کتایون ریاحی در دورهمی: از ماجرای عاشقی تا انتقادات جسورانه از مدیری و مسئولان + فیلم کامل
برنامه تلویزیونی دورهمی، شب گذشته با حضور کتایون ریاحی روی آنتن رفت.

رهبران جهان به شعور مردم احترام نمی گذارند

مهران مدیری در ابتدای این گفت و گو به آغاز فعالیت هنری کتایون ریاحی با نویسندگی اشاره نمود و کتایون ریاحی در پاسخ چنین گفت: 

من از وقتی که سواد خواندن و نوشتن آموختم، چیزهایی مثل رویا و قصه هایم را می نوشتم. کم‌کم علاقه ام به نوشتن بیشتر شد وترجیحم این بود که نویسندگی را در حوزه کودک ادامه دهم. بعد از آن به فیلمنامه نویسی روی آوردم و بعد بازی در اولین کارم به نام زیر سایه همسایه را تجربه کردم.

مهران مدیری: چه سالی؟

کتایون ریاحی : شما بچه بودید...
مدیری: خدا را شکر... در چه سالی؟

کتایون ریاحی: من با سال ها میانه ای ندارم. مهران مدیری: چند سال تان است؟ ریاحی: هر چه به نظر می آید ولی سن من را همه می دانند.

مدیری: متولد 40 هستید و 56 سال تان است؟ ریاحی: نه 61 بیشتر به من می آید...

مدیری سپس در مورد خصوصیات متولدین دی ماه از کتایون ریاحی پرسید و کتایون ریاحی در پاسخ به وی گفت:

دی ماهی ها صبور خانواده دوست و رهبر هستند.

مدیری در ادامه پرسید من شنیده ام عصبانیت دی ماهی ها بسیار تند می باشد.چه کار میکنید مگر؟و ریاحی در پاسخ گفت:

من کاری نمیکنم بقیه فرار می کنند.

مدیری در ادامه از وی پرسید که چه چیزهایی وی را عصبانی میکند و خط قرمزهایش چیست؟

معمولا بی انصافی عصبانی ام میکند ولی معمولا اجازه نمیدهم در موردم بی انصافی کنند.

ریاحی در ادامه درباره روند بازی خود اظهار کرد:

بعد از زیر سایه همسایه یک سینمایی بازی کردم که بنا به دلایلی نصفه کاره ماند و بعد فیلم پاییزان را بازی کردم.

وی در خصوص کم کاری خودخواسته در این سالها گفت:

الان ۱۵ سال است که بازی نکرده‌ام؛ گفتم که دیگر بازی نمی‌کنم و یادم است شما در آن زمان گفتید نهایتاً دو سال بتوانم دوام بیاورم! اما اگر بدانم بازی در کاری نقطه عطف بازیگری و کارنامه هنری من می شود، باز هم بازی می‌کنم. هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مدیری از کتایون ریاحی علت دور شدنش از بازیگری را پرسید و کتایون ریاحی گفت:

به خیلی دلایل از دلایلی شخصی و خانوادگی گرفته تا مسائل مربوط به آخرین کارم و نیز مصائب سینما. بخشی که مربوط به سینما می شود, همچنان ادامه دارد, چرا که سینما به آن بلوغ ایده ال هنوز نرسیده است. من هم که شدید عصبانی می شوم. میخواهم مثالی بزنم که مربوط به شما می شود. ما زمانی که برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه رفته بودیم, شما به عنوان یک همکار, به همکاران دیگر که همه گی به واقع برای کمک رفته بودند,اسامی سلبریتی و یک لیبریتی و ... نهادید. من هم جز کسانی بودم که به این سفر رفته بودم, من البته یک لیبریتی هم نیستم. ولی دیگر تحمل این رفتارها تا جایی قابل تحمل است, از جایی به بعد توقع می رود, که سینما و سینماگران به بلوغ برسند, و متوجه شوند کارشان و حرکت شان چقدر عظیم به نظر می رسد, شما در حال حاضر یک تریبون را در اختیار دارید, و در این تریبون می توانید الگویی برای میلیون ها نفر باشید. می شود در این تریبون از خانواده سینما حمایت کرد و بحران ها تبدیل به فرصت شوند, و یا نه آن را تبدیل به بحرانی دیگر کند,ما هنوز در خانواده سینما به بلوغ نرسیده ایم. هنوز در نظر نگرفته ایم که در سینمای و در تلویزیون اگر تریبونی در اختیار داریم از طریق آن می توانیم, چه تاثیری روی بچه ها و مردم بگذاریم.

مهران مدیری نیز پاسخ داد:

من اصلا نظر ندادم, فقط از مهمانان پرسیدم که آیا به کرمانشاه رفتید , و یا به نظرتان این کار دست است یا خیر؟ ولی هرگز حرف های قدیمی ام را پس نمیگیرم  میگویم به جز آن هایی که واقعا برای کمک رفتند, عده ای تنها برای دیده شدن رفتند. قبول ندارید؟ اما برخی توانستند میلیاردی کمک جمع کنند و حضورشان باعث روحیه دهی شد.

کتایون ریاحی گفت:
این حرف ها باعث نشد به من بربخورد, اما اگر من جای زلزله زده ها بودم و برنامه شما را میدیدم چنین میگفتم که, من هنوزهم در سرما هستم, من هنوز در حال لرزیدنم...یکی از آقایان مسئول حتی چنین تهمتی را زده بود که برخی از هنرمندان پول جمع کرده اند و ندادند!! این آقایان اگر خودشان کارشان را درست انجام دهند, دیگر نیازی به این کارها نبود.

مهران مدیری از وی پرسید اگر چه کاری به شما پیشنهاد شود, قبول خواهید کرد و کتایون ریاحی در پاسخ گفت؟

نمی خواهم فقط نقش اول زن باشم میخواهم نقش اول واقعی کار باشد.

ریاحی از چند فیلم سینمایی نام برد که که به نظرش نقاط درخشانی در سینمای ایران هستند و امیدوار کننده هستند:

ماهی و گربه , ابد و یک روز و ...

کتایون ریاحی در پاسخ به سوال همیشگی مهران مدیری درباره عاشق شدن گفت:

به خاطر این سوال نمی‌خواستم به برنامه بیایم و رفتم زیر سُرم (خنده). اما بگذارید برایتان یک قصه تعریف کنم؛ روزی یک مار عاشق می شود و بعد از ماه ها که با خود کلنجار می رود، تصمیم می گیرد با عشق خود صحبت کند. روزی که عزمش را جزم می کند و جلو می رود، می‌بیند عشقش شیلنگ بوده! ما همه عاشق تصورات ذهنی خودمان می شویم، اما وقتی جلوتر می رویم، می بینیم شیلنگ است. مدیری هم با اذعان به تجربه خود در عشق های شیلنگی، پاسخ ریاحی را تحسین کرد و گفت: پاسخ هوشمندانه و زیرکانه ای بود.

مدیری از کتایون ریاحی پرسید در جایی خوانده ام که شما مردم دوست و مردم گریز هستید, از کی این گونه شدید؟

و ریاحی گفت: از همان اول این گونه بوده ام, اما هر چه می گذرد بدتر می شوم, من این موضوع را فقط به اجتماع ایران ربط نمیدهم این معضل جهانی ست. رهبران جهان به شعور مردم احترام نمی گذارند. ما سازمانی داریم به اسم سازمان ملل اما اسمش در واقع باید سازمان دول بود چرا که تنها مربوط به مسائل دولت ها تا ملت و ربطی به ملت ندارد. ما گیر داده ایم به انرژی هسته ای. تا مبادا انرژی هسته ای همه مردم را نابود کند, و به این صورت قصد فریب مردم را دارند, در حالیکه شاهد رشد و پیشرفت کارخانه های اسلحه سازی هستیم. و همه دارند همدیگر را میکشند, هر چند من به خرد جمعی خیلی اعتقاد دارم, مردم با دموکراسی درونی همه چیز را میبینند, و به رهبران لبخند می زنند. بالاخره دنیای جدید اتفاق خواهد افتاد. بدون جنگ و بدون خشم و بدون خونریزی.

کتایون ریاحی بزرگترین معضل جامعه امروز را دوگانگی و دو رویی می داند. و در این راستا توضیح داد:

سال هاست درگیر این دوریی شده ایم و این مشکل روز به روز در حال بحرانی تر شدن است. از این دو رویی به خیلی جاها می رسیم. نمیدانم شما میخواهید از این دو رویی به کجا برسید. به گونه ای که نسل های آینده قابل کنترل نخواهند بود. 

دو بحران دیگر داریم یکی آب و یکی هم آلودگی هوا, آب فقط مال ما نیست, برای نسل های آینده هم هست. ما موظفیم از آن محافظت کنیم. مسئولان با من ...

مهران مدیری به کتایون ریاحی گفت: شما همیشه خوشبین و امیدوار به نظر می رسید. ریاحی گفت:

چون می توانم یاس فلسفی ام را پنهان کنم.

کتایون ریاحی در مورد معضل الودگی هوا گفت:
چرا خودروهای هیابریدی این همه گران هستند؟ آیا علاقه دارند, آلودگی هوا بیشتر شود؟ مسئولان از طرفی میگویند, ما به شعور مردم احترام میگذاریم, از طرفی طرح ترافیک را می فروشند. خودروهای داخلی ما یگانه سوز  هستند. چرا کارخانه های اسمبلی خودروی دوگانه سوز ایجاد نمیکنند. چرا تعرفه ورودی خودروهای دوگانه سوز این همه زیاد هستند. مسئولان معمولان گناه مشکلات را به گردن همدیگر می اندازند, اما نقش خود را نادیده می گیرند. من مدت کوتاهی در زمینه ناشنوایان فعالیت نموده ام, توانسته ام تفاوت های زیادی ایجاد نمایم. (با لحن شوخی) مسئولیت این کار را به من بسپارند تا درستش کنم. ولی گذشته از شوخی اجازه مداخله به مردم را هم بدهند, شما هم نگویید سلبریتی ها مداخله نکنند. (که این حرف با تشویق مردم رو به رو شد.)

کتایون ریاحی در پاسخ به پرسش همیشگی دورهمی در مورد احساس خوشبختی گفت:

خیلی آنی و لحظه ای. تا می آیی خوشبختی را احساس کنی از بین می رود. و تا باید انتظار بکشی تا بازگردد.

ریاحی در پایان، بر خلاف دیگر مهمان های دورهمی با هدف کمک به کودکان کم شنوا و ناشنوا، به موزه دورهمی ۱۰ دختر و ۱۰ پسر ناشنوا،  به اضافه ۲ فرزند افغان داد تا موزه هزینه آنها را بر عهده بگیرد!


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ