وقتی که برنامه های صدا و سیما بستر تحقیر زنان می شود
این یادداشت با نگاهی انتقادی, مضامین و کلیشه های جنسیتی را در برنامه های پرمخاطب تلویزیون واکاوی می کند.

انباشت کلیشه های جنسیتی در برنامه های تلویزیون

نگاه ابزاری به زنان در بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌ها و اظهارنظرها در تلویزیون کاملا مشهود بود و البته مورد اعتراض هم قرار گرفته است. یکی از نقطه‌های اوج هم در برنامه خندوانه رامبد جوان بود؛ هنگامی که درباره ترس این زنان قهرمان از «سوسک» پرسیده شد.

یکی از کانال‌های تلگرامی مورد دوم را زمانی می‌داند که جناب‌خان، عروسک این برنامه، گفت که زنان ورزشکار بازی را دوساعت دیرتر شروع می‌کنند، به دلیل طول‌کشیدن آماده‌شدن زنان و مهم‌بودن «چی‌پوشیدن» برای زنان.به‌تازگی هم نشستی برگزار شد که در آن، برنامه دورهمی، ساخته و اجرای مهران مدیری را جنسیت‌زده دانست.


اعظم راودراد در نشست "بازنمایی جنسیت در برنامه‌های سیمای ملی" با تأکید بر برنامه دورهمی گفت:

مهران مدیری به‌عنوان یک هنرمند، شخصی خلاق است و بحث ما اینجا بحث ارزشیابی توان هنری او نیست، بلکه هدف ما پرداختن به مسائل اجتماعی لابه‌لای این آثار باید باشد. معمولا رسانه‌ها کمتر پیش می‌آید که باورهای موجود را به چالش بکشند و این چندان عجیب نیست. در همه این برنامه‌ها تا به امروز که برنامه دورهمی مدنظر تحلیل ماست، همچنان غلبه زن سنتی را می‌بینیم،همراه با اغراق‌هایی که به طنز برمی‌گردد. البته او، هم زن و هم مرد را هجو می‌کند، اما بحث این است که در عین این هجوسازی، کلیشه‌های مسلط جنسیتی را همچنان پررنگ می‌بینیم و موقعیت مسلط مردانه که در برنامه دورهمی به صورت آشکار و نهان، حمایت می‌شود؛ مثلا مهران مدیری از واژه زن‌ذلیلی زیاد در برنامه‌هایش استفاده می‌کند.

‏در شبکه‌های اجتماعی کاربران علاقه‌مند و حساس با دو هشتگ #کلیشه_های_جنسیتی و #جنسیت_زدگی_گفتمان درباره مسائل مختلف زنان و کلیشه‌هایش اظهارنظر می‌کنند. هرچند برخی اظهارنظرها هم کاملا از فضای زنان ایرانی مسلمان به‌دور است و می‌توان از کنارش به‌راحتی گذشت.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق