نقد و بررسی قسمت چهارم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت + عکس
در این مقاله به نقد و بررسی قسمت چهارم فصل آخر سریال جذاب و دیدنی و «بازی تاج و تخت» Game of Thrones می پردازیم. با ما همراه باشید

در قسمت چهارم از فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت چه گذشت؟

در هفته اخیر پخش اپیزود سوم از فصل هشتم » بازی تاج و تخت » به اندازه ای غافلگیر کننده بود که بیشترین واکنش ها را در شبکه اجتماعی به همراه داشته باشد. پایان غیرمنتظره ماجرای « پادشاه شب » و انتقاد بسیاری از تماشاگران و کارشناسان از نحوه پایان دادن به ماجرای او در سریال، از جمله پر تکرارترین مطالب کاربران در شبکه اجتماعی بوده که نسبت به ادامه این سریال و اتفاقات احتمالی در آن ابراز نگرانی کرده بودند.

بیشتر بدانید : نقد و بررسی قسمت اول فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت + عکس

بیشتر بدانید : نقد قسمت دوم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت Game of Thrones + عکس

بسیاری حتی بر این عقیده بودند که با انتشار اپیزود چهارم احتمالا به سوالات بی پاسخ درباره وایت واکرها پاسخ داده خواهد شد اما حالا با انتشار این اپیزود، ما تنها در مقدمه ای کوتاه مراسم سوگواری کوتاهی برای کشته شدگان در جنگ را شاهد هستیم که با سخنرانی جان اسنون همراه است. سخنرانی احساسی و پرشور درباره شرافت جنگجویانی که در این جنگ از دست رفته اند. این مقدمه خیلی زود در همان دقایق اولیه به پایان می رسد و سریال به سراغ ماجرای سرسی می رود. به نظر می رسد حداقل تا اینجا باید کار وایت واکرها را پایان یافته تلقی کنیم مگر آنکه در اپیزودهای پایانی و در نبرد با سرسی به نحوی که شاید " برن " را مرتبط با آن بدانیم، وایت واکرها بازگردند و معادلات را تغییر دهند! حداقل فعلا کسی نمی تواند با قاطعیت در این خصوص نظریه قابل اعتنایی دهد!

بیشتر بدانید : باز هم قسمت جدید «بازی تاج و تخت» قبل از پخش لو رفت!

فصل آخر سریال بازی تاج و تخت
فصل آخر سریال بازی تاج و تخت

داستان اپیزود چهارم با بزم حاصل از پیروزی بر مردگان همراه است. بزمی که مدت زمانی طولانی را شامل می شود و تقریباً هیچ نکته مهمی در آن جز حسادت دنریس به رفتار مردمان شمال با جان اسنو ندارد. دنریس می داند که علی رغم جنگ در کنار شمالی ها، هنوز مردمان این منطقه خیلی به ملکه بودن او اعتقاد ندارند و کماکان جان اسنو را بهترین فرد برای پادشاهی می دانند و به او اعتماد دارند. در سکانس بزم شبانه، شاید مهمترین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد سکانسی است که باز هم دنریس و جان درباره تخت پادشاهی به بحث می نشینند و ما بار دیگر شاهد آن هستیم که دنریس اعلام می کند به هیچ عنوان پادشاهی را واگذار نمی کند و یا حتی در آن شریک نمی شود. به نظر می رسد شنیدن این جمله و دیدن این سکانس هیچ نکته جدیدی ندارد چراکه آن را به دفعات در اپیزودهای قبلی شاهد بوده ایم!

این نکته را حتی می توان یک ضعف برای فصل هشتم « بازی تاج و تخت » برشمرد که باعث شده بسیاری از هواداران این سریال نیز تا حد زیادی ناامید شوند. به عنوان مثال ، سکانس های مربوط به سانسا و گفتگوی او در باره اینکه به دنریس و ملکه بودن او اعتقادی ندارد و نمی تواند او را بپذیرد، در اپیزودهای قبلی بارها و بارها تکرار شده بدون اینکه نظریه های جدیدی درباره آن مطرح شود! در واقع سازندگان سریال تصمیم گرفته اند که در هر اپیزود از این سریال دیدگاه های تکراری را در موقعیت های گوناگون برای مخاطب بازخوانی کنند بدون آنکه پیشرفت یا تغییر مشخصی در این دیدگاه ها قابل رویت باشد.

نقد فصل پایانی سریال بازی تاج و تخت
نقد فصل پایانی سریال بازی تاج و تخت

اپیزود چهارم اما از نیمه به بعد تازه آغاز می شود و ما شاهد لشکرکشی به سمت سرسی و تصاحب تخت پادشاهی او هستیم. در این دقایق ما با فاش شدن راز جان اسنو در نزد تیریون و واریس مواجه  هستیم که از طریق سانسا اتفاق می افتد ( آیا سانسا قصد داشته با فاش کردن این راز، جایگاه دنریس را لرزان کند تا جان اسنو علی رغم عدم تمایلش به تاج و تخت، شایسته ترین فرد برای پادشاهی باشد؟ ). ما در آغاز اپیزود شاهد این موضوع هستیم که دنریس در گوشه ای نشسته و در پی کسب احترام هست. او در میان جمع وفادار قدرتمندی ندارد به همین جهت تصمیم می گیرد گندری را در مقابل دیدگان جنگجویان به درجه " لرد " ارتقاء دهد. تصمیمی که جسورانه و سخاوتمندانه است و حتی زمانی که به او اعلام می شود که " گندری "  حرامزاده است و نمی تواند این عنوان را بدست آورد، او می گوید : « من این رو میگم پس تو لرد هستی! ». در واقع دنریس مصرانه به دنبال محبوبیت است و خود را کسی می داند که قرار است به ظلم پایان دهد اما این نظری است که تنها در ذهن او می گذرد!

او در زمان یورش به سمت سرسی با آزمون بزرگی مواجه شده که می تواند پادشاهی بر حق او را به مخاطره بیندازد. سرسی باهوش تر از آن است که به جنگ مستقیم با دنریس تن دهد. او از مردمان بی گناه به عنوان سلاح استفاده می کند و می داند که دنریس برای اثبات پادشاهی خود باید امنیت جانشان را تضمین نماید تا در فردای پادشاهی آنها فرمانبردار او باشند. دنریس نیز آگاه است که برای نشان دادن شایستگی خود در پایان دادن به ظلم و تاریکی باید ملکه شایسته ای باشد اما صبر او لبریز شده و حالا مشاوران او بهتر از هر زمان دیگری می دانند که ملکه شان در حال دگرگونی های روحی در درون خود هست که می تواند خود او را تبدیل به خودکامه نماید. در واقع دنریس با یک پرسش اساسی در ادامه راه مواجه شده و آن اینکه آیا حاضر است برای کسب تاج و تخت پادشاهی بسیاری از مردمان را قربانی نماید یا راهی برای پایان دادن به پادشاهی دنریس بدون هزینه های انسانی خواهد یافت؟ آیا او که در پی پایان دادن به خودکامگی است، خود تبدیل به خودکامه خواهد شد؟

بررسی فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت
بررسی فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت

اما بی شک نقاط ضعف اصلی سریال در دقایق انتهایی اپیزود چهارم نقش می بندد ( اگر سریال را مشاهده نکرده اید این بخش را مطالعه نکنید! ) ، جایی که یورون به یکباره کار اژدهای دنریس را با استفاده از کشتی یکسره می کند! این سکانس عجولانه ساخته شده و عجیب است که اینچنین بی ظرافت در داستان گنجانده شده. در دقایق بعد نیز ما شاهد مذاکره تیریون با دنریس با حالتی ملتمسانه هستیم که اصولاً با وضعیتی که از سرسی سراغ داریم ، عملاً سکانس بیهوده ای است و حالا باید به باهوش بودن تیریون بیشتر از هر زمان دیگری شک کرد! این سکانس که در آن تیریون قصد دارد قلب سرسی را به لرزه درآورد تا او نرمش نشان داده و بخاطر فرزندان مردمانش از جنگ جلوگیری نماید، شاید عجیب ترین و غیرمنتظره ترین بخش این اپیزود باشد.

« بازی تاج و تخت » کم کم به پایان راه خود نزدیک می شود و کماکان یکی از ایرادات بزرگی که به سریال وارد است این موضوع می باشد که قصه و شخصیت های سریال فاقد پیچیدگی های فصل های گذشته هستند و خیلی از مسائل ( نظیر موضوع پادشاه شب ) به صورت پیش پا افتاده و ساده حل و فصل می شوند. البته این پرانتز را باز نگه داریم که شاید در دو اپیزود پایانی شاهد یک غافلگیری بزرگ باشیم که بتواند تمام نظریه های قبلی مان را نقض کند و مثل فصل های گذشته تماشاگران را انگشت به دهان حیرت زده نماید. اما فعلا تا اپیزود چهارم، باید گفت که سریال آن مغز متفکر خودش را از دست داده و معمولی تر از فصل های گذشته دنبال می شود. شاید باید فکر کنیم که دو اپیزود باقی مانده می تواند جبران کاملی برای این ناامیدی موقت باشد.

 

بیشتر بدانید : نکات کلیدی سریال بازی تاج و تخت برای درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

بیشتر بدانید : نکات کلیدی سریال بازی تاج و تخت برای درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

بیشتر بدانید : وعده هیجان انگیز امیلیا کلارک به طرفداران «بازی تاج و تخت»!

بیشتر بدانید : پرمعناترین و فراموش نشدنی ترین دیالوگ های سریال «بازی تاج و تخت»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: moviemag.ir