"نون.خ" زیر ذره بین در فصل جدید + عکس
روایت تلخ و شیرین زندگی نورالدین خانزاده به فصل دوم رسید و سریال «نون خ» به قلم امیر وفایی و کارگردانی سعید آقاخانی از جمعه 22 فروردین روی آنتن رفت

چه کسانی به مجموعه "نون.خ" اضافه و چه چهره‌هایی جدا شدند؟

​​​​​با پخش چند قسمت اول این سریال به نظر می‌رسد در «نون‌خ2» کمدی پررنگ‌تر شده و وفایی و همکارانش سعی کرده‌اند فضای تازه‌تری را نسبت به فصل گذشته تجربه کنند. علاوه بر آن، شخصیت‌هایی از قصه رفته و عده‌ای اضافه شده‌اند، ولی به طور کلی می‌توان گفت فصل دوم مجموعه به جز چند اشتراک شخصیتی و داستانی، چندان به فصل اول ارتباطی ندارد و مستقل است. پس اگر بیننده سری نخست آن هم نبودید، می‌توانید با تماشای این سری از چند و چونش سردربیاورید، اما همچنان ممکن است نام برخی شخصیت‌ها را در قصه بشنوید که اطلاعی از آنها ندارید یا دلیل بدهکار بودن نورالدین را ندانید و... . اگر به دنبال راهنمایی برای پیگیری این مجموعه هستید ما در اینجا برایتان شخصیت‌های اصلی «نون خ 1» را که در این فصل حضور ندارند، همچنین شخصیت‌هایی تازه‌وارد و تغییراتی را که قصه و فضای آن داشته است،شرح داده‌ایم.

چهره‌های تازه سریال نون خ

با رفتن برخی شخصیت‌ها از قصه این سریال، تعداد دیگری اضافه شدند که در اینجا چند موردشان را معرفی کردیم: 

روناک وارد می‌شود:  یکی از انتخاب‌های درست «نون خ 2» اضافه کردن شخصیت روناک و گزینش بازیگر جوانی به نام صهبا شرافتی است. کسی که تا اینجای کار در هر صحنه‌ای حضور داشته، به بار کمدی ‌آن افزوده است. روناک، دختر خواهر نورالدین خانزاده است که با منطق در سفر بودن والدینش در خانه دایی مانده و با ماجراهای خانواده او همراه شده است. این شخصیت حامی آقای «نون خ» و مدافع اوست، ویژگی‌هایی مشابه کژال دارد و گویی در نبود شخصیت او جایش را در قصه پر کرده است. دور از ذهن هم نیست و می‌شود انگار جدی و قلدر بودن در برخی دختران این خانواده موروثی است.

سعید آقاخانی در سریال نون خ
سعید آقاخانی در سریال نون خ

بهنام درسرساز: بهنام، شخصیت تازه این سریال یک جورهایی کارچاق‌کن است و برای سایت یابنده خواستگار آدم پیدا می‌کند، مجید یاسر نقش او را بازی می‌کند. مهیار، تازه داماد نورالدین هم با تبلیغ‌های او اسیر این کار می‌شود و با گیر افتادن سفته‌هایش، خانواده را هم به این شغل آلوده می‌کند. بهنام تا اینجای کار جزو شخصیت‌هایی است که گرچه کار و بارش درست نیست، اما با دیگر آدم‌های قصه ارتباط نسبتا خوبی برقرار کرده است.

ماه کاووس کیه؟ شخصیت دیگری که قرار است وارد قصه شود، ماه‌کاووس با بازی آتنا مهیاری است که ظاهرا با شخصیت عمو کاووس در قصه ارتباط دارد و احتمالا خواهر اوست. باید در ادامه دید نقش ماه‌کاووس در مختصات این قصه و در کنار دیگر آدم‌ها چگونه تعریف شده است.
شفیع همیشه طلبکار:  میرطاهر مظلومی ایفاگر نقش شفیع، برادرزن نورالدین است که از زندان به خانه آنها می‌آید و به واسطه فروش خانه‌ مادری‌اش به خاطر بدهی‌ها، حسابی از دامادشان طلبکار است. رابطه نه چندان خوب او و نورالدین و بگومگوهایشان بخشی از طنز سکانس‌هایی که این دو در آن حضور دارند را تامین می‌کند. این بازیگر اما تا اینجای کار چندان با فضایی که از نظر لهجه میان بازیگران ایجاد شده، اخت نگرفته است.با وجود اینکه اصالت این شخصیت هم برای همین خطه است، حتی ته لهجه کردی هم برایش تعریف نشده و این موضوع کمی ناهماهنگی به وجود آورده است.

عروسی شقایق دهقان و سعید آقاخانی در نون خ
عروسی شقایق دهقان و سعید آقاخانی در نون خ

نازنین خانم قهرمان: نازنین تا اینجای قصه، عروسی است که به واسطه سایتی که خواستگار صوری پیدا می‌کند به قصه وارد شده و ادعا می‌کند برای شاد کردن دل پدر پیرش می‌خواهد چند عکس با لباس عروس در کنار داماد تقلبی برایش بفرستد. نورالدین و خانواده‌اش دلشان به رحم می‌آید و وارد بازی او می‌شوند. شخصیت تازه‌وارد نازنین ولی در واقع یک امدادگر است که در ادامه و با بروز زلزله کرمانشاه شمایل دیگری از خود به نمایش می‌گذارد و باید دید ادامه ماجراهای او و نورالدین به کجا می‌رسد.   
 

بیشتر بدانید : اولین عکس شقایق دهقان در فصل دوم سریال "نون.خ"

بیشتر بدانید : شقایق دهقان به "نون خ" سعید آقاخانی پیوست + جدیدترین تصاویر

آنهایی که دیگر در سریال " نون.خ" نیستند

در این فصل با بعضی شخصیت‌ها خداحافظی شده است یا با منطق‌های روایی فعلا در قصه حضور ندارند و می‌توان با فرض ساخت فصل سوم، همچنان جایی برایشان در سریال قائل بود.

کژال: دختری که برای گرفتن حق پدرش پشت او ایستاده بود و البته گاه با اخلاق تندش برای خانواده دردسر هم درست می‌کرد، کژال با بازی صبا ایزدپناه با وجود استقبال مخاطبان از بازی او در سری اول مجموعه، در این فصل شخصیت نورالدین عنوان کرد حضور ندارد ولی تاکنون توضیحی برای آن در سریال مطرح نشده‌است.

سیروس: سیروس با بازی علی صادقی، همسر مرجان و داماد نورالدین شخصیتی با بلاهت بود که در کنار نورالدین قصد داشت در تهران قضیه بدهی‌هایش را راست‌ و ریس کند، اما عملا کاری از پیش نمی‌برد. این شخصیت هم با آن که نبودش در سری تازه تکذیب شده‌بود، حضور ندارد!
مه لقا خانم: مادرزن آقای نون خ، ‌مه‌لقا خانم زنی جدی و کاردان که این فصل دوم با خیرات دادن خانواده بعد از فوت او شروع می‌شود. به این ترتیب فریده سپاه منصور ، بازیگر این نقش در این سری حضور ندارد، ولی نبود فیزیکی این شخصیت سبب نشده پایش از قصه بریده شود. در بسیاری از سکانس‌ها با آوردن نام و یاد این شخصیت، شوخی بامزه‌ای شکل می‌گیرد. 

فصل دوم سریال نون خ
فصل دوم سریال نون خ

بهنوش: دوست مرجان، زنی بی‌اعصاب و آرایشگری متمول که با پسرعموی نورالدین ازدواج می‌کند. با وجود آنکه در ادامه سریال حمیدرضا آذرنگ، ایفاگر نقش همسر او حضور خواهد داشت، نامی از نعیمه نظام دوست در تیتراژ «نون خ 2» دیده نمی‌شود.

افشه: یکی از شخصیت‌های متفاوت سری اول،«افشه» روحانی بود که هومن حاجی‌عبداللهی نقشش را بازی می‌کرد. انتخاب این بازیگر کمدی برای این نقش و همچنین ویژگی‌های جالبی که برای این شخصیت تعریف شده بود، باعث دیده شدنش در فصل یک شد.

در این سری اما به خاطر حضور حاجی‌عبداللهی در پروژه‌ای دیگر این شخصیت در «نون خ 2» حضور ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به قصه این فصل، اساسا جایی هم برای بودن «افشه» تعریف نشده است.

مرجان: دختر دیگر نورالدین، مرجان با بازی شیدا یوسفی با فرزند و همسر ندانم‌کارش در تهران زندگی می‌کرد و در این فصل به بهانه تهران بودن حضور ندارد.


قصه قصه‌ها

مثل پی یک خانه، در هر سریالی این قصه است که اصل ماجرا را شکل می‌دهد و در ادامه مابقی خانه روی آن ساخته می‌شود. نون خ هم از این قائله مستثنا نیست و این قانونی است که به خصوص برای کارهای چند فصلی باید دقیق‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید از آن پیروی شود. در ادامه نگاهی به روند این موضوع در نون‌خ داشته‌ایم.

شروع ماجرا: فصل اول، داستان نورالدین خانزاده که سعید آقاخانی نقش آن را ایفا می‌کند را تعریف می‌کرد. او صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان بود که به‌علت بدهکاری درگیر ماجراهایی می‌شود.

فصل دوم: بعد از این نوبت به ادامه داستان در فصل دوم رسید،مجموعه‌ای که البته چند قسمت بیشتر از آن نگذشته اما می‌شود گفت علاوه بر اندک ادامه این ماجرا،قصه‌های دیگری هم دارد. در این سری از همان ابتدا مشخص می‌شود که بدهی نورالدین تا حدی با فروش خانه مادرزنش صاف شده ولی بازهم این ماجرا در کنار قصه تازه ادامه دارد.  

یک مقایسه: یکی از اتفاقاتی که تا به این جای کار می‌شود تا حدی متوجهش شد، انتخاب لوکیشن‌ها و اتفاقاتی است که انگار قرار است، در این سری بیشتر در کرمانشاه بگذرند چرا که در فصل اول بخش زیادی از قصه در تهران روایت می‌شد و در بین آن گریزهایی هم به کرمانشاه زده می‌شد اما در این سری حال و هوای بومی کار پررنگ‌تر شده است.این اتفاق هم شاید به تفاهم‌نامه‌ای برمی‌گرددکه استاندار کرمانشاه برای همکاری درساخت فصل دوم امضا کرد و گفت:ما دردولت در تلاشیم اورامانات را ثبت جهانی کنیم و فیلمبرداری فصل دوم «نون خ» در این منطقه می‌تواند موجب تسریع در این مهم شود.

نمایش رسم و آیین مردم این منطقه توسط موقعیت‌هایی که در داستان توسط قصه و شخصیت ها خلق می‌شود هم نمونه دیگری است که در ادامه این جریان رخ داده و احتمالا در ادامه بیشتر شاهدش خواهیم بود.

شوخی‌ها و خنده‌ها: نون خ از ابتدا با وجود نکات و حرف‌هایی گاه جدی که در آن مطرح می‌شود، در بستر طنز ساخته شده و از همان اول هم شوخی‌ها و اتفاقات بامزه در آن به چشم می‌خورد، روندی که همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت در این سری جان بیشتری گرفته است. اگر نخواهیم ریز به ریز مثال بزنیم،در فصل اول خیلی از ماجراها در قالب زندگی روزمره و فضایی ملموس برای خیلی از ما رخ می‌دادند اما دراین سری ما شاهد اتفاقات تازه‌ای مثل سکانس کوه و حمله خرس بودیم، در واقع فصل دوم نون خ انگار قرار است بار طنز متفاوت‌تری نسبت به قبل داشته باشد. البته در این بین شکل‌گیری شخصیت‌ها و جاافتادن هر کدام از آن‌ها در نقشی که دارند، باعث شده همه چیز با پختگی و همچنین نمک بیشتری پیش برود.
 

بیشتر بدانید : سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ در جدیدترین تصاویر فصل دوم سریال نون. خ

بیشتر بدانید : شقایق دهقان به "نون خ" سعید آقاخانی پیوست + جدیدترین تصاویر

بیشتر بدانید : اولین عکس های سریال نوروزی سعید آقاخانی

بیشتر بدانید : چرا سعید آقاخانی این نام عجیب را برای سریال نوروزی اش انتخاب کرد؟! + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: جام جم