مقایسه بازیگران «چرنوبیل» با شخصیت های واقعی فاجعه (قسمت2)
این سریال کوتاه بر روی فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین (شوروی) رخ داد متمرکز است و آشکار می‌سازد که چرا و چگونه این حادثه رخ داد و به پنهانکاری شوروی اشاره می‌کند

شخصیت های واقعی فاجعه چرنوبیل که بودند؟

 چرنوبیل، ماجرای واقعی یکی از فجایع انسانی در تاریخ و شجاعت زنان و مردانی که خود را قربانی کردند تا اروپا را از فاجعه نجات دهند را روایت می‌کند. این سریال کوتاه بر روی فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین (شوروی) رخ داد متمرکز است و آشکار می‌سازد که چرا و چگونه این حادثه رخ داد و به پنهانکاری شوروی اشاره می‌کند.

سوتلانا الکسیویچ،نویسندهٔ بلاروسی برندهٔ جایزه نوبل برای کتاب صداهایی از چرنوبیل گفت: این سریال کوتاه براساس خاطرات مردم محلی پریپیات ساخته شده‌است.

این سریال به بررسی برخی از روایات ناشناخته یا کمتر مورد توجه قرار گرفتهٔ این فاجعه می‌پردازد. از جمله تلاش‌های الکسی آناننکو، والری بیسپالوف و بوریس بارانوف که در قسمت‌های ۲ و ۳ به آنان می‌پردازد. سه مرد که داوطلب می‌شوند به منظور قطع آب، که آن آب می‌توانست وارد هسته شود و انفجار دیگری را رقم زند، وارد زیرزمین نیروگاه شوند. این کار برای جلوگیری از انفجار حرارتی باید انجام می‌گرفت. گزارش‌های رسمی بعدها به این نتیجه رسیدند که اگر این کار انجام نمی‌شد، انفجار حرارتی قطعاً اتفاق می‌افتاد و می‌توانست صدها کیلومتر مربع از فضای غیر مسکونی و مسکونی را در بربگیرد و آلوده کند. در پایان قسمت ۵ ذکر شد که برخلاف تصور عموم و برخی رسانه‌ها، هر سه داوطلب از هرگونه تأثیر منفی مواد رادیو اکتیویته جان سالم به در برده و زنده ماندند.

بیشتر بدانید : مقایسه بازیگران «چرنوبیل» با شخصیت های واقعی فاجعه

بیشتر بدانید : داستان تکان دهنده یک فاجعه بشری در مینی سریال چرنوبیل! + عکس

 

 پاک کنندگان

تمام کسانی که با حادثه چرنوبیل مقابله کردند پرسنل ارتش و شهروندانی بودند که تمام تلاششان را کردند تا از گسترش بیماری در منطقه جلوگیری کنند. این افراد خودشان به بیماری های محدود کننده و دراز مدت مبتلا شدند.
به مبارزانی که نجات پیدا کردند مطایای اجتماعی تعلق گرفت تا بتوانند با مشکلات ناشی از این حادثه کنار بیایند. دولت به تعداد زیادی از این افراد لقب قهرمان اعطا کرد، درحالیکه برخی از آنها سالها تلاش کردند تا خدمات اجتماعی شان مورد توجه قرار بگیرد.
 این تصویر یکی از تاثیرگذارترین و احساسی ترین عکس های مجموعه بود. البته همه می دانند چه اتفاقی افتاده است ولی وقتی در سینما و تصاویر دیده می شود تاثیرگذاری اش بیشتر می شود.

سریال چرنوبیل, پاک کنندگان 
 پاک کنندگان

پاول ریتر در نقش «آناتولی دیاتلوف»، سرپرست
آناتولی دیاتلوف نماینده مهندس سرپرستی بود که بر آزمایشی که منجر به انفجار شد نظارت داشت. در آن لحظه قدرت راکتور به 30 مگاوایت رسید، ولی او اصرار داشت که اپراتورها به آزمایش ادامه دهند. او به اعتراضات آکیموف و تاپتونوف اعتنایی نکرد، و انها را تهدید می کرد که جایشان را با تریگاب (اپراتور شیفت قبلی که در سایت مانده بود) عوض می کند. او آنها را ترسانده و مجبور می کرد که برای بالا بردن قدرت راکتور تلاش کنند.
بعد از انفجار او علی رغم اینکه می دید سوخت و گرافیت در اطراف پخش شده اند، اما هنوز باور داشت راکتور سالم است. و بالاخره در ساعت 5 صبح احساس ناخوشی کرد و با گربانچنکو به واحد درمانی رفت.

دیاتلوف بعد از این بیماری اش به خاطر نقشش در این انفجار  به ده سال زندان محکوم شد. که البته بعد از 5 سال آزاد شد. او در سال 1995 در اثر مشکلات قلبی درگذشت.
این ده سال زندگی که برای دیاتلوف در نظر گرفته شد حتی اگر در کمپ کار و در بدترین حالت بود در مقایسه با زندگی افراد زیادی که در اثر این فاجعه از دست رفت مثل قطره ای در اقیانوس است.

چرنوبیل,پاول ریتر,آناتولی دیاتلوف 
پاول ریتر در نقش آناتولی دیاتلوف

دیوید دنسیک در نقش میخائیل گورباچف

میخائیل گورباچف کسی که نقشش را دیوید دنسیک در این سریال بازی کرد، هشتمین و اخرین رهبر اتحاد جماهیر شورویبود.
گورباچف به خاطر شکست خوردن به خاطر عمل نکردن به موقع در رابطه با پیشرفت بیماری محکومیت سراسری روبرو شد،
گورباچف یکی از مهم ترین شخصیت های نیمه  دوم قرن بیستم شناخته می شد و همچنان جزو سوژه های جنجالی باقی ماند. دریافت جایزه های زیاد از جماه جایزه صلح نوبل- نقش مهم او در پایان دادن به جنگ سرد، مختصر کردن قوانین بشری در شوروی که بد فهمیده می شد و مدارا کردن با حکومت مارکسیست-لنینیست در اروپای شرقی و مرکزی و وحدت وباره با آلمان بسیار مورد احترام بود.
ولی درعوض در روسیه به خاطر متوقف نکردن فروپاشی شوروی و حادثه ای که منجر به پایین امدن تاثیر جهانی روسیه و مشکلات اقتصادی شد ، مورد اشتهزا قرار می گرفت.
امروزه گورباچف 88 ساله هنوز در حلقه سیاست روسیه فعالیت دارد.  

دیوید دنسیک,میخائیل گورباچف,چرنوبیل 
دیوید دنسیک در نقش میخائیل گورباچف

کان اونیل در نقش «ویکتور بریخانوف»: مدیر نیروگاه هسته ای

بریخانوف مدیر نیروگاه ساعت 2 و 30 دقیقه صبح به نیروگاه رسید. آکیموف گزارش یک حادثه جدی رادیواکتیویته را گزارش کرد، آتش طی یک پروسه مهار شد، و یک پمپ اب اورژانسی آماده بود که راکتور سالم را خنک کند. اما در نتیجه محدودیت های تجهیزات در دسترس آنها به میزان جدی مقدار رادیو اکتیویته را ناچیز پنداشتند.
بریخانوف ساعت 3 صبح مارین منشی جایگزین را احضار کرد تا موقعیت اکیموف را گزارش دهد.
مارین پیام را به زنجیره بعدی فرستاد، فرولیشف، او به ولادیمیر دولگیخ و او هم به گورباچف و دیگر اعضای Politburo خبر داد. مسکو در ساعت 4 دستور  فرستادن اب به رااکتور را داد.
ویکتور بریخانوف مدیر نیروگاه به ده سال زندان محکوم شد، اما به خاطر بیماری تنها 5 سال در زندان ماند.

 کان اونیلویکتور,بریخانوف,چرنوبیلکان اونیل در نقش ویکتور بریخانوف

رالف اینسون در نقش سرلشکر «نیکولای تاراکانف»: فرمانده «پاک ‌کنندگان» فاجعه
فرمانده پاک کنندگان چرنوبیل با سخنرانی الهام بخش و انگیزشی خود بیش از 3000 پاک کننده را ترقیب کرد تا ریسک پاک کردن منطقه را به جان بخرند.

رالف اینسون,نیکولای تاراکانف,چرنوبیل 
رالف اینسون در نقش  نیکولای تاراکانف

آدریان رالینز در نقش «نیکولای فومین»، مهندس ارشد نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

فومین مهندس ارشد ساعت 4 و نیم به اتاق کنترل بلوک 4 رسید. اکیموف گزارش سالم بودن یک راکتور و انفجاز تانک آب اورژانسی را داد. او کارکنان را مجبور به ادامه آبرسانی به راکتور کرد و بیشتر افراد واجد 4 را با کسانی که در اثر رادیواکتیویته از کار افتاده شده بودند جاگزین کرد.
فومین بعد از رفتن اکیموف به سیتنیکوف جایگزین او دستور دارد که از سقف واحد C بالا رفته و راکتور را بررسی کند؛ سیتنیکوف اطاعت کرده و دوز کشنده رادیواکتیویته دریافت کرد، در ساعت 10 صبح او بازگشت و به فومین و بریخانوف گزارش خرابی راکتور را داد.
مدیران حرف او را باور نکرده و همچنان به اب فرستادن به راکتور ادامه دادند؛ آب به واسطه لوله ها به سطوح زیرین مجموعه جریان پیدا می کرد و مواد رادیواکتیو را با خود حامل کرده و جریانات کوچک را در مسیر کابل های چهار بلوک دیگر ایجاد کرد.

او بعدها قبل از تشکیل دادگاه مشکلات روانی پیدا کرد و سعی در کشتن خودش داشت. او لیوان هایش را شکسته بود و با تکه های شیشه آن مچ دستش را بریده بود. داداگاه به خاطر مشکلات روحی فومین عقب افتاد. اما او هم با ویکتور بریخانوف و آناتولی دیاتلوف به ده سال زندان در کمپ کار محکوم شد. او هم مانند بقیه به خاطر مشکلات سلامتی تمام دوران را در زندان نگذراند و مشخص نیست که بعد از آزادی از زندان چه اتفاقی برایش افتاد.

آدریان رالینز,نیکولای فومین,چرنوبیل 
آدریان رالینز در نقش نیکولای فومین

 

دادگاه چرنوبیل
دادگاه چرنوبیل

 

مایکل کولگان,میخائیل شاذف,چرنوبیل
مایکل کولگان در نقش «میخائیل شاذف»: وزیر صنعت زغال‌سنگ

 

بیشتر بدانید : فاجعه اتمی «چرنوبیل» بهترین سریال تاریخ

بیشتر بدانید : به جای بازی و تاج و تخت چه سریال هایی ببینیم! + عکس

بیشتر بدانید : عنوان طولانی ترین سریال زنده تلویزیون به کدام سریال می رسد؟!

بیشتر بدانید : بازیگران تئوری بیگ بنگ قبل از معروف شدن چه شکلی بودند؟!


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ