معرفی سریال پرحاشیه "مسیح" 2020 Messiah + عکس
مسیح یک سریال تلویزیونی آمریکایی است که توسط مایکل پترونی ساخته شده است. فصل اول شامل ده قسمت است، که در اول ژانویه سال 2020 در نتفلیکس منتشر می شود

بررسی سریال مسیح

داستان سریال «مسیح» درباره ظهور ناگهانی مردی جوان از نا‌کجا آباد است که ناگهان در سوریه ظاهر می‌شود. او توانایی انجام معجزه دارد و با کار‌های فراانسانی و خرق عادتی که می‌کند، به سرعت شیفتگان و مریدان زیادی به دست می‌آورد. او ادعا می‌کند که پیامی را از طرف پدرش (خدا) آورده و برای انجام ماموریتی به این جهان آمده است. در همین حین سیآیای از وجود او مطلع شده و زنی مامور پیگیری این پرونده میشود.

کمپانی سازنده: نتفیلیکس
تاریخ انتشار: ۱ ژانویه ۲۰۲۰
ژانر: درام مذهبی
کارگردان: میشائیل پترونی

بازیگران اصلی سریال «مسیح»:

مهدی دهبی، ملیندا پیج، میشل موناگان، سعید الامامی

خلاصه داستان سریال «مسیح»:

داستان سریال «مسیح» درباره ظهور ناگهانی مردی جوان از نا‌کجا آباد است که ناگهان در سوریه ظاهر می‌شود. او توانایی انجام معجزه دارد و با کار‌های فراانسانی و خرق عادتی که می‌کند، به سرعت شیفتگان و مریدان زیادی به دست می‌آورد. او ادعا می‌کند که پیامی را از طرف پدرش (خدا) آورده و برای انجام ماموریتی به این جهان آمده است. در همین حین سیآیای از وجود او مطلع شده و زنی مامور پیگیری این پرونده میشود.

سریال مسیح 2020
تصاویر سریال «مسیح» 2020


به نظر می‌رسد که این داستان اقتباسی امروزی از «مسیح دروغین» یا «مسیح دجال» باشد که در ادیان مختلفی از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام به آن اشاره شده ­است.


درباره سازندگان سریال «مسیح»:

کارگردان سریال میشائیل پترونی است. او به عنوان نویسنده و بازیگر کار خود را در دهه نود شروع کرد. از جمله فیلم‌هایی که نویسندگی آن‌ها را برعهده داشته، میتوان به «دزد کتاب» اشاره کرد که درباره وقایع جنگ جهانی دوم است. او که خالق اصلی مجموعه «مسیح» میباشد، سابقه ساخت سریال‌های دیگری مانند «اگر صدای انسانی ما را بیدار کند» و «استادان علمی تخیلی» را در کارنامه خود دارد.

مهدی دهبی که نقش اصلی سریال را برعهده دارد، پیشتر در فیلم‌هایی مانند «خواستنیترین مرد» و «ماری ملکه اسکاتلند» حضور داشته است. احتمالا چهره شرقی عجیب او عامل مهمی در انتخابش برای این نقش است.

میشل موناگان یکی از باسابقه‌ترین بازیگران جوان این سریال محسوب میشود و سابقه تهیه‌کنندگی هم دارد. او که اصالتا آلمانی است در این سریال نقش اوا گلر یعنی مامور اصلی، را بازی میکند. جستجوگر اصلی داستان است که باید با مخاطرات فرازمینی زیادی مواجه شود.

سریال مسیح 2020
سریال «مسیح» Messiah 2020


از جمله فیلم‌های او میتوان به دو سری آخر «ماموریت غیر ممکن» اشاره کرد.

ملیندا پیج هم احتمالا نقش یکی دیگر از ماموران سیآیای را بازی می­کند. او پیشتر در سریال‌هایی مانند «خانواده مدرن» و «آناتومی گری» نقش‌آفرینی کرده است.

جین آدام نقش مریم (احتمالا یکی از پیروان مرد جوان) را ایفا میکند. البته این بازیگر خودش آمریکایی است و در سریال «تویین پیکس» هم حضور داشته.

از جمله بازیگران تازه­‌کار این سریال سعید الامامی است که پیشتر در «بچه زامبی» حضور داشته است.

«مسیح» چیست؟

مسیح یک سریال از مجموعه پرشمار کمپانی نتفیلیکس است که این روز‌ها سروصدای زیادی به‌پا کرده. این سریال که حدود یک ماه دیگر منتشر میشود. داستان یک روایت دینی کهن را در جهان مدرن امروز تعریف میکند و از این نظر بسیار جالب به‌نظر میرسد.

به هرحال همیشه دین را هم در کنار سنت، در برابر مدرنیته قرار میدهند و «مسیح» داستان مردی را روایت میکند که در خاورمیانه امروز، ناگهان سربلند کرده و از خود معجزاتی خرق عادت به‌نمایش میگذارد و پیروان زیادی جمع میکند. اینکه برخورد جامعه مدرن و توسعه یافته غرب و خاورمیانه در آتش، با یک رویداد دینی اینچنینی چطور است، ایده هیجانانگیزی برای یک سریال میباشد و سازندگان هم با آگاهی بر این موضوع تاکید کرده‌اند و داستان خود را از دل این دوگانه بیرون کشیدهاند.

آیا «مسیح» اساس دینی دارد؟

باید پاسخ داد بله! شخصیت دجال یا مسیح دروغین از جمله شخصیت­های دینی است که ادیان آسمانی و یا روایات وابسته به پیامبران و امامان اسلامی به ظهور او در آینده اشاره کرده‌اند.

در ادبیات کتاب مقدس از دجال با عنوان «مسیح دروغین (Mšīḥā Daggālā) یاد شده است. در واقع این واژه ۴۰۰ سال پیش از اسلام از سریانی به عربی استفاده شده‌است که معادل یونانی دجال، آنتی‌کرایست (antichristos) و معادل فارسی آن، ضدمسیح است.

سریال مسیح 2020
عکس های سریال «مسیح» 2020


"مسترهاکس" در قاموس کتاب مقدس در سرتاسر اناجیل اربعه و ملحقات آن برای واژه دجّال جایی جز رساله یوحنّا پیدا نمی‌کند و مقصود از دجّال را کسی می‌داند که با مسیح (ع) مقاومت وضدّیت می‌کند ومدّعی جایگاه اوست. در رساله ى اوّل یوحنّای رسول آمده است: «ای بچه‌ها، این ساعت آخر (آخرالزمان) است و چنان که شنیده‌اید که دجّال می‌آید، الحال هم دجّالان بسیار ظاهر شده‌اند واز این می‌دانیم که ساعت آخر است». یا در نامه اول یوحنا آمده‌است: «دروغگو کیست جز آنکه مسیح بودن عیسی را انکار کند آن دجال است که پدر و پسر را انکار می‌کند». بر این اساس یکی از نشانه‌های ساعت آخر یا به تعبیر اسلامی آن آخر الزّمان، ظهور دجّال است.

همچنین بر اساس متون اسلامی، تمام پیامبران خبر از فتنه دجال در آخرالزمان داده‌اند و خروج او را از حتمیات ظهور برشمرده‌اند که امری بازگشت‌ناپذیر است و حتماً رخ خواهد داد. او شخصی است که پس از خروج خود، ادعای ربوبیت می‌کند و با توان‌های خاص خود مردم را دعوت به پیروی از خویش می‌کند. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «ای مردم خدا هیچ پیامبری مبعوث نکرد جز آنکه قومش را از خطر دجال بیم داد. وهمانا خدا او را تا امروز به تأخیر انداخت؛ پس هرگاه امر او بر شما مشتبه شود، همانا پروردگار شما کور نیست». ((یوم الخلاص ص ۷۱۶) پیامبر در قالب این روایت یکی از علائم دجال را کوری چشم معرفی می‌کند که ادعای ربوبیت دارد.

حواشی سریال «مسیح»:

شبیه به هرچیز دیگری که با ادیان و مسائل حساسیت برانگیز اینچنینی سروکار داشته باشد، برای «مسیح» هم حواشی زیادی به­وجود آمد. با انتشار اولین تریلر رسمی این فیلم حرف و حدیث‌های زیادی در شبکه‌های مجازی به‌راه افتاد و بسیاری ساخت این سریال توسط نتفلیکس را عملی ضد دین خواندند و واکنش‌های تندی به‌آن نشان دادند. خصوصا بسیاری از مسلمانان از اینکه این سریال بخواهد این شخصیت را به نوعی با مهدی موعود (عج) همسان‌سازی کند اظهار نگرانی کردند.

از جمله توییت‌ها به این اشاره دارند که چرا نتفلیکس با دست گذاشتن روی یک مفهوم دینی میخواهد احساسات دینی مسلمانان را جریحهدار کند یا اینکه این فقط یک سریال است و مسلمانان نباید ایمانشان آنقدر سست باشد که از یک سریال بترسند. یا اینکه نتفلیکس و غرب با ساخت این سریال دارند یک پیام میرسانند و آن مبارزه فرهنگی با اسلام و بدنام کردن آن است.

در توییتر جوی با هشتگ دجال به‌راه افتاد و یک حساب کاربری گوی بخش زیادی از داستان آن‌را اسپویل کرد و لو داد و بعد اخباری رسید مبنی بر اینکه نتفیلیکس برای جلوگیری از تبلیغ منفی و لو رفتن این حساب توییتری را بلاک کرده است.

البته نتفیلیکس این ادعا را رد میکند، اما آنقدر حواشی زیاد شده که به­سختی میتوان تشخیص داد چه کسی راست میگوید. بهترین کار اینست که صبر کنیم تا سریال منتشر شود و براساس آن قضاوت کنیم نه از روی یک تریلر تبلیغاتی. اما همانطور که گفته شد هرکجا پای مقدسات وسط باشد، افراط و تفریط هم به‌میان میآیند. باید دید نتفیلیکس و تماشاگران، هرکدام چطور با یک «امر دینی» مواجه شده و خواهند شد.

پیش بینی:

موضوع سریال حقیقتا بسیار جالب به­نظر میرسد. فارغ از اینکه چقدر مواضع دینی یا ضد دینی داشته باشد. اینکه به سراغ مواجهه مدرنیته و مردمی که زیر سایه مدرنیته تربیت شده‌اند با «امر دینی» چگونه است، میتواند جذاب و چالش برانگیز باشد. اما باید این را درنظر داشت که کمتر مواردی وجود دارند که با رفتن به سراغ یک مفهوم دینی توانسته باشند اعتدال و صداقت را حفظ کرده و امر دینی را ابزار ایدئولوژی‌های مورد نظر و ترویج خود، نکرده باشند.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir