جاه طلبی های انتحاری مهران مدیری!
مهران مدیری در «دورهمی» انتقادش به دولت را علنی کرد. این شیوه چه عواقبی برای او دارد؟ چرا قبلا زبان گویای مردم نبود؟ اصلا ماجرا چیست؟

آیا انتقادات مهران مدیری از دولت به دلیل تسویه حساب شخصی ست؟


انتحار مدیری

کمتر شبی هست که پلاتوی پایانی مهران مدیری سوژه نشود. عمده گفته های او نقدهای تند اجتماعی است که گاهی مرجع آن به دولت بر می گردد. اگر تا حالا گفته هایش در واکنش به مذاکرات هسته ای و دریاچه ارومیه و مهاجرت و... سوءبرداشت تعبیر می شد، او سرانجام به شکل مستقیم از موضعش پرده برداشت.

سوژه برنامه درباره قول و عمل به وعده بود. مدیری ابتدا توضیح داد از دلخوری ها مطلع است:
«خیلی ها به من می گویند ته برنامه اینها چیه می گویی؟ پیغام می دهند نگو، نکن. چرا اینجوری می کنی؟ چیزی که می گویم خصومت شخصی نیست. من زبان مردم هستم... نمی دانم این چیزها که می گویم از تلویزیون پخش می شود یا نه ولی می گویم. مردم مطالبه دارند یعنی هر کسی که یک رای داده شخصا مطالبه دارد. می خواهد که به آنچه گفتید عمل کنید. توی سه چهار سال گذشته خیلی کارهای درجه یک شد ولی به خیلی از وعده ها به هر دلیل عمل نشد. یا نخواسیتد یا نتوانستید. اما این دوره تو را خدا به وعده تان عمل کنید.

دورهمی

دورهمی

تسویه حساب شخصی بر سر «در حاشیه»؟

اشاره کردیم که اولین سریال تلویزیونی مهران مدیری همزمان با دولت یازدهم« در حاشیه» است. مدیری با انرژی زیاد به تلویزیون بازگشته بود و می دانست این کوچ اجباری به شبکه نمایش خانگی به ضررش تمام می شود. بازگشت او از همان ابتدا با حواشی و اما و اگر همراه بود. به دلیل اعتراضات و انتقاداتی که از زمان مشخص شدن موضوع سریال، از طرف جامعه پزشکی عنوان شد، نام سریال از «اتاق عمل» به «در حاشیه» تغییر یافت و کمی بعد از نقدهای تند و شوخی ها در سریال خبری نبود.

پای وزیر بهداشت هم در میان است؛ ورزی که رییس کل نظام پزشکی نسبت به عواقب پخش «در حاشیه» هشدار می داد کمتر کسی گمان می کرد آقای وزیر در آستانه پخش در برنامه ای خطاب به محمد سرافراز رییس وقت سازمان صدا و سیما اعتراضش را نسبت به پخش نوروزی سریال اعلام کرد. حتما می دانید که سریال ابتر شد، داستانش تغییر کرد و فصل دوم در زندان خسته کننده و کسالت بار بود. مدیری حتی جلوی دوربین «در حاشیه 2» نیامد و دلش با سریال نبود. کاراکتر اعتراضی او علیه دولت، تسویه حساب شخصی است؟ چه بسا نباشد ولی راه تاویل باز است دیگر.


نقدهای سابقه دار

شمایل مهران مدیری در برنامه جمعه شب به سوءبرداشت ها پایان داد؛ حالا می توان مرجع هر آنچه از حرف های کنایی در «دورهمی» زده را پیدا کرد. حتی برداشت های رسانه های اصولگرا از حرف های او در ایام انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجرت اشتباه نبوده و نمی توان به این فرضیه استناد کرد که مدیری «بی منظور» حرف می زند و پلاتوهایش نقد اجتماعی است.

کمی پیش تر به دولت طعنه ای زد که مشکل آب دریاچه ارومیه حل شده؛ منتها با مطایبه فراوان و خنده هایی از ته دل که «شوخی است دیگر» و البته در ایام انتخابات بریده این قسمت «دورهمی» استناد منتقدان دولت شد. سال پیش یک جمله عرصه را بر مدیری تنگ کرد:
«اگر دل و جرات بعضی از کارها را ندارین، چرا پست هایی را می گیرد که انجام وظایفش دل و جرات می خواهد؟»

مجموعه دورهمی

مجموعه دورهمی

مدیری اما در چند برنامه بعد با خونسردی جواب داد سخت نگیرید... شاید برخی هواداران دو آتیشه تیم مذاکره کننده که علیه مدیری واکنش های تندی داشتند را آرام کرد اما زمان موضع گیری ها و ادبیات بعضا عجیبش (مثل بتمرگ)، بین او یک مجری دلسوز که می خواهد زبان مردم باشد، فاصله می اندازد.


تعارض رفتار مدیری با مانیفست معاون سیما

می توان در تلویزیون زبان مردم بود؟ اگر بله که یک تعارض شکل می گیرد. حتما خاطرتان هست که سال پیش و بعد از فاجعه پلاسکو عادل فردوسی پور بخش زیادی از برنامه 90 را به این مسئله اختصاص داد. اگرچه برخی آیتم ها و گفت و گوها فوتبال زده شده بودند اما مخالفان حق داشتند به فردوسی پرو بتازند که «خلط مبحث شده!» حتی کمی بعد مرتضی میرباقری در نشست معرفی برنامه نوروزی با سوال خبرنگاری مواجه شد که چرا عادل فردوسی پور در برنامه 90 به پلاسکو پرداخته.

معاون سیما هم بر فردوسی پور و دیگر چهره های تلویزیونی تاخت: «درباره برنامه 90 به نظرم دوستانی که سلبریتی می شوند احساس می کنند در هر زمینه دستی دارند. برنامه های تخصصی هم تجربه و هم شناسنامه لازم دارد اما گاهی دوستان تابع احساسات می شوند. باید حرمت آنتن را بدانیم. وقتی کسی مورد اقبال است نباید هر احساسی را بروز دهد.» این مانیفست شامل مهران مدیری نمی شود؟ واقعا می تواند زبان گویای مردم باشد؟ شاید هم مسئولان صدا و سیما با مجری «دورهمی» در برجسته کردن نقدهای دولت همسو هستند.


زبانی که ساکت بود!

شمایلی که مدیری می خواهد از خود بسازد، ریشه در چه سبقه ای دارد؟ آیا از روزی که محبوب شده زبان گویای مردم بوده؟ بیایید برخی از مهمترین سریال های انتقادی او را مرور کنیم. مهم ترین شان «نقطه چین» است که در دوران اصلاحات روی آنتن رفت. نقدهایش گل درشت نبود و بیشتر رفتار اجتماعی را زیر ذره بین می برد.

همزمان با اعتراض نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت ها،  مدیری با این اتفاق شوخی کرد و البته تلویزیون در برابر اعتراض برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت ها، مدیری با این اتفاق شوخی کرد و البته تلویزیون در برابر اعتراض برخی نماینده ها که مدعی اهانت بودند، از او حمایت کرد.

پایه «شب های ببره» هم در دولت اصلاحات ریخته شد اما شوخی های سیاسی و اجتماعی فراجناحی بود و «همه» را شامل می شد. در دولت نهم سه سریال مهم او پخش شد؛ مدیری در «باغ مظفر» رو به دوربین پلاتو می گفت اما به رغم کاستی ها زبان مردم نبود. در «مرد هزار چهره» به سیاسیون کاری نداشت و جریان روشنفکر را نواختم. «قهوه تلخ» نقد قدرت بود و اشاره مستقیم به مسائل روز نمی کرد. در دولت یازدهم «شوخی کردم!» را روانه بازار کرد که نقد اجتماعی اش غالب است و «در حاشیه» او روی آنتن رفت.


زبان زیاد است!

حتما لازم است در پایان گزارش توضیح دهیم که تکلیف ما با مهران مدیری روشن است؛ او را کمدینی محبوب می دانیم و بارها ستایشش کرده ایم. اگر نقدی هم بوده فنی است. وانگهی معتقدیم حق مدیری است که نقد سیاست و اجتماع کند ولی نه با این شیوه ای که در پیش گرفته. او و تیم همراهش به اندازه کافی زبان نمایش رامی دانند و بلدند طوری حرف بزنند که هم اثرگذار باشد و هم رنگ و بوی خصومت نگیرد. تازه بماند که بر سر  مفهوم «مطالبه گری از دولت» اختلاف ها است و برخی چهره های سیاسی «ولو منتقد دولت روحانی) چنین شیوه هایی را غیرکارشناسی می دانند.

مهران مدیری هنرمند محبوبی است اما شیوه ورود مستقیم به سیاست از پایگاهش می کاهد و میزان اثرگذاری اش در بزنگاه های مورد نیاز را کم می کند. و از همه که بگذریم، تلویزیون خودش به اندازه کافی زبان مردم است و بعد از انتخابات در بخش های مختلف خبری میان هموطنان رفتن و خواسته شان را جویا شده و نکته آخر؛ مدیری می تواند زبان مردمی باشد که به صدا و سیما نقدهای جدی دارند؟

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه هفت صبح