جناب خان محبوب تر از رامبد جوان شد!!
سه المان توانسته خندوانه را رو به جلو ببرد. یکی شخصیتی مثل جناب خان، دوم ماه رمضان (همانطور که رشد برنامه در ماه جولای مصادف با ماه رمضان در این نمودار روشن است) و سومی مسابقه خنداننده برتر.

دلایل محبوبیت خندوانه

این روزها و در پایان سری دوم از برنامه خندوانه، حرف پیرامون این برنامه، نقل همه محافل شده است و رامبد و نیما و جناب خان به کنار، حالا خنداننده برتر یا همان مسابقه کمدین ها باعث شده که توجه عمومی بیش از پیش به این برنامه جلب شود. ما در اینجا نگاهی داشتیم به شاخص جستجو در مورد این برنامه به روایت سایت گوگل ترند.

تحلیل نتایج گوگل نشان می دهد موج توجه به خنداوانه از ابتدای امسال آغاز شده است. این در حالی است که خندوانه کار خود را از خرداد سال 1393 آغاز کرده بود. بنابراین آمار گوگل نشان دهنده این است که خندوانه با سری دوم خود توانست در دل مردم جا بازی کند؛ سری دومی که از پایان فروردین آغاز شد.

در این میان ظاهرا سه المان توانسته خندوانه را رو به جلو ببرد. یکی شخصیتی مثل جناب خان، دوم ماه رمضان (همانطور که رشد برنامه در ماه جولای مصادف با ماه رمضان در این نمودار روشن است) و سومی مسابقه خنداننده برتر.

ما معنای دیگر این نمودار کلی این است که در حال حاضر جناب خان توانسته توجه بیشتری نسبت به رامبد جوان را به خود جلب کند. به طور مشخص از هفتم جولای یعنی نیمه ماه تیر است که میزان جستجو برای کلمه جناب خان در گوگل بیش از کلمه رامبد جوان می شود. البته در میانگین کلی یک سال گذشته رامبد جوان با اختلاف کمی از جناب خان پیش است اما کیست که نداند، رامبد حالا دیگر صرفا مجری برنامه است و پیش برنده این برنامه جناب خان، میهمان ها و حتی برنامه ای چون خنداننده برتر است. دیگر معنای این نمودار پروژه ناموفق نیما شعبان نژاد است.

 بازیگر کمکی که در ابتدای برنامه خصوصا در دور اول، با کل کل هایش با رامبد توانست مخاطب را به خود جذب کند اما در دور دوم، تقریبا محو شد تا زیر سایه جناب خان و حتی خود رامبد باقی بماند.

از آمار گوگل نتایج جالب دیگری هم استخراج می شود. مثلا اینکه پنج شهری که بیش از هر جای دیگر به جستجوی کلمه خندونه توجه داشتند؛ شهرهای ساری، بوشهر، یزد، شیراز و قم بودند. شهرهایی که رامبد جوان را جستجو می کنند قم، ساری، یزد، مشهد و قزوین بودند. (نکته مشترک رامبد و خندوانه شهرهای قم، ساری و یزد هستند.)

اما جالب تر از این دو مورد شهرهایی هستند که جناب خان را جستجو می کنند. این شخصیت عروسکی در شهرهای بوشهر، اهواز، شیراز، شهر کرد و بندرعباس بیش از دیگر شهرهای ایران جستجو شده تا نشانی بر این باشد که جناب خان به خوبی دل از مردم خونگرم جنوب برده است.
مورد آخر در این زمینه جستجوهای مرتبط است. یعنی اینکه بدانیم مردم در مورد هر یک از این عبارات چه چیز می خواستند بدانند. در مورد خندوانه دانلود برنامه، جناب خان و آهنگ ها مد نظر کاربرانه بوده است. در مورد رامبد جوان، زندگی خصوصی و نیز اینستاگرام او، در مورد جناب خان هم دانلود برنامه های او و آهنگ هایش. بدین ترتیب روشن می شود که بخشی از توجه به رامبد هم مربوط به زندگی خصوصی او است و نه مستقیما مربوط به برنامه خندوانه.

این آمارها شاید برای شما نوعی اطلاعات باشد اما به نظر می رسد برای خندوانه، تهیه کنندگانش و حتی خود رامبد جوان یک نشانه است. نشانه اینکه چه چیزهایی در خندوانه هست که مردم را به تماشای آن می نشاند؛ چیزهایی که به قول جناب خان باید «در خود داشت» تا خنده روی لب مردم بنشاند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : رونامه هفت صبح