از مهران مدیری تا رامبد جوان: جمله های شروع و پایان مجریان تلویزیون
 در این مقاله 11 مجری معروف را گزینش کرده ایم تا بدانیم برنامه را با چه جمله ای شروع می کنند و تکیه کلام خداحافظی آن ها چه جمله ایست

سلام و خداحافظی مجریان مشهور تلویزیون

 «سلام/ خداحافظ»؛ این دو واژه رایج ترین کلمات در ادبیات گفتاری ما هستند. حتی موقع اجرای برنامه های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال اهل ذوق برای شروع و پایان برنامه شان طراحی دارند. آن ها به مدلی از سلام و خداحافظی می رسند که شناسنامه شان می شود و شبیه واژه های دیگران نیست. 11 مجری معروف را گزینش کرده ایم تا بدانیم با چه جمله ای شروع می کنند؟ سلام و خداحافظی شان چقدر با جنس برنامه همخوان است؟ ارجاع گزارش تنها به یکی از برنامه های هر مجری است و همه آن ها را در بر نمی گیرد.

محمد صالح علا

متبحر در به کارگیری واژه است. تا جایی که وجه نویسندگی اش گاهی جلوتر از اجرا قرار می گیرد. محمد صالح علا در برنامه «چشم شب روشن» مثل دیگر برنامه ها، شاعرانه حرف می زند و در صحبت های معمول نیز سراغ واژه های ادبی می رود.

با چه جمله ای شروع می کند؟ به نام خدایی که بر جان عاشق سلام است.

چطور برنامه را تمام می کند؟ پیوسته دلت شاد و لبت میگون باد/ عقل تو سلیمان و دلت مجنون باد/ خداحافظ.
 

محمد صالح علا
محمد صالح علا


 تحلیل:
خاص ترین سلام و خداحافظی ها متعلق به صالح علاست. پیش از شروع جمله ابتدایی (به نام خدایی که بر جان عاشق سلام است) یک شعر می خواند. بعد از آن گاهی یک قصه کوتاه می گوید و سراغ جمله معروفش می رود: «آسمان سینه ام را چون شمایی مشتری است، باز کن دکان که وقت عاشقی است». شیرین سخنی صالح علا باز هم ادامه دارد: «هموطنان جان، روی سپید، پیشانی بلند...» او پیش از خواندن شعر پایانی جملاتی دارد که گاهی تغییر می کند؛ مثلا: «هموطنان جان به امشب خوش آمدید. از حالا که از هم خداحافظی می کنیم تا فردا که اگر بقایی باشد، من به شما سلام کنم، یک روز خوب پیش روی شماست.»

 امیرحسین مدرس

مدت هاست اجرای برنامه تخصصی «ساعت 25» با موضوع بررسی مسائل موسیقی را برعهده دارد. امیرحسین مدرس برنامه های زیادی اجرا کرده و جزء مجریان کاربلد محسوب می شود. در برنامه آخر تسلط بر حوزه موسیقی به کارش آمده و باعث شده با مهمان ها گفت و گوهایی کارآمد انجام دهد.

با چه جمله ای شروع می کند؟ بسم الله الرحمن الرحیم. خرم آن بقعه که آرامگه یار آن جاست/ راحت جان و شفای دل بیمار آن جاست. سلام عرض می کنم خدمت بیننده های عزیز.

چطور برنامه را تمام می کند؟ ممنونیم از شما. شبتون خوش و پر از کرشمه های شکسته نستعلیق.

 امیرحسین مدرس 
امیرحسین مدرس


تحلیل:
مدرس به خاطر برنامه «ساعت 25» که با شعر و موسیقی سر و کار دارد، هر بار با یک شعر شروع می کند که سهم اشعار حافظ بیشتر است. بعد از خواندن شعر با بیانی آرام و کلمات ساده با بیننده ها سلام و علیک می کند. او برای خداحافظی به یک جمله سرشار از احساس رسیده و همیشه با پایان برنامه «ساعت 25» آن را می خواند. اصولا مدرس غیر از «ساعت 25» پایان دیگر برنامه هایش را هم سنگین برگزار می کند. او همیشه یک شعر یا جمله ادبی به خداحافظی اش الصاق می کند و کمتر پیش می آید که خشک و خالی برنامه ای را تمام کند.
 

  علی ضیا

نظرها درباره علی ضیا صفر و صدی است. اجرایش روی مخ یک عده است و در مقابل محبوب یک طیف. ضیا اگر خود را پیرایش کند و برخی رفتارها را روی آنتن از خود بروز ندهد، به موقعیت ویژه تری میان بیننده ها دست پیدا می کند. او خوش تیپ است، بر واژه ها تسلط دارد، ساده حرف می زند و... ضیا اما نمی تواند هیجان خود را کنترل کند و خیلی اوقات گفته های نسنجیده و رفتارهایش حاشیه ساز می شود.

با چه جمله ای شروع می کند؟ به توکل نام اعظمت، بسم الله الرحمن الرحیم. امیدوارم حالتون خوب باشه.

چطور برنامه را تمام می کند؟ مواظب خودتون و خوبی هاتون باشین.

  علی ضیا 
علی ضیا


تحلیل: 
علی ضیا از مجریانی است که گرایش های عقیدتی خود را روی آنتن نشان می دهند. در «فرمول یک» که هر روز از شبکه یک پخش می شود به  جمله ترکیبی «به توکل اعظمت بسم الله الرحمن الرحیم» رسیده که جذاب و بامسماست. او این جمله را با حالتی خاص و کاملا جدی بیان می کند. در طول اجرا اما شوخ و شنگ است و خداحافظی اش هم ساده است.

فرزاد حسنی

مجری پرحاشیه اما کاربلد. فرزاد حسنی بدون اغراق مسلط ترین مجری است که با ریتم تند و بدون تپق صحبت می کند. حتی اگر شیوه رویارویی حسنی با مهمان ها مورد انتقاد برخی باشد، نمی توان کیفیت اجرایش را نادیده گرفت. او می تواند هر سوژه ای را مال خود کند و کم نیاورد. نمونه اش اجرای برنامه «اکسیر» که در حوزه سلامت و پزشکی بود.

با چه جمله ای شروع می کند؟ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام.

چطور برنامه را تمام می کند؟ یا علی. شب و روزتون قشنگ. خداحافظ همین حالا.
 

فرزاد حسنی
فرزاد حسنی


تحلیل:
شناسنامه حسنی جمله پایانی است که همواره بیان می کند: خداحافظ همین حالا. برای شروع اما ترجیح می دهد یک مجری کلاسیک باشد. او در طول اجرا جمله موزون و کلمات مطنطن کم به کار نمی برد اما معمولا در شروع سراغ آن ها نمی رود. فرزاد حسنی از معدود مجریانی است که گاهی شعر هم می گوید ولی در طول اجرا از شعر و متن های ادبی دیگران عاریت می گیرد. دیگر ویژگی او، شوخ طبی است؛ یعنی چه در اجراهای رادیویی و چه تلویزیونی همواره سر به سر مخاطب و مهمان می گذارد. گاهی اما دز شوخی ها بالا می رود و بعضی مواقع شوخی ها نمی گیرد و همین تبدیل به پاشنه آشیل حسنی می شود.

ژیلا صادقی

جزء مجریان مشهور است و البته در بین خانم ها یک سر و گردن بالاتر از دیگران. ژیلا صادقی حدود 25 اجرا داشته و حالا با «نگی که نگفتی» هر شب روی آنتن شبکه دو است. آنچه نام این مجری را سر زبان ها انداخت، اکت و بیانش جلوی دوربین است که سعی کرده اسیر خطوط قرمز فرضی نشود. گاهی طراوت زیاد از حد برایش دردسرساز شده و برچسب ممنوع الکاری خورده. حالا برنامه ای دارد و با ریتم تند آن را اجرا می کند.

با چه جمله ای شروع می کند؟ الهی به امید تو. ببینیم این هفته چه تقدیری برای ما رقم زدی. خانم ها آقایان سلام حالتون چطوره؟

چطور برنامه را تمام می کند؟ به امید دیدار تا فردا، شب بخیر.
 

ژیلا صادقی
ژیلا صادقی


تحلیل:
شروع ژیلا صادقی در «نگی که نگفتی» با تمسک به کمک خداست و سپس سلام و احوالپرسی با بیننده ها. او سعی می کند صمیمانه شروع کند و پرنشاط. برای همین مثلا به جای «حال شما» می گوید: «حالتون». با صدای رسا اجرا می کند تا برنامه اش شاداب باشد. موقع خداحافظی لحنش آرام است و در عین حال اصطلاحاتش همانی است که در محاوره به کار می بریم: به امید دیدار تا فردا، شب بخیر. خیلی از مجری های برای صمیمیت بیشتر از آن استفاده می کنند.
 

 عادل فردوسی پور

نیاز به معرفی ندارد. کم کم حضور عادل فردوسی پور در برنامه نود، بیست ساله می شود و این یعنی خاص و عام با نوع اجرایش آشنا هستند. فردوسی پور فقط شبیه خودش است؛ یک مجری راحت جلوی دوربین که در حین گفت و گو با مهمان و صحبت با مردم گاهی سرش روی موبایل است و به کسی بر نمی خورد. فردوسی پور در اجرا و به ویژه گفت و گو با مهمان کم ایراد ندارد اما امتیازهای مثبت او خیلی خیلی بیش از نقاط ضعفش است.

با چه جمله ای شروع می کند؟ به نام خدا. سلام و شب بخیر عرض می کنم خدمت شما بینندگان ارجمند. دوستاران برنامه نود. خیلی خیلی خوشحالیم که در خدمتتان هستیم.

چطور برنامه را تمام می کند؟ تا برنامه بعد همه تون رو به خدای منان می سپارم. شبتون خوش و خدانگهدار.
 

 عادل فردوسی پور 
عادل فردوسی پور


تحلیل:
جمله آغازین و پایانی عادل فردوسی پور شناسنامه او شده و قصد تغییرش را هم ندارد. حتی در گزارش هایش با همه تنوع، مثل چه می کنه این بازیکن، چقدر خوبیم ما و... دست به جمله های اول و آخر نمی زند. فردوسی پور یک شگرد دیگر هم دارد؛ او بعد از رفتن برنامه روی آنتن، وارد استودیو می شود.

 رضا رشیدپور

از جمله مجریانی است که با دقت جمله های ابتدایی و انتهایی اش را گزینش می کند. برای همین است که در هر برنامه یک مدل خاص سلام و خداحافظی از رضا رشیدپور می بینیم. او این روزها «حالا خورشید» را روی آنتن دارد که بهترین برنامه صبحگاهی است. رشیدپور عملکرد موفقی در برنامه داشته و اصلا بخش عمده ای از نشاط «حالا خورشید» به کیفیت اجرای او بر می گردد.

با چه جمله ای شروع می کند؟ ابتدا پرویز نشاط (مجری دوم حالا خورشید) سلام و علیک می کند و بعد نوبت به رشیدپور می رسد: به نام خدای بزرگ. مردم گرامی ایران سلام. صبح عالی بخیر. خیلی خوشحالیم در خدمت تون هستیم.

چطور برنامه را تمام می کند؟ لبخندت تمام تعادل شهر را به هم می ریزد، تو بخند همه شهر را دوباره می سازم.

 رضا رشیدپور 
رضا رشیدپور

تحلیل:
بیشتر پایان های رضا رشیدپور در برنامه هایی که روی آنتن داشته، شاعرانه بوده است. او علاقه زیادی به این نوع پایان دارد. این بار در «حالا خورشید» خداحافظی و مشتقات آن را به کار نمی برد. بلکه با بردن دست روی پیشانی (چیزی شبیه حالت نظامی) و با یک لبخند خداحافظی می کند. اجرایش در طول برنامه اما ساده و به دور از شاعرانگی است. سلام اول را هم با صدای بلند و شمرده شمرده می گوید.

 احسان علیخانی

نامش به «ماه عسل» پیوند خورده و اصلا شهرتش به همین برنامه است. احسان علیخانی از مجریان محبوب تلویزیونی به شمار می رود. ایرادی هم اگر هست، به اجرای او بر نمی گردد و ماه عسل و سوژه هایش را نشانه می رود.

با چه جمله ای شروع می کند؟ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام می کنم به روی ماه شما هموطنان نازنین، دوست داشتنی و مهربان خودم.

چطور برنامه را تمام می کند؟ ماه تون عسل.
 

 احسان علیخانی 
احسان علیخانی


تحلیل:
علیخانی ماه عسل را با بسم الله شروع می کند اما برای پایان نسبتی میان واژه های خداحافظی و برنامه هست، البته گاهی افزوده ای به جمله «ماه عسل» دارد. مثلا: نوش جونتون نفس کشیدن توی این ثانیه های طلایی.

 محمدرضا شهیدی فرد

سادگی در اجرا مشخصه اصلی محمدرضا شهیدی فرد است. او پنج سال از آنتن دور بود تا این که دو ماه پیش با برنامه «چهل چراغ» شبکه سه بار دیگر فرصت اجرا پیدا کرد.در این مدت گاهی هم روی صندلی «هزارداستان» شبکه نسیم می نشست که هر دو به پایان رسیده اند. شهیدی فرد بر واژه ها تسلط دارد اما سعی می کند طوری آن ها را به خدمت بگیرد که بیشتر بیننده ها همراهش شوند.

با چه جمله ای شروع می کند؟ بسم الله الرحمن الرحیم. خانم ها و آقایان محترم سلام.

چطور برنامه را تمام می کند؟ از شما خیلی ممنونم. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
 

 محمدرضا شهیدی فرد 
محمدرضا شهیدی فرد


تحلیل:
شهیدی فرد سادگی بیان را در شروع و پایان برنامه «چهل چراغ» هم رعایت می کرد. او به سیاق دیگر برنامه هایی که روی آنتن داشته، ابتدا «بسم الله الرحمن الرحیم» می گفت و به خاطر جنس «چهل چراغ» با صلوات تمام می کرد. این برنامه به بررسی هنر عاشورایی می پرداخت.

نکته: محمدرضا شهیدی فرد در برنامه «هزارداستان» فرمول برنامه های پیش را کنار گذاشت. در این برنامه به یک «سلام علیکم» و گفتن «خدانگهدار» بسنده می کرد.
 

رامبد جوان

در فصل اول، رامبد جوان پیش از تیتراژ چند جمله ای حرف می زد و با گفتن «تیتراژ» برنامه شروع می شد. بعد از جمله معروف «به نام خدا، رامبد جوان هستم...» را به همراه تماشاچی ها فریاد می زد. کمی که گذشت «رامبد جوان هستم» را فقط خود رامبد می گفت.

رامبد جوان
رامبد جوان


این شروع، سرشار از انرژی است و هماهنگی کاملی با خندوانه دارد. جوان در پایان هم جمله دعایی خاص خود را بیان می کند و تماشاچی ها آمین می گویند.

مهران مدیری

مدیری در همه برنامه هایش از «به نام خدا» استفاده می کند و در پایان از «خیلی ممنون» و «خداحافظ» کمک می گیرد.

مهران مدیری
مهران مدیری

در دورهمی هم این اتفاق افتاد. این جنس شروع و پایان، به اجرای آرام و ساده مدیری می خورد. ضمنا او با لحن آرام سلام و خداحافظی می کند.
 

بیشتر بدانید : تمام مجری هایی که دیگر بین مردم محبوب نیستند + عکس

بیشتر بدانید : تکه کلام های مهران مدیری از دیروز تا امروز/ مربا بده بابا!! (+عکس)

بیشتر بدانید : بازیگرانی که مجری شدند +عکس

بیشتر بدانید : بازیگران و مجریان ممنوع التصویر و ممنوع الکار تلویزیون! + تصاویر

بیشتر بدانید : تكیه كلام‌های پرطرفدار تلویزیونی!

بیشتر بدانید : مجریان نیاز به «تکیه‌کلام‌های» جدید دارند

بیشتر بدانید : تکیه کلام هایی از سریال ها که ورد زبان مردم شدند/از روزی روزگاری تا پایتخت



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان