سوتی های هیجان انگیز تلویزیون ایران با قابلیت صدور بین المللی
بسیاری اوقات در برنامه های تلویزیونی مجریان و برنامه سازان در حین پخش زنده سوتی های جالبی می دهند.

خودکفایی تلویزیون ایران در صنعت سوتی


اخیرا شاهد یک سوتی جدید از آقای رشیدپور در برنامه «حالا خورشید» بودیم که نام گلزن برتر ایرانی مسابقات فوتسال بانوان آسیا را اشتباه اعلام کرد و سرمربی تیم هم خیلی متین، این سوتی آقای مجری را رفع و رجوع کرد! خوشبختانه یادآوری سوتی هایی که مجری ها و بازیگران و سایر هنرمندان وطنی داده اند، خیلی سخت و دور از ذهن نیست. اصلا انگار در این باره به خودکفایی رسیده ایم و حتی بعضی ها را هم می توانیم در حد بین المللی صادر کنیم. به‌خصوص گزارشگران ورزشی، مثل جواد خیابانی که خودش هم بارها به این که بدون سوتی نمی تواند مسابقه ای را اجرا کند، اشاره کرده است. یا جریان استاد «علیفر» که یک کاربر فضای مجازی با تغییر نام سازنده استادیوم محل بازی در ویکی‌پدیا به «امیر دولاب»، باعث گاف تاریخی جناب علیفر شد.

ماجرای «خاله نرگس و ماشین لباسشویی فرنود» هم که جزو اتفاقات نادر پخش زنده های تلویزیون بود.

یا لهجه و زبان آن مجری خونگرمی که می خواست از یک توریست خارجی درباره هوا سوال کند و می پرسید: «هوا چطور؟ هوا گرم؟» یا حضور یک کودک در برنامه ماه عسل و شیرین‌کاری صوتی اش(!) و عکس العمل احسان علیخانی به این صدا. امروز می‌خواهیم چند نمونه از بامزه‌ترینِ این ماجراها را مرور کنیم.

 
فصل‌های مختلفِ برنامه هفت گنجینه ای از سوتی ها و گاف ها بود. چه موقعی که فریدون جیرانی نمی دانست هنوز روی آنتن است و از نیاز مبرمش به دست شویی گفت، چه آن وقتی که مسعود فراستی در نقد فیلمی، توصیفی عجیب برای کارگردانش به کار برد و فیلم سازی او را با واژه ای عجیب‌تر تعبیر کرد. هرچند مجری بعدا اعلام کرد در هیاهوی برنامه متوجه حرف منتقد نشده و از مردم و کارگردان عذرخواهی کرد.

گاف بزرگ تر این برنامه این بود که در فصلی دیگر، منتقد برنامه خیلی غیرمنتظره با سیگار و زیرسیگاری جلوی دوربین آمد و مشغول صحبت شد. هرچند دوربین به اشتباه استودیو را نشان داده بود ولی به هرحال در نوع خود بی سابقه بود. البته این بی هوا روشن شدن دوربین ها و میکروفن ها بارها کار دست مجریان و مهمانان برنامه ها داده است.

خانم مژده لواسانی یکی از برنامه هایش را این طور شروع کرد که «سلام، امروز شنبه است و اتفاقا اول هفته»! انگار به طور اتفاقی این شنبه اول هفته هم شده است. یا در برنامه دیگری مهمان برنامه که داشت ماجرایی را تعریف می کرد، به جای آن که بگوید «بعد از تولد پسرم»، گفت «بعد از تولید بچه ام»!

سوتی های برنامه های خانم آزاده نامداری هم در زمان اجرایش ستودنی است. حتما چندین کلیپ از شکستن دکور و میز و صندلی در زمان اجرایش را دیده اید و عکس العمل شدیدش به این موارد را به یاد دارید. دلیل تعریف کردن دختران حمید استیلی از بازی با پدرشان جلوی دوربین زنده هم یکی از آن گاف های خط قرمزی بود که با درایت مجری به خیر گذشت.

یکی دیگر از سوتی هایی که در ذهن ها ماندگار شد، جریان «قطر به سفر» بود که آقای حیاتی، اخبارگوی باسابقه سیما به جای «سفر به قطر» به زبان آورد و حتی خودش هم خنده اش گرفت!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه خراسان