تر به زندگی و حواشی و اتفاقات که در اطراف ما می‌گذرد، فکر کنیم.

نورایی در پایان گفت: به احسان علیخانی و تیم سازنده آن خسته نباشید می‌گویم و مطمئنم که احسان خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است که با برخی توهین‌ها در فضای مجازی خم به ابرو بیاورد زیرا خود احسان علیخانی می‌داند که طرفدار دارد و قدر زحماتی که می‌کشند را می‌دانند و امیدوارم روزهای خوبی را شاهد باشیم و با توهین از همدیگر استقبال نکنیم.

دفاع یک بازیگر سینما و تلویزیون از برنامه علیخانی

علیرضا جلالی‌تبار دیگر بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی در خصوص چگونگی کیفیت و محتوای برنامه علیخانی گفت:از بین برنامه‌های پخش شده‌ی «ماه عسل» در این ده‌ سال، امسال بهترین برنامه را شاهد بودیم. در واقع برنامه امسال نسبت به سال‌های قبل پخته‌تر بوده و احساس‌گرایی در آن کمتر دیده شده است. من به این برنامه از 100، نمره 75 می‌دهم و این عدد برای یک برنامه تلویزیونی نمره‌ای زیاد و قابل قبول است.

وی در خصوص اجرای احسان علیخانی بیان کرد: در یک برنامه تلویزیونی، مجری بخشی از یک فرآیند است، بنابراین اگر آن فرآیند درست باشد به همان شکل مجری نیز راه خود را پیدا می‌کند. در یک برنامه‌ای که مهمانان بسیاری حضور داشته و برخی از آنها مکمل مهمان‌های دیگر بودند، مجری با توانایی‌های خود استرس، اشتیاق، توازن و... آنها را هدایت می‌کند.

بازیگر سریال «رخنه» در رابطه با اعتراض‌ها و حواشی پیش‌آمده در صفحه‌های اجتماعی عنوان کرد: کسانی که معترض بوده‌اند، نظرهایشان را بیان کرده‌اند. برای بیان اعتراضات یکسری قوانین وجود دارد. به همین دلیل اعتراض‌های وارد شده باید مورد بررسی قرار بگیرند و سپس راجع‌به آنها تصمیم‌گیری شود. با توجه به اینکه «ماه عسل» یک برنامه زنده است حساسیت‌های مختلفی در آن دیده می‌شود. اما خدا‌رو‌شکر یک برنامه کم اشتباه را شاهد هستیم و در مقایسه با برنامه‌های دیگر، «ماه عسل» خوب بوده، به این دلیل که با بینندگان،‌خبرنگاران و نهادهای دیگر در تعامل است و این وجه مثبت آن بوده و می‌بینیم که هر‌سال بهتر از سال قبل ظاهر می‌شود.

وی در خصوص ادامه‌دار بودن «ماه عسل» در سال های آینده و موسیقی تیتراژ گفت: چرا نباید «ماه عسل» ادامه‌دار باشد. در تمام دنیا برنامه‌هایی بوده‌اند که در مدت زیاد و برای سالهای متوالی ادامه داشته‌اند. بهتر است از طریق نظرسنجی متوجه این موضوع شویم. من تصور می‌کنم زمانی موسیقی پاپ در برنامه‌های تلویزیونی بروز کرده و جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده بود اما هم‌اکنون در یک برنامه مناسبتی، موسیقی این چنینی جایگاهی نداشته و بهتر است تا رویکرد موسیقیایی در این برنامه بروز شود.

بازیگر سریال «راز پنهان» در خصوص شکل‌گیری جریان‌سازی‌های مثبت بیان کرد: لازمه‌ی این موضوع یک آمارگیری درست است. یعنی برای یک کار علمی، اجتماعی و علوم رسانه، هدف‌گذاری لازم است تا بتوان به یک نظر مفید دست یافت. البته جریان‌سازی و کمک‌های مثبت خوب است.

وی در پایان از بین مهمان‌های مورد علاقه‌اش در «ماه عسل» اینگونه یاد کرد: برنامه‌ای که از اسرا دعوت کرده بودند و یا بچه‌های جوان و نوجوانی که از عراق آمدند و یا قصه آن مرد شکاربان جزء قصه‌هایی بود که من با آنها ارتباط برقرار کردم.

عباس غزالی:انتقادات مردم نسبت به «ماه عسل» شتاب‌زده بود

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ویژه برنامه ماه رمضان شبکه سه سیما گفت: برنامه «ماه عسل» در راستای هدف خود موفق عمل کرده است و توانسته همه سلیقه‌ها را در خود جای دهد ولی شاید بعضی‌ها این اتفاق را دوست نداشته باشند، احسان علیخانی و تصمیم‌گیرندگان عملکرد خوبی در ساخت این برنامه پر‌بیننده دارند.

وی افزود: من به‌ شخصه «ماه عسل» را به خاطر نمایش تغییر و تحول در زندگی و نگرش برخی افراد و وقوع برخی اتفاقات در زندگی آنها بیشتر می‌پسندم.

غزالی عنوان کرد: بیشتر مهمانان «ماه عسل» جذاب و حرفی برای گفتن دارند و تاثیر‌گذاری برنامه به برخورد مهمانان و اتفاقات در برنامه بستگی دارد. اما همه این تاثیرات مثبت نیست و بعضی اوقات تاثیر منفی هم دارد، کار سخت «ماه عسل» به پژوهش، مطالعه و تحقیق روانشناسی نیاز دارد.

وی در خصوص اجرای احسان علیخانی اظهار داشت: مجریان درجه یک در کشور به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و احسان علیخانی جزء آنهاست و توانست با برنامه ماه رمضان خودش را تثبیت کند و در طول سال با خودش کنار آمده که فقط با این برنامه باشد و این تحسین بر‌انگیز است.

غزالی در خصوص پیرامون حواشی این برنامه عنوان کرد: احسان علیخانی طرفداران زیادی دارد و توانسته جای خود را در دل مردم باز کند، با نقد‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دیدم متوجه طرفداران منفی علیخانی شدم به نظرم اجرا و برنامه خوبی دارد و نقاط مثبت آن بیشتر از منفی است.

وی افزود: برای این انتقادات مردم شتاب‌زده تصمیم می‌گیرند، کسی که جای حق نشسته فقط خداست، ما در مقام قضاوت نیستیم که با یک اشتباه همه خوبی‌های یک برنامه را فراموش کنیم با توجه به این ماه پربرکت رمضان باید خصلت‌های بد خود را حذف و خصلت خوب را اضافه کنیم.

غزالی با اشاره به کیفیت «ماه عسل» نسبت به سال‌های قبل گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی این برنامه با بودجه که دارد از نظر فنی و دکور واقعا انرژی گذاشته شده و نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. معمولا وقتی برنامه پرطرفدار شود بعضی‌ها رو به جلو حرکت نمی‌کنند و انرژی خاصی نمی‌گذارند ولی «ماه عسل» از این نظر رو به جلو رفته و عملکرد خوبی داشته است.

وی در خصوص ادامه پخش برنامه در سال‌های آینده بیان کرد: بودن یا نبودن «ماه عسل» بستگی به سیاست‌گذاری صدا و سیما و تصمیم احسان علیخانی دارد.

این بازیگر با ارائه پیشنهادی به علیخانی اظهار داشت: به خوبی‌های برنامه امسال «ماه عسل» فکر کند که زندگی افرادی با یک مهمان و بخش کوچکی از برنامه متحول شد و حضور مادر شهید سید‌جلیل میری به‌عنوان اولین غواص شناسایی شده که با پیگیری برنامه «ماه عسل» بعد از 29 سال به فرزند خود رسید. دعای این مادر همیشه همراه برنامه «ماه عسل» است و حواشی به‌وجود آمده را فراموش کند.

سعید سلطانی: با داوری شدن کام ماه عسلی‌ها شیرین می‌شود

سعید سلطانی کارگردان تلویزیون در خصوص برنامه «ماه عسل» گفت: تمام برنامه «ماه عسل» را ندیده‌ام اما در این برنامه سعی شده با ایجاد یک تعلیق، گذاشتن جلوه‌های مختلف، ایجاد فضای قضاوت و رسیدن به نتیجه برای خود بیننده رویکرد مثبتی را دنبال می‌کند.

وی افزود: برنامه «ماه عسل» بیننده را درگیر سوژه‌های مثبت یا منفی خود می‌کند، این برنامه‌سازی خصوصاً با توجه به ابعاد و مضمون ماه مبارک رمضان قابل توجه و موفق است.

سلطانی عنوان کرد:تلویزیون رسانه قدرتمندی است اگر برنامه‌ها با تحقیق و پژوهش، جریان و نکات مثبت شکل بگیرد نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت اما بدون فکر موضوعات مطرح کنیم به برنامه صدمه می‌زند. برنامه «ماه عسل» که حاصل یک سال کار گروهی است همچنان کیفیت خود را حفظ کرده است.

وی در خصوص اجرای احسان علیخانی گفت:اجرای احسان علیخانی کاملاً ماه عسلی است، در اجرای هر مجری نکات ویژه قرار دارد و احسان علیخانی به عنوان یک جوان تحصیلکرده، محقق و نوپرداز شیوه‌ای را پیش گرفته که بخش عمده موفقیت «ماه عسل» به دلیل حضور او در برنامه است.

سلطانی در خصوص حواشی و انتقادات در فضای مجازی در مورد این برنامه عنوان کرد: مخاطبان برنامه پر‌بیننده و با سابقه چندین ساله «ماه عسل»، انتظار بیشتری نسبت به دیگر برنامه‌ها دارند و از این نظر باید همه جنبه‌های برنامه درست انتخاب و گزینش شود.

وی افزود:باید در نظر بگیریم که یک برنامه با این گستردگی موضوعات از طیف مختلف افراد جامعه در طول یک سال با تحقیق و پژوهش و ساخت آیتم انتخاب می‌کنند ولی گاهی چنین اتفاقاتی در برنامه رخ می‌دهد و خاصیت یک برنامه زنده است.نمی‌خواهم تأیید کنم اما در هر صورت باید نقاط ضعف و مثبت یک برنامه را با هم ببینیم و بعد قضاوت کنیم. همچنین با داوری شدن کام عوامل «ماه عسل» شیرین‌تر می‌شود و اگر قضاوت درستی از برنامه داشته باشند زحمت آنها دیده می‌شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir