جزئیات ساخت سریال حاج قاسم سلیمانی + عکس
علی دارابی به ساخت سریال فاخری برای "حاج قاسم سلیمانی" اشاره کرد که رئیس صداوسیما گفتند برای این شهید بزرگوار ساخته شود

ماجرای ساخت سریال سردار سلیمانی

آخرین یادگاری سیدضیاءالدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های کلاه پهلوی و کیف انگلیسی، متن‌های سریال «سنجرخان» را به طور کامل و در ۲۶ قسمت نوشته بود، اما متأسفانه اجل به او مهلت نداد و تهیه کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد. بعد از کش و قوس‌های زیادی که هنوز هم پا برجاست و به بودجه این سریال تلویزیونی برمی‌گردد، محمدحسین لطیفی کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد.

کاری که در کردستان تصویربرداری می‌شود و لطیفی چندی پیش در گفت‌وگویی به این نکته اشاره کرد منتظرم حسین جلالی تهیه‌کننده "سنجرخان" به تهران بیایند و حرف آخرمان را بزنیم. مسئله مالی حل شود به سمت پیش تولید می‌رویم؛ امیدوارم امسال کلید بخورد و البته باز هم به حل مشکل بودجه سریال دارد.

ساخت سریال سردار سلیمانی,سریال حاج قاسم سلیمانی
سریال سردار سلیمانی

پیش از این در گزارش‌های دیگر به جزئیات این سریال پرداختیم که متن‌های سریال توسط مرحوم ضیاالدین دری به نگارش درآمده است و با تعدادی بازیگران برای ایفای نقش‌های اصلی و فرعی نیز صحبت شده است، اما هنوز با هیچ کدام از این بازیگران قراردادی نبسته‌اند و حدود ۱۰ لوکیشن اصلی سریال در کردستان بازسازی شده است.

سنجرخان اصالتاً اهل سنندج بوده است و اتفاق‌های مهم زمان او در کردستان رخ داد، به همین دلیل لوکیشن اصلی این سریال در کردستان خواهد بود؛ گروه تولید قصد دارند تا حد امکان به خارج از کردستان نروند.

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما از شروع پیش‌تولید این سریال خبر داد و گفت: پیش‌تولید سریال "سنجرخان" شروع شده و محمدحسین لطیفی کارگردان این سریال برای آماده کردن مقدمات فیلمبرداری به کردستان رفته‌اند. ساخت این سریال دو سال طول می‌کشد و ابتدای سال ۱۳۹۹ کلید می‌خورد. امیدواریم کار‌ها خوب جلو برود و سریالی ماندگار و تماشایی را مردم شاهد باشند.

ساخت سریال سردار سلیمانی,سریال حاج قاسم سلیمانی
سریال "سنجرخان"

شاید از سریال‌های دیگر استان‌های صداوسیما می‌توان به سه‌گانه سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی اشاره کرد که تحقیق و پژوهش‌هایش آماده شده‌اند و منتظر عمل به تعهد اسپانسرهایش است. سریال دیگر "مادر ایران" ۳۰۰ قسمتی است که فریدون حسن‌پور کارگردانی می‌کند؛ ۶۷ قسمت آن نوشته شده و به تعبیر معاون امور استان‌ها، بودجه آن تأمین شود؛ در واقع سهم مشارکت سازمان برنامه و بودجه که تعهد کرده پرداخت شود فصل اول سریال شروع می‌شود.

سریال "بانوی سردار" دیگر مجموعه تلویزیونی است که چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد و حالا فصل دوم این سریال به جریان افتاده و سعید سلطانی نویسنده و کارگردان این بخش "بانوی سردار" خواهد بود. فصل دوم بیشتر به سردار شیرعلی مردان‌خان می‌پردازد و شاید نام فصل دوم، سریال شیرعلی مردان‌خان شود و شاید برای حفظ برند، "بانوی سردار"۲ شود. قرارداد نگارش بسته شده و تا خردادماه سال آینده طول می‌کشد و مباحث بودجه‌ای و اسپانسری‌اش حل شود تابستان سال آینده تولیدش را آغاز می‌کند. این توضیحاتی است که رئیس سیمای استان‌ها در اختیار خبرنگار خبرگزاری تسنیم قرار داد.

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما در خصوص ادامه یا شروع برنامه جدیدی همچون "من و شما" در شبکه شما گفت: بنا نداریم از شبکه‌های سراسری کپی‌برداری کنیم و همیشه دوست داریم برنامه‌هایمان متناسب با فضای شبکه‌های استانی ساخته و پرداخته شوند. الان برنامه "زنده‌رود" در اصفهان و "خوشا شیراز" در استان فارس را داریم که از شبکه شما هم بازپخش می‌شوند. برنامه "من و شما" در مقطعی از شبکه شما پخش شد و مخاطبان خوبی هم داشت. این نیاز بوجود آمد که تجدیدنظر اساسی شود. دوستان ما در شبکه شما فرصتی را فراهم کردند این‌ها رابطه و نسبت‌شان را با این فضا تعریف کنند. تا امروز برنامه‌ای همچون "من و شما" طراحی نکرده‌ایم و البته بنا شده طرحی بیاورند و کاری ساخته شود. ناگفته نماند گروهی بر مجله فرهنگی هنری کار می‌کنند که همه فعالیت‌های فرهنگی هنری استان‌ها اعم از صداوسیما، سینما، تئاتر، موسیقی و شعر و ادبیات در استان‌ها را پوشش می‌دهد.

او درباره ساخت سریال "حاج قاسم سلیمانی" در تلویزیون، گفت:

در سفری که با رئیس صداوسیما داشتیم ایشان گفتند که سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد. زیرا در استان کرمان و شبکه‌های استانی ظرفیت خوبی وجود دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم؛ همان‌طور که امروز در استان کرمان سریال "شهید باهنر" را جلو می‌برند. طبیعتاً حاج قاسم، متعلق به یک استان و کشور نیست و الان متعلق به جهان بشریت و مستضعفان عالم و آزادگان جهان است؛ هرچه قدر در این زمینه و قالب‌های برنامه‌ای و نمایشی کار شود، کم است. ما در بخش ویژه جشنواره استان‌های صداوسیما که سال آینده اردبیل برگزار خواهد شد را به حاج قاسم سلیمانی اختصاص دادیم. دوستان ما در صداوسیمای خوزستان هم جشنواره دفاع‌مقدس و مقاومت را با جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی تدارک دیده‌اند.
 

بیشتر بدانید : زندگی نامه سردار سلیمانی به روایت کتاب ها + عکس

بیشتر بدانید : خاطراتی از "پایتخت 5" و جلسه با سردار سلیمانی + عکس

بیشتر بدانید : اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی در جشنواره فجر 98

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tasnimnews.com