بعد از خندوانه شبکه نسیم فلج شد
بعد از پایان «خندوانه» شبکه نسیم یک مرتبه فروکش کرد و به دلیل نداشتن یک برنامه جایگزین، بخش مهمی از مخاطبانش را از دست داد.

 شبکه نسیم باید یک چاره بیاندیشد

شبکه نسیم بعد از پایان برنامه رامبد جوان، کاملا سوت و کور شده و مخاطبانش را از دست داده. حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم درباره فضای فعلی این شبکه و اتفاقاتی که بعد از «خندوانه» قرار است در آن بیفتید توضیح می دهد. آیا «دست به نقد» و «شب کوک»، جایگزین های مناسبی هستند؟

شبکه نسیم تا همین هفته گذشته، مُهر پرمخاطب ترین شبکه تلویزیونی را روی پیشانی داشت. اولویت بخش مهمی از مردم در نقاط مختلف کشور، تماشای «خندوانه» بود. درواقع می شود گفت که نسیم با «خندوانه» یک جور انقلاب عجیب در تلویزیون به وجود آورد و توقعات مردم را بدجوری بالا برد. از هفته گذشته و بعد از پایان پخش «خندوانه» این شبکه کاملا فروکش کرد. درست است که به دلیل شروع ماه محرم و ایام سوگواری، امکان پخش برنامه های شاد و متنوع را نداشت اما حتی برای همین ایام هم برنامه موفقی در نظر نگرفت. حالا مسئله اینجاست که نسیم بعد از ایام سوگواری و بدون خندوانه می خواهد چه مسیری را در پیش بگیرد؟ یعنی همچنان می خواهد به سیاست تکیه بر خندوانه اش ادامه دهد و منتظر فصل سوم باشد؟ حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم، درباره اتفاقات این شبکه بعد از خندوانه توضیح می دهد.

 

عکس خندوانه

 عکس خندوانه

انتظار مردم از نسیم بالا رفته

بعد از پایان «خندوانه» شبکه نسیم یک مرتبه فروکش کرد و به دلیل نداشتن یک برنامه جایگزین، بخش مهمی از مخاطبانش را از دست داد. این مسئله را با کرمی درمیان می گذاریم. می گوید: «حرف شما کاملا درست است. قبلا هم در دوره های مختلف، چنین مسئله ای را در تلویزیون داشتیم. مثلا در دهه هفتاد بعد از پخش کارهای کمدی تاثیرگذار از کارگردان ها موفق تا مدت ها این خلا را احساس می کردیم.

مردم مدام انتظار کارهای سنگین و درجه یک را داشتند و با این چالش رو به رو بودیم که چطور می شود چنین تقاضایی را پاسخ داد. حتی خود خندوانه هم در مرحله بعد برایمان بحثی جدی است. چون مردم دیگر با خندوانه ای در این سطح راضی نمی شوند. باید برنامه جدید، مملو از نوآوری و اتفاقات درجه یک و متفاوت و جالب توجه باشد.»

 

بعد از خندوانه چه می شود؟

قطعا شبکه نسیم برای جلوگیری از ریزش مخاطبان باید فکری برای بعد از «خندوانه» داشته باشد؛ برنامه هایی که بتواند مخاطبان را تا شروع فصل سوم، هم چنان به این شبکه پایبند نگه دارد. کرمی درباره اتفاق هایی که قرار است بعد از خندوانه در نسیم بیفتد می گوید: «در دهه اول و تا حدی دهه دوم محرم، بیشترین تاکید ما روی برنامه های تامینی است. درست است که ریتم شبکه یک مقدار کند شده اما چون برای پخش برنامه های شاد یک مقدار محدودیت داریم فعلا کار دیگری از دستمان ساخته نیست... بعد از محرم، دوباره باید این فضا احیا شود.

 

شبکه نسیم

 شبکه نسیم

از جمله برنامه هایی که در دست تولید داریم برنامه ای است متشکل از چند آیتم که درواقع گسترش یافته «مهمونی» است. برای بعد از ماه صفر، سری جدید برنامه شب کوک را داریم. در حوزه های نمایشی هم کارهایی دارد اتفاق می افتد. 20 قسمت از «دست به نقد» باقی مانده که در پایان ماه محرم و ابتدای صفر روی آنتن می رود و بعد از ماه صفر باید کار بهتری آماده شود که دارد مقدماتش آماده می شود.»

باز هم گروه دست به نقد؟!

برنامه هایی که از آنها اسم می برد مثل «مهمونی»، «دست به نقد» و... همیشه در شبکه نسیم وجود داشته اما هیچ وقت آنطور که باید با استقبال رو به رو نبوده. مثلا همین گروه «دست به نقد» قبلا با «شکرآباد» در این شبکه حضور داشتند یا ویژه برنامه نوروزی شبکه نسیم در اختیارشان بود اما نتوانستند موفقیتی در جذب مردم داشته باشند. باید قبول کنیم که هیچ کدام از این ها نمی توانند جایگزین خوبی برای خندوانه باشند.

می گوید: «حرفتان خیلی درست است. ببینید ما درک می کنیم که ایده، یک اتفاق دم دستی و فراوان نیست که آدم بگوید من می روم سر خیابان پیدا می کنم. کار واقعا سختی است و از پس هر کسی بر نمی آید. قرار ما این است که بعد از ماه صفر، دو تا تیم دیگر غیر از تیم «دست به نقد» به میدان بیاوریم و برنامه بسازند. تیم «دست به نقد» برای مناسبت خیلی دورتری دارد خودش را آماده می کند. «شب کوک» هم قرار است وضعیت بسیار بهتری نسبت به سری اول پیدا کند.»

نمی خواهیم متکی بر خندوانه باشیم

با تمام تعاریفی که کرمی درباره برنامه های آینده دارد اما قطعا وقت این شده که به فکر استفاده از یک تیم حرفه ای و قدرتمند باشند. نسیم دیگر مثل قبل نیست که مردم از آن توقع نداشته باشند. امسال شبکه نسیم با وجود «خندوانه» روی دست تمام برنامه های قبل از افطار بلند شد و حتی بخش مهمی از مخاطبان برنامه «ماه عسل» را به سمت خودش کشید. قطعا برای ماندن در این سطح به حضور تیم هایی حرفه ای تر نیاز است.

 


برنامه بادبادک ها

 

او می گوید: «تلاشمان را می کنیم. امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که شبکه فقط متکی به «خندوانه» نباشد. چند تا کار خوب دیگر طراحی شده که البته هزینه هاشان یک مقدار زیاد است. چون به پیش تولید طولانی و امکانات بسیار زیاد متکی هستند. مثلا برنامه ای تحت عنوان «شب های شاد» داریم که جنگ بسیار شادی است که مقدماتش انجام شده و از مرحله قرارداد هم فراتر رفته. منتظریم یک مقدار محدودیت های مالی مان کمتر شود و زمستان آن را به جریان بیندازیم. یک برنامه هم تحت عنوان فعلی «این دوربین مخفی نیست» در دست تولید داریم که خانم بختیاری مجری آن است. قرار است شبکه های اجتماعی با رویکرد شیرینی در این برنامه نقد شوند.»

ادغام آقای خنده با خندوانه

شبکه نسیم از بدو شروع قرار بود برنامه های جذابی تولید کند و پای کارگردان ها و بازیگران مطرح را به برنامه باز کند. هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاد و حتی برنامه هایی مثل «آقای خنده» و «بادبادک ها» و... هم متوقف شد. کرمی توضیح می دهد: «آقای خنده» برنامه کشف استعدادهای طناز بود. قرار بود مردمی که فکر می کنند می توانند مخاطبان را بخندانند و شگفت زده کنند، بعد از ثبت نام و طی مراحل، مسابقه ای بینشان شکل بگیرد.

300-400 نفر ثبت نام کردند اما نتیجه اش چیز دندان گیری از آب درنیامد. برای همین هم تصمیم گرفتیم فعلا آن را کنار بگذاریم. از جمله تصمیمات جدید که برای فصل بعدی خندوانه داریم این است که در کنار مسابقه «خنداننده برتر» با حضور کمدین های مطرح، بخشی را هم به بچه های مستعدی که کمتر شناخته شده و علاقه مند هستند در رقابت خنداننده شرکت کنند، اختصاص دهیم. مسابقاتشان را داخل خندوانه ببینیم و کاری کنیم تا در کنار باتجربه ها آموزش ببینند.

دیگر «آقای خنده» را به عنوان یک برنامه نگاه نمی کنیم. بادبادک ها هم که قرار بود برنامه ای برای استعدادیابی بچه های کوچک باشد تا 13 قسمت پیش بردیم اما اصلا راضی نبودیم...»

عکس عوامل خندوانه

 عکس عوامل خندوانه

پخش قطعی خندوانه قبل از نوروز

با شرایطی که کرمی از وضعیت شبکه نسیم بعد از «خندوانه» دارد به نظر می رسد هنوز برای پیدا شدن جایگزین مناسب، وقت زیادی لازم است. بنابراین فصل سوم باید خیلی زود سر و کله اش پیدا شود. به نظر می رسد مثل سال گذشته که برنامه بعد از عید نوروز روی آنتن رفت، امسال هم چنین زمانی برای پخش آن در نظر گرفته شود اما کرمی می گوید: «برنامه خندوانه حتما قبل از نوروزی و حتی خیلی زودتر باید روی آنتن باشد. منتها یک مقدار الان ایده ها بزرگتر و حساسیت ها بیشتر شده. دلمان می خواهد کارهای بهتری انجام دهیم. ضمن اینکه خود رامبد جوان هم درگیر ساخت فیلم است ولی حتما خیلی قبل تر از عید روی آنتن می رود.»

رونمایی از سایت نسیم تا هفته بعد

یکی از کاستی های مهم شبکه نسیم، نداشتن یک سایت اطلاع رسانی درست و دقیق است. در روزهایی که مخاطبان دلشان می خواست درباره «خندوانه»، «نتایج مسابقه خنداننده» و مطالب مختلف راجع به آن اطلاع پیدا کنند، هیچ سایتی برای اطلاع رسانی وجود نداشت. کرمی کاملا موافق این مسئله است و می گوید: «کاملا حق با شماست. سایت الان تغییر کرده و ممکن است اگر خدا بخواهد تا هفت، هشت روز آینده از سایت جدید رونمایی شود... شرایط خیلی بهتری در سایت جدید اتفاق افتاده. الان مشغول بارگذاری هستیم. قرار است آرشیو گسترده ای درست کنیم و مردم علاوه بر اطلاعات، برنامه های شبکه را هم با کیفیت خیلی خوب دریافت کنند.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح