مشکلات «دلدادگان»؛ از تداخل با مسابقات ورزشی تا پایان غیرمنتظره
برخی عوامل سریال «دلدادگان» روز گذشته با ارائه توضیحاتی درباره پایانبندی این مجموعه، به برخی پرسشهای مخاطبان پاسخ داده و تاکید کرده بودند که صداوسیما هیچ دخالت و سانسوری در قسمتهای پایانی نداشته است. آنها امروز هم در نشستی با اهالی رسانه که در سالن همایشهای سازمان صداو سیما برگزار شد، بار دیگر بر این موضوع تاکید کردند.
نشست خبری سریال «دلدادگان» با حضور عوامل این مجموعه از جمله کارگردان منوچهر هادی، تهیهکننده ایرج محمدی و همچنین بازیگرانی از جمله ملیکا شریفی نیا، سانیا سالاری، نویسنده بابک کایدان و غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج، سمیرا حسن پور و علی سخنگو امروز ـ شنبه ـ برگزار شد.
ایرج محمدی، تهیهکننده در سخنانی از مدیران سیما تشکر کرد که دست به دست هم دادند تا سریال را بسازند.
بیشتر بدانید : پایان افتضاح سریال دلدادگان و جای خالی اتفاقات جذاب در قسمت آخر
او از منوچهر هادی هم تشکر کرد و گفت: کارگردانی که فیلمهایش فوق میلیاردی میفروشد و در بحث نمایش خانگی هم فوق میلیاردی میفروشد، اولین بار که سناریو را به او دادیم، موقعی که میخواستیم عقد قرارداد کنیم با دستمزدی بسیار پایین گفت من این کار را فقط و فقط برای مردم انجام میدهم. در صورتی که میتوانست با مبلغ پایین کار نسازد و به دنبال کار سینمایی برود.
او ادامه داد: این سریال ابتدا قرار بود با نام پاهای بیقرار ساخته شود و و البته با عنوان پاهای بیقرار کار را شروع کردیم اما به خاطر عشقی که به کار داشتیم، نام آن را به عنوان دلدادگان تغییر دادیم.
او درباره حاضر نشدن پانتهآ بهرام در صحنههای پایانی سریال دلدادگان، گفت: احترام ویژهای برای خانم پانتهآ بهرام قائلم اما به دلیل مسائل مالی که پیش آمد در قسمت آخر ایشان از کار خداحفظی کردند. بارها سعی کردیم وساطت کنیم و حتی به منزل او رفتیم اما راه نیامدند و در نهایت نتیجه پایانبندی ما هم به این برمیگشت که کاراکتر ایشان دستگیر میشد.
در بخش دیگری از این نشست منوچهر هادی نسبت به پخش نامنظم سریال «دلدادگان» انتقاد کرد و گفت: پخش نامنظم کار به سریال ما لطمه زد. تلویزیون در زمان پخش این سریال هر چیزی را اولویت قرار داد به جز سریال «دلدادگان». شبکه سه تلهفیلم ۱۸ سال پیش یا پخش سریال کرهای را به سریال وطنی که زحمات زیادی برای آن کشیده شد، ترجیح داد.
او ادامه داد: اگر قرار است کاری برای مخاطب انجام بدهیم که دیده شود، باید به آن احترام گذاشت.
این کارگردان در عین حال در پاسخ به پرسش ایسنا درباره دشواریهای احتمالی همکاری با تلویزیون در مقایسه با شبکه نمایش خانگی و سینما، از همکاری با تلویزیون ابراز رضایت کرد و گفت: کار با تلویزیون برای من لذتبخش بود و به لحاظ دشواری و ممیزی هیچ مشکلی نداشتم و هیچگاه اذیت نشدم.
تهیهکننده هم درباره حاشیههای این مجموعه در قسمتهای پایانی و دلایل بروز آن اظهار کرد: عوامل در مجموعه شرایط اقتصادی را تحمل کردند و هنوز بخشی از عوامل، دستمزد خود را دریافت نکردند ، برخی از دوستان علاوه بر اینکه دستمزد نگرفتند مبلغی را هم به کار تزریق کردند. تلویزیون باید از بازیگرانی مثل مهرانه مهینترابی مجسمهای با نماد صبوری بسازد و همین طور بقیه که صبوری کردند کار ۱۲ ماهه ساخته شود. خانم بهرام تنها بازیگری بودند که این واکنش را به لحاظ قراردادی داشتند که شاید حق با ایشان باشد، اما در یک مجموعه همه اعضای خانواده هستند و نباید همدیگر را رها کنند. شاید سختی ببینند اما پای خانواده میایستند. متاسفانه با نهایت احترامی که برای ایشان قائل هستیم نبود ایشان باعث شد خط پایانی قصه به شکلی دیگر تعریف شود.
تهیهکننده مجموعه «دلدادگان» درباره حاشیههای پیشآمده مبنی بر جدایی پانتهآ بهرام از پروژه و تغییر پایانبندی سریال اظهار کرد که بارها به خانه پانتهآ بهرام رفتیم که به کار بازگردد اما او بازگشت به دلدادگان را نپذیرفت.
پانتهآ بهرام از مردم عذرخواهی کند
به گزارش ایسنا، کارگردان سریال «دلدادگان» در بخشی از این نشست درباره رفتار پانتهآ بهرام و انتقادهایی که مبنی بر عدم تعهد او نسبت به مخاطبان مطرح میشود، توضیح داد: خانم پانتهآ بهرام در طول دو ماهی که با ما کار کرده است، مبالغ دریافتی را با ایشان تسویه کردیم اما ایشان تاکید داشتند که بقیه قراردادشان را نیز دریافت کنند و در واقع تسویه کامل میخواستند تا پس از آن کار را ادامه بدهند. من زمانی که در تلویزیون کار میکنم به عشق مردم و برای مردم کار میکنم و فکر میکنم بقیه هم همین نگاه را داشته باشند. زمانی که به تلویزیون و کار کردن برای مردم عشقی نداشته باشی فایدهای ندارد.
منوچهر هادی ادامه داد: من متوجه نمیشوم خانم بهرام روی چه حسابی کل پول را پیش از آنکه کار به سرانجام برسد درخواست میکند؟ پس از این حاشیههایی که مبنی بر تغییر قسمت آخر پروژه دلدادگان پیش آمد، آقای محمدی، تهیهکننده کار دو فقره چک برای ایشان هم کشید اما درخواست کردند که فقط نقد میخواهند و پس از آن در فضای مجازی مینویسند که فینال این نبوده است. ایشان تربیت شده تئاتر هستند و این نوع رفتارها را متوجه نمیشوم و حیف است این نوع رفتارها در قبال تلویزیون و مخاطبان میلیونیاش انجام شود. واقعا باید فکری برای این رفتارها بشود. با نهایت احترامی که برای پانتهآ بهرام قائل هستم، او باید به خاطر این رفتارش از مردم عذرخواهی کند. مردم از این فینال دلشکستهاند و در این مورد واقعا تلویزیون مقصر نبود. اگر اینقدر نسبت به تلویزیون بیاعتمادی وجود دارد، پس چرا با آن کار میکنند؟
از شبکه سه دیده شدن دشوار است
ایرج محمدی ـ تهیهکننده ـ در بخش دیگری از این نشست درباره حواشی قسمت آخر سریال اظهار کرد: فضای مجازی این روزها باعث شده است دقیقتر عوامل یک سریال به چالش کشیده شوند و حتی اگر نظری دارند ارائه دهند. با این حال توصیه من این است که از مرز انصاف دور نشوید و آدمها را به راحتی قضاوت نکنیم. فکر میکنم سریالی موفق است و مورد اقبال قرار میگیرد که همه قسمتهای آن دیده شود. قسمت آخر دلدادگان حاشیههایی داشت که همه میدانند. به هر حال ما در تنگنای اقتصادی قرار داشتیم و تلویزیون هم بضاعت مالی داشت و همه میدانستند که بودجه در تلویزیون دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. از طرفی ما بیش از ۴۰۰ لوکیشین و بیش از ۳۰ بازیگر اصلی داشتیم که تامین بودجه چنین کاری کار را برای ما سختتر میکرد. در این موقعیت همه عوامل با یکدیگر تعامل داشتند اما در قسمت آخر به دلیل جدایی پانتهآ بهرام با پروژه، به دلیل پرداخت نشدن تمام دستمزدش پیش از اتمام کار، پایان کار برای ما شکل دیگری رقم خورد.
ایرج محمدی سپس نسبت به شرایط سخت این سریال که زودهنگام به روی آنتن رفت از تلویزیون انتقاد کرد و گفت: ابتدا قرار بود این سریال را پاییز به روی آنتن ببریم اما مسوولان تلویزیون سریال را زودتر از موعد مشخص به روی آنتن بردند. ما نیز عدم آمادگی خود را مطرح کردیم اما این اتفاق افتاد و تلویزیون این سریال را به روی آنتن برد آن هم در شرایطی که به بازیهای فوتبال و کشتیها خوردیم. به طور کلی کنداکتور بستن در شبکه سه سیما بسیار دشوار است ولی با این حال آقای منوچهر هادی با پستهایی که میگذاشت تاکیدش بر این بود که کار دیده شود. به طور کلی نسبت به پخش نامنظم این کار انتقاد داشتیم.
از پایتخت تا دلدادگان
سمیرا حسنپور بازیگر مجموعه دلدادگان در این نشست درباره کار در تلویزیون اظهار کرد: من رسانه ملی را دوست دارم و کار کردن در تلویزیون برایم لذتبخش است. کارم را از سریال پایتخت شروع کردم. در این سریال و به طور کلی سریالهای دیگر موضوع برای من نقش مهمی داشت. زمانی که نقشم را در این مجموعه خواندم، بویژه اینکه در زمان گذشته بود، آن را پذیرفتم و به طور کلی کار در این مجموعه برایم لذتبخش بود چرا که همکاری با تلویزیون به گونهای است که نوع کارها آنقدر که در این رسانه دیده میشود، شاید در سینما و تلویزیون دیده نشود.
باید در خط تلویزیون راه رفت
ملیکا شریفی نیا از بازیگران این مجموعه نیز در سخنانی با بیان اینکه هر رسانهای چارچوب خاص خودش را دارد اظهار کرد: تلویزیون نیز چارچوبی دارد که برای همکاری با این مدیوم باید این چارچوبها را رعایت کرد. در نهایت اینکه تلویزیون را دوست دارم. زمانی که کسی برای همکاری با تلویزیون کاری را شروع میکند، باید همه جوانب آن را در نظر بگیرد و طبق چارچوب تلویزیون راه برود و رفتار کند که مشمول اتفاقات ناگوار نشود.
کاراکتر ارغوان در دلدادگان: بایدها و نبایدها در تلویزیون
سانیا سالاری، بازیگر نقش ارغوان در مجموعه دلدادگان نیز با بیان اینکه اولین کار خود را در مجموعه دلدادگان تجربه میکند، در سخنانی گفت: با توجه به اینکه حضور در این سریال اولین تجربهام بود، ویژگیها و لذتهای خود را داشت و برای من کار ارزشمندی محسوب میشد. هر رسانهای ویژگیها، بایدها و نبایدهای خودش را دارد. وقتی که قبول میکنیم در تلویزیون کار کنیم باید بایدها و نبایدها را رعایت کنیم اما به طور کلی همکاری در تلویزیون برای من لذتبخش بود.
بهشاد شریفیان از دیگر بازیگران مجموعه دلدادگان نیز با یادآوری اینکه بیست و دومین سریال خود را در تلویزیون تجربه میکند، اظهار کرد: من سالهاست در تلویزیون کار میکنم و اگر شرایطش پیش بیاید باز هم کار خواهم کرد.
مهدی محمدنژادیان یکی از نویسندگان سریال دلدادگان نیز گفت: سختی کار در تلویزیون به لحاظ راضی کردن یک ملت است آن هم در رسانه ملی و اینکه این رسانه یک رسانه خصوصی نیست و ما با یک ملت طرف هستیم و باید نگاهها و دیدگاههای مختلف را در نظر بگیریم. از کوچکترین عضو یک جامعه تا یک روحانی، همه حق اظهار نظر دارند. بنابراین راضی کردن همه کار سختی است و کار کردن در تلویزیون یک جور بندبازی است. در عین حال که همه چارچوبها را باید رعایت کنیم، باید جذابیت هم داشته باشیم. خوشحالم که توانستهایم با رضایت مخاطبان کار را به سرانجام برسانیم.
علی سخنگو از دیگر بازیگران این مجموعه نیز درباره اولین حضورش در تلویزیون که اتفاق خوبی بوده است، اظهار کرد: به همکاریام با تلویزیون ادامه میدهم و کار در این مجموعه برایم لذتبخش است. اگر هر کدام از ما چارچوبهای رسانه ملی را بشناسیم هیچ گاه به مشکل برنمیخوریم.
بازیگر جدید آوردن ریسک است
در بخش دیگری از این نشست منوچهر هادی درباره استفاده از بازیگران جدید در نقشهای اول که با ریسکهایی هم مواجه بود، اظهار کرد: رسالت ما در تلویزیون به هر حال فراتر از اینکه کار خوبی بسازیم، این است که چهرهی جدید هم به تلویزیون معرفی کنیم. کاراکتر ارغوان یکی از این شخصیتها بود که سانیا سالاری بازی درخشانی را ایفا کردند. در ارتباط با آقای سامان صفاری نیز همین اتفاق افتاد. امیدوارم شرایط به گونهای مهیا باشد که بازیگران جدید بیشتر به تلویزیون معرفی شوند. درست است که آوردن بازیگران جوان در تلویزیون ریسک است اما پذیرفتهایم و نسبت به خروجی آن راضی هستیم.
تهیهکننده دلدادگان ضمن انتقاد از تلویزیون به دلیل رها کردن بازیگرانی که خود پرورش میدهد، اظهار کرد: نسبت به رسانه ملی انتقاد دارم. تلویزیون سالهای سال بازیگران جوان را به این رسانه میآورد و با سختی آنها را آماده میکند اما حالا آنها را به بخش خصوصی داده است و آنها را رها کرده است و حتما باید نسبت به این مساله بیشتر فکر کند. در عین حال ما باید به تعهد اخلاقیمان نسبت به تلویزیون وفادار باشیم اگر در رسانه ملی بزرگ شدیم، این رسم ادب است که برای تلویزیون باز هم کار کنیم و دستمزدی که در بیرون رسانه ملی میگیریم در رسانه ملی به کمتر قانع باشیم چرا که برای مردم کار میکنیم.
بابک کایدان نویسنده مجموعه دلدادگان نیز در بخش دیگری از این نشست درباره فصلبندی این سریال گفت: ما به دنبال نوآوری بودیم و ایرادی نداشت که مخاطب با ریتم کند در فصل اول روبهرو شود. یک اصل وجود دارد و آن اینکه در ملودرام نمیشود با تقطیع احساس مخاطبان را همراه کرد. برای این قصه نیاز به درگیر شدن مخاطب با قصه داشتیم که در نهایت به ساختاری که دیده شد، رسیدیم و در عین حال توانستیم فصل میانی کار را جذابتر کنیم. اتفاقی که در سریالهای تلویزیون افتاده است، بدین گونه است که در فواصل و در بخش میانی، کار، افت پیدا میکند در حالی که در این مجموعه این اتفاق نیفتاد.
این نویسنده درباره بخش مربوط به جنگ که چرا در این مجموعه به راحتی از آن رد شدند، اظهار کرد: ژانر اصلی ما ملودرام بود و میخواستیم شکل کلی آن را حفظ کنیم. نکتهای که وجود دارد این است که آنچه میخواستیم از تاثیر انقلاب ببینیم در شخصیت مالک دیدیم.
منوچهر هادی نیز در همین زمینه اظهار کرد: تلویزیون از ما نخواسته بود که جنگ را به تصویر بکشیم. قصه جنگی ما هم درست روایت شد. به نوعی که در بخشهای مربوط به این سکانسها حتی خود من احساساتی شدم و اشک ریختم.
تمام جذابیت مسابقه ورزشی به زنده بودنش است
حسین آقازمانی دبیر شورای ورزش صداوسیما که به نمایندگی از مدیر شبکه سه سیما و مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه در این نشست حاضر شده بود، در ارتباط با گلههای کارگردان این مجموعه مبنی بر پخش نامنظم به دلیل فوتبال و همچنین برنامههای دیگر اظهار کرد: باید به این کارگردان حق داد چرا که کاری که با زحمت ساخته میشود باید زمان مناسبی را برای پخش در اختیارش قرار داد و به موقع آن را پخش کرد. نکتهای که وجود دارد این است که شبکه سه از زمان تاسیس هم با وجود اینکه سریالهای خوبی داشته، نتوانسته است به درستی آنها را پخش کند به جهت اینکه این سریالها با رویدادهای ورزشی توامان شدهاند. رویدادهای جهانی نیز با وجود شبکه ورزش، به جهت اینکه مخاطبان زیادی طرفدار این رویدادها هستند، از شبکه ۳ سیما به روی آنتن میرود. اما به هر حال سریالی که با زحمت ساخته شده است ارزش دارد و باید پیش از اینکه این اتفاقها بیفتد با آگاه کردن مخاطبان و دادن اطلاع به مخاطب، آنها را در جریان قرار داد اما نکتهای که وجود دارد این است که تمام جذابیت مسابقههای ورزشی به زنده بودن آن است اما سریال را میتوان دوباره پخش کرد.
آنچه در پایان «دلدادگان» اتفاق افتاد نهایت غیرحرفهای گری بود
سید علی حمیدی، قائم مقام مرکز سیما فیلم نیز در پایان از همکاری عوامل برای ساخت این مجموعه تشکر کرد و گفت: دلدادگان یکی از سریالهای پرمخاطب تلویزیون در سال ۹۷ بود اتفاقی که در پایان این سریال افتاد غیرمنتظره بود. نکتهای که وجود دارد این است که در حال حاضر نزدیک به حدود ۱۳۰ پروژه در دست تولید است و نزدیک به ۱۰ هزار نفر از هنرمندان ما با تلویزیون در جلو و پشت دوربین همکاری میکنند. ما سه سال پیش در همین شرایطی بدون اینکه ریالی به بودجه ما اضافه شود چندین سریال را کار کردیم و عوامل بسیار نظم و انضباط داشتند و با ما همراهی کردند. وظیفه تلویزیون پروراندن نیروهای جوان است. تعداد این نیروها در آثاری که به روی آنتن میرود دیده میشود. ما سریالهایی با پروداکشن بسیار سنگین داشتهایم و با وجود محدودیتهای مالی آن ها را به سرانجام رساندهایم. اتفاقی که در پایان این سریال افتاد نهایت غیر حرفهایگری را نشان میدهد.
غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج نیز گفت: از همه عوامل این مجموعه که تلاش کردند و به مدت دو سال و نیم بر روی این پروژه کار کردند و آن را به ثمر رساندند تشکر ویژه داریم. امیدواریم از این دست سریالها بیشتر در تلویزیون ببینیم و در تمامی شبکهها شاهد این سریالها باشیم.
بیشتر بدانید : همه چیز در مورد سریال «دلدادگان»
بیشتر بدانید : بازیگر نقش مرضیه در دلدادگان: از مادربزرگم الگو گرفتم
بیشتر بدانید : یک سریال عاشقانه جایگزین «دلدادگان» میشود + عکس ها
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir