آقا و خانم سنگی موضوع جذابی ندارد و حرفه‎ای نیست!
«آقا و خانم سنگی» موضوع و مضمون جذابی ندارد و از فیلمنامه منسجم و حرفه ای برخوردار نیست. همچنین موضوعات اجتماعی و خانوادگی در آن به صورت سطحی و گذرا مطرح شده است.

نظر یک منتقد درباره "آقا و خانم سنگی"

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که تلویزیون باید کار را به کاردان سپرده و به ویژه در عرصه سریال‌سازی نیروهای متخصص تربیت کند. جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفتگویی با اشاره به سریال «آقا و خانم سنگی» ساخته شاهد احمدلو که این شب ها از شبکه سوم سیما روی آنتن می رود، گفت: سریال «آقا و خانم سنگی» یک مجموعه ضعیف تلویزیونی است که حتی قادر نیست در حد سرگرم سازی و جذب مخاطب به توفیق برسد.

وی ادامه داد: شاهد احمدلو کارگردان این اثر فرد مستعدی است اما ساخت این سریال نشان می دهد در جهت ارتقای توانایی هنری و تلویزیونی خود تلاش ثمربخشی نداشته است.

شخصیت های «آقا و خانم سنگی» در حد تیپ های تکراری آثار کلیشه ای شبه طنز

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به موضوع فیلمنامه این سریال که قرار است فضایی شاد و مفرح را برای مخاطب ایجاد کند، توضیح داد: «آقا و خانم سنگی» موضوع و مضمون جذابی ندارد و از فیلمنامه منسجم و حرفه ای برخوردار نیست. همچنین موضوعات اجتماعی و خانوادگی در آن به صورت سطحی و گذرا مطرح شده است. این سریال در اغلب موارد فاقد شخصیت و شخصیت پردازی است و شخصیت ها در حد تیپ های تکراری آثار کلیشه ای شبه طنز ظاهر شده اند.

آذین با اشاره به نبود خلاقیت و نوآوری در شوخی ها و طنزهای سریال عنوان کرد: پرداخت ضعیف، بازی های متوسط و سوژه و فضاسازی غیرحرفه ای باعث شده است که سریال طنز پیش پا افتاده ای را این شب ها از شبکه سه سیما شاهد باشیم. شوخی هایی که در این سریال مطرح می شود نازل هستند و سریال نتوانسته است به ذوق و سلیقه مخاطب احترام بگذارد.

نگاه جدیدی نسبت به ازدواج در فیلمنامه وجود ندارد

وی ادامه داد: این سریال از استانداردهای مجموعه های طنز و آثار جذاب فاصله دارد و از احمدلو که پیش از این سریال هایی چون «سه دونگ سه دونگ» از او به نمایش درآمده است انتظار بیشتری می رفت که در کارهای بعدی خود موفق تر ظاهر شود. او باید توانمندی های خود را در کار جدید نشان می داد.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به فراز و فرودهایی که باید در فیلمنامه های طنز و جدی به کار گرفته شود، گفت: یکی از عناصر اصلی فیلمنامه به کارگیری حادثه در زندگی شخصیت های داستانی است، حادثه در ستون فقرات یک اثر نقش اصلی را ایفا می کند درحالیکه با نگاهی به فیلمنامه سریال «آقا و خانم سنگی» و بیشتر سریال هایی که در این مدت از تلویزیون به پخش رسیده است می توان دید که این عنصر وجود نداشته است. در فیلمنامه این سریال طنز که مثل بسیاری از قصه های دیگر به بحث ازدواج پرداخته است نگاه جدیدی نسبت به این مقوله وجود ندارد.

شخصیت ها در بسیاری از کارهای موفق رضا عطاران و مهران مدیری حیات دارند

وی اضافه کرد: ازدواج را می توان از زوایای متعددی از جمله فقر، ثروت، عشق و... نگاه کرد اما باید نگاه جدیدی در این موضوعات باشد، نگاهی که به نوعی بتواند مسایل ازدواج را هم تحلیل کند. در واقع یک اثر هنری باید بتواند به نیازهای عقلانی و عاطفی مخاطب هر دو با هم پاسخ گوید و حتی مسایل جدیدی را هم برای وی ایجاد کند.

آذین با اشاره به شخصیت پردازی های فیلمنامه های تلویزیونی که پرداختی کلی دارند، اظهار کرد: همانطور که گفته شد یکی از عناصر اصلی فیلمنامه ها شخصیت پردازی ها هستند که در فیلمنامه ها کمتر به آن توجه می شود در حالیکه اصل هر اثر هنری به شخصیت های آن بازمی گردد. در بسیاری از کارهای موفق رضا عطاران و یا مهران مدیری شخصیت ها حیات دارند، زنده هستند و می توان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرد اما در سریال «آقا و خانم سنگی» شخصیت ها بیشتر به شکلی کاریکاتوری تنها در کنار هم چیده شده اند.

چرا بودجه های صداوسیما به شکل بهینه استفاده نمی شود

وی در ادامه با اشاره به سخنان مسئولان صداوسیما درباره کمبود بودجه عنوان کرد: مسئولان دایم درباره کمبود بودجه سخن می گویند و از این مساله شکایت دارند و سوال این است که با این وجود چرا بودجه های صداوسیما به شکل بهینه استفاده نمی شود و چرا کار را به کاردان نمی سپارند.

آذین در پایان با اشاره به سریال های ضعیف رسانه ملی بیان کرد: باید فکری اساسی صورت بگیرد، سازمان صداوسیما باید به جای ساخت چندین سریال ضعیف چند کار قوی بسازد که بتواند مخاطبش را جذب کند. «آقا و خانم سنگی» اتفاق مهمی در امر سریال سازی نیست و صداوسیما باید کادرسازی مناسبی در حوزه سریال سازی ترتیب دهد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com