بهروز افخمی بزودی از برنامه هفت می رود
برنامه تلویزیونی «هفت» در آستانه تغییری دیگر به چشم می‌خورد، احتمال حضور محمدرضا شهیدی‌فرد و اکبر نبوی دوباره در این برنامه شنیده می‌شود. گویا باید منتظر رفتن بهروز افخمی از برنامه هفت باشیم.

بهروز افخمی از برنامه هفت می رود

این روزها حرف و حدیث بر سر موفق بودن یا نبودن سری سوم برنامه سینمایی «هفت» بیش از پیش شنیده می‌شود. این برنامه از 6 سال پیش به عنوان برنامه سینمایی شبکه سه به روی آنتن رفت و در این مدت سه تغییر عمده را به خود دید. بعد از حضور بهروز افخمی به عنوان مجری و تهیه‌کننده سری سوم هم به فاصله کوتاهی خبرهایی در مورد قطع همکاری با او نیز شنیده شد، این خبر در مقاطع مختلف پررنگ و کم‌رنگ شد تا روزهای اخیر که باز هم اخباری از تغییرات جدید به گوش می‌رسد.

گزینه‌های جدیدی برای ادامه اجرای «هفت» مطرح شده‌اند که اکبر نبوی یکی از آنهاست. نبوی با تایید خبر پیشنهاد اجرا در «هفت» به «خبرآنلاین» گفت: «برای اجرای «هفت» به من پیشنهاد دادند که ابتدا نپذیرفتم، اما در نهایت وقتی اصرار دوستان را دیدم قبول کردم. البته دوستان صداوسیما دیگر پیگیر این قضیه نشدند.» تغییر و تحولات در «هفت» به نظر قطعی است، اما هنوز مشخص نیست «هفت» تا چه مدت با اجرای افخمی روی آنتن می‌ماند.در این گزارش نگاهی به حواشی این برنامه پر سر و صدا داریم.

جرقه‌ای که جیرانی زد

جرقه ساخت برنامه‌ای سینمایی در شبکه سه سال 89 از سوی فریدون جیرانی زده شد و او طرح برنامه سینمایی «هفت» را ارائه داد، برنامه‌ای که خودش تهیه‌کننده‌‌ و کارگردانش بود و مقابل دوربین اجرا نیز می‌کرد. شیوه اجرای جیرانی و حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد در برنامه با انتقادهای بی حد و اندازه‌اش این برنامه نو پا را با انتقاد‌های زیادی رو به کرد. مخاطبان تلویزیون که تا ان زمان در کمتر برنامه‌ای به این صراحت انتقادها را شنیده بودند در «هفت» با نظرات رک و گاهی غیر معقول مسعود فراستی مواجه شدند، این شیوه نقد نیز واکنش‌های زیادی را در پی داشت. البته بعد از چند برنامه با هویت پیدا کردن این برنامه از شدت انتقاد‌‌ها نیز کاسته شد و مخاطبان عام تلویزیون و سینماگران «هفت» را به عنوان برنامه ای منسجم و جسورانه شناختند. حت یهنوز هم خیلی ها این دوره از پخش برنامه را موفق ترین آن می پندارند و به نظرشان بحث هایی که جیرانی در برنامه اش به راه می انداخت بیشتر به مصلحت سینما بود. کمی بعد اما تذکرها به برنامه و شخص جیرانی دوباره شروع شد تا خرداد سال 91 که جلوی پخش برنامه از طرف مدیران صدا و سیما گرفته شد. البته که جیرانی همان موقع درگیری‌اش برای کارگردانی را علت کناره گیری‌اش از «هفت» عنوان کرد اما دیگر هیچ گاه بعد از آن او در «هفت» دیده نشد.

وقتی گبرلو آمد

تقریبا یک ماه از تعلیق «هفت» با اجرای جیرانی گذشته بود که صحبت از جانشینی محمود گبرلو در این برنامه به میان آمد. البته پیش از گبرلو نام افرادی چون نادر طالب زاده، محمد خزاعی و ... نیز برای اجرای «هفت» به گوش رسیده بود اما در نهایت قرعه به نام گبرلو افتاد تا سری دوم برنامه سینمایی «هفت» از تیرماه سال 91 با اجرای او به روی آنتن برود. محمد خزاعی که تهیه‌کننده سری جدید بود اعلام کرد نمی‌خواهد عهده‌دار این سمت باشد و با انصراف او از تهیه‌کنندگی گبرلو خودش تهیه سری دوم این برنامه را نیز برعهده گرفت. در سری جدید «هفت» فراستی دیگر به عنوان منتقد ثابت در برنامه حضور نداشت و همین موضوع باعث اختلاف های زیادی بین او و گبرلو شد و در نهایت او نیز از این برنامه کنار گذاشته شد. انتقادها به «هفت» گبرلو نیز کم نبودند، همه کسانی که با اجرای محافظه کارانه گبرلو رو به رو بودند دیگر حرص شان از دست برخی برخوردهای غیرقاطع گبرلو در آمده بود. منتقدان این برنامه عدم توانایی گبرلو در هدایت و مدیریت بحث های چالشی را یکی از نقاط ضعف اجرای او می دانستند و معتقد بودند این شیوه هدف برنامه را تحت تاثیر قرار می دهد و این برنامه پویایی لازم برای حل کردن معضلات سینمای ایران را ندارد. با وجود تمام اتفاق‌ها و انتقادها گبرلو سه سال سکان هدایت «هفت» را بر عهده داشت تا اینکه بعد از تغییر مدیر سازمان صدا و سیما زمزمه هایی مبنی بر جابه جایی تیم سازنده «هفت» گبرلو نیز شنیده شد. گبرلو ابتدا خبر تغییرات برنامه را شایعه خواند، اما این شایعه بالاخره به واقعیت پیوست و بعد از تعطیلی سه هفته ای این برنامه دیگر گبرلو نتوانست پشت صندلی اجرای این برنامه سینمایی بنشیند.

قرعه‌ای که به نام افخمی افتاد

با تایید نهایی رفتن گبرلو از «هفت» دوباره حدس و گمان ها برای پیدا شدن جانشین برای او در این برنامه شروع شد. این بار ماجرا فرق کرد و نام افراد بیشتری از جمله فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، محمدرضا شهیدی فرد، اکبر نبوی و ... برای اجرای «هفت» مطرح شد. عده ای دیگر اما نام چند چهره سینمایی چون محمدحسین لطیفی و رسول صدرعاملی را برای هدایت برنامه به میان آوردند. حتی در مقطعی خبر از بازگشت دوباره جیرانی نیز شنیده شد اما در میان همه نام های مطرح شده بهروز افخمی عهده دار اجرای سری سوم «هفت» شد. سری جدید با تغییرات زیادی روی آنتن رفت، اولین و مهترین تغییر اینکه این برنامه که پیش از این و در دو سری قبل به شکل زنده از شبکه سه پخش می شد این بار به صورت تولیدی روی آنتن رفت.

افخمی که سردبیر سری جدید نیز هست در گفت و گویی درباره زنده پخش نشدن «هفت» گفت:«برنامه زنده همان برنامه بی‌طرف، گزارشگر و جنجالی است و اینها هیچکدام کار من نیست. من مجری به آن معنا نیستم که بخواهم برنامه زنده را اداره کنم و دنبال این بگردم که طوری از مخاطب سوال کنم که هُل شود.» این شکل از پخش که با انتقادهای زیادی هم رو به رو شد بعد از مدتی به روال پیشین بازگشت و زنده از تلویزیون پخش شد. «هفت» جدید علاوه بر ساختار در ظاهر هم متفاوت با دو سری قبل بود، افخمی بخش های جدیدی را به برنامه اضافه کرد تا این برنامه هیچ شباهتی با دو سری قبل نداشته باشد. تهیه کننده سری سوم «هفت» نیز مثل دوره قبل بعد از چند برنامه تغییر کرد و محمد‌حسین رضوی که از ابتدا تهیه‌کننده بود جایش را به افخمی داد تا این کارگردان همه جوره بر اداره برنامه تسلط داشته باشد. سری سوم برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی نیز از همان ابتدا با حاشیه های فراوانی همراه بود و خیلی ها که از همان ابتدا مخالف حضور افخمی در «هفت» بودند حالا با ناکامی این برنامه بی صبرانه منتظر تغییر او هستند. 

زمزمه رفتن افخمی هم به گوش می‌رسد

زمانی که مسعود فراستی روی آنتن زنده برنامه «هفت» برای فیلم «دونده زمین» کمال تبریزی کلمه‌ای توهین‌آمیز به کار برد، موج انتقادهای گسترده به این برنامه شدت گرفت. تا جایی که تصور می‌شد بعد از قطع شدن برنامه «هفت» به دلیل پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا احتمال تغییراتی وجود دارد که چنین نشد.

اما این روزها انتقادها از «هفت» افخمی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و خبرهایی مبنی بر تغییر افخمی و تیم اش نیز شنیده می شود. مذاکراتی با افراد جدید برای هدایت «هفت» انجام شده و به محض به نتیجه رسیدن صحبت ها احتمالا افخمی و گروهش نیز باید کوله بارشان را ببندند. گویا مدیران صدا و سیما خودشان نیز به این نتیجه رسیده اند که «هفت» از زمان افخمی ریزش مخاطب بیشتری را تجربه کرده و سینماگران هم دیگر رغبتی برای حضور در این برنامه ندارند. روند حضور منتقدان، کارشناسان و سینماگران در چند برنامه اخیر هم گواه این مدعاست. جنجال های به وجود آمده در چند برنامه اخیر «هفت» به خصوص برنامه‌ای که به نقد و بررسی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی اختصاص داشت خشم عده زیادی از مخاطبان و سینماگران را در آورد و به نظر می‌رسد همه این عوامل دست به دست هم داده تا سری چهارم این برنامه با تیمی جدید روانه آنتن شود.

وقتی افخمی به گبرلو می‌بازد

اوضاع بهم ریخته سری سوم «هفت» ظاهرا صداوسیما را بر آن داشته تا در یک نظرسنجی از کارشناسان این حوزه میزان موفقیت «هفت» در دوره‌های مختلف را بسنجند. نتیجه این نظرسنجی تاکنون برتری «هفت» در زمان گبرلو را به همراه داشته و حالا دیگر کاملا واضح است که از زمان شروع مجدد این برنامه با اجرای بهروز افخمی مخاطب آن به شدت کاهش پیدا کرده است. پیامک‌های ارسالی به سری سوم این برنامه نیزحاکی از آن است که بیننده‌های کمتری پای تماشای «هفت» می‌نشینند. خبرها حکایت از این دارد که صحبت‌های اولیه برای تغییر تیم «هفت» نیز انجام شده است.

جالب اینکه مدیران صداوسیما این بار نیز سراغ برخی چهره‌ها که پیش از این نیز به آنها پیشنهاد اجرا داده بودند رفته‌اند، محمدرضا شهیدی فرد و اکبر نبوی از جمله این افراد هستند. با محمود گبرلو نیز صحبت‌هایی برای اجرای دوباره «هفت» شده، اما ظاهرا او بازگشت مجددش را منوط به پذیرفتن دو شرط از سوی صدا و سیما دانسته و هنوز جواب قطعی به درخواست مدیران مبنی بر بازگشت نداده است.

اکبر نبوی که یکی از نام‌های پیشنهادی برای اجرای سری دوم «هفت» بود یکی از افرادی است که صداوسیما برای بار سوم سراغ او رفته. نبوی درباره پیشنهاد مدیران صدا و سیما به او برای اجرا ی این برنامه گفت: «ماه رمضان امسال بود که از طرف شبکه سه پیشنهاد اجرای «هفت» را به من دادند و من رد کردم. من در مقابل این پیشنهاد مقاومت کردم چون بر این اعتقاد بودم که نباید اجرای برنامه ای که پیش از این سه بار شکست خورده را قبول کنم.» نبوی افزود: «بعد از اصرار زیاد دوستان و اینکه معتقد بودند به خاطر مصلحت سینما این پیشنهاد را قبول کنم من قبول کردم، اما بعد دیگر پیگیری از صورت صدا و سیما صورت نگرفت.»

گبرلو، نبوی یا گزینه جدید؟

خبرها حکایت از انجام مذاکره با گبرلو دارد و مشخص است حدود دو ماه پیش یعنی اوایل شهریور ماه مذاکراتی با گبرلو نیز صورت گرفته تا بار دیگر او و تیم‌اش «هفت» را با شکل و شمایلی متفاوت از آنچه در حال حاضر پخش می‌شود روی آنتن ببرند. گرچه پیش از این گبرلو تصمیم داشت برنامه ای جدید با موضوع سینما را برای تلویزیون بسازد. او در تب و تاب ارائه طرح برنامه به شبکه بوده که بیماری قلبی و عمل قلب باعث شد تصمیم‌اش به تعویق بیفتد. اما حالا اوضاع پیچیده‌تر از قبل شده و ظاهرا مدیران صداوسیما هنوز نتوانسته‌اند نظر مساعد هیچ‌کدام از گزینه‌های مطرح شده‌شان را برای اجرای «هفت» جلب کنند. شاید هم در این میان به دنبال نام‌های جدید هستند تا بیشتر از این انتقادها به این برنامه را نشوند. تکلیف «هفت» به زودی مشخص خواهد شد، اما شواهد مبنی بر این است که عمر تصدی افخمی بر این برنامه هم به پایان رسیده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir