واکنش نماینده مجلس به حضور خوانندگان منشوری در سریال معمای شاه
قاضی زاده نماینده ی مردم فریمان درباره ی حضور خوانندگان قبل از انقلاب در سریال معمای شاه توضیحاتی را بیان کرد.

قاضی زاده:ادامه حضور خوانندگان منشوری در سریال معمای شاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت!

سریال «معمای شاه» روزهای آرامی را سپری می كرد تا این كه آهنگی از ابراهیم حامدی آن را بار دیگر در صدر اخبار قرار داد. شنبه شب سكانسی از سریال در كاباره روایت می شد كه محمود قربانی (سپند امیرسلیمانی) به همراه غلامرضا پهلوی(با بازی علی فرجام‌فر) به‌کاباره‌ای می‌روند که ابراهیم حامدی در آنجا مشغول آواز خواندن است.
این بخش از سریال به طرفه العینی در كانال های تلگرامی دست به دست شد و هر كسی از ظن خود درباره آن نظر داد. پیش تر و همزمان با پخش صدای ویگن در «معمای شاه» خبر رسیده بود برخی آهنگ های پیش از انقلاب با گریم خواننده های شان در «معمای شاه» نشان داده خواهد شد.سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما درباره حضور ابی و دیگر خوانندگان در «معمای شاه» اظهارنظر کرده است.

سرنوشت مبهم «معمای شاه»

نخستین مساله ای كه با سید احسان قاضی زاده در میان می گذاریم، دیدگاه شورای نظارت بر صدا و سیما درباره پخش صدای ابراهیم حامدی است:
« در «معمای شاه» یك بیان تاریخی صورت گرفته است. ما باید موضوع را در شورای نظارت بر صدا و سیما بررسی كنیم و در آن جا فیلم صحنه مذكور را مرور خواهیم كرد و نتیجه بعد از بررسی اعلام می شود.»
به قاضی زاده می گوییم خبرها حکایت از آن دارد که در روزهای آینده دیگر خواننده‌های قبل از انقلاب نیز به جمع کسانی که تصاویرشان در سریال «معمای شاه» پخش می‌شود، خواهند پیوست:
«ما با صدای خواننده زن قطعا مشكل داریم و برای مان خط قرمز است؛ البته باید درباره صحت و سقم این كه واقعا قرار است صدای زن پخش شود یا نه كسب اطلاع كنم . درباره این كه دیگر خواننده های زمان شاه قرار است در «معمای شاه» مورد استفاده قرار گیرند، بزودی در شورا بررسی خواهیم كرد.»

انتقادهای سابقه دار

درباره این كه واقعا شورای نظارت بر صدا و سیما ، مسولان تلویزیون را قانع می كنند كه جلو پخش صدای دیگر خوانندهای پیش از انقلاب را بگیرند یا نه طی روزهای آینده و بعد از جلسه شورا معلوم می شود.
 سید احسان قاضی زاده هاشمی بحث را فراتر می می بیند و می گوید:
« قبلا دیدگاه هایی درباره «معمای شاه» به ما رسیده بود. انتقادهایی به خود بنده منعكس شد كه به مسولان معاونت سیما ارائه دادم.»
او رئوس انتقادها را این طور برمی شمرد:
« مهم ترین انتقاد پررنگ تر نشان دادن نقش آیت الله طالقانی نسبت به نقش حضرت امام (ره) بود ، برخی از انتقادها هم نوع روایت تاریخ را شامل می شد كه منتقدان معتقد بودند به روایت به ذكر منابع خاص و یا به نگاه و قاب كارگردان محدود شده و  همه چیز را در برنمی گیرد.»
  این نماینده مجلس در ادامه نظر شخصی خود را درباره دلایل بروز چنین انتقادهایی این طور بیان می كند:
« قالب سریال این بوده كه بیان تاریخی داشته باشد و اگر مقطع مقطع روایت می شد شاهد قوام قصه می بودیم. و یا ملودرامی كه از طریق خانواده دكتر وزیری شكل گرفته در خیلی موارد هماهنگ با ماهیت بیان تاریخی سریال نیست.»

سریال خوب به صدای منشوری نیاز ندارد

یكی از موارد مشترك در كامنت های مردم این است كه «معمای شاه» با اضافه كرده خواننده های پیش از انقلاب قصد تزریق جذابیت كاذب دارد و از این طریق خواسته ضعف قصه را بپوشاند. قاضی زاده هاشمی هم چنین رایی دارد:‌
«استفاده از ابزارهای متنوعی مثل خواننده ها و آهنگ های پیش از انقلاب برای نشان دادن فضا حقیقی بوده. اما بنظر من اگر بجای تاكید بر این موارد، تاكید بر قصه و بیان های تاریخی می بود سریال ماندگارتر می شد.  البته گزارش هایی داریم كه بر آمار مخاطبان «معمای شاه» روز بروز افزوده شده. »

چرا «معمای شاه» موفق نیست؟

سید احسان قاضی زاده هاشمی به واسطه عضویت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بر سریال های تلویزیونی اشراف دارد برای همین می توان به دیدگاهش درباره كیفیت «معمای شاه» اعتماد كرد. او ابتدا می گوید: « موفق نشدم همه قسمت ها را بخاطر مشغله كاری ببینم. هر وقت فرصت می شود «معمای شاه» را می بینم اما سراغ بعضی سریال ها به دلیل كیفیت نازل شان نمی روم ؛‌مثل «همسایه ها» كه از شبكه دو به شبكه نسیم رفته را نمی بینم. «معمای شاه» اما استراتژیك است.»

 با این مقدمه سراغ تحلیل چرایی عدم موفقیت سریال می رود:
« من سطح مشاورهای سریال را خیلی قوی ندیدم ؛‌تعداد مشاورین و گروه نویسندگان در حوزه تحقیق فیلمنامه باید بیشتر می بود. یا حتی استفاده از لوكشین های متنوع سریال به لحاظ جذابیت بصری و داستانی قوی جا داشت قوی تر شود. حتما تحقیق زیاد شده اما این كه پژوهش ها چطور تبدیل به قصه بشود مهم است. البته نسل جوان كه متولد دهه شصت و هفتاد هستند سریال را می بینند منتهی بیشتر از بعد نگاه تاریخی؛ چون اطلاعات شان كم است. اما كاش جذابیت داستانی و بصری به مراتب بیشتر می بودكه نتیجه آبرومندانه تر می شد.»

 قاضی زاده هاشمی بار دیگر تاكید می كند اگر اثر قوی باشد نیاز به  افزوده كاذب ندارد:‌
« فیلم هایی داریم كه فضای آن زمان را بخوبی منتقل می كنند. شاید هزینه ها بالا می رفت اما سریال واقعی تر می شد. »

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:cinemajournal.ir