دلایلی که باعث شد فکر کنیم مدیران تلویزیون با مخاطب لج کرده اند !
لیست فیلم های انتخاب شده برای پخش در ایام نوروز نشان از در نظر نگرفتن سلیقه مخاطب توسط مدیران دارد.

تلویزیون با کدام فیلم های سینمایی در نوروز از مخاطبانش پذیرایی خواهد کرد؟

طبق اعلام روابط عمومی صدا و سیما قرار است در نوروز 97 فیلم های «اروند»، «ویلایی ها»، «دریاچه ماهی»، «اشنوگل»، همچنین «نفس»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «آزادی مشروط»، «یتیمخانه ایران»، «برادرم خسرو»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، «بیست و یک روز بعد»، «گیتا»، «مرگ ماهی»، «گمیجی» و «قهرمانان کوچک» از تلویزیون پخش گردند.

نگاهی به آمار فروش هر کدام از این فیلم ها نشان می دهد به جز سه الی چهار تای آن ها, مابقی فیلم ها با اقبال مخاطب مواجه نبوده اند. و به طور تقریبی میتوان گفت که نشان چندانی از فیلم های پر فروش چند سال اخیر, چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه طنز را در این لیست نمی بینیم. پس میتوان حدس زد که مدیران سیما اساسا در انتخاب برنامه های شان وقع چندانی به سلیقه مخاطب نمی نهند. چرا که توقع می رفت در بازار گرمی برنامه های شبکه های ماهواره ای در برنامه سازی برای ایام عید, حداقل چند فیلم از آثار پر فروش سینمای ایران که مورد استقبال مخاطبان در دو سال اخیر قرار گرفته اند را در این لیست ببینیم.

از آن جایی که اکثر آثار اعلام شده در این لیست به نوعی کارهای ارزشی محسوب می شوند, چنین به نظر می آید که مدیران سینما پس از شکست برخی از این آثار در گیشه سعی در تزریق آن فیلم ها به جامعه از طریق تلویزیون را دارند. هر چند در میان آن ها تعداد کمی هم که موفقیت نسبی در گیشه را داشته باشند هم, به چشم میخورد, ولی کلیت فیلم های انتخابی نشان می دهد که , مدیران تلویزیون بدون در نظر گرفتن تلخی های سال گذشته که چندین بار قلب ملت ایران را به درد آورد, فیلم هایی با مضامینی تلخ و غمبار را برای پخش در تعطیلات نوروز انتخاب نموده اند.

هر چند که در جریان نشست اعلام برنامه‌های نوروزی تلویزیون، مشخص شد که بالاخره کلاه قرمزی به آنتن بازمی‌گردد و در کنار این خبر خوب برای طرفداران این مجموعه، فصل پنجم سریال «پایتخت» سیروس مقدم نیز در کنداکتور قرار دارد که البته ظاهراً این بار به همه جا می‌پردازد، به جز پایتخت! اگر فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» سامان مقدم نیز پخش شود، احتمالاً مهم‌ترین برگ‌های برنده تلویزیون در نوروز در کنار شوهای نوروزی، همین سه برنامه خواهد بود.

پس نمیتوان احتمال داد که امسال با پخش چنین فیلم هایی تلویزیون بتواند سطح وسیعی از مخاطبان را جذب نماید. حتی اگر برای نمایش این فیلم ها در تلویزیون هزاران دلیل موجه وجود داشته باشد آیا عقلانیت حکم نمی‌کرد در کنار این فیلم‌ها شاهد خرید دست کم ده فیلم از صدرنشین‌های جدول فروش در چند سال اخیر و نمایش‌شان در بهترین زمان‌ها برای جذب مخاطب و آگهی بودیم؟

آیا ارائه چنین لیستی به مثابه در نظر نگرفتن سلیقه مخاطب نمی باشد؟ آیا باز هم با چنین تصمیماتی توقع دارند مخاطبان جذب شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نشوند؟!
 
امیدواریم تنوع و کیفیت ویژه برنامه‌های تحویل سال 1397 بیش از سال‌های پیشین باشد و اقدامی فراتر از دعوت یک گروه سلبریتی و حرف‌های خودمانی با آنها را در برنامه‌های نوروزی رنگارنگ تلویزیون شاهد باشیم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ