شوخی جناب خان با حدادعادل درمورد کراوات!
برنامه شب گذشته برنامه خندوانه ( دوشنبه 23 شهریور ) پس از یک روز تعطیلی به مناسبت شهادت جواد الائمه (ع) با اجرای رامبد جوان به روی آنتن رفت

غلامعلی حدادعادل در خندوانه

در ابتدای برنامه خندوانه ، رامبد جوان شادی این قسمت را به همه کسانی که بلدند در هزینه‌ ها صرفه‌ جویی کنند و زندگی را جوری می‌ گذرانند که دلچسب خود و بقیه نیز می‌‎شود ، تقدیم کرد.

در برنامه خندوانه پنجاه زوج جوان از شهر قم به مناسبت روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س)و به بهانه ازدواج آسان جزو تماشاگران بودند. یکدفعه نیما شعبان نژاد با دسته گل و کارتی وارد صحنه شد و اعلام کرد که ازدواج کرده، البته فعلا تنها تا مرحله خواستگاری پیش رفته ولی تا پاتختی را برگزار کنند، عروس هم حاضر می شود.

 

رامبد جوان برای معرفی مهمان این قسمت از برنامه در مورد دنیای واژه‌ ها و لغات عجیب و غریب آن صحبت کرد،و اژه‌هایی که می‌ توانند یک جهان را آباد کنند یا باعث سوختن دنیای دیگری شوند. سپس غلامعلی حدادعادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) وارد صحنه شد. و در بدو ورود به درخواست رامبد جوان پرتاب حلقه را انجام داد و برنده شد . سپس قرار شد مردم را با چشمان بسته به فضایی ببرد که حداد عادل بارگاه ملکوتی امام علی(ع) در نجف را توصیف کرد.

مهمان برنامه از جوان و برنامه خندوانه تشکر کرد و گفت : برخلاف بعضی برنامه ها و شوخی‌ هایی که می کنند و ادب ، مذهب و شرع را زیر پا می‌گذارند، خندوانه اما با حفظ تمام مرزهای لازم، مردم را می‌ خنداند و شادی را در جامعه گسترش می‌دهد.


حدادعادل در خندوانه

حدادعادل در خندوانه


در ادامه برنامه ؛ غلامعلی حدادعادل به نسبت فامیلی خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و خاطره‌ ای از دوران معلمی خود و تقدیم کتاب سال دوم ابتدایی بابت بررسی یکی از اشعار آن به مقام معظم رهبری، تعریف کرد و نکته جالب جوابی بوده که وی به منتقدان این اتفاق داده بود : کتاب سال اول را پارسال به ایشان دادم و امسال دوم را آورده‌ام.

سپس جناب خان با تیپی نو و یک کت جذاب وارد صحنه شد و به صورت شیک و لفظ قلم با دکتر حدادعادل صحبت کرد و گفت: میخواستم درازآویز زینتی (کراوات) نیز بزنم، که گفتم شاید مسئله ای داشته باشد! که باعث خنده حضار شد.


حدادعادل در ادامه گفت: لغات و عناوین فرهنگستان مثل کفش نویی است که اول پایت را می‌ زند، ولی کم کم به آن عادت می‌ کنی. اما جناب خان  از دکتر درباره واژه کش لقمه، دراز لقمه و گرد لقمه پرسید و حدادعادل پاسخ داد که اینها برای فرهنگستان ادب نیستند، ولی ما هم خوشحال می‌ شویم که میبینم مردم خوش ذوق ما در این راستا و با این کارها شاد می‌‍ شوند. ولی باید توجه داشته باشند که این‌ کلمات را ما نگفته‌ ایم و نمی‌ دانیم کدام حرام لقمه‌ ای، دراز لقمه،گرد لقمه را  کشف کرده است.  


عکس رامبد جوان و غلامعلی حدادعادل
عکس رامبد جوان و غلامعلی حدادعادل 

در قسمتی از این گفتگو حداد عادل شعری عاشقانه برای همسرش خواند و بعد هم  که جناب خان آمد و در آن فضای معنوی قرار گرفت، او نیز تصمیم گرفت تا برای احلام شعر بخواند!

سپس قرار شد حدادعادل برای شاد کردن دل چند نفر از مردم در بیرون از استودیو، همزمان با اول مهر یک دبیرستان را در ایرانشهر، برای هموطنان بلوچ و برادران اهل سنت بازگشایی کند.

در ادامه، حدادعادل که بیان کرده بود سنش از 70 گذشته، درباره حدود 16 ساعت کارش و کنار آمدن با آن با خنده و شوخی گفت : از بس شوخی می‌ کنم باید خودم را مدام نگه دارم تا چیزی نگویم زیرا خیلی خرابکاری می‌کنم.


جناب خان پس از این صحبت‌ها هدیه‌ای را به رامبد داد تا به جناب دکتر بدهد و پس از باز شدن آن تنها یک ماسک در آن بود،که جناب خان درباره آن گفت: این ماسک را دادم تا اگر خواستید به جنوب بروید، بتوانید نفس بکشید، هرچند که دیگر با ماسک هم نمی ‌‎شود نفس کشیدو حدادعادل با شنیدن این حرف به جناب خان حق داد و از طرف دولت و بقیه مسئولین قول داد که به فکر این شهر نیز باشند.

در پایان این گفتگو جناب از دکتر خواست تا لایحه ازدواج او و احلام را بدن هیچ هزینه ای تصویب کند، و بعد از آن حدادعادل با دیدن کاریکاتورش گفت: به نظر شما همسرم من را با این قیافه راه می دهد؟

 

پس از رفتن او رضا شفیعی جم به خندوانه آمد و داستان آموزش نقاشی به فردین که سرما خورده بود،و آب بینیش همیشه تا بالای لبش می‌ آمد را از مسابقه قبل که باقی مانده بود،تعریف کرد. سپس این قسمت از خندوانه به پایان رسید.


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / فریبا بیات